Och nu kablas det ut en undersökning bland en webbpanel. Dryga tusen tillfrågades. Det ojas nu att det blir inlåsningseffekt av amorteringskraven. Nja. Så här löd svaret.
Har beslutet att införa ett skärpt amorteringskrav påverkat din vilja eller möjlighet att byta bostad?
Ja, 11 % (14 % bland de som inte äger sitt boende)
Nej, 89 %
Säger inte så mycket. Hade jag fått frågan hade jag svarat nej för jag vill inte flytta. Amorteringskrav eller inte. 
Dessutom ojar de sig över att folks kännedom av amorteringskravet är bristfällig. Beror på. Det finns massor med folk som inte tänker flytta eller köpa nytt och följaktligen skiter de i amorteringskrav. Naturligt att man börjar titta på lånemöjligheter när det blir aktuellt att låna, inte innan. 
I slutklämmen kommer fram att så farligt är det inte med amorteringskrav. Man kan tolka det som att mediernas rapportering skrämt skiten ur svenskarna och att mäklarfirman som beställt undersökningen är orolig för sin egen sjuka mor, dvs att folk låter bli att skaffa ny bostad av fel anledningar.
- Det är naturligt att alla inte har full kunskap om amorteringskraven eftersom man bara omfattas när man byter boende. Dock finns det en risk att vissa hushåll tror att de skulle påverkas mer än vad de faktiskt gör och därför stannar i sina befintliga bostäder. Det gäller att göra en noggrann kalkyl och också se det positiva i att betala av sitt bostadslån, säger Johan Engström.
https://www.fastighetsbyran.se/plain...gskrav-2426891