2018-02-22, 21:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det här visar på tveksamheter kring avstånd till solen. https://www.bing.com/images/search?q=crepuscular+rays&qs=HS&form=QBIR&sp=2&pq= crepuscular+&sc=3-12&sk=HS1&cvid=06BD230C50FE428F9A4D64AFB54DCB3F

Varför berörs inte vissa saker av gravitation, som exempelvis dessa moln vilka innehåller stora mängder vatten.
Att solstrålar bryts av moln tyder inte på några tveksamheter angående avståndet till solen.
Vattendropparna berörs självklart av gravitationen men uppvindar och temperaturskillnader håller dem uppe men bara till en viss gräns. När det blir för mycket vatten så faller det ur som regn.
Citera
2018-02-22, 21:51
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
"Vad krävs för dig för att du ska förstå att jorden är ett klot? Kan du svara ärligt på denna fråga?"

Vad krävs för dig för att du ska förstå att jorden är platt? Kan du svara ärligt på denna fråga?
Nu är ditt retoriska knep inte lika kraftfullt längre, eller hur!

Jag kan absolut svara på din fråga

Vad som krävs?
  • Först och främst måste solen sluta lysa på molnens undersida vid soluppgång och solnedgång.
  • Sedan måste skuggorna från solen kastas TOTALT annorlunda.
  • Två gånger om året vid vårdagjämning och höstdagjämning får skuggan INTE under några omständigheter gå i en helt rak linje från öst till väst.
  • Två gånger om året vid vårdagjämning och höstdagjämning får solen INTE gå upp EXAKT samtidigt vid HELA longituden från nordpolen till sydpolen.
  • Den södra polstjärnan måste sluta existera.
  • Den norra polstjärnan måste sluta ha den exakta vinkeln som överensstämmer med den plats man står på ett klot.
  • Stjärnorna måste sluta rotera medsols runt södra polstjärnan (som förövrigt måste sluta existera).
  • Det ska inte gå att se alla stjärnor rotera runt något som ligger under horisonten när man står på den norra halvklotet och tittar söderut.
  • Månen måste sluta vända sig 180 grader när man reser från norr till söder på jorden.
  • Det ska inte gå att se stjärntecknet "södra korset" om man tittar åt söder och har norr exakt rakt bakom sig från alla dessa tre platser: Sydafrika, Argentina och Australien.

Det var några punkter jag måste se ändras på innan det ens finns någon chans att minsta lilla gnutta tro på en platt jord ske från min sida.
ALLA av dessa punkter måste ändras som jag säger för att en platt jord överhuvudtaget ska kunna fungera.

Intressant är att jag faktiskt utan problem kunde svara på din fråga
Kan du nu svara på vad DU kräver för att du ska sluta tro på en platt jord.
Citera
2018-02-22, 21:54
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
"återanvänder gamla arkivbilder". Helt otroligt vilka ursäkter! Här har skattebetalare betalat 100-tals miljoner för påstådda satelliter men får bara se gamla arkivbilder.

Jag har på gymnasiet lärt mig hur man ställer in paraboler, hur man hittar satelliterna med hjälp av instrument. Menar du på att jag riktade upp parabolen helt fel när den står rakt upp i skyn? Exakt VAD är det jag får in för signal?

Du får gärna förklara detta för mig för uppenbart har du ju kunskapen.
Eller ska du nu åter vända på skutan och sluta denna diskussion med satelliterna med?

Vad är det som sänder ner signalerna till parabolerna? Väntar på svar!
Citera
2018-02-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Orkar du se igenom en 8 minuters film som visar det jag vill få dig att se med egna ögon...
Filmen visar vad som är fel i den platta jorden och det som är rätt i klotformade jorden.

https://youtu.be/8jNo2Gw1Ha0

EDIT:

Här har du en tydlig förklaring till:

https://youtu.be/fQ7irHW2os4?t=40s
Jag har sett den första. Solen går i en cirkel på runda jorden också, cirkeln kallas latitud. Precis samma effket uppnås på den platta jorden. Bevisar inte att jorden är rund.
Citera
2018-02-22, 22:01
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag har sett den första. Solen går i en cirkel på runda jorden också, cirkeln kallas latitud. Precis samma effket uppnås på den platta jorden. Bevisar inte att jorden är rund.

Nej, du kan helt omöjligt få att solen går exakt rakt över himmelen från öster till väster under vår och höstdagjämning på en platt jord.
Det är omöjligt. Förstår du inte det?

Du har uppenbart inte förstått vad själva experimentet går ut på alltså.
Citera
2018-02-22, 22:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
"återanvänder gamla arkivbilder". Helt otroligt vilka ursäkter! Här har skattebetalare betalat 100-tals miljoner för påstådda satelliter men får bara se gamla arkivbilder.

Skattebetalarna är nog nöjda för bevisligen kan de titta på TV via satelliterna.
Citera
2018-02-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det var en följdfråga, som du givetvis noggrant undvek att svara på.

Om det är molnens vattenmängd du menar så kan det bero på att det är iskristaller. Du har säker sett snöflingor som ur omkring i luften till synes oberoende av gravitationen, men efter en stund landar de.
Så du menar alltså att ett cumulonimbus som kan innehålla hundratusen ton vatten flyger först omkring lite, "men efter en stund landar de". Det har jag svårt att tro på.
Citera
2018-02-22, 22:17
Medlem
Citat:
Jag kan absolut svara på din fråga

Vad som krävs?
  • Först och främst måste solen sluta lysa på molnens undersida vid soluppgång och solnedgång.
  • Sedan måste skuggorna från solen kastas TOTALT annorlunda.
  • Två gånger om året vid vårdagjämning och höstdagjämning får skuggan INTE under några omständigheter gå i en helt rak linje från öst till väst.
  • Två gånger om året vid vårdagjämning och höstdagjämning får solen INTE gå upp EXAKT samtidigt vid HELA longituden från nordpolen till sydpolen.
  • Den södra polstjärnan måste sluta existera.
  • Den norra polstjärnan måste sluta ha den exakta vinkeln som överensstämmer med den plats man står på ett klot.
  • Stjärnorna måste sluta rotera medsols runt södra polstjärnan (som förövrigt måste sluta existera).
  • Det ska inte gå att se alla stjärnor rotera runt något som ligger under horisonten när man står på den norra halvklotet och tittar söderut.
  • Månen måste sluta vända sig 180 grader när man reser från norr till söder på jorden.
  • Det ska inte gå att se stjärntecknet "södra korset" om man tittar åt söder och har norr exakt rakt bakom sig från alla dessa tre platser: Sydafrika, Argentina och Australien.

Det var några punkter jag måste se ändras på innan det ens finns någon chans att minsta lilla gnutta tro på en platt jord ske från min sida.
ALLA av dessa punkter måste ändras som jag säger för att en platt jord överhuvudtaget ska kunna fungera.

Intressant är att jag faktiskt utan problem kunde svara på din fråga
Kan du nu svara på vad DU kräver för att du ska sluta tro på en platt jord.
Jag ställde ingen fråga till dig. Jag visade hur du använde dig av retorik och hur man kan avväpna densamma.

Men visst, jag ska svara på din fråga som du plankat från Neil de Grasse Tyson.

1. Var är kurvan?

Det räcker tillsvidare.
Citera
2018-02-22, 22:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så du menar alltså att ett cumulonimbus som kan innehålla hundratusen ton vatten flyger först omkring lite, "men efter en stund landar de". Det har jag svårt att tro på.
Är inte så svårt att förstå om man tänker på vilka uppvindar det normalt är i cumulonimbus. Förre eller senare så löses dock antingen vattnet upp till gasform eller faller ner som regn. Inga moln stannar kvar där uppe för evigt.
Citera
2018-02-22, 22:21
Medlem
Citat:
Jag har på gymnasiet lärt mig hur man ställer in paraboler, hur man hittar satelliterna med hjälp av instrument. Menar du på att jag riktade upp parabolen helt fel när den står rakt upp i skyn? Exakt VAD är det jag får in för signal?

Du får gärna förklara detta för mig för uppenbart har du ju kunskapen.
Eller ska du nu åter vända på skutan och sluta denna diskussion med satelliterna med?

Vad är det som sänder ner signalerna till parabolerna? Väntar på svar!
Jag har kunskapen om ett bedrägeri, ett exempel på sådant bedrägeri har jag visat. Jag har ingen kunskap i vad man gör för att ställa in parabolen. Jag visar på bedrägeriet, varför måste jag veta vad som finns istället. Upphör bedrägeriet därför att jag inte kan förklara vad som finns istället?
Citera
2018-02-22, 22:21
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jo klippet visar med all tydlighet att våra observationer av skuggor på jorden inte är förenliga med en platt jord.

Citat:

Nu har vi alltså gått så långt så att du ser moln som ett bevis för att jorden är platt?

Och mest för att det är kul: Hur ser din alternativa teori ut? Varför finns det moln?
Citera
2018-02-22, 22:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har kunskapen om ett bedrägeri, ett exempel på sådant bedrägeri har jag visat. Jag har ingen kunskap i vad man gör för att ställa in parabolen. Jag visar på bedrägeriet, varför måste jag veta vad som finns istället. Upphör bedrägeriet därför att jag inte kan förklara vad som finns istället?

Nja vi är nog inte riktigt överens om att du har kunskap om ett bedrägeri. De flesta av oss vill nog formulera det som att det inte finns ett bedrägeri och att du bara inbillar dig.

Och nej, du har absolut inte visat att det förekommer något bedrägeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in