Citat:
Du svarade inte mig, men jag vill ändå flika in en kommentar ang. själva frågeställningen.Du frågade inte mig, men jag tycker det verkar vara ett rimligt antagande. Givet de förutsättningar du nämner.
Lagen är inte svart-vit utan alla omständigheter skall beaktas både i ev graverande eller förmildrade riktning.
Här finns för lite av kända omständigheter för att göra någon sådan bedömning alls. Att ett mord är begånget det vet vi till 100%. Att två vuxna utöver det är avlidna vet vi också till 100%.
Vi kan också rimligen utgå från att de anhöriga vet dels familjens livssituation fram till händelsen, vet deras (förövarens/förövarnas) berättelse om varför och hur de kommit fram till beslutet att avsluta familjens liv och slutligen vad som förundersökningen kommit fram till om händelsen.
Allt annat blir med nödvändighet rent hypotetiska resonemang. Så också gissningen om påföljd.
Lagen är inte svart-vit utan alla omständigheter skall beaktas både i ev graverande eller förmildrade riktning.
Här finns för lite av kända omständigheter för att göra någon sådan bedömning alls. Att ett mord är begånget det vet vi till 100%. Att två vuxna utöver det är avlidna vet vi också till 100%.
Vi kan också rimligen utgå från att de anhöriga vet dels familjens livssituation fram till händelsen, vet deras (förövarens/förövarnas) berättelse om varför och hur de kommit fram till beslutet att avsluta familjens liv och slutligen vad som förundersökningen kommit fram till om händelsen.
Allt annat blir med nödvändighet rent hypotetiska resonemang. Så också gissningen om påföljd.
Först tyckte jag den var lite obehaglig, men sedan såg jag det som ganska meningsfullt för båda "falangerna" (tillspetsat de som söker förståelse resp de som fördömer rakt av) att ställa frågan rent juridiskt, "kan det finnas förmildrande omständigheter". Med frågan ställd så tvingas man bortse från sitt eget känslomässiga tyckande och väga för-och-emot på ett annat sätt. Utifrån vad vi vet eller tror oss veta just i dag.
God natt till alla
(...solen går upp och ned över ond och god ... och stjärnorna kvittar det lika)