2018-02-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched

Jag kan inte se på myndighetsbeslut på det sättet. Laissez faire-metoden kan nog fungera hyfsat i vardagslivet, men när det gäller myndigheters handläggning och beslut som påverkar människor på olika sätt ska dessa fattas på ett tillförlitligt underlag. Om misstag eller fel görs bör det undersökas vad som gått snett så att det kan undvikas framdeles.

Före år 1974 fanns det ett tydligt tjänstemannaansvar. Då kunde fel och försummelser ge kännbara straff. Numera verkar det som om de anställda på myndigheter kan handlägga ärenden hur slarvigt som helst. Även om fel som begås får allvarliga konsekvenser, så är numera det värsta som kan hända att det blir lite kritik från Justitieombudmannen.

Nu handlade det om vilka erfarenheter man kan dra från det här specifika unika fallet. Myndigheters handläggning och tjänstemannaansvar är ett komplext ämne och värt en helt egen tråd. Men i det här fallet har jag, till skillnad mot några andra i tråden, ingen känsla av att någon tjänsteman har brustit i sin yrkesutövning. Man kan inte förvänta sig att en rektor eller någon annan ska kunna förutse något som inte ens anhöriga verkar ha anat.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-02-24 kl. 15:39.
Citera
2018-02-24, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Ok videon kan vi lämna därhän för den tror jag knappt på själv men om han har släckt ner sidor på nätet och inte gjort det precis samma dag som dådet ägde rum så talar det för ett planerat dåd.

Ja och tidpunkten, morden och självmorden som sådana innehåller element av planering.
Citera
2018-02-24, 15:52
Medlem
Rodjas avatar
[quote=Clarabesched|63330334]
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Jag kan inte se på myndighetsbeslut på det sättet. Laissez faire-metoden kan nog fungera hyfsat i vardagslivet, men när det gäller myndigheters handläggning och beslut som påverkar människor på olika sätt ska dessa fattas på ett tillförlitligt underlag. Om misstag eller fel görs bör det undersökas vad som gått snett så att det kan undvikas framdeles.

Före år 1974 fanns det ett tydligt tjänstemannaansvar. Då kunde fel och försummelser ge kännbara straff. Numera verkar det som om de anställda på myndigheter kan handlägga ärenden hur slarvigt som helst. Även om fel som begås får allvarliga konsekvenser, så är numera det värsta som kan hända att det blir lite kritik från Justitieombudmannen.
Ja, och det här har jag diskuterat med mina vänner! Alla som arbetar i sjukvården och vårdar och räddar liv får minsann ta konsekvenser, så har det varit i decennier, men politiker?

Varför försvann egentligen tjänstemannaansvaret? Och just 1974?

In med det igen. Jag kan acceptera att tjänstemän har högre lön om det skulle finnas ett tjänstemannaansvar som vaktade på deras handlingar. Men hög lön och utan personligt ansvar?
Icke!!
Citera
2018-02-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ponera att det skulle vara sant ?! Varför har de då inte gjort det "smidigare" och tänkt på de efterlevande som lider alla helvets kval just nu 😢 Istället så drar det ut på tiden med allt och de står där med så många frågor utan svar....
Vad skulle vara vitsen med denna video menar du ??

Det har spekulerats mycket om en existens av en film eller video i den här tråden. Uppgiften kom tidigt och den skulle ha skickats till de anhöriga så att de kunde bättre förstå. Dessutom kunde den bekräfta att detta skedde i samförstånd - bättre än ett brev med två underskrifter.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-02-24 kl. 16:31.
Citera
2018-02-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ponera att det skulle vara sant ?! Varför har de då inte gjort det "smidigare" och tänkt på de efterlevande som lider alla helvets kval just nu 😢 Istället så drar det ut på tiden med allt och de står där med så många frågor utan svar....
Vad skulle vara vitsen med denna video menar du ??

Vad menar du med ”smidigare”?
Citera
2018-02-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Med all respekt, också för kunskapens landvinningar kring autismspektrat, men det finns stora risker för en total nivellering och skrämmande arrogans om man ska dividera på det här sättet om det här och liknande fall, utanför en ömsesidigt ansvarig diagnossituation mellan läkare och patient. Åldern på patienten spelar då ingen roll.

Allt och inget är autism i alla väder och hit och dit, på "yttersta marginalen". Denna skenbara omtänksamhet är inget annat än mental kolonisering och kvacksalveri.

Dessutom har det sannolikt inget att göra med detta fall, och det tillhör med stor säkerhet ett område som inte kan dokumenteras eller fastslås. Ni kan lika gärna diskutera hur lång lugg HB hade vid döden.

Visst är det bra att folk kan få reda på att det de upplever kan vara en dysfunktion som kan bearbetas, men sannolikt har vården redan ordning på de flesta. Det hör ju inte hit heller.

Jag tror ju familjen ifråga kan ha behövt både det ena och det andra från samhället, för att kunna ta bra och bättre ställning, men sannolikt inte glada autismdiagnoser från löst folk. Ssk inte ovanpå döttrarnas ev. ME-diagnoser.

Jag tycker ni kunde sälja era "pulver" på annan plats. Familjen hade sannolikt behövt en handfast och hållbar och långsiktig respons från samhällets sida. Inte cocktaildjur och kortkonster från gatumånglare.

Det är sånt som gör folk inbillat sjuka.

Diagnoser flaxar inte omkring i luften på känn, de fastställs mellan läkare (läkarvetenskapen) och patient. Som skuld tillskrivs den skyldige i domstol. Inte av "pöbeln", som vid en lynchning.
Tack för input
fint att du förstod
kul att du fick tillfälle att hugga i ryggen ?
Citera
2018-02-24, 16:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Tack för input
fint att du förstod
kul att du fick tillfälle att hugga i ryggen ?

Synd att du ser det så.
Citera
2018-02-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, och det här har jag diskuterat med mina vänner! Alla som arbetar i sjukvården och vårdar och räddar liv får minsann ta konsekvenser, så har det varit i decennier, men politiker?

Varför försvann egentligen tjänstemannaansvaret? Och just 1974?

In med det igen. Jag kan acceptera att tjänstemän har högre lön om det skulle finnas ett tjänstemannaansvar som vaktade på deras handlingar. Men hög lön och utan personligt ansvar?
Icke!!

Det där är som sagt värt en egen tråd. När man diskuterar den med sina vänner så är det bra om man håller sig till fakta. Politiker och tjänstemän är helt olika varelser. Politiker ställs till svars var fjärde år vid dom allmänna demokratiska valen. Har dom varit oskickliga i majoritetens ögon så röstas dom bort. Blir dom kvar så tyckte dom flesta att dom inte var så dåliga.

Tjänstemän är anställda personer som lyder under normala anställningsvillkor. Men till skillnad mot anställda i privata företag så är det du och jag som är deras arbetsgivare. Men det är politikerna som representerar oss. Vi har en representativ demokrati. Så tanken är att om tjänstemännen är dåliga så blir inte politikerna omvalda. Om till exempel rikspolischefen är värdelös så ska inte justitieministern bli omvald. Men tyvärr förstår inte så många den kopplingen utan tror att lösningen är att återinföra tjänstemannaansvaret. Det behövs inte om alla vet hur man blir av med värdelösa rikspolischefer. Då säger man bara till dom ansvariga politikerna att sparka tjänstemannen annars röstar man inte på dom. Om en majoritet gör det så fixar det sig, annars var tjänstemannen inte så dålig.

Det var nog så man tänkte 1974.

Men nu är vi riktigt OT.
Citera
2018-02-24, 17:05
Medlem
Citat:
[/b]
Det är ett synnerligen magstarkt påstående om en person och situation som du troligtvis inte har en aning om 😎

Så pass stor människokännedom har jag, att jag VET att ingen frisk person tar livet av hela familjen. Det är en extrem händelse som tyder på en extremt dysfunktionell person. Om det stämmer att föräldrarna författat avskedsbrev, rensat sociala medier, bommat för fönster och stängt av värmen före morden, så ter det sig dessutom ruggigt kalkylerande. Det är INGET friskt beteeende öht. En normalfungerande människa hade hejdat sig längst vägen och frågat sig vad fan man håller på med och med hjärtat i halsgropen avbrutit hela projektet och gått och kramat sina barn hårt.

Ganska säker på att arbetsgivaren slog på stora trumman och tillkallade polis omedelbart pga att OH uppvisat mycket avvikande beteende längre eller kortare tid före morden.
Senast redigerad av Florman 2018-02-24 kl. 17:09.
Citera
2018-02-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Vad menar du med ”smidigare”?
Precis som du själv skriver..."så att de bättre kunde förstå" Istället har de lämnat efter sig tusen frågor och inga svar.
Har försökt förkovra mig i alla inlägg här idag och läste någons inlägg om video där de skulle förklarat i detalj till och med tillvägagångssätt 🤔 Märkligt då hade anhöriga inte behövt vänta på dessa svar....då de hade varit väldigt lätta att påträffa och analysera för rättsmedicin😎
Citera
2018-02-24, 17:18
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hittade på Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=at2w7130Kn0

Känns som om rektorn talar om två saker, ett problem inom familjen och döttrarnas fysiska sjukdom.
Citera
2018-02-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Så pass stor människokännedom har jag, att jag VET att ingen frisk person tar livet av hela familjen. Det är en extrem händelse som tyder på en extremt dysfunktionell person. Om det stämmer att föräldrarna författat avskedsbrev, rensat sociala medier, bommat för fönster och stängt av värmen före morden, så ter det sig dessutom ruggigt kalkylerande. Det är INGET friskt beteeende öht. En normalfungerande människa hade hejdat sig längst vägen och frågat sig vad fan man håller på med och med hjärtat i halsgropen avbrutit hela projektet och gått och kramat sina barn hårt.

Ganska säker på att arbetsgivaren slog på stora trumman och tillkallade polis omedelbart pga att OH uppvisat mycket avvikande beteende längre eller kortare tid före morden.
Det innebär ju inte att man har ett kroniskt funktionshinder när man tar livet av sina barn (Hanna klarade nog sin egen bit). Tvärtom är det något akut - depression och liknande. När en djup depression kommer så stängs vissa vitala funktioner av. Lustcentrat bl a, viktiga signalsubstanser. Då fungerar inte hjärnan så bra. Mer eller mindre inte alls skulle jag vilja säga. Som flera här påstått att de har autism och andra livslånga funktionshinder tror jag inte ett dugg på. De vill bara verka viktiga och intressanta när de påstår sånt. Utan att begripa att sånt skit hoppar man över, och läser definitivt inte.
Ja, Oskar har med all säkerhet visat sig både ledsen och deprimerad på jobbet. Och förtvivlad. Men ändå levererat mer än han behövde. Nu bara kom han inte. Självklart blir chefen nervös. Oskar svarade inte i telefonen. Han försökte nå Hanna, men hon svarade inte heller. Detta är uppenbarligen så utanför det normala att han larmade. Själv hade jag kunna vara död i både två och tre dagar innan nån noterat, då jag kommer och går lite som jag vill och behöver inte leverera resultat mer än nån gång i veckan. Lite skrämmande att tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in