2018-02-19, 23:58
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Babianen, för mina öron låter det mer som att du är uppvuxen i en övre medelklassfamilj. Varför skulle det vara sämre? (Det är väl för fasen bättre?!) Förklara gärna det.

För att det fanns implicita förväntningar på utbildning och karriär som du inte infriat?

1) Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Det finns några olika saker som är acceptabla att syssla med som kvinna det är typ,

a) välgörenhet eller community service.

b) hosting.

c) kulturverksamhet.

d) jobb.

e) det kan finnas annat också men jag kommer inte på det just nu.

2) I min familj har kvinnor jobbat. För mig personligen var det mycket explicita förväntningar på Handels och sen karriär i näringslivet (min mamma är feminist).

3) Jag provade på utbildning och jobb men jag är för snygg för att fungera på en arbetsplats (den här kvinnan har samma problem) så jag jobbar på min kropp och mitt hemmafruande istället. Det är mitt sätt att kompensera för att jag inte har nån karriär.

4) Jag tror att folk som är överklass jobbar för att det är en roll som de förväntas leva upp till (om det kommer från familjen) medan övre medelklass jobbar för pengarna eller för nån sorts snobberi.
Citera
2018-02-22, 11:30
Medlem
Jomenvisst känner man att man tillhör det "fina gänget"
Man får ju liksom i sig med modersmjölken att ta hand om sig,respekt för andra,inte diskutera pengar ÖVERHUVUDTAGET,tänka på sitt rykte osv,det är ju svårt att komma ifrån.Visst får man en "von oben" känsla ibland,men man försöker ju se till så man inte flyger högt över träden..
Det största problemet är dock att alla vet att man har pengar så avundsjukan och fjäskandet kan i bland ta sig rent löjliga proportioner..
Citera
2018-02-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam-Lag
Jomenvisst känner man att man tillhör det "fina gänget"
Man får ju liksom i sig med modersmjölken att ta hand om sig,respekt för andra,inte diskutera pengar ÖVERHUVUDTAGET,tänka på sitt rykte osv,det är ju svårt att komma ifrån.Visst får man en "von oben" känsla ibland,men man försöker ju se till så man inte flyger högt över träden..
Det största problemet är dock att alla vet att man har pengar så avundsjukan och fjäskandet kan i bland ta sig rent löjliga proportioner..

Det där stämmer in på avdankad utfattig överklass ja, för att de skäms. Håller man stilen och förmögenheten vid god vigör så samtalar man gärna om den.
Citera
2018-02-23, 20:26
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det där stämmer in på avdankad utfattig överklass ja, för att de skäms. Håller man stilen och förmögenheten vid god vigör så samtalar man gärna om den.

1) lol nej. Som sagt har pengar 0 med överklass att göra.

Citat:
But part of her class socialization
was learning that talking about money and wealth in her house was
taboo

2) I överklassen är det viktigt att framstå som normal. Man låtsas inte om att man har pengar, att man är bättre, man tonar ner sånt.
Citera
2018-02-23, 20:31
Medlem
Överklass är väl bara dom rika med stora familjer ärver förfäders stora bolag typ ikea lundbergs osv ?

Ett geni är väl mera ett underbarn än överklass ?
Som antagligen blir överklass familj. ?
Citera
2018-02-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) lol nej. Som sagt har pengar 0 med överklass att göra.

2) I överklassen är det viktigt att framstå som normal. Man låtsas inte om att man har pengar, att man är bättre, man tonar ner sånt.

Ja den avdankade överklassen som misslyckats förvalta förmögenheten inser såklart att det är bäst att hålla käft om sitt misslyckande och sin sinande skattkista. Den överklass som fortfarande har alla guldäpplen på fatet drar sig såklart inte för att visa, berätta och småskryta.

Man får inte glömma bort överklassens historia, dvs de som vältrade sig i stora slott, lyx, flärd, mat och tjänstefolk. De folk förknippar man överklass idag är såklart förfäder till dessa rika bjässar som mjölkat ur arvet och blivit ödmjuka inför ödet, dvs att leva som en svensson mot sin vilja.
Citera
2018-02-23, 20:57
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Överklass är väl bara dom rika med stora familjer ärver förfäders stora bolag typ ikea lundbergs osv ?

Ett geni är väl mera ett underbarn än överklass ?
Som antagligen blir överklass familj. ?

1) Du behöver inte ha pengar för att vara överklass. Precis som du inte behöver ha pengar för att vara svensk.

2) Även om nån har pengar lever de flesta som vilken (bättre) Svensson som helst.

Citat:
Ja den avdankade överklassen som misslyckats förvalta förmögenheten inser såklart att det är bäst att hålla käft om sitt misslyckande och sin sinande skattkista. Den överklass som fortfarande har alla guldäpplen på fatet drar sig såklart inte för att visa, berätta och småskryta.

Nej ingen skulle ens tänka tanken.

Citat:
Man får inte glömma bort överklassens historia, dvs de som vältrade sig i stora slott, lyx, flärd, mat och tjänstefolk. De folk förknippar man överklass idag är såklart förfäder till dessa rika bjässar som mjölkat ur arvet och blivit ödmjuka inför ödet, dvs att leva som en svensson mot sin vilja.

1) Det är ingen som har vältrat sig i lyx. Det har du fått från TV.

2) Folk som har vuxit upp med "lyx" tycker inte att det är något speciellt.

3) Men varför skulle man hålla på med lyx-liv bara för att? Det finns vettigare saker att lägga sin tid på.
Senast redigerad av Babianen 2018-02-23 kl. 20:59.
Citera
2018-02-23, 21:01
Medlem
Citat:
1) Du behöver inte ha pengar för att vara överklass. Precis som du inte behöver ha pengar för att vara svensk.

2) Även om nån har pengar lever de flesta som vilken (bättre) Svensson som helst.

3) Men varför skulle man hålla på med lyx-liv bara för att? Det finns vettigare saker att lägga sin tid på.
Är det att man klär sig i kavaj å går på högskola då . Å har ett speciellt sträcka på sig sätt å prata fint ?
Citera
2018-02-23, 21:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Är det att man klär sig i kavaj å går på högskola då . Å har ett speciellt sträcka på sig sätt å prata fint ?

Titta på det här programmet, https://www.youtube.com/watch?v=2v_Ih9W0Z3k
Citera
2018-02-23, 21:10
Medlem
Citat:

Att vara överklass innebär att unna sig mer än vad andra kan. Man jobbar hårt och unnar sig därefter. Sliter man hårt en hel arbetsvecka så kopplar man knappast av med en tallrik gröt och apelsinjuice i soffan, man gör sig till, skaffar hem de bästa råvarorna och dryckerna och bjuder in sin närmsta krets och unnar sig, allt är såklart uppassat av tjänstefolk som gör kvällen extra bekväm.
Citera
2018-02-23, 21:13
Medlem
Citat:
Titta på det här programmet, https://www.youtube.com/watch?v=2v_Ih9W0Z3k
Jag är underklass å kan inte kolla klippet 300 mb på fonen
Citera
2018-02-23, 21:20
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Att vara överklass innebär att unna sig mer än vad andra kan. Man jobbar hårt och unnar sig därefter. Sliter man hårt en hel arbetsvecka så kopplar man knappast av med en tallrik gröt och apelsinjuice i soffan, man gör sig till, skaffar hem de bästa råvarorna och dryckerna och bjuder in sin närmsta krets och unnar sig, allt är såklart uppassat av tjänstefolk som gör kvällen extra bekväm.

1) Vad ska man unna sig när man redan har fått allt när man växte upp?

2) Att jobba hårt är för medelklassen. I överklassen ska man chilla.

3) En del överklass människor har kock och serverings-personal. Det är en vardags-grej för dem.

Citat:
Jag är underklass å kan inte kolla klippet 300 mb på fonen

lol. För att svara på din fråga: nej det är inte överklass att gå runt i kavaj och prata på ett speciellt sätt. Överklass handlar om helt andra saker typ,

a) du ska vara bra på nånting.

b) göra äventyrliga saker.

c) vara en bra person (en gentleman typ).

d) inte vara en fuck up.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in