2018-02-24, 11:51
Medlem
Amortera eller
Spara eller
Hamstra?

Med en fiatvaluta som Riskbanken tappat kontroll över så har jag sedan ganska länge börja samla på mig lite guld och konserver i stället.
Citera
2018-02-24, 12:06
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Amortera eller
Spara eller
Hamstra?

Med en fiatvaluta som Riskbanken tappat kontroll över så har jag sedan ganska länge börja samla på mig lite guld och konserver i stället.

Eller gör som jag, håller eventuellt på att investera (alltså inte spara) i en veteranbil, En sorts form av sparande men mest som kul grej. Kan alltid exporteras vid ett kronrasfall.
Citera
2018-02-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Min syn är glasklar, satsar man pengar på börsen eller amorterar så är det en sorts form av sparande .MEN man kan aldrig påstå att amortering eller pengasatsning på börsen är ett (100% definitionsmässigt korrekt) sparande, utan som jag skrev: En form av ett sparande.

Satsa pengar på börsen skulle jag hävda hamnar i kategorin sparande i form av investering eller spekulation
Citera
2018-02-24, 12:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Utmärkt exempel:

Säljer du en kåk, står bostadslös och arbetslös på gatan med två mille i skuld hos kronofogden då ligger du risigt till. Du kommer aldrig kunna betala tillbaks de pengarna (även om du vill) utan du kommer få skuldsanering inom några år om du har tur då samtliga skulder skrivs av.

Hade du då sparat i madrassen istället för amorterat skulle det underlätta ditt uteliggarliv väsentligt tiden innan du blev skuldfri under förutsättning av att du håller käft om pengarna.

Amorterat= Betala en skuld= En sorts form av att spara.

Spara i madrassen= 100% korrekt benämning av ordet spara.

Vad är det du inte förstår?

Det som avgör om det är sparande är inte hur risigt man ligger till, med den synen kan de I lyxfällan inte spara sig ur sina problem. Det är däremot precis det de måste göra och inte som frasselito säger, konsumera sig ur sina problem.
Citera
2018-02-24, 12:46
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Satsa pengar på börsen skulle jag hävda hamnar i kategorin sparande i form av investering eller spekulation

Helt rätt.
Citera
2018-02-24, 12:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är ju det som är grejen, du förstår inte skillnaden mellan "investering" och "sparande". En investering innebär en risk, och det är risken jag pratar om som du helt bortser från när du skriver följande:

Som sagt, du skriver att det inte är någon skillnad mellan att amortera på ett lån och att spara pengar. Jag säger att jo, det finns en stor skillnad. Ett lån är någonting du har rätt till så länge du möter långivarens krav, ett sparande är pengar du själv kommer åt oavsett din privata situation.

Nej, eftersom du långsiktigt kommer få tillgång till dom sparade pengarna. När du däremot amorterar 1000 kr så betalar du av på en skuld du själv inte har kontroll över, och om då täckningen för lånet plötsligt tappar i värde så har du inte längre tillgång till din tusenlapp.

Ni kan ju även läsa på Avanza om "spara eller amortera?" här: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/privatekonomi/spara-eller-amortera.html

Det här citatet kan vara av intresse:

Så du menar att man bara kan spara i pengar?

Pengar på ett bankkonto eller heller inte helt säkert så med med dina definitioner går det inte att spara alls. Det finns både valutor och banker som har kollapsat och insättningsgarantin gäller inte I alla länder eller obegränsat ens i Sverige.
Citera
2018-02-24, 13:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Helt rätt.

Ja men diskussionen handlade inte om investeringarna är sparande utan om det som vi betraktar som sparande även är det även när man har investeringar vid sidan om.
Citera
2018-02-24, 13:06
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja men diskussionen handlade inte om investeringarna är sparande utan om det som vi betraktar som sparande även är det även när man har investeringar vid sidan om.

Helt ärligt så att diskutera med dig är meningslöst då du uppenbarligen saknar förstånd att begripa de mest elementära villkoren inom området ekonomi vad beträffar ord som spara respektive amortera.

Vidare diskussion helt meningslös.
Citera
2018-02-24, 13:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Helt ärligt så att diskutera med dig är meningslöst då du uppenbarligen saknar förstånd att begripa de mest elementära villkoren inom området ekonomi vad beträffar ord som spara respektive amortera.

Vidare diskussion helt meningslös.

Det blir förstås svårt för dig när du saknar vettiga argument och måste hitta på konstiga begränsningar som du inte kan motivera, jag förstår det.

Det är inte sparande om man ligger risigt till eller om man har andra investeringar som går dåligt säger du. Korkade argument som saknar logik och stöd i vedertagna definitioner av ekonomer och som du själv inte har tänkt igenom. Då hamnar du I påståenden som du inte kan motivera.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-02-24 kl. 13:29.
Citera
2018-02-24, 13:53
Medlem
För att förvirra all hönshjärnor i tråden kan jag härmed meddela att spara (eller investera) är det samma som att låna ut sina tillgångar till någon annan. Såvida man inte sparar som ekorren.

Sådär, nu har jag sparkat lite på getingboet så att tråden lever några tiotal sidor till.

This is an auto-generated Flashback statement, please dont reply to it.
Citera
2018-02-24, 13:59
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det blir förstås svårt för dig när du saknar vettiga argument och måste hitta på konstiga begränsningar som du inte kan motivera, jag förstår det.

Det är inte sparande om man ligger risigt till eller om man har andra investeringar som går dåligt säger du. Korkade argument som saknar logik och stöd i vedertagna definitioner av ekonomer och som du själv inte har tänkt igenom. Då hamnar du I påståenden som du inte kan motivera.

Allt är förklarat i tråden flera gånger om. Du har enligt dina inlägg uppenbarligen stora problem att förstå pga av missbruk med snö (kokain) kan du hålla käft om du inte har något vettigt att säga.
Citera
2018-02-24, 14:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Allt är förklarat i tråden flera gånger om. Du har enligt dina inlägg uppenbarligen stora problem att förstå pga av missbruk med snö (kokain) kan du hålla käft om du inte har något vettigt att säga.

Du har förklarat men du klarar inte av att vara konsekvent och därför håller inte finns förklaringar och när jag påpekar detta ger du upp.

Ekonomernas definitioner av dessa begrepp är mycket väl genomtänkta så om du ska gå emot dessa och säga att de är felaktiga får du nog tänka igen din hållning lite bättre och ser till att vara konsekvent I din retorik.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-02-24 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in