2018-02-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nej, du kan helt omöjligt få att solen går exakt rakt över himmelen från öster till väster under vår och höstdagjämning på en platt jord.
Det är omöjligt. Förstår du inte det?

Du har uppenbart inte förstått vad själva experimentet går ut på alltså.
Solen gör en cirkel i båda modellerna. Gör experimentet du själv, märk ut det på en globjord och platta därefter ut den till en Gleasons karta. Solen kommer nu att följa latituden precis som på globjorden.
Citera
2018-02-22, 22:27
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag ställde ingen fråga till dig. Jag visade hur du använde dig av retorik och hur man kan avväpna densamma.

Men visst, jag ska svara på din fråga som du plankat från Neil de Grasse Tyson.

1. Var är kurvan?

Det räcker tillsvidare.

Då svarar jag på den. Hoppas du tar till dig detta denna gång.

Du kan inte se kurvan med blotta ögat från vänster till höger (eller höger till vänster).
Anledningen är flera. Dels är jorden väldigt stor. Den är ofattbar stor. Jag har förut visat dig med bilder och text hur galet stor den är.
Sedan behöver du inse att horisonten är lika långt ifrån dig åt alla håll. Alltså får du inte en kurva som du vill se.

Däremot kan vi se kurvan rakt fram. Dels kan vi konstatera med bevis att horisonten "faller" ner från oss. Du kan själv se det med enkla experiment. VI kan även konstatera att horisonten hamnar lägre och lägre ner ju högre vi kommer upp.

Vi kam se att objekt försvinner bakom horisonten. Båtar, stora byggnader. Du kan själv åka ner till Malmö och se detta med egna ögon via Turning Torso.
Du har även fått en film presenterat detta för dig som visar EXTREMT tydligt hur Turning Torso försvinner bakom horisonten exakt efter dom avstånd som visar att jorden är ett klot.

Du kan även med blotta ögat se att solen försvinner bakom horisonten. Och nej, du har fått gång på gång förklarat att det inte har något med perspektiv att göra.

Så, då var din punkt 1 avklarad.
Nästa punkt.
Citera
2018-02-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Skattebetalarna är nog nöjda för bevisligen kan de titta på TV via satelliterna.
Ja, där de kan matas med ännu mer lögner.
Citera
2018-02-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är inte så svårt att förstå om man tänker på vilka uppvindar det normalt är i cumulonimbus. Förre eller senare så löses dock antingen vattnet upp till gasform eller faller ner som regn. Inga moln stannar kvar där uppe för evigt.
Vet du att det är vindarna som håller hundratusen ton vatten i luften?
Citera
2018-02-22, 22:32
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Solen gör en cirkel i båda modellerna. Gör experimentet du själv, märk ut det på en globjord och platta därefter ut den till en Gleasons karta. Solen kommer nu att följa latituden precis som på globjorden.

Och hur kan då skuggan gå i en exakt RAK linje från öst till väst om solen snurrar runt en platt skiva?
Har du fortfarande inte förstått?

Hur kan solen gå i en exakt RAK linje från öst till väst om solen roterar RUNT mig på den platta jorden?
Hur kan skuggan gå i en exakt RAK linje från väst till öst om solen roterar RUNT objekten som kastar skuggan?
Citera
2018-02-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jo klippet visar med all tydlighet att våra observationer av skuggor på jorden inte är förenliga med en platt jord.

Nu har vi alltså gått så långt så att du ser moln som ett bevis för att jorden är platt?

Och mest för att det är kul: Hur ser din alternativa teori ut? Varför finns det moln?
Ja, moln är bevis för platt jord. Du borde nämligen kunna observera den berömda kurvan i molnen. Hur då? Jo, de skulle ju böja sig utefter den kuvade jordytan och man skulle kunna se mer av undersidan ju längre bort de var. Men som alla kan se dagligen, gör de inte det.
Citera
2018-02-22, 22:37
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag har kunskapen om ett bedrägeri, ett exempel på sådant bedrägeri har jag visat. Jag har ingen kunskap i vad man gör för att ställa in parabolen. Jag visar på bedrägeriet, varför måste jag veta vad som finns istället. Upphör bedrägeriet därför att jag inte kan förklara vad som finns istället?

Skillnaden mellan dig och mig är att jag förklarar för dig bevis på en klotformad jord som både du och jag kan observera.

Vi har satelliter upp i rymden. Du kan SJÄLV bevisa det genom att sonika ta en parabol och rikta den mot dessa satelliter.
Jag berättar till dig att jag har ställt in paraboler mot satelliter i rymden. Jag har fått in signaler ifrån dom.
Vad krävs för att du ska tro på satelliter?

Du kan SJÄLV bevisa att något finns där uppe. Så att satelliter finns är inget du behöver diskutera mer, okej? Du kan inte förneka satelliter för då påstår du att miljontals människor inte kan se på satellit-TV.
Citera
2018-02-22, 22:39
Medlem
Citat:
Då svarar jag på den. Hoppas du tar till dig detta denna gång.

Du kan inte se kurvan med blotta ögat från vänster till höger (eller höger till vänster).
Anledningen är flera. Dels är jorden väldigt stor. Den är ofattbar stor. Jag har förut visat dig med bilder och text hur galet stor den är.
Sedan behöver du inse att horisonten är lika långt ifrån dig åt alla håll. Alltså får du inte en kurva som du vill se.

Däremot kan vi se kurvan rakt fram. Dels kan vi konstatera med bevis att horisonten "faller" ner från oss. Du kan själv se det med enkla experiment. VI kan även konstatera att horisonten hamnar lägre och lägre ner ju högre vi kommer upp.

Vi kam se att objekt försvinner bakom horisonten. Båtar, stora byggnader. Du kan själv åka ner till Malmö och se detta med egna ögon via Turning Torso.
Du har även fått en film presenterat detta för dig som visar EXTREMT tydligt hur Turning Torso försvinner bakom horisonten exakt efter dom avstånd som visar att jorden är ett klot.

Du kan även med blotta ögat se att solen försvinner bakom horisonten. Och nej, du har fått gång på gång förklarat att det inte har något med perspektiv att göra.

Så, då var din punkt 1 avklarad.
Nästa punkt.
Punkt ett är inte avklarad. Inget av det ovan visar på var man kan se kurvan.
Citera
2018-02-22, 22:41
Medlem
Citat:
Och hur kan då skuggan gå i en exakt RAK linje från öst till väst om solen snurrar runt en platt skiva?
Har du fortfarande inte förstått?

Hur kan solen gå i en exakt RAK linje från öst till väst om solen roterar RUNT mig på den platta jorden?
Hur kan skuggan gå i en exakt RAK linje från väst till öst om solen roterar RUNT objekten som kastar skuggan?
Den går i en cirkel i båda modellerna.
Citera
2018-02-22, 22:46
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Den går i en cirkel i båda modellerna.

Nej, vi tar det EN gång till.
Skuggan går i en exakt RAK linje från väster till öster vid vår och höstdagjämning.
Solen går i en exakt RAK linje från öster till väster över himlen vid vår och höstdagjämning.

Påstår du att jag ljuger? Du kan själv göra ett test för att se att jag har rätt.

Tisdag den 20 mars så har du chansen. Du kan du SJÄLV bevisa att solen går helt rakt över himlen!

Här kan du se en som gjort detta experiment: https://youtu.be/RXKa2r96EtU

Så som skuggan blir vid vår och höstdagjämning är OMÖJLIGT vid en platt jord där solen snurrar runt ovanför den. Förstår du NU? Eller vägrar du ens se sanningen mitt framför ögonen på dig?
Förnekar du verkligheten?
Citera
2018-02-22, 22:47
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan dig och mig är att jag förklarar för dig bevis på en klotformad jord som både du och jag kan observera.

Vi har satelliter upp i rymden. Du kan SJÄLV bevisa det genom att sonika ta en parabol och rikta den mot dessa satelliter.
Jag berättar till dig att jag har ställt in paraboler mot satelliter i rymden. Jag har fått in signaler ifrån dom.
Vad krävs för att du ska tro på satelliter?

Du kan SJÄLV bevisa att något finns där uppe. Så att satelliter finns är inget du behöver diskutera mer, okej? Du kan inte förneka satelliter för då påstår du att miljontals människor inte kan se på satellit-TV.
Jag tror inte satelliter finns i rymden, av den enkla anledningen att inte rymden finns. Vad du har ställt dina paraboler vet jag inte. Jag behöver inte vad som finns istället för att kunna påpeka ett bedrägeri.
Citera
2018-02-22, 22:59
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ja, moln är bevis för platt jord. Du borde nämligen kunna observera den berömda kurvan i molnen. Hur då? Jo, de skulle ju böja sig utefter den kuvade jordytan och man skulle kunna se mer av undersidan ju längre bort de var. Men som alla kan se dagligen, gör de inte det.

Och då förklarar jag ÅTER en gång till för dig. Du behöver förstår hur EXTREMT stor jorden är.
Du kan inte se det du vill på denna stora planet. För det är för STOOOOOORT!!!!

Vi säger att du är så lång att dina ögon är vid 2 meters höjd.
Då ser du ca 5.1 kilometer.
Hur långt är 5.1 kilometer på jorden?

Vi står vid Globen vid Stockholm. Om vi struntar i alla husen som är i vägen och så nu, okey?
Då ser du så här mycket:

http://imgbox.com/qtKjVcLS

Och vi zoomar ut:

http://imgbox.com/4g5a7EYx

och vi zoomar ut:

http://imgbox.com/JhjsFAqf

Tror du verkligen att du kommer se någon kurva från den där lilla lilla pricken när du ser hela jordklotet?
Inser du nu även hur galet liten sträcka uppåt molnen är?

Det du kan se är att moln döljs bakom horisonten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in