2018-02-23, 12:13
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Smartskallarna inom byggindustrin slår till igen. 13000 i hyra för folk som har en månadsinkomst på under 10000. Även om man är två som delar så är det helt orimligt.

Varför vill man bo i Nacka som student? Det är inte ens nästan smidigt att ta sig till något universitet därifrån. Det är alltså svindyra bostäder med uselt läge.

De man kände som barn som gick in i bygg branschen var aldrig de smartaste och generna här verkar tro att de har byggt någon magisk livsstilslyx när de har producerat något ytterst mediokert.

Du missar att det handlar om triplettlägenheter, alltså en lägenhet för tre studenter med gemensamt vardagsrum och kök. Då är det helt plötsligt ganska ok hyra.
2018-02-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du missar att det handlar om triplettlägenheter, alltså en lägenhet för tre studenter med gemensamt vardagsrum och kök. Då är det helt plötsligt ganska ok hyra.

Du menar att det är rimligt att lägga nästan 50% av maxbeloppet från CSN (lån + bidrag) på att vara inneboende med 2 andra? Med tanke på läget på den där lägenheten så är det ju mycket bättre att bo i t.ex. Norrtälje om du studerar på SU, där kan du säkert få någonting eget också.
2018-02-23, 12:41
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Du menar att det är rimligt att lägga nästan 50% av maxbeloppet från CSN (lån + bidrag) på att vara inneboende med 2 andra? Med tanke på läget på den där lägenheten så är det ju mycket bättre att bo i t.ex. Norrtälje om du studerar på SU, där kan du säkert få någonting eget också.

Ja, det tycker jag är helt ok. Vad lever du i för värld? Klart man måste sambo som student. Du glömmer också att man oftast jobbar extra.
2018-02-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ja, det tycker jag är helt ok. Vad lever du i för värld? Klart man måste sambo som student. Du glömmer också att man oftast jobbar extra.
Själv betalade jag 3000 för ett boende med mycket hög standard fram tills för tre år sedan. Byggbranschens fantasier om kostnader behöver inte alls stämma i verkligheten.
2018-02-23, 13:44
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Riksbanken pressar aktivt ner även de långa räntorna med sina köp av statsobligationer.

Man meddelar att man inte kommer minska innehaven utan köpa nya när de gamla förfaller:

Vad fn är en kupongbetalning? Föredrar din förklaring framför att googla själv. EbolaTillAlla.
2018-02-23, 14:01
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Själv betalade jag 3000 för ett boende med mycket hög standard fram tills för tre år sedan. Byggbranschens fantasier om kostnader behöver inte alls stämma i verkligheten.

Klart det är bekvämt att bo hemma hos föräldrarna långt upp i vuxen ålder 😂

Nä men det visar ju hur sinnessjukt bruksvärdessystemet är. 3000 är ingenting. Det är ju typ en åttondedel av en normal nettoinkomst. Det är inte orimligt att lägga minst 1/3 av lönen på boendet.

Subventionerade hyror där en lägenhet i ett attraktivt område som borde gå att hyra ut för 10000 bara kostar hälften. Det är klart att felaktig prissättning skapar köer och brister.
2018-02-23, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Naturligtvis har du rätt, men jag menar alltså ok i relation till andra liknande områden. Angered har spårväg och buss, samt ett köpcenter med busstorg, spårvagnshållplats och dagligvaruhandel. Dessutom har dom fått ett fint nybyggt lokalsjukhus, så stället är inte helt hopplöst. Men visst bor jag hellre i sekelskifteshus men som sovstad för arbetarklassen duger det väl. Dock knappast ett alternativ till innerstaden.

Ja alltså det jag menar är väl mest att hela ABC konceptet var helt åt helvete. Hela planeringspardigmen var skit, sedan kom ju problemen som ett brev på posten, det var ju inte så att områdena var problemfria innan invandringen. Thinnertrasan vandrade... och betongen gungade. Som tur var har ju det förändrats sedans dess, man har insett misstagen. Kommer ta tid att rätta till dom dock.

Retrospektivt så tror jag tror kommunreformerna var rätt så destruktiva, då massivt mycket mark tillkom, så då byggdes det där istället för i mer centrala delar av staden, innan kommunreformen 1952 bestod dagens Göteborg av 7 kommuner, dagens Angered inkorporerades väl 1971 och idag är ju GBG kommun en helt enorm kommun till ytan. Utan kommunreformerna hade nog stadsplaneringen sett annorlunda ut på 40, 50, 60 och 70-talet. Räknar man även in de gamla landskommunerna, dvs t ex Lundby, Örgryte, Västra Frölunda osv så har kommunen fullständigt exploderat i storlek. Med de gamla kommungränserna hade egentligen bara SDN Centrum och SDN Majorna-Linné varit Göteborgs kommun.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-02-23 kl. 14:37.
2018-02-23, 14:35
Medlem
Citat:
Klart det är bekvämt att bo hemma hos föräldrarna långt upp i vuxen ålder 😂

Nä men det visar ju hur sinnessjukt bruksvärdessystemet är. 3000 är ingenting. Det är ju typ en åttondedel av en normal nettoinkomst. Det är inte orimligt att lägga minst 1/3 av lönen på boendet.

Subventionerade hyror där en lägenhet i ett attraktivt område som borde gå att hyra ut för 10000 bara kostar hälften. Det är klart att felaktig prissättning skapar köer och brister.

3000 är otroligt mycket pengar. Jag tjänar 30k+ i månaden och det skulle svida riktigt hårt att betala 3000 mer per månad och då kostar inte ens mitt boende 3000 i nuläget.

Du lever i någon fantastivärld där du tror att det är standard med inkomster på 40k+, två förmånsbilar och montessoridagis. Jag har sagt det förut och säger det igen: vanliga svennar tjänar 24k, jobbar som personliga assistenter, baristor, skoförsäljare, butiksbiträde etc. INGEN vanlig människa har råd med de här fantasisummorna.
2018-02-23, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja alltså det jag menar är väl mest att hela ABC konceptet var helt åt helvete. Hela planeringspardigmen var skit, sedan kom ju problemen som ett brev på posten, och det var ju inte så att områdena var problemfria innan invandringen. Thinnertrasan vandrade... och betongen gungade. Som tur var har ju det förändrats sedans dess, man har insett misstagen. Kommer ta tid att rätta till dom dock.

Retrospektivt så tror jag tror kommunreformerna var rätt så destruktiva, då massivt mycket mark tillkom, så då byggdes det där istället för i mer centrala delar av staden, innan kommunreformen 1952 bestod dagens Göteborg av 7 kommuner, dagens Angered inkorporerades väl 1971 och idag är ju GBG kommun en helt enorm kommun till ytan. Utan kommunreformerna hade nog stadsplaneringen sett annorlunda ut på 40, 50, 60 och 70-talet. Räknar man även in de gamla landskommunerna, dvs t ex Lundby, Örgryte, Västra Frölunda osv så har kommunen fullständigt exploderat i storlek. Med de gamla kommungränserna hade egentligen bara SDN Centrum och SDN Majorna-Linné varit Göteborgs kommun.

Usch. Jag stör mig på sådant här så själv uttrycker jag mig med orden "i efterhand" och "införliva" istället för "retrospektivt" och "inkorporera".

Osäker på om det var något fel alls på miljonprogram-områdena. Hade dessa fått förbli en del av det svenska hade de alltjämt varit varken bättre eller sämre ställen att leva i. Arkitekturmässigt gillar jag dessa områden inklusive Tensta, Akalla eller Kungshamra i Bergshamra i Solna (studentbostäder i betong) eller rentav de blå husen i Solna. Mår man dåligt beror det på en själv, inte på arkitekturen, hävdar iallfall jag som inte bara är språkpolis utan även är betongfascist.
2018-02-23, 15:05
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Vad fn är en kupongbetalning? Föredrar din förklaring framför att googla själv. EbolaTillAlla.

Det är ränteutbetalningen bara. Det heter bara så av historiska skäl. RB återinvesterar sin "utdelning" i nya obligationer.

http://www.threebackyards.com/ZN1DQO85/
2018-02-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Usch. Jag stör mig på sådant här så själv uttrycker jag mig med orden "i efterhand" och "införliva" istället för "retrospektivt" och "inkorporera".

Osäker på om det var något fel alls på miljonprogram-områdena. Hade dessa fått förbli en del av det svenska hade de alltjämt varit varken bättre eller sämre ställen att leva i. Arkitekturmässigt gillar jag dessa områden inklusive Tensta, Akalla eller Kungshamra i Bergshamra i Solna (studentbostäder i betong) eller rentav de blå husen i Solna. Mår man dåligt beror det på en själv, inte på arkitekturen, hävdar iallfall jag som inte bara är språkpolis utan även är betongfascist.

Folk valde aktivt bort boendet i typiska förortsområden redan vid färdigställandet, då det fanns alternativ. Det stod rätt många bostäder vakanta, och en hel del revs till och med.

Det enda området i Angered där det finns något som liknar stadskvalitéer är Angered Centrum, där finns det arbetstillfällen(inklusive vår nyinrättade statliga myndighet och även en mindre SVT redaktion), handel, kultur osv.

Trenum köpte centrumet förra året, så förhoppningsvis kommer byggnationen igång där nu, det finns byggrätter på ca 30k m2 BTA, den tidigare ägaren(danskar) gick in i väggen i samband med finanskrisen då dom inte kunde betala räntorna på sina räntebärande skulder, så utvecklingen har stått helt still sedans dess.

Angående arkitekturen, så tycker jag alltid att innehållet i en byggnad och hur byggnadens innehåll påverkar stadsmiljön är viktigare än den estetiska gestaltningen, jag kan köpa även den värsta sortens funktionalism om det t ex finns ett bra innehåll(dvs inte betongmur), med det sagt föredrar jag mina kvarter, och jag tycker att det är synd att det blev plattenbau områden ute i spenaten istället för en utbyggnad av mer innerstadskaraktär.

Fler borde ha fått möjlighet att bo så, och då hade säkert priserna varit betydligt lägre också. I stockholm är det väl rätt så kört med en utbyggnad av innerstaden egentligen, då det enda stället att bygga vidare på är en helig ko(nationalstadsparken), men i GBG finns det massiva areal att utnyttja.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-02-23 kl. 15:26.
2018-02-23, 16:04
Citat:
Det är inte orimligt att lägga minst 1/3 av lönen på boendet.
Låt oss tänka lite större.

Våra förfäder har till stor del redan byggt Sverige. Dagens barn kan fortsätta att bo i sina föräldrars bostäder. Boendet bör alltså inte kosta mer än underhåll och skötsel. Kapitalet är redan upparbetat.

Men eftersom så många är så otroligt korkade att de använder detta förfädernas upparbetade kapital till att skuldsätta sig, så blir de sittande med betalningar till banken eller andra kapitalägare. Om folk bara kunde låta bli att vilja ha allt här och nu, och i stället bli kapitalägare, åtminstone under loppet av 2-3 generationer så skulle boendekostnaderna gå mot noll.

Det finns massor med pensionärer som har det så. Huset är deras, och de har en alldeles utmärkt ekonomi. Det skrämmande idag är att man ser TV-reklam där man försöker att locka in även dessa pensionärer i skuldfällan "Kom och låna nu och spendera på äldre dagar" är devisen för att göra också dessa kloka kapitalägare till ett korkat proletariat.

Varför är svenskarna då så korkade när det gäller att bygga upp kapital? Jo under lång tid har staten skickat signalen att det är fult att va kapitalägare, och detta är något man ska överlåta åt staten. När så hela lägenhetsmarknaden öppnades upp för kreti och pleti så tackade de med att skuldsätta sig upp över öronen. Som att be en apskock ta hand om en bananodling.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-23 kl. 16:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in