2018-02-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du frågade inte mig, men jag tycker det verkar vara ett rimligt antagande. Givet de förutsättningar du nämner.

Lagen är inte svart-vit utan alla omständigheter skall beaktas både i ev graverande eller förmildrade riktning.

Här finns för lite av kända omständigheter för att göra någon sådan bedömning alls. Att ett mord är begånget det vet vi till 100%. Att två vuxna utöver det är avlidna vet vi också till 100%.

Vi kan också rimligen utgå från att de anhöriga vet dels familjens livssituation fram till händelsen, vet deras (förövarens/förövarnas) berättelse om varför och hur de kommit fram till beslutet att avsluta familjens liv och slutligen vad som förundersökningen kommit fram till om händelsen.

Allt annat blir med nödvändighet rent hypotetiska resonemang. Så också gissningen om påföljd.
Du svarade inte mig, men jag vill ändå flika in en kommentar ang. själva frågeställningen.
Först tyckte jag den var lite obehaglig, men sedan såg jag det som ganska meningsfullt för båda "falangerna" (tillspetsat de som söker förståelse resp de som fördömer rakt av) att ställa frågan rent juridiskt, "kan det finnas förmildrande omständigheter". Med frågan ställd så tvingas man bortse från sitt eget känslomässiga tyckande och väga för-och-emot på ett annat sätt. Utifrån vad vi vet eller tror oss veta just i dag.
God natt till alla
(...solen går upp och ned över ond och god ... och stjärnorna kvittar det lika)
Citera
2018-02-20, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Del av ditt inlägg

..... Att barnen var sjuka? Absolut inte!
Att föräldrarna hade lurats och förletts av någon kvacksalvare att tro att barnen var obotligt sjuka.

Jag måste fråga dej en sak.
Förväntar mig ett lungt o fint svar.
Tack.

Det där var ett ohederligt citat

"Att barnen var sjuka? Absolut inte!" var ett svar på
"Vari skulle de förmildrande omständigheterna ligga?"
Ett korrekt svar dessutom
Citera
2018-02-20, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Det där var ett ohederligt citat

"Att barnen var sjuka? Absolut inte!" var ett svar på
"Vari skulle de förmildrande omständigheterna ligga?"
Ett korrekt svar dessutom

Rätt av dej.
Precis som du säger, så läste jag det på fel sätt.
Fel av mig.
Ser det tydligt nu, när jag läser en andra gång.
Mitt fel.
Sorry !
Citera
2018-02-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Rätt av dej.
Precis som du säger, så läste jag det på fel sätt.
Fel av mig.
Ser det tydligt nu, när jag läser en andra gång.
Mitt fel.
Sorry !
np!
Citera
2018-02-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Mängden involverade individer eller personer med kunskap om vad som skett överstiger vida vad som gör det möjligt att tysta ner på ett oegentligt sätt över någon längre tidsrymd.
Ju fler personer och institutioner som är inblandade desto bättre konspirationsteori.
Citera
2018-02-20, 22:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du vill inte förstå.

Jo både jag och andra här vill nog väldigt gärna försöka förstå den här ovanliga händelsen i Bjärred.
Det jag vänder mig mot är att det skulle vara en inre angelägenhet för familjen och något sorgligt som ingen kunde rå för. Och att vi därför bör lämna de döda och familjens anhöriga ifred.

Det sista är rimligt, anhöriga har inte begått något brott. Men att mord på två flickor på något sätt är en familjs inre angelägenhet och därför ska tystas ner är absolut fel. Det finns två vuxna, till och med juridiskt kunniga individer, som begått mord - något de definitivt har ansvar för och kan "rå för" att de bestämt sig för att göra.

Det är fel mot de unga flickorna som sannolikt aldrig själva valde att dödas, att brottet mot dem ska klumpas ihop med att även förövarna är döda. Det är ett brutalt brott mot två oskyldiga barn och det ska inte tystas ner, oavsett vem mördaren är.
Massmedia refererar inte bara uppgifter om brott där förövaren är på fri fot och ska varnas för, utan faktiskt även brott som vi kanske kan förebygga med mer kännedom om hur de kom till. Det torde vara viktigare och mer hederlig upprättelse för de mördade flickorna än locket på.
Citera
2018-02-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Närmaste (biologiskt) anhöriga behöver inte alls känt till hur de hade det och levde. Jag har flera vänner som hörs av med sina syskon/föräldrar någon gång om året eller mer sällan, och även andra som träffar sina ursprungsfamiljer ofta men föräldrarna egentligen inte känner till alls hur livet är för barn och barnbarn.

Fram till 2011 bodde familjen i samma område som fruns föräldrar i Mölndal. Där hon också var uppvuxen. Chansen att dom träffades borde därmed vara förhöjd.
Citera
2018-02-20, 22:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jo, även om tankar kommit upp tidigare behöver det ju inte handlat om ett riktigt planerande förrän väldigt sent.

Men 3e advent, hur lång får en tillfällig sinnesförvirring egentligen vara..?

Finns det verkligen ingen jurist här som kan göra en bedömning?

Problemet att göra bedömningen beror på att ingen i tråden har tillgång till FU. (För enkelhetens skull får vi anta att FU denna gång ger det mesta av den nödvändiga informationen).

Men bedömningen av gärningen (morden) kan variera mellan dråp till mord, till exempel om barnen varit plågsamt och dödligt sjuka med döden nära förestående (förmildrande, kanske dråp) eller "bara" haft ett livslångt handikapp och ett jobbigt liv framför sig. Till och med genomförandet kan spela roll för straffmätningen, hänsynslöshet kan vägas in.

Här är barnens verkliga sjukdomsbelastning inte känd. Gissningarna i tråden bygger på rätt svaga indicier, en obduktion och tillgång till alla journaler torde vara nödvändigt här.

För en mild bedömning: objektivt pågående stort lidande hos barnen, som blir värre. För en sträng bedömning, föräldrarnas garantställning.

Den av Hamilkar så målande beskrivna "knäppskallerabatten" kan svårligen delas ut till såpass medvetna och informerade personer, men skulle man kunna påvisa (och styrka) sjukliga vanföreställningar kan det kanske tänkas. I vårt fall kan man ju inte göra någon rättspsykiatrisk undersökning, av kända skäl.

Att man skulle ge föräldrarna (i ett hypotetiskt överlevnadsläge) någon straffrabatt därför att man haft det personligt jobbigt, egna lidanden och andra skäl av den karaktären tror jag inte rätten skulle beakta.

Kort svar: Mord, livstid. Ifall de skulle ansöka om tidsbestämning, gissningsvis 24 till 30 år.
Citera
2018-02-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fram till 2011 bodde familjen i samma område som fruns föräldrar i Mölndal. Där hon också var uppvuxen. Chansen att dom träffades borde därmed vara förhöjd.

Men det är ju sju år sedan?
(Och så var det väl västra Frölunda?)
Citera
2018-02-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Men det är ju sju år sedan?
(Och så var det väl västra Frölunda?)

Helt rätt Västra Frölunda ska det va. Ja, sju år sedan men det innebär väl inte att man automatiskt tappar kontakten. Så himla långt till Lund är det inte heller.

Jag har bott 120 mil från mina föräldrar, vi har både träffats och haft daglig kontakt i alla år.
Citera
2018-02-20, 23:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet att göra bedömningen beror på att ingen i tråden har tillgång till FU. (För enkelhetens skull får vi anta att FU denna gång ger det mesta av den nödvändiga informationen).

Men bedömningen av gärningen (morden) kan variera mellan dråp till mord, till exempel om barnen varit plågsamt och dödligt sjuka med döden nära förestående (förmildrande, kanske dråp) eller "bara" haft ett livslångt handikapp och ett jobbigt liv framför sig. Till och med genomförandet kan spela roll för straffmätningen, hänsynslöshet kan vägas in.

Här är barnens verkliga sjukdomsbelastning inte känd. Gissningarna i tråden bygger på rätt svaga indicier, en obduktion och tillgång till alla journaler torde vara nödvändigt här.

För en mild bedömning: objektivt pågående stort lidande hos barnen, som blir värre. För en sträng bedömning, föräldrarnas garantställning.

Den av Hamilkar så målande beskrivna "knäppskallerabatten" kan svårligen delas ut till såpass medvetna och informerade personer, men skulle man kunna påvisa (och styrka) sjukliga vanföreställningar kan det kanske tänkas. I vårt fall kan man ju inte göra någon rättspsykiatrisk undersökning, av kända skäl.

Att man skulle ge föräldrarna (i ett hypotetiskt överlevnadsläge) någon straffrabatt därför att man haft det personligt jobbigt, egna lidanden och andra skäl av den karaktären tror jag inte rätten skulle beakta.

Kort svar: Mord, livstid. Ifall de skulle ansöka om tidsbestämning, gissningsvis 24 till 30 år.

Tack för initierat juridiskt resonemang.

Utan att vara jurist utan bara genom evinnerligt nätsurfande in i BRÅs och regeringens luntor,
framkommer att det tydligt är försvårande omständigheter att föräldrarna själva i "garantställning" dödar sina barn och tecken talar för att det var överlagt/planerat. Statistiskt sätt döms också oftast livstid ut vid dubbelmord.

Även jag kommer amatörmässigt fram till att de torde dömts till livstid bägge två.
Citera
2018-02-20, 23:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du kan inte tänka dig att föräldrarna i Bjärred inte sökte rätt hjälp för att det helt enkelt inte passade in i deras bild av att just de behövde hjälp av socialen, kommunen, psykiatrin?
Ungefär som att hedersmord begås av någon som tycker att släktingen inte passar in i bilden av hur familjemedlemmar ska leva sina liv.

Att "hedersmord" ev skulle kunna tyckas stämma in även på annat dödande än det som juristerna avser med det, som försvårande omständighet, har nog att göra med att allt handlade öht brukar föredra att det äger rum på "goda grunder". Även vägen till helvetet är som bekant lagd med goda föresatser...

Du kan jämföra med lagstiftning om alkoholintag vid påkörningar, där berusning något period ansågs förmildrande för att sen ses försvårande. Samhället förändras.

Det är väl rimligt att hedersföreställningar i klansamhällen där lagen inte når ut eller tvärt om tolererar dödligt våld mot kvinnor för att samhällsordningen ska upprätthållas betraktas som försvårande när det äger rum i Sverige. Det vore ju hemskt om det var förmildrande. I Sverige är alla formellt likvärdiga medborgare, och klaner anses inte bidra till samhällsordningen, som formellt är individ- och kompetens/merit-orienterad. Med den rättskulturen och -traditionen kan inte enskilda familjers systematiska strävanden att upprätthålla små våldspräglade "stater i staten" tolereras. Det spelar ingen roll om de eller flickorna själva är övertygande om det rimliga och nödvändiga i att de dödas. Enligt svensk lag och rättstradition är det som det är, och det är en anledning till att vi ytterst försvarar vår lag och våra traditioner med våld: vi vill inte dömas av irakiska bergsbor, tack.

Men det är klart att allt handlande vill göra anspråk på att vara väl underbyggt. Däremot gör ju inte allt handlande anspråk på att vara efterbildningsvärt.... Hedersmord har redan skapat skola, men det tänkte nog inte henkow göra.

Det är väl fullt troligt att föräldrarnas beslut i detta fall kan ses som ett sista bemäktigande av sig själva från deras sida, en egenmäktighet, på flickornas bekostnad, som sätter dem själva i förarsätet en sista gång. Men då ska det vägas mot alternativ och motiv(ation) och deras förståelse av flickorna och vad som var dessas bästa. Men alla beslut är "egenmäktiga" i någon dimension. Även Moder Teresa kan misstänkas för att hennes beslut motiveras av att hon velat bli helgonförklarad.

Det är en människas hållning och uppriktighet och sanning som avgör när lagen inte når ända fram.

Vad ska grannmamman i Bjärred säga till sin flicka? Att grannarna var onda svin som rövknullade sina barn eller att de menade väl men gjorde fel? Att de var lättsinniga eller att de inte orkade längre? DET ÄR TILL SIST DET DET HANDLAR OM.

"Han dödade sin familj för det får man göra i Centralasien på sina håll" — fungerar inte.

Fyll i resten själv.

Vi lattjar inte om sånt här, det handlar om vad som verkligen hände och om det var rätt eller fel.

Vem är du att mot alla involverade myndigheter bevaka flickornas rätt och heder genom att dra upp allt mellan himmel och jord som de kan ha utsatts för?

Det är skandalisering förklätt till moralisk överlägsenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in