Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Usch. Jag stör mig på sådant här så själv uttrycker jag mig med orden "i efterhand" och "införliva" istället för "retrospektivt" och "inkorporera".
Osäker på om det var något fel alls på miljonprogram-områdena. Hade dessa fått förbli en del av det svenska hade de alltjämt varit varken bättre eller sämre ställen att leva i. Arkitekturmässigt gillar jag dessa områden inklusive Tensta, Akalla eller Kungshamra i Bergshamra i Solna (studentbostäder i betong) eller rentav de blå husen i Solna. Mår man dåligt beror det på en själv, inte på arkitekturen, hävdar iallfall jag som inte bara är språkpolis utan även är betongfascist.
Folk valde aktivt bort boendet i typiska förortsområden redan vid färdigställandet, då det fanns alternativ. Det stod rätt många bostäder vakanta, och en hel del revs till och med.
Det enda området i Angered där det finns något som liknar stadskvalitéer är Angered Centrum, där finns det arbetstillfällen(inklusive vår nyinrättade statliga myndighet och även en mindre SVT redaktion), handel, kultur osv.
Trenum köpte centrumet förra året, så förhoppningsvis kommer byggnationen igång där nu, det finns byggrätter på ca 30k m2 BTA, den tidigare ägaren(danskar) gick in i väggen i samband med finanskrisen då dom inte kunde betala räntorna på sina räntebärande skulder, så utvecklingen har stått helt still sedans dess.
Angående arkitekturen, så tycker jag alltid att innehållet i en byggnad och hur byggnadens innehåll påverkar stadsmiljön är viktigare än den estetiska gestaltningen, jag kan köpa även den värsta sortens funktionalism om det t ex finns ett bra innehåll(dvs inte betongmur), med det sagt föredrar jag
mina kvarter, och jag tycker att det är synd att det blev plattenbau områden ute i spenaten istället för en utbyggnad av mer innerstadskaraktär.
Fler borde ha fått möjlighet att bo så, och då hade säkert priserna varit betydligt lägre också. I stockholm är det väl rätt så kört med en utbyggnad av innerstaden egentligen, då det enda stället att bygga vidare på är en helig ko(nationalstadsparken), men i GBG finns det massiva areal att utnyttja.