Citat:
Ursprungligen postat av
Grovport
Fäviken tror jag inte har någon chans om dom inte flyttar till en storstad.
Har för mig dom bara ger stjärnor till restauranger i större städer undantaget Frankrike.
Nej. Att t.ex. Fäviken ligger avsides en Storstad ”ska inte” ligga dom till last enl. tidigare uttryck fr. Guide Michelin.
Se på Daniel Berlin, Skånes Tranås och Karin Fransson i Borgholm som två andra exempel.
Och med sina två stjärnor så bör nog Fäviken tro på detta.
Fäviken ligger geografiskt på en plats som är knepig.
Men är inte Magnus Nilssons mat tre stjärnor om Björn Frantzens är det??
Vad för komplexa detaljer skiljer den skyhöga svansföringen åt i konsten att kunna laga, skapa mat? Jag vet inte.
Men.
Det sitter inte där? I maten.
Det finns grundkriterier som GM ställer för att öht kunna erövra tre stjärnor. Formalia.
Vet inte om Fäviken spricker där direkt pga Magnus Nilssons lägre ambition i detta delmomentet?
Uppfyller Nilsson och Fäviken dessa formella krav som Frantzen bara har bockat av i sin ”Got to get three stars... know how to do... no matter what..?”
Olika ekonomiska muskler med olika lust bakom allt?
Hursomhelst. Oväntade TRE snabba stjärnor av Frantzen SÅ SNABBT!!!
Otroligt snabbt.
Fest över detta hos De Hårt Drillade såklart.
Och gravöl hos Gustaf Trädgårdh och Ulf Wagner på anrika Sjömagasinet i Göteborg, över förlorad stjärna och nu helt utan.
”Nu när vi är som bäst” kommenterar Ulf Wagner nedstämt och fullständigt oförstående.
Detta kommer, säger jag, påverka Sjömagasinet som dessutom ligger lite off C. Oväntad bortplock där.
Ja, en adekvat förklaring hade varit mkt intressant. Inget skvaller eller SnickSnack utan Michelins förklaring.
P.s.
Jag fick rätt i en diskussion i våras här på FB. ”Vilken ny krog kan få en stjärna”.
Aloa i Älvsjö skrev jag och tyckte till om.
Förhandstippade.
En av tre nya Michelinstjärnor i Sverige 2018. 😉
Men. Detta. Mest roligt för mig själv....
Till sist; Besticken är för mig minst lika viktiga och säger nästan mer ibland än stjärna!!
’