Citat:
Du verkar väldigt insatt i ämnet ifråga. Skulle du kunna sammanfatta läget för en oinvigd? Det skulle uppskattas något så oerhört!
Personligen bor jag hos mina föräldrar, vilket är en situation som vållar stort missnöje i vardagen. Jag är bosatt i Stockholm.
Alternativen är knappa och oattraktiva. Dyra andrahandslägenheter med ett oftast osäkert upplägg, köp av bostadsrätt, eller att bo kvar hos föräldrarna i ytterligare 10 år för att tillslut via Bostadsförmedlingen få ett förstahandskontrakt i typ Rinkeby... Ytterligare alternativ är att flytta härifrån, till en mindre stad där bostäderna står tomma, men då uppstår istället brist på arbetstillfällen...
Andrahandslägenheterna hyrs oftast inte ut tillsvidare utan koncensus är maximalt 1 år med chans till förlängning.
Att köpa en bostadsrätt är för mig uteslutet i och med avsaknad av fast inkomst, motvilja till att belåna mig, samt att bostadsmarknaden förhoppningsvis står inför en mer eller mindre omfattande korrektion, vilket många här verkar förespråka. Med andra ord är det fel läge att gå in på marknaden.
Kan du beskriva din forskning lite?
Sedan är jag även lite nyfiken på ditt Excel-dokument och hur du implementerat dess funktioner, även om jag anser att det inte hör hemma i denna tråd utan istället bör tas antingen i PM eller i en någon annan tråd.
EDIT: Redigering på grund av stavfel.
Personligen bor jag hos mina föräldrar, vilket är en situation som vållar stort missnöje i vardagen. Jag är bosatt i Stockholm.
Alternativen är knappa och oattraktiva. Dyra andrahandslägenheter med ett oftast osäkert upplägg, köp av bostadsrätt, eller att bo kvar hos föräldrarna i ytterligare 10 år för att tillslut via Bostadsförmedlingen få ett förstahandskontrakt i typ Rinkeby... Ytterligare alternativ är att flytta härifrån, till en mindre stad där bostäderna står tomma, men då uppstår istället brist på arbetstillfällen...
Andrahandslägenheterna hyrs oftast inte ut tillsvidare utan koncensus är maximalt 1 år med chans till förlängning.
Att köpa en bostadsrätt är för mig uteslutet i och med avsaknad av fast inkomst, motvilja till att belåna mig, samt att bostadsmarknaden förhoppningsvis står inför en mer eller mindre omfattande korrektion, vilket många här verkar förespråka. Med andra ord är det fel läge att gå in på marknaden.
Kan du beskriva din forskning lite?
Sedan är jag även lite nyfiken på ditt Excel-dokument och hur du implementerat dess funktioner, även om jag anser att det inte hör hemma i denna tråd utan istället bör tas antingen i PM eller i en någon annan tråd.
EDIT: Redigering på grund av stavfel.
Du kan få en elevatorpitch:
1) Det kommer ut ca 20 154 nybyggda bostäder på marknaden i Sthlm 2018 (6 665 HR, 8 970 BR, 1 690 ombyggnationer, 2 729 småhus) vilket är en kraftig ökning från tidigare år. 2016 var motsvarande siffra 15 317. Alla siffror från SCB. Om en dryg vecka får vi nya siffror från SCB att grotta i. Yes!
2) Den genomsnittliga belåningsgraden hos de som har bolån i Sthms län är 457 % mot disponibel inkomst (räknar man med medianen per kommun blir det 413 %). Många är alltså maxbelånade som det är. Siffrorna troligen från Riksbanken, kommer inte ihåg.
3) Det finns en stor mängd riktigt dyra lägenheter i färdigställd eller nästan färdigställd nyproduktion som inte säljer. Data kommer från bostadsproducenternas projektsidor och Hemnet/Booli.
4) Det sker inte längre någon stor inflyttning från resten av Sverige. SCB
5) En mycket stor del av nyproduktionen är redan såld till konsumenter (som ju inte kan gå i konkurs) och de kommer vara tvugna att sälja sitt nuvarande boende för att finansiera nyproduktionsobjektet.
=> Sammantaget gör detta att utbudet på marknaden ökar utan att finansierad efterfrågan ökar och då måste priserna sjunka.
Mitt tips: Sitt stilla i båten. Hjälp mamsen och pappsen med att städa och laga mat och var en tacksam son. Du har säkert mycket att vara tacksam till dem för. Övar du på att vara hjälpsam så kommer dina inövade färdigheter göra att en framtida flickvän / sambo / hustru gnäller mindre på dig. Vilken vinst! Så klart man vill flytta hemifrån när man är vuxen, men ibland blir det inte så som man tänkt sig. Tänk på hur mycket du sparar varje dag på att inte köpa en överprissatt BRF. Lägg undan en del av de pengarna. När stormen på bostadsmarknaden bedarrat kommer det finnas bostäder för rimliga priser (om vi får ordning på invandringen, men det kommer vi få tror jag). Då kommer du hitta en egen rimligt prissatt bostad. Det kommer inte ta 10 år. Ju mer du studerar och anstränger dig, desto bättre jobb kan du få. Flit lönar sig (nästan) alltid. Kanske märks det att jag är född i en annan tid då man tvingades jobba hårt i skolan, räkna för hand och lära sig saker utantill (speciellt i de utländska skolor jag gick en stor del av min skolgång i), men en 'luthersk' inställning har visat sig vara fördelaktig ekonomiskt.
Excel: Jag kör mest klipp och klister, text to column, filter och pivot. Hade det här varit mitt jobb skulle jag kanske gjort finare grundstrukturer, nu ser mina filer rätt kaosaktiga ut. Fast om jag skall vara helt ärlig ser mina jobbfiler rätt kaosartade de med. Jag kanske trivs bäst med excelkaos.