Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Jag ställde ingen fråga till dig. Jag visade hur du använde dig av retorik och hur man kan avväpna densamma.
Men visst, jag ska svara på din fråga som du plankat från Neil de Grasse Tyson.
1. Var är kurvan?
Det räcker tillsvidare.
Då svarar jag på den. Hoppas du tar till dig detta denna gång.
Du kan inte se kurvan med blotta ögat från vänster till höger (eller höger till vänster).
Anledningen är flera. Dels är jorden väldigt stor. Den är ofattbar stor. Jag har förut visat dig med bilder och text hur galet stor den är.
Sedan behöver du inse att horisonten är lika långt ifrån dig åt alla håll. Alltså får du inte en kurva som du vill se.
Däremot kan vi se kurvan rakt fram. Dels kan vi konstatera med bevis att horisonten "faller" ner från oss. Du kan själv se det med enkla experiment. VI kan även konstatera att horisonten hamnar lägre och lägre ner ju högre vi kommer upp.
Vi kam se att objekt försvinner bakom horisonten. Båtar, stora byggnader. Du kan själv åka ner till Malmö och se detta med egna ögon via Turning Torso.
Du har även fått en film presenterat detta för dig som visar EXTREMT tydligt hur Turning Torso försvinner bakom horisonten exakt efter dom avstånd som visar att jorden är ett klot.
Du kan även med blotta ögat se att solen försvinner bakom horisonten. Och nej, du har fått gång på gång förklarat att det inte har något med perspektiv att göra.
Så, då var din punkt 1 avklarad.
Nästa punkt.