2017-05-19, 20:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Den "starkaste graden av sannolikhetsgrad". Alltså, så menar du att det inte är 100% sant.
Korrekt. Det är den bästa förklaringen vi har (hittills).
Absolut sanning/bevis finns bara inom matematik/logik.

Citat:
Det är inte fakta...
Fel. Det är det som är fakta enligt den vetenskapliga metoden.

En "vetenskaplig teori" blir då "bara en teori" i de troendes ögon, det som vetenskapen kallar en "hypotes", det vill säga en idé som ännu inte stöds av bevis (läs: "evidens").
Citera
2017-05-19, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Nej du kan inte komma med några bevis alls som stödjer din sak. Det finns inte. Det kommer inte heller att finnas. Vi är bestämda för att vi vet. Vi vet att jorden är en glob. Det är fakta. Fakta som ni nötter avfärdar som fejk och vägrar tro på sanningen. Det är du som påstår att NASA använder fejkade bilder så bevisa det då.

Vi rör oss mycket riktigt i rymden. Vi omkring solen och solen omkring galaxens masscentrum som högst troligt är ett svart hål. Det som är svårt att förstå är de enorma avstånden vilket gör att det ser ut som om stjärnhimlen inte ändrar sig trots att vi rör oss. Nu är detta inte helt sant då stjärnbilderna faktiskt har rört sig men det går väldigt långsamt.

Kurvan finns men du måste ordentligt högt upp för att se den. Horisonten är en cirkel runt dig där du befinner dig och är du för nära marken så ser horisonten rak ut. Den böjer sig alltså inte i vertikalplanet utan i horisontalplanet vilket du inte ser. Från ISS ser man krökningen. Fast ISS existerar väl inte i din förvrängda världsbild.

Din sista mening är så sjuk att jag tror du är ett forumtroll. Militär på sydpolen? För övrigt går det reguljärflyg om inte över Antarktis så så nära att passagerarna tar bilder av landet. Eller så får du förklara hur en Boeing 747 kan flyga från Sydney till Santiago del Chile på drygt 12 timmar.

Jasså och detta har du bevis för? Visa mig gärna några bilder på det. Bevisa för mig att jorden är rund och allt är precis så som du säger. Varsågod. Ni har inte ens lyckats avfärda förklaringarna. Ni globare säger olika saker allihopa. Ja jag påstår att NASA använder fejkade bilder för att dom gör det. Det finns ingen rymdstation. Det finns ingen verklig bild på jorden som de har publicerat. NASA är skapat dels för att håva in miljarder av pengar och dels för att lura folket, vilket de har lyckats väldigt bra med. Du är ett perfekt exempel. Om man kollar väldigt noga på NASAs feeds från "rymden" kan man väldigt enkelt se att de använder en s.k fishlens, som jag har sagt tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=PwOFn-nD85U
På denna video, som är sponsrad utav Redbull, ser man vilken typ av kamera de använt, och varför de använt en sådan. Om kurvan på denna video var sann så betyder det att New mexico tar nästan upp halva jordens yta.

En till video som förklarar det hela ganska bra. Bara idioter som inte förstå detta.
https://www.youtube.com/watch?v=KnHTV4L0mA8
Och en till
https://www.youtube.com/watch?v=ZXkCgB0cOGc

Ja och nu måste man ordentligt upp för att se den. Haha.. Vad hände med att man ser Mount everests topp först, eller att man ser masten på båten först? Är det inte dessa förklaringar som är de vanligaste? Du påstår ju något annat nu. Ni är själva knappt säkra eller eniga om vad ni pratar om, ni bara famlar fram, och tror på allt ni hör. Idioti är vad det är.

En annan fråga som ingen kunnat svara på än. Varför ser man inga videos från cockpitsen i flyplanen? Jo, om vi gjorde det skulle det vara uppenbart att jorden var platt. Ändå så har vi EN pilot som vågat filma jorden från cockpit. Finns fyra delar, som visar KLART OCH TYDLIGT att jorden inte har någon som helst kurva, även om man är i väldigt höga höjder som man måste vid enligt dig. Du vet inte ens vad du pratar om, här ta en titt.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLF35LMWSNsDR-4UdStmqCTp1TAUD2DVIq

Och ja, bara efterblivna idioter som inte har gjort någon undersökning alls om saken skulle säga som du. Militär finns på sydpolen och har funnits där en väldigt lång tid. Tom Wikipedia säger att de finns, men idag endast för att användas i vetenskapligt syfte eller ett annat "fredfullt" syfte. Vsg och läs. Detta är bara den officiella "sanningen". Inte på tal om alla operationer och atomer som de har sprängt där.
https://en.wikipedia.org/wiki/Military_activity_in_the_Antarctic

Ryssland och Usa har baser där såvitt jag vet, men troligen finns det massor utav andra baser där också som inget vet om eller hart hört talas om. Om det är någon skapar sjuka påståenden så är det du. Här, jag lägger ut allting framför dig. Fakta, bevis, det är väl vad du ville ha? Eller duger det inte? Har du motbevis?

Och angående att flyg som flyger över sydpolen, här har du: https://www.quora.com/Do-any-airline-flights-fly-over-Antarctica

Det är förbjudet pga av "olika orsaker", påhittade ursäkter om du frågar mig, för att dölja sanningen. Men det är absolut inte som du och andra påstår, att man flyger direkt över sydpolen. Det finns inte. Det är extremt hårt bevakat där både på via luft och hav.

Här kan du skumma igenom en annan tråd; https://travel.stackexchange.com/questions/4310/what-if-any-regularly-scheduled-airline-flights-pass-over-antarctica

Ni vet inte ett piss om vad ni pratar om. Ni är extremt naiva och blinda, och ni har alltid vart det, i alla slags frågor. Låt det vara politik, religion, vad media säger, cuckoldry.. Ni är det mest patetiska folkslaget jag har sett i hela mitt liv, och just därför förtjänar ni att falla först, vilket ni kommer att göra. Slutet är nära för er äckligt dumma människor. Hoppas ni har det kul medans, det kommer bli kul att se på när ni och ert land brinner och när ni undrar vart o hur allting gick så snett.. hahah, idioter. Särskadade hela bunten.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Hela bibeln har skrivits om När skedde det?

Påven tvättar fötter för att visa sin ödmjukhet och villighet att tjäna. Kristna har gjort så under mycket lång tid.

Slutligen, nu skriver du, det så kallade himlavalvet. Det är en kvalitativ bestämning, vilket betyder att det kan vara ingenting alls. Det vore mycket bättre ifall du bara skrev himlavalvet. Vad är det som inte färdas i samma riktning? Och mer specifikt, vad är det raketen träffar, som inte verkar ha någon effekt på den?

Nej, påven tvättar fötter för att visa hur lätt det är för muslimer att erövra kristna/atiestiska länder i Europa. Tror du verkligen att alla flyktingar/invandrare är här för att ni visat er ödmjukhet? En invnaadrare, till skillnad från svenskar, glömmer aldrig sitt ursprung. De glömmer aldrig sin kultur, de tar vara på sina rötter. Den enda anledningen till varför så många muslimer det finns i Europa är idag, är främst för att kunna knulla era kvinnor och sudda ut den vita rasen från existensen, vilket redan är på stor framfart då interraciala förhållanden ökar allt mer och mer. En annan anledning är att er regeringen stödjer just detta genom att ge dessa människor mer stöd och bidrag än vad de ger sin inhemska befolkning. Ska ni neka detta också eller?

Och ja, okej, hela bibeln är inte omskriven, men det finns väldigt många bevis på att stora delar av Bibeln har skrivits om, manipulerats för att kunna styra folket. Som en tid i Sverige då de sålde biljetter till folket för pengar. Detta biljett var en direkt biljett till paradiset enl kyrkorna och det svenska kungariket. Men bara idioter som den svenska befolkningen gick på det såklart. Så som religion användes förr i tiden för att lura människor så används vetenskapen idag på ett likadant sätt. Att hävda att demokrati funkar och att fri vilja existerar är bara naivt. Att hävda att Löven eller Reinfeldt är självstyrda och inte alls blir påverkade utav mycket mäktigare människor som sitter högre upp är idiotiskt. Sverige är världens mest efterblivna land skulle jag nog säga. Även ni kommer inse det förr eller senare om ni redan inte håller på att göra det eller har gjort det. När era flaggor ligger under fiendens fötter eller blir brända (detta har redan hänt massvis med gånger) eller när era kvinnor och döttrar dagligen blir våldtagna (detta har hänt och händer dagligen), då kommer ni förstå. Men nej, inte ens då förstår ni. Så jävla efterblivna är ni. Ha det gott, tack för ert land. Jag kommer ta hand om det mycket bättre än vad ni har gjort. Idioter, har inget annat ord för er.
Citera
2017-05-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Korrekt. Det är den bästa förklaringen vi har (hittills).
Absolut sanning/bevis finns bara inom matematik/logik.

Fel. Det är det som är fakta enligt den vetenskapliga metoden.

En "vetenskaplig teori" blir då "bara en teori" i de troendes ögon, det som vetenskapen kallar en "hypotes", det vill säga en idé som ännu inte stöds av bevis (läs: "evidens").

Den bästa förklaringen är ingen sanning, utan bara den bästa förklaringen. Enligt dig kanske den bästa förklaringen är att jorden är en glob, baserat på de teorier som du har sett. Enligt mig är den bästa förklaringen att jorden är platt, detta baserat på de teorier som jag sett. Att mina teorier eller dina teorier är bevisade är inte ett faktum. Det enda vi får höra är "enligt dittan och dattan" hit och dit. Det finns inget konkret.

Fel enligt den vetenskapliga metoden ja. Har du hört om den zetetiska metoden?

Skumma gärna igenom denna artikel som tar upp bra och dåliga sidar ang den vetenskapliga metoden:
http://blogs.discovermagazine.com/crux/2015/10/28/scientific-method-myth/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaig n=Feed%3A%20AllDiscovermagazinecomContent%20%28All %20DISCOVERmagazine.com%20stories%29#.V kxpSDZOdhE

(The scientific method is nothing but a piece of rhetoric)

En annan tråd som jämför zetetisk metod mot vetenskaplig metod:
https://forum.tfes.org/index.php?topic=3849.0

Zetetisk metod:
http://rationaltheory.wikia.com/wiki/Zetetic_Method

Här har ni en hel bok ang Zetetisk astronomi, bättre förklaringar hittar ni inte om den platta jorden. OBS, ni som är IQ befriade idioter, jag avråder er från att läsa boken. Ni kanske får schizofreni eller något liknande. Till alla andra öppen sinnande medmänniskor dock, här har ni den:
http://www.iapsop.com/ssoc/1865__rowbotham___zetetic_astronomy.pdf
Citera
2017-05-19, 21:31
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
... en massa skitsnack ...
Det är du som ska bevisa ditt skitsnack. Jag behöver inte bevisa någonting, det är bara för dig att gå in på närmaste bibliotek och läsa i läroböckerna i naturvetenskapsämnena. Något du glömde göra i skolan.

Redbullvideon använder mycket riktigt goprokameror med vidvinkel som distorderar rätt ordentligt för att få med så mycket som möjligt. Om du ser noga så är horisonten inte alltid konvex utan stundtals även konkav. Det klippet kan alltså inte användas som bevis varken för eller emot. Det är däremot inte ett bevis på att allt på den höjden och högre fotograferats med distorderande vidvinklar vilket ni plattjordare verkar tro. Lite synd att redbullklippet inte hade bitar med raktecknande objektiv, då hade du sett krökningen. Ditt kontrande med att vi bara ändrar oss är bara skitsnack.

Jag är faktiskt tveksam till att man ser krökningen från Everest.

737 på 36000 fot är du för lat för att leta? Jag har flugit mycket. Det behövs en molnfri horisont för att se krökningen på 10-12000 meter. Just nu hittar jag inget klipp med sådan vy men jag tänker inte ödsla för mycket tid på dig, det är det inte värt.

Jag vet att flera länder har militärer på Antarktis, de supportar forskningen där. Men att de skulle stå och vakta kanten på plattjorden är så fånigt att den som tror det borde besöka psyket. Er plattjord har en magnetisk jordpol vilket kräver att det finns en sydpol i andra änden för att magnetiska monopoler existerar inte.

Den som inte vet ett piss här är du. Tror du att jorden är 6000 år gammal också?
Citera
2017-05-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Himawari 8 tar rätt fina bilder. Den ligger förstås fel för att i Sverige kunna titta ut genom fönstret och bekräfta att molnen minsann ligger där de ligger, men Australien har säkert någon vettig vädersida.

https://himawari8.nict.go.jp/

En mer dåligare glob får man leta efter.. Man ser att det är en animation. Moln som rör på sig kan man skapa hur enkelt som helst på CSS3D.

Nu är jag inte direkt någon expert, men faktum att man bara ser den ena sidan av jorden, trots att jorden sägs rotera runt solen och att jorden själv har en egen rotation. Denna satellit verkar stå helt stilla. Om satelliten nu står helt stilla, skulle vi inte då sett båda sidorna av jorden? Nån gång iallafall? För visst "roterar" jorden? Och vart är alla stjärnor får man ju också fråga?
Nu ser det ut som att solen roterar runt jorden istället. Om satelliten roterar tillsammans med jorden, då skulle vi få se solen någon gång också, eller hur? Men nej. Det är så mycket fel med den där animationen. Kontinenterna står helt stilla. Detta skulle inte hända alls om vi nu hade en satellit som stod still som denna och bara fokuserade på jorden. Man skulle se jorden rotera, tillsammans med kontinenterna. Inte ljuset.
Citera
2017-05-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det är du som ska bevisa ditt skitsnack. Jag behöver inte bevisa någonting, det är bara för dig att gå in på närmaste bibliotek och läsa i läroböckerna i naturvetenskapsämnena. Något du glömde göra i skolan.

Redbullvideon använder mycket riktigt goprokameror med vidvinkel som distorderar rätt ordentligt för att få med så mycket som möjligt. Om du ser noga så är horisonten inte alltid konvex utan stundtals även konkav. Det klippet kan alltså inte användas som bevis varken för eller emot. Det är däremot inte ett bevis på att allt på den höjden och högre fotograferats med distorderande vidvinklar vilket ni plattjordare verkar tro. Lite synd att redbullklippet inte hade bitar med raktecknande objektiv, då hade du sett krökningen. Ditt kontrande med att vi bara ändrar oss är bara skitsnack.

Jag är faktiskt tveksam till att man ser krökningen från Everest.

737 på 36000 fot är du för lat för att leta? Jag har flugit mycket. Det behövs en molnfri horisont för att se krökningen på 10-12000 meter. Just nu hittar jag inget klipp med sådan vy men jag tänker inte ödsla för mycket tid på dig, det är det inte värt.

Jag vet att flera länder har militärer på Antarktis, de supportar forskningen där. Men att de skulle stå och vakta kanten på plattjorden är så fånigt att den som tror det borde besöka psyket. Er plattjord har en magnetisk jordpol vilket kräver att det finns en sydpol i andra änden för att magnetiska monopoler existerar inte.

Den som inte vet ett piss här är du. Tror du att jorden är 6000 år gammal också?

Men ditt lilla troll. Jag har inte påstått att jorden är 6000år gammal någonstans. Själv har du inte heller kommit med ett enda bevis. Jag har läst läroböckerna. Att du fullt ut litar på skolsystemet säger mycket mer än dig om än mig. Idiot, sluta tro på allt du läser

Redbullvideon så som nästan alla andra videon (gjorde och pushade utav NASA och andra liknande företag), som "bevisar" jordens kurvator använder sig utav en fisheye lens kamera. Du verkar inte ha fattat någonting från klippen som jag visat. Där ser man RIKTIGA amatör forskare som skickar upp ballonger med en VANLIG kamera, som KLART OCH TYDLIGT visar att jorden inte har någon kurvatur. På redbull videon, om du tittar ut genom kameran som finns INUTI podden, så ser man en rak och tydlig linje, för att den kameran inte är en gopro kamera eller något annat liknande som de använder. Du är ju tveksam mot allt.

Har du ens kollat på de andra klippen som jag länkat? Piloten som filmar jorden från cockpit. Och bestäm er förihelvette. Först säger ni att man inte kan säga kurvan för att man är för långt nere, sedan säger ni att man inte kan se kurvan för att man är för långt uppe, och till era påståenden har ni inte kommit med ett enda bevis. Enligt er för att det är vi som ska bevisa det eller för att ni inte "orkar" leta. En skitursäkt för att era bevis helt enkelt inte finns. Och kom aldrig t mig med skolböcker, det va det dummaste jag någonsin har hört.

Du som har flugit så mycket. Hur förklarar du att flygplanen inte doppar ner med nosen vart 5:e minut för att inte råka åka ut i rymden då? Jag har också rest mycket så jag kan hjälpa till här. Jo det är så att de doppar inte ner alls. Har du eller någon annan någonsin suttit på ett flygplan som har en en lutning med nosen närmre marken? Jag har inte gjort det iaf. Detta kan konfirmeras genom att bara titta ut genom fönstren, samtidigt kan man kolla altituden för att se om piloten bara sänker höjden. Att bara tanken av de skulle göra det är hur ologiskt som helst då det bara skulle minska hastigheten + öka bränsleförbrukningen. Vad har du att säga om detta då? Ska du motbevisa mig med dina tomma ord?

Och varför ska de ha militärer där överhuvudtaget? Med massor utav baser? Varför får inga kommersiella flygplan flyga över sydpolen? Vad är det dom döljer? Alla skulle gynnas utav att få åka över "sydpolen" då det skulle förkorta många resor enormt mycket, men nej, tyvärr, man får inte göra det, och till det kommer de med en skitursäkt. Aja, jag lämnar er och eran idioti, jag har sagt mitt, jag har lagt ut mitt, och inget ni har sagt har övertygat mig. Ni har fortfarande inte kommit med ett enda bevis förutom "teorier" och vetenskapliga "sanningar". Sanningar som ni själva skapat i ert huvud.

Och sluta ta för givet att alla som tror på en plattjord har exakt likadana tankar och funderingar. Detta är ännu ett bevis på hur ignoranta ni är. Jag har inget mer att säga till er. Ni har bevisat för mig hur efterblivna ni är, vilket jag misstänkte redan från första början. Det ska vara kul att se detta landet brinna. Det är redan nu hur kul som helst att se en svensk klaga på landets situation. Idioter, det var ni som röstade på det Ha det torrt era hjärndöda inavlar!
Citera
2017-05-19, 22:54
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Men ditt lilla troll. Jag har inte påstått att jorden är 6000år gammal någonstans. Själv har du inte heller kommit med ett enda bevis. Jag har läst läroböckerna. Att du fullt ut litar på skolsystemet säger mycket mer än dig om än mig. Idiot, sluta tro på allt du läser

Redbullvideon så som nästan alla andra videon (gjorde och pushade utav NASA och andra liknande företag), som "bevisar" jordens kurvator använder sig utav en fisheye lens kamera. Du verkar inte ha fattat någonting från klippen som jag visat. Där ser man RIKTIGA amatör forskare som skickar upp ballonger med en VANLIG kamera, som KLART OCH TYDLIGT visar att jorden inte har någon kurvatur. På redbull videon, om du tittar ut genom kameran som finns INUTI podden, så ser man en rak och tydlig linje, för att den kameran inte är en gopro kamera eller något annat liknande som de använder. Du är ju tveksam mot allt.

Har du ens kollat på de andra klippen som jag länkat? Piloten som filmar jorden från cockpit. Och bestäm er förihelvette. Först säger ni att man inte kan säga kurvan för att man är för långt nere, sedan säger ni att man inte kan se kurvan för att man är för långt uppe, och till era påståenden har ni inte kommit med ett enda bevis. Enligt er för att det är vi som ska bevisa det eller för att ni inte "orkar" leta. En skitursäkt för att era bevis helt enkelt inte finns. Och kom aldrig t mig med skolböcker, det va det dummaste jag någonsin har hört.

Du som har flugit så mycket. Hur förklarar du att flygplanen inte doppar ner med nosen vart 5:e minut för att inte råka åka ut i rymden då? Jag har också rest mycket så jag kan hjälpa till här. Jo det är så att de doppar inte ner alls. Har du eller någon annan någonsin suttit på ett flygplan som har en en lutning med nosen närmre marken? Jag har inte gjort det iaf. Detta kan konfirmeras genom att bara titta ut genom fönstren, samtidigt kan man kolla altituden för att se om piloten bara sänker höjden. Att bara tanken av de skulle göra det är hur ologiskt som helst då det bara skulle minska hastigheten + öka bränsleförbrukningen. Vad har du att säga om detta då? Ska du motbevisa mig med dina tomma ord?

Och varför ska de ha militärer där överhuvudtaget? Med massor utav baser? Varför får inga kommersiella flygplan flyga över sydpolen? Vad är det dom döljer? Alla skulle gynnas utav att få åka över "sydpolen" då det skulle förkorta många resor enormt mycket, men nej, tyvärr, man får inte göra det, och till det kommer de med en skitursäkt. Aja, jag lämnar er och eran idioti, jag har sagt mitt, jag har lagt ut mitt, och inget ni har sagt har övertygat mig. Ni har fortfarande inte kommit med ett enda bevis förutom "teorier" och vetenskapliga "sanningar". Sanningar som ni själva skapat i ert huvud.

Och sluta ta för givet att alla som tror på en plattjord har exakt likadana tankar och funderingar. Detta är ännu ett bevis på hur ignoranta ni är. Jag har inget mer att säga till er. Ni har bevisat för mig hur efterblivna ni är, vilket jag misstänkte redan från första början. Det ska vara kul att se detta landet brinna. Det är redan nu hur kul som helst att se en svensk klaga på landets situation. Idioter, det var ni som röstade på det Ha det torrt era hjärndöda inavlar!
Jag påstår inte heller att du påstått att jorden är 6000 år, det var en simpel fråga.

Vidare fortsätter du med en massa dravel... men ändå, planen behöver inte dippa ner nosen eftersom gravitationen fixar det. Det är alltså inte ett bevis för en platt jord. Dina kunskaper brister för mycket för att kunna förstå varför det är så när du påstår något så absurt som att planet skulle flyga ut i rymden om inte piloten "dippade nosen var femte minut". Ett så dumt påstående att man häpnar.

Inget hindrar kommersiellt flyg över sydpolen, det är bara det att det idag inte finns några reguljära rutter som följer storcirkeln över polen. Du kan ju istället förklara hur en 747 kan flyga mellan Sydney och Santiago på drygt 12 timmar. Planet passerar väldigt nära Antarktis. Tittar jag på er plattjordares fåniga karta så skulle det vara omöjligt.

Dessutom kan du inte heller något oom geostationära satellitbanan som ligger på 36000 km höjd över ekvatorn. Just där är satteliternas vinkelhastighet runt jordaxeln samma som jordklotet själv så de står skenbart still över samma punkt. Hur praktiskt som helst då vi kan rikta våra paraboler mot dem och ta emot exempelvis TV. Därför ser den japanska satelliten samma sida av jorden. Men det är ju bara en enkel googling bort fast jag tvivlar på att din tvättade hjärna accepterar det.

Det är inte massor av baser på Antarktis.

Och fortfarande nej, jag tänker inte slösa tid på att bevisa att jorden är rund när det sedan länge redan är bevisat. Det är inte mitt problem att du drar på foliehatten och gör som de tre aporna när du får vetenskapliga bevis serverat.
Citera
2017-05-19, 22:59
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Nu är jag inte direkt någon expert, men faktum att man bara ser den ena sidan av jorden, trots att jorden sägs rotera runt solen och att jorden själv har en egen rotation. Denna satellit verkar stå helt stilla. Om satelliten nu står helt stilla, skulle vi inte då sett båda sidorna av jorden? Nån gång iallafall? För visst "roterar" jorden? Och vart är alla stjärnor får man ju också fråga?
Nu ser det ut som att solen roterar runt jorden istället. Om satelliten roterar tillsammans med jorden, då skulle vi få se solen någon gång också, eller hur? Men nej. Det är så mycket fel med den där animationen. Kontinenterna står helt stilla. Detta skulle inte hända alls om vi nu hade en satellit som stod still som denna och bara fokuserade på jorden. Man skulle se jorden rotera, tillsammans med kontinenterna. Inte ljuset.
Sateliten är geostationär, så det vore väldigt konstigt om jorden roterade under den...
https://en.wikipedia.org/wiki/Himawari_8
Himawari 8 (ひまわり8号?) is a Japanese weather satellite, the 8th of the Himawari geostationary weather satellites operated by the Japan Meteorological Agency.
Citera
2017-05-19, 23:45
Medlem
Bongomans avatar
Från och med nu kan vi stänga tråden och lägga ner allt skitsnack.

https://youtu.be/Liom-xUzvK0?t=3m25s

Försök snacka bort detta!
Citera
2017-05-20, 00:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag kan komma med hur mycket bevis som helst.... Du frågar efter bevis, något konkret kan jag inte ge dig

Hur tänkte du nu?

Citat:
att deras vetenskap & teorier har bevarats så väl tills idag, haha säger jag bara, det tror ni ju direkt på utan att ens kritisera saken
Du tänker på samma sätt som andra obildade idioter. Det finns ingen "deras" vetenskap utan det finns bara vår vetenskap och det handlar inte om att tro utan om att veta.

Att du dessutom kläcker ur dig att man "tror utan att kritisera" är direkt skrattretande. Ett fundament inom vetenskapen är just kritiken. Hela vetenskapen präglas av kritiskt tänkande och en vilja att ompröva, utmana och falsifiera.

Citat:
jag sa att vi inte vet för ett faktum att gravitation finns, precis som vi inte vet för ett faktum att jorden är en glob.
Det trista ur din synvinkel är att det är precis tvärtom. Det är ett faktum att jorden är en glob, att du tycker något annat hör liksom inte hit.
Citera
2017-05-20, 01:46
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
. Det är redan nu hur kul som helst att se en svensk klaga på landets situation. Idioter, det var ni som röstade på det Ha det torrt era hjärndöda inavlar!

Förstår eran frustration. Att mycket är fel har ni helt rätt i, men att jorden är platt är inte ett av svaren.
När jag nyligen slog vad med en vän om att jorden är rund, där han påstod motsatsen så ställdes jag lite på pottkanten, för jag hade inte svaren.

Men som de flesta av oss så har vi inte kunskapen att bevisa varken det ena eller det andra. Jag funderade på att köpa en laser, googlade på resor, ställde en massa konstiga frågor, eftersom jag inte hade koll fast jag varit på den här planeten i över ett halvt sekel, för jag kunde inte med säkerhet säga att vi levde på en glob. Jag ville veta!

När jag gick ner till sjön för att reka ett bra ställe att mäta på så såg jag kurvaturen utan laser, glasögon, kikare kamera mm. Den syns hur tydligt som helst.

Så frågan är ju då, allt ni har sett är det fejk? Nä, tror inte det för efter jag sett mängder av konstiga klipp som "bevisar" att det finns andra problem, bland annat iss, månresor, mm mm.

Så ta en tripp till ett ställe där ni vet att kurvaturen måste gälla, böj dig ner och titta. Är ganska mäktigt faktiskt att kunna se det utan hjälpmedel och säga att: jag vet att jorden är rund, men vad är det som är fel i samhället och utgå från det.
Senast redigerad av Lugnochro 2017-05-20 kl. 01:48.
Citera
2017-05-20, 08:05
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Och angående att flyg som flyger över sydpolen, här har du: https://www.quora.com/Do-any-airline-flights-fly-over-Antarctica

Det är förbjudet pga av "olika orsaker", påhittade ursäkter om du frågar mig, för att dölja sanningen. Men det är absolut inte som du och andra påstår, att man flyger direkt över sydpolen. Det finns inte. Det är extremt hårt bevakat där både på via luft och hav.

Här kan du skumma igenom en annan tråd; https://travel.stackexchange.com/questions/4310/what-if-any-regularly-scheduled-airline-flights-pass-over-antarctica
Lite vidare kommentarer på detta. Det finns inga flygrutter över polen av rent geografiska skäl. Som jag sa så kommer de bara nära Antarktis när de flyger efter storcirklarna mellan Australien och Sydamerika.

Orsaken är inte påhittad varför man inte flyger kommersiellt över polen, det är av säkerhetsskäl då det är för långt till närmaste landningsplats om man får problem med planet. Som det dessutom står skrivet i ena länken så flyger man fyrmotorigt av samma säkerhetsskäl.

Din länk till stack exchange är speciellt kul då du ser motbevisning av plattjorden där.

PS, tack för länken, jag visste inte att det fanns en reguljär förbindelse mellan Sydney och Buenos Aires som har en ännu sydligare storcirkel än Sydney och Santiago. Ett ännu starkare argument för runda jorden.DS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in