2018-02-24, 14:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Som du kanske såg kom jag att bre ut mig ännu mer i ett lite senare inlägg när jag hakade på en annan meldlems fråga om det här med autism.
Det gick lite snett och jag ber denne om ursäkt med förklaringen att "varav hjärtat är fullt bubblar munnen". Där blev vi ganska ense om vissa nyanseringar, men de räckte kanske inte till? Fråga gärna mera, men jag vill föröska undvika att det här förvandlas till en tråd om autism.

Mellan nattens händelser och nu har en annan trådare påminnt om ett twitterinlägg som var skrivet med stor värme. Som jag läste det, så hade OH varit till stort stöd för studenten; hen kände sig sedd och förstådd och uppmuntrad. Hen uppfattaded OH som varm och kärleksfull och han hade förhoppningsvis betytt mycket för hens självförtroende.
Denna typ av känslighet kan lika gärna finnas på ytterkanten av autismspektret som bland "normala" (även jag undrar ibland vad "normal" ska betyda)
Det händer ofta att autister har lättare att förstå varandra. Deras lite plattare, mer konkreta språkbruk, som uttrycker en lite mer distanserad syn på världen, fungerar bättre dem emellan.
Nu har jag redan pratat för mycket, så jag går direkt till mål: det här blir ett så häftigt nyansernas finlir att man inte bara kan lägga ut en mall eller ett raster och placera frågan med svaret på en viss plats om man inte känner personerna väldigt väl - då står man en bättre chans. Perfekt kan det inte bli ...

Med all respekt, också för kunskapens landvinningar kring autismspektrat, men det finns stora risker för en total nivellering och skrämmande arrogans om man ska dividera på det här sättet om det här och liknande fall, utanför en ömsesidigt ansvarig diagnossituation mellan läkare och patient. Åldern på patienten spelar då ingen roll.

Allt och inget är autism i alla väder och hit och dit, på "yttersta marginalen". Denna skenbara omtänksamhet är inget annat än mental kolonisering och kvacksalveri.

Dessutom har det sannolikt inget att göra med detta fall, och det tillhör med stor säkerhet ett område som inte kan dokumenteras eller fastslås. Ni kan lika gärna diskutera hur lång lugg HB hade vid döden.

Visst är det bra att folk kan få reda på att det de upplever kan vara en dysfunktion som kan bearbetas, men sannolikt har vården redan ordning på de flesta. Det hör ju inte hit heller.

Jag tror ju familjen ifråga kan ha behövt både det ena och det andra från samhället, för att kunna ta bra och bättre ställning, men sannolikt inte glada autismdiagnoser från löst folk. Ssk inte ovanpå döttrarnas ev. ME-diagnoser.

Jag tycker ni kunde sälja era "pulver" på annan plats. Familjen hade sannolikt behövt en handfast och hållbar och långsiktig respons från samhällets sida. Inte cocktaildjur och kortkonster från gatumånglare.

Det är sånt som gör folk inbillat sjuka.

Diagnoser flaxar inte omkring i luften på känn, de fastställs mellan läkare (läkarvetenskapen) och patient. Som skuld tillskrivs den skyldige i domstol. Inte av "pöbeln", som vid en lynchning.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-24 kl. 15:14.
Citera
2018-02-24, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
"Den senaste tiden förtjänade inte du", skrev hon.
Det som redigerades var: "Tragedin som inte fick hända, hände". Men jag minns inte om detta togs bort helt eller om det bara omformulerades. Hur som helst fick man intrycket att hon faktiskt anat att något hemskt kunde hända och senare redigerat sin utsaga för att inte avslöja just detta.

Tror hon redigerade hela inlägget....
Citera
2018-02-24, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det hann väl knappt gå en skoldag förrän polisen var på plats?

Det som jag tycker talar emot akut psykos är att det finns flera element av planering i morden och självmorden.

Vill förresten backa dig för inlägget som du skrev kring den unga flickan som tagit sitt liv i ditt barns klass. Information är en central komponent för att kunna förstå och bearbeta, inte bara för de allra närmast anhöriga utan även tex för klasskamrater. Om det fanns/finns mer information i detta ärende är det dåligt att man inte har släppt den.

Varför tror du det var planerat? Kan inte tänka mig att de var så kalla och omänskliga att de går och planerar mord på sina döttrar 😢 Finns inget som tyder på att det skulle vara planerat 😐
Citera
2018-02-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Är lite förvirrad nu angående detta: EK skrev ett inlägg på engelska på LinkedIn - a tribute to Osksar Henkow.
Men den entusiastiska texten på svenska som nu refereras till idag, det är väl en annan person som skrev den eller hur?

Ja det är två vitt skilda personer som skrivit och många fler har skrivit i sitt twitterflöde 😢
Citera
2018-02-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det var du som visste att de haft kontakt med scientologin och besökt kyrkan de senaste två åren. Jag antar att du vill kunna jämföra och se om Hanna finns med på bild från något scientologsammanhang.
Ett fullgott skäl att be om hennes bild, tycker jag!

Tror jag inte då åtminstone OH var Ateist....
Citera
2018-02-24, 15:18
Medlem
[quote=N.Armstark|63329377]
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Det finns alltid saker man hade kunnat göra annorlunda. Med facit i hand. Ofta får man nöja sig med att man gjorde rätt utifrån det man visste men att det kanske blev fel ändå. Den som aldrig har känt så har förmodligen inte fattat särskilt många beslut eller uträttat särskilt mycket i livet.

Jag kan inte se på myndighetsbeslut på det sättet. Laissez faire-metoden kan nog fungera hyfsat i vardagslivet, men när det gäller myndigheters handläggning och beslut som påverkar människor på olika sätt ska dessa fattas på ett tillförlitligt underlag. Om misstag eller fel görs bör det undersökas vad som gått snett så att det kan undvikas framdeles.

Före år 1974 fanns det ett tydligt tjänstemannaansvar. Då kunde fel och försummelser ge kännbara straff. Numera verkar det som om de anställda på myndigheter kan handlägga ärenden hur slarvigt som helst. Även om fel som begås får allvarliga konsekvenser, så är numera det värsta som kan hända att det blir lite kritik från Justitieombudmannen.
Citera
2018-02-24, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Varför tror du det var planerat? Kan inte tänka mig att de var så kalla och omänskliga att de går och planerar mord på sina döttrar 😢 Finns inget som tyder på att det skulle vara planerat 😐
Inte? Att skriva ett hyfsat långt brev innan samt spela in film (om nu det är sant) samt rensa bort på internet tyder för mig på planering
Citera
2018-02-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, det därmed att pappans arbetsgivare ringde polisen och "efterlyste en hel familj" (för det var väl så han uttryckte det?) har jag funderat mycket över. Spontant ringer man väl inte polisen i första hand, tänker jag?

Om en kollega till mig skulle utebli från jobbet under liknande omständigheter (dvs utan att meddela, och trots att en stor konferens skulle hållas, osv) så skulle ju min första tanke bli: "oj någon har blivit riktigt allvarligt sjuk!" Jag skulle gissa på att antingen kollegan eller kollegans partner drabbats av exempelvis en stroke, och att paret befann sig på intensiven, där den ena knappt var vid medvetande och den andra i det läget totalt struntade i allt vad var yrkesliv och konferenser hette. Och barnen hade de väl lämnat in hos grannar, skulle jag tänka. Kanske skulle jag också låta någon från arbetsplatsen åka hem till min kollega (fast det kanske var litet långt att köra?) och ringa på dörren - kanske innan jag kontaktade polisen.

När man ringer polisen i första hand, och dessutom efterlyser "en hel familj" så anar, vet, misstänker man någonting? Och den person som skrev att "det som inte fick hända, det hände" hade ju också anat, fått veta, hört, sett....

Så nog måste det ha funnits signaler och människor som visste någonting? De har antagligen berättat i polisförhören.
Hur vet du att det var i första hand....och han som ringde var även en nära vän sedan långt tillbaka.
Citera
2018-02-24, 15:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det hann väl knappt gå en skoldag förrän polisen var på plats?

Det som jag tycker talar emot akut psykos är att det finns flera element av planering i morden och självmorden.

Vill förresten backa dig för inlägget som du skrev kring den unga flickan som tagit sitt liv i ditt barns klass. Information är en central komponent för att kunna förstå och bearbeta, inte bara för de allra närmast anhöriga utan även tex för klasskamrater. Om det fanns/finns mer information i detta ärende är det dåligt att man inte har släppt den.

Tack!

Jag tror alla grubblerier och tankar om detta liksom våra spekulationer här verkligen hade behövt ett bättre bemötande från utredande myndigheter. Det är en väldigt stor händelse med fyra döda unga/medelålders i samma familj som hittas samma dag.

Jag förstår att du är inne på samma tankar. Tror du, eller någon annan, att vi såsmåningom får reda på mer. Vad är oddsen för att mer fakta kommer fram?

Kan den här tråden, som uppenbarligen följs av journalister och antagligen vissa utredare, bidra till att det skrivs mer om händelsen? Eller att någon såsmåningom inser att vi här kanske funderar mer än de flesta - och gillar att uttrycka det - men att detta faktiskt är något som fortfarande diskuteras på arbetsplatser och mellan vänner, grannar etc. och antagligen hos barn.

Om inte mer fakta kommer fram kommer jag fortsättningsvis fortfarande bära med mig denna händelse utan svar eller kunna förstå, men inte spekulera mera här.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-24 kl. 15:38.
Citera
2018-02-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Inte? Att skriva ett hyfsat långt brev innan samt spela in film (om nu det är sant) samt rensa bort på internet tyder för mig på planering

Ponera att det skulle vara sant ?! Varför har de då inte gjort det "smidigare" och tänkt på de efterlevande som lider alla helvets kval just nu 😢 Istället så drar det ut på tiden med allt och de står där med så många frågor utan svar....
Vad skulle vara vitsen med denna video menar du ??
Citera
2018-02-24, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Med all respekt, också för kunskapens landvinningar kring autismspektrat, men det finns stora risker för en total nivellering och skrämmande arrogans om man ska dividera på det här sättet om det här och liknande fall, utanför en ömsesidigt ansvarig diagnossituation mellan läkare och patient. Åldern på patienten spelar då ingen roll.

Allt och inget är autism i alla väder och hit och dit, på "yttersta marginalen". Denna skenbara omtänksamhet är inget annat än mental kolonisering och kvacksalveri.

Dessutom har det sannolikt inget att göra med detta fall, och det tillhör med stor säkerhet ett område som inte kan dokumenteras eller fastslås. Ni kan lika gärna diskutera hur lång lugg HB hade vid döden.

Visst är det bra att folk kan få reda på att det de upplever kan vara en dysfunktion som kan bearbetas, men sannolikt har vården redan ordning på de flesta. Det hör ju inte hit heller.

Jag tror ju familjen ifråga kan ha behövt både det ena och det andra från samhället, för att kunna ta bra och bättre ställning, men sannolikt inte glada autismdiagnoser från löst folk. Ssk inte ovanpå döttrarnas ev. ME-diagnoser.

Jag tycker ni kunde sälja era "pulver" på annan plats. Familjen hade sannolikt behövt en handfast och hållbar och långsiktig respons från samhällets sida. Inte cocktaildjur och kortkonster från gatumånglare.

Det är sånt som gör folk inbillat sjuka.

Diagnoser flaxar inte omkring i luften på känn, de fastställs mellan läkare (läkarvetenskapen) och patient. Som skuld tillskrivs den skyldige i domstol. Inte av "pöbeln", som vid en lynchning.

Som vi tidigare konstaterat, det är väldigt mycket känslor inblandade i det här fallet och vi verkar alla ha olika triggers för vad vi blir upprörda över.
Citera
2018-02-24, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ponera att det skulle vara sant ?! Varför har de då inte gjort det "smidigare" och tänkt på de efterlevande som lider alla helvets kval just nu 😢 Istället så drar det ut på tiden med allt och de står där med så många frågor utan svar....
Vad skulle vara vitsen med denna video menar du ??
Ok videon kan vi lämna därhän för den tror jag knappt på själv men om han har släckt ner sidor på nätet och inte gjort det precis samma dag som dådet ägde rum så talar det för ett planerat dåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in