2018-02-25, 09:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Men ditt barn, enligt Svenska akademin är förbrukning och konsumtion samma sak.

Amortering är återbetalning av skuld, vilket innebär i vår skuldekonomi att pengar försvinner och förbrukas från systemet i dess helhet.

Ni säger att amortering är samma sak som sparande och det går helt enkelt tvärtemot hur Svenska akademin definierar dessa termer. Ty sparande är att samla resurser och amortering blir att förbruka resurser.

Det är mycket du inte har förstått och förutom allt vi redan förklarat för dig är det också det här med "samma sak". Amortering är sparande men sparande måste inte vara amortering, att du då påstår att vi säger att det är samma sak är en vantolkning från din sida. Om du inte förstår detta så tar jag exemplet med lax och fisk igen. En lax är en fisk men en fisk är inte alltid en lax.

Men angående konsumtion/förbrukning som du säger är samma sak så gäller enligt svenska akademin att konsumtion är förbrukning av vi vissa varor eller tjänster. Då du säger att att konsumtion är samma sak som förbrukning följer att förbrukning är förbrukning av vi vissa varor eller tjänster. Dvs. konsumtion är inte förbrukning av pengar som du påstår. Vill du vidhålla detta så betyder det att du inte accepterar svenska akademins definitioner.
Citera
2018-02-25, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är mycket du inte har förstått och förutom allt vi redan förklarat för dig är det också det här med "samma sak". Amortering är sparande men sparande måste inte vara amortering, att du då påstår att vi säger att det är samma sak är en vantolkning från din sida. Om du inte förstår detta så tar jag exemplet med lax och fisk igen. En lax är en fisk men en fisk är inte alltid en lax.
Det stämmer inte, amortering är INTE sparande. Jag har bevisat det, när man amorterar så är det tvärtemot vad man gör när man sparar.

Det är som att säga att lax är ett djur som lever på land när du sitter och äter sushi.

Citat:
Men angående konsumtion/förbrukning som du säger är samma sak så gäller enligt svenska akademin att konsumtion är förbrukning av vi vissa varor eller tjänster. Då du säger att att konsumtion är samma sak som förbrukning följer att förbrukning är förbrukning av vi vissa varor eller tjänster. Dvs. konsumtion är inte förbrukning av pengar som du påstår. Vill du vidhålla detta så betyder det att du inte accepterar svenska akademins definitioner.
https://svenska.se/tre/?sok=konsumtion&pz=1
konsumtion = förbrukning
https://svenska.se/tre/?sok=f%C3%B6rbrukning&pz=1
förbrukning = an*vändning (av ngt) så att det tar slut

Du kan heller inte läsa en ordbok. Inte så förvånansvärt kanske eftersom du uppenbarligen inte använder det svenska språket på ett korrekt sätt.
Citera
2018-02-25, 10:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det stämmer inte, amortering är INTE sparande. Jag har bevisat det, när man amorterar så är det tvärtemot vad man gör när man sparar.

Det du citerade handlade inte alls om detta, läs igen eller be en vuxen förklara för dig.

Citat:
https://svenska.se/tre/?sok=konsumtion&pz=1
konsumtion = förbrukning
https://svenska.se/tre/?sok=f%C3%B6rbrukning&pz=1
förbrukning = an*vändning (av ngt) så att det tar slut

Du kan heller inte läsa en ordbok. Inte så förvånansvärt kanske eftersom du uppenbarligen inte använder det svenska språket på ett korrekt sätt.

Det står uttryckligen där att "ham*burgarna såldes i kiosken för konsumtion ute på gatan". Håller du med om detta eller påstår du att de har fel? Klarar du av att svara på just den frågan och inte trolla om annat?
Citera
2018-02-25, 11:07
Medlem
Klart att amortering är ett sparande eftersom din förmögenhet blir allt större
ju mer du amorterar.
Citera
2018-02-25, 11:10
Medlem
Citat:
Amortering är återbetalning av skuld, vilket innebär i vår skuldekonomi att pengar försvinner och förbrukas från systemet i dess helhet.

Det är alldeles korrekt. Diskussionen har väl emellertid handlat om huruvida amortering är en form av sparande ut ett privatekonomiskt perspektiv.
Citera
2018-02-25, 11:25
Medlem
Ersätt pengar mot någonting annat så ser ni att amortering inte är samma som sparande. Ponera att någon är intresserad av jultomtar. Person A köper tomtar och samlar (sparar).
Person B lånar jultomtar av grannen och sedan så lämnar hon åter jultomtar till grannen (amorterar).

I exemplet ovan så inser man tydligt att det verkligen inte är samma sak. När person A samlar så ökar hennes antal jultomtar. När B amorterar så minskas antalet och är hon duktig på att amortera kommer hon sakna jultomtar till nästa jul. På precis samma sätt är det negativt för kassaflödet att amortera även om tillgångarna ökar.
Citera
2018-02-25, 11:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ersätt pengar mot någonting annat så ser ni att amortering inte är samma som sparande.

Behöver inte läsa mer än så av ditt inlägg eftersom det är det amortering med ett betalmedel som diskussionen handlar om. Börjar du byta ut på det sättet är det något annat du diskuterar och det hör knappast hemma i denna tråd.
Citera
2018-02-25, 11:51
Medlem
Tråden som inte vill dö!

Man kan förvisso lägga lite vad man vill i de närbesläktade begreppen amortering och sparande. De har som många andra ekonomiska termer ett Janus-ansikte, och är så att säga "två sidor av samma mynt" (pun intended).

I grund och botten är de bokföringstekniska transaktioner i någons eller någots balansräkning och summerar till slut en nettotillgång.

Det mest abstrakta begreppet är "sparande" som jag ser som kopplat till ett faktiskt ökande av sin tillgång. När "uppstår" sparandet? Ja, hittar jag en hundralapp i skogen vid en viss tidpunkt så spar jag den från det tillfället om jag bedömer det som att den tillhör mig. Något som kanske lagen bestrider, men det farbror polisen inte vet om har de inte ont av.

När jag går och sätter in hundralappen på ett s.k. "sparkonto" (till minusränta i värsta fall) så lånar jag ut den till banken. Givetvis förbrukas eller försvinner inte hundringen från min ägo vid den transaktionen.

Samma sak sker i princip om min bekant Frasse helt plötsligt säger: "Hörru, Simma, den där hundringen som du lånade av mig förra veckan, du behöver inte betala tillbaka den. Bara för att du skriver så schyssta inlägg på Flashback." Jag har faktiskt samma flyt som i skogen när jag hittade och momentant sparade hundringen; Frasse har "amorterat" min skuld åt mig, och jag har sparat en hundring i samma ögonblick som han efterskänkte skulden.

Så, nu fick ni något att spinna vidare på några sidor till!

Kul förresten med såna här trådar där två tjurskallar inte vill ge sig! De fungerar lite som ett Flashbacks "bollhav" där man kan placera barnen medans de vuxna kan diskutera mer moget i andra trådar.
Citera
2018-02-25, 11:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Tråden som inte vill dö!

Man kan förvisso lägga lite vad man vill i de närbesläktade begreppen amortering och sparande. De har som många andra ekonomiska termer ett Janus-ansikte, och är så att säga "två sidor av samma mynt" (pun intended).

I grund och botten är de bokföringstekniska transaktioner i någons eller någots balansräkning och summerar till slut en nettotillgång.

Det mest abstrakta begreppet är "sparande" som jag ser som kopplat till ett faktiskt ökande av sin tillgång. När "uppstår" sparandet? Ja, hittar jag en hundralapp i skogen vid en viss tidpunkt så spar jag den från det tillfället om jag bedömer det som att den tillhör mig. Något som kanske lagen bestrider, men det farbror polisen inte vet om har de inte ont av.

När jag går och sätter in hundralappen på ett s.k. "sparkonto" (till minusränta i värsta fall) så lånar jag ut den till banken. Givetvis förbrukas eller försvinner inte hundringen från min ägo vid den transaktionen.

Samma sak sker i princip om min bekant Frasse helt plötsligt säger: "Hörru, Simma, den där hundringen som du lånade av mig förra veckan, du behöver inte betala tillbaka den. Bara för att du skriver så schyssta inlägg på Flashback." Jag har faktiskt samma flyt som i skogen när jag hittade och momentant sparade hundringen; Frasse har "amorterat" min skuld åt mig, och jag har sparat en hundring i samma ögonblick som han efterskänkte skulden.

Kul förresten med såna här trådar där två tjurskallar inte vill ge sig! De fungerar lite som ett Flashbacks "bollhav" där man kan placera barnen medans de vuxna kan diskutera mer moget i andra trådar.

När sparandet inträffar är förstås en lite intressant diskussion också men även det är väl definierat. Det blir inte ett sparande bara för att lönen går in på ett sparkonto den 25:e utan det blir ett sparande när en del av inkomsten inte har förbrukats under den perioden den avser (vettigt med en månad för privatpersoner med månadslön). För ett företag kan andra perioder användas men principen är denna.
Citera
2018-02-25, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det står uttryckligen där att "ham*burgarna såldes i kiosken för konsumtion ute på gatan". Håller du med om detta eller påstår du att de har fel? Klarar du av att svara på just den frågan och inte trolla om annat?
Men din kverulant, i en ordbok så finns exempel. Det är ett exempel du hänvisar till som INTE utesluter andra användningsområden. Du diskuterar förbrukning av mat, vilket sker på gatan, vem som helst fattar detta. Det är otroligt att du ska fråga sådana korkade frågor.

Det står klart och tydligt att förbrukning är "användning av ngt så att det tar slut". Inse detta. Och svara på min fråga:

Hur är det sparande när resurser förbrukas?
Citera
2018-02-25, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsekonom
Det är alldeles korrekt. Diskussionen har väl emellertid handlat om huruvida amortering är en form av sparande ut ett privatekonomiskt perspektiv.
Ligger tråden i privatekonomi eller i nationalekonomi?

Det är väl objektivitet vi strävar efter?
Citera
2018-02-25, 12:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Tråden som inte vill dö!

Hörru, Drunkna, ska du kanske ta och börja skriva lite relevanta inlägg med fokus på TS istället för o pladdra om annat?

Försök bevisa att amortering är sparande om du kan!

PS. Det är roligt att du nedvärderar tråden som ett barnsligt bollhav. Ett bollhav där du själv befinner dig!
Senast redigerad av frasselito 2018-02-25 kl. 12:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in