[quote=Clarabesched|63330334]
Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Jag kan inte se på myndighetsbeslut på det sättet. Laissez faire-metoden kan nog fungera hyfsat i vardagslivet, men när det gäller myndigheters handläggning och beslut som påverkar människor på olika sätt ska dessa fattas på ett tillförlitligt underlag. Om misstag eller fel görs bör det undersökas vad som gått snett så att det kan undvikas framdeles.
Före år 1974 fanns det ett tydligt tjänstemannaansvar. Då kunde fel och försummelser ge kännbara straff. Numera verkar det som om de anställda på myndigheter kan handlägga ärenden hur slarvigt som helst. Även om fel som begås får allvarliga konsekvenser, så är numera det värsta som kan hända att det blir lite kritik från Justitieombudmannen.
Ja, och det här har jag diskuterat med mina vänner! Alla som arbetar i sjukvården och vårdar och räddar liv får minsann ta konsekvenser, så har det varit i decennier, men politiker?
Varför försvann egentligen tjänstemannaansvaret? Och just 1974?
In med det igen. Jag kan acceptera att tjänstemän har högre lön om det skulle finnas ett tjänstemannaansvar som vaktade på deras handlingar. Men hög lön och utan personligt ansvar?
Icke!!