2018-02-23, 16:16
Bra mycket lugnare på Hemnet idag än de senaste fredagarna. Efter toppen på över 10 000 för två veckor sedan ser siffran idag inte ut att nå 9 000. Just nu: 8 571.

(Stockholms län, antal objekt till salu, inkl. kommande)
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-23 kl. 16:25.
2018-02-23, 16:24
Antal slutbud (enligt booli.se) på lägenheter på Södermalm (förra året inom parentes)

1-7 feb....: 67 (46) +46%
8-14 feb..: 75 (46) +63%
15-21 feb: 60 (72) -17%

Amorteringskrav, sportlov, väder...???
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-23 kl. 16:26.
2018-02-23, 16:36
Vi har nu den svagaste kronan sedan krisåret 2009 (mot euron). Under tiden har Riksbanken babblat hundratals gånger om hur rädda man är att kronan ska stärkas. Detta bådar för en intressant händelseutveckling framöver.

EUR/SEK= 10,05 nu och motståndet på 10 verkar brutet.

Nu sitter Riksbanken i rävsaxen. Fortsätter man att prata om att skjuta upp räntehöjningen så kommer marknaden att sänka kronan utan nåder. Börjar man istället prata om att höja så sticker räntorna rakt upp.

edit
(ser från annan källa att det kan ha funnits någon tillfällig notering på svagare nivåer 2016.)

Danska kronan (knuten till euron) kostar nu över 1,35.

=>
Mycket märklig och skakig situation i Sverige just nu. Ungefär samma värme som före ett åskoväder.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-23 kl. 17:01.
2018-02-23, 17:18
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Bra mycket lugnare på Hemnet idag än de senaste fredagarna. Efter toppen på över 10 000 för två veckor sedan ser siffran idag inte ut att nå 9 000. Just nu: 8 571.

(Stockholms län, antal objekt till salu, inkl. kommande)

Jag misstänker att gbg kommer slå förra helgens toppnotering på 1131 (har jag för mig att det var, skrev antalet i ngt inlägg).
2018-02-23, 17:26
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
3000 är otroligt mycket pengar. Jag tjänar 30k+ i månaden och det skulle svida riktigt hårt att betala 3000 mer per månad och då kostar inte ens mitt boende 3000 i nuläget.

Du lever i någon fantastivärld där du tror att det är standard med inkomster på 40k+, två förmånsbilar och montessoridagis. Jag har sagt det förut och säger det igen: vanliga svennar tjänar 24k, jobbar som personliga assistenter, baristor, skoförsäljare, butiksbiträde etc. INGEN vanlig människa har råd med de här fantasisummorna.

Var hittar du ett boende för 3000 i sverige? En koja i skogen? Byggd av förra årets kull av scouter?
2018-02-23, 17:42
Medlem
Ekonomiekot försökte reda ut begreppen vad gäller bolån, amorteringskrav, flytt av lån etc. Inte konstigt att folk är förvirrade. De gjorde inget gott jobb.

De klarade inte det grundläggande, nämligen att huvudregeln är att banken bestämmer själv vem de lånar till och hur lånevillkoren ser ut. Än så länge är det kapitalism som råder. Från huvudregeln finns undantag. Som amorteringskrav och andra bestämmelser från FI som är ett ingrepp in i bankens rätt att bestämma själv.

Bankkunden kan inte kräva dittan och dattan. Läser man det finstilta så avsäger sig bankkunden ofta en hel del rättigheter. Där har det bland annat kommit en regel att banken inte kan säga upp bolån enkom för att bostadspriserna rasat så länge låntagaren betalar på sina lån som överenskommet.

Bankkunden kan förhandla villkoren. Ju bättre kund desto bättre villkor. Pestkunder kan jag bara säga lycka till.

Lyssna på surret här.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=3626
2018-02-23, 17:47
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ekonomiekot försökte reda ut begreppen vad gäller bolån, amorteringskrav, flytt av lån etc. Inte konstigt att folk är förvirrade. De gjorde inget gott jobb.

De klarade inte det grundläggande, nämligen att huvudregeln är att banken bestämmer själv vem de lånar till och hur lånevillkoren ser ut. Än så länge är det kapitalism som råder. Från huvudregeln finns undantag. Som amorteringskrav och andra bestämmelser från FI som är ett ingrepp in i bankens rätt att bestämma själv.

Bankkunden kan inte kräva dittan och dattan. Läser man det finstilta så avsäger sig bankkunden ofta en hel del rättigheter. Där har det bland annat kommit en regel att banken inte kan säga upp bolån enkom för att bostadspriserna rasat så länge låntagaren betalar på sina lån som överenskommet.

Bankkunden kan förhandla villkoren. Ju bättre kund desto bättre villkor. Pestkunder kan jag bara säga lycka till.

Lyssna på surret här.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=3626

Man önskar ju bara att bankerna även fick bära risken för sitt agerande. Nu går det an att ta risker med vetskapen att staten alltid löser ut dem vid en krasch. Låt bankerna riskera att gå omkull!
2018-02-23, 18:14
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Dagens anekdot: Jag andrahandshyr (som tur är) en BR-lägenhet i Stockholms innerstad. Jag berättar inte exakt vilken del av stan av anonymitetsskäl, men poängen är nog tydlig ändå. Byggnaden ligger precis i anslutning till en tunnelbanestation, så det är ofrånkomligen ett bra läge.

Idag är det visning på en annan lägenhet på samma våning i samma byggnad som jag bor i. Dörren till den lägenheten stod öppen när jag kom hem från gymmet, och en skylt om visning står utanför på trottoaren. Det var knäpptyst inne i lägenheten. Det är tveksamt om ens mäklaren själv är där. Jag tittade nyligen ut igen i korridoren och det är fortfarande lika tyst.

Möjligen kan det i viss mån ha att göra med att det är någon minusgrad ute, men jag lutar snarare åt att det är bostadsmarknaden i sig som är kallast i sammanhanget.

En dryg vecka efter ovanstående fick jag idag en reklamlapp från Mäklarcentrum med rubriken "LÄGENHET KÖPES", där det står "Vi söker för kunders räkning en lägenhet i Er trevliga förening. Vi har beslutsmässiga köpare som erbjuder ett högt pris, gärna med tillträde direkt eller under våren."

Med tanke på den "visning" jag beskriver ovan så är det svårt att ta lappen på allvar. Undrar om de som sitter på lägenheten som ingen var och tittade på nappar och försöker byta mäklare?
2018-02-23, 18:16
Medlem
Och nu kablas det ut en undersökning bland en webbpanel. Dryga tusen tillfrågades. Det ojas nu att det blir inlåsningseffekt av amorteringskraven. Nja. Så här löd svaret.

Har beslutet att införa ett skärpt amorteringskrav påverkat din vilja eller möjlighet att byta bostad?

Ja, 11 % (14 % bland de som inte äger sitt boende)

Nej, 89 %

Säger inte så mycket. Hade jag fått frågan hade jag svarat nej för jag vill inte flytta. Amorteringskrav eller inte.

Dessutom ojar de sig över att folks kännedom av amorteringskravet är bristfällig. Beror på. Det finns massor med folk som inte tänker flytta eller köpa nytt och följaktligen skiter de i amorteringskrav. Naturligt att man börjar titta på lånemöjligheter när det blir aktuellt att låna, inte innan.

I slutklämmen kommer fram att så farligt är det inte med amorteringskrav. Man kan tolka det som att mediernas rapportering skrämt skiten ur svenskarna och att mäklarfirman som beställt undersökningen är orolig för sin egen sjuka mor, dvs att folk låter bli att skaffa ny bostad av fel anledningar.

- Det är naturligt att alla inte har full kunskap om amorteringskraven eftersom man bara omfattas när man byter boende. Dock finns det en risk att vissa hushåll tror att de skulle påverkas mer än vad de faktiskt gör och därför stannar i sina befintliga bostäder. Det gäller att göra en noggrann kalkyl och också se det positiva i att betala av sitt bostadslån, säger Johan Engström.

https://www.fastighetsbyran.se/plain...gskrav-2426891
2018-02-23, 22:22
Medlem
SvartaVargens avatar
Vågar man köpa vila över 3 miljoner detta året eller bör man avvakta ?
2018-02-23, 22:49
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Var hittar du ett boende för 3000 i sverige? En koja i skogen? Byggd av förra årets kull av scouter?

Det går att hitta Studentbostäder i Lund med den hyran.
- Korridorrum för 2957 SEK, 9 månader per år, ingen hyra övriga 3 månader.
- 1:a på 25 kvm för 4579 SEK, 9 månader per år, ingen hyra övriga 3 månader.

Källa: https://www.afbostader.se/lediga-bos...den/vildanden/
Senast redigerad av vonEisen 2018-02-23 kl. 22:51.
2018-02-23, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly

Man får inte göra reklam på Flashback men jag vet en bra värd jag bott hos själv. Här ett erbjudande på en hyresetta på 30 kvadrat och en hyra på 2716.

Nu är det strax utanför Gävle centrum å andra sidan men visst går det fortfarande att hitta bra, billigt boende i det här annars så skapligt fördärvade landet.
Senast redigerad av Mertillen 2018-02-23 kl. 23:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in