Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2023-10-30, 22:18
  #109
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det var väl deras kock som dog av matförgiftning utomlands?

Jo på Filippinerna. Matförgiftning som ledde till sepsis.
Citera
2024-04-06, 22:23
  #110
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ja, då är det all in.
har varit där fyra gånger och var där senast i sommras.
fördrink, mat, "billigare" vinpaketet, kaffe med avec gick på runt strax under 16k för två personer.

så runt 7500-8000 landar det på om du äter normalt, ska du sedan köra det bättre vinet och dricka en massa drinkar och flera avec, ja då sticker det iväg.
men som sagt, håller man det lagom så spräcker du inte 10k, t.ex. ölen som vi drack på terrassen efteråt var dock vettigt prissatt, vill minnas runt 80kr, det var iofs förra sommaren, kanske gått upp. samtidigt kan det bli lite väl magstarkt att ta 150kr för en vanlig flasköl från vanligt förekommande märken.

dyrt? jodå, inget snack om den saken. men det är också en av de absolut bästa krogarna i världen och sen är själva lokalen och upplevelsen mycket trevlig.
jag brukar säga att är man intresserad av "mat" och samtidigt vill göra en grej att komma ihåg så ska man spara ihop de där slantarna och gå dit.

Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag håller med! I min värld så är det ett nöje, liksom att åka på charter eller köra botox i ansiktet. Jag har bara varit där en gång, lite rädd för att man förstör den fantastiska upplevelsen om man går dit igen.

Hur har det utvecklats sedan första gången du var där?
Jamen allt är relativt vill jag påpeka. Vi är bortskämda med fine dining överlag men även i Michelinklass, även utomlands. Men jag, och familjen unisont, kan hålla med om att denna 3-stjärniga Frantzén är ju överhajpad (varit även i Gamla stan, när dom fanns där)

Man förväntade sig lite wowupplevelser, men man fick inte en enda hör och häpna. Jo, toaletten! Extremt vacker och med japanska toastolar för den som vågar trycka på knapparna.

Näe, man hade verkligen sett fram emot någon häftig matupplevelse, som dessvärre uteblev det nästan helt. Huvudrätterna - Ankan, som förbereddes över öppen eld nästan hela kvällen, var en rätt smaklös historia. Lika så med havskräftan. Varför har dom svårt för att använda salt?! Är ju allmänt känt att det förhöjer smakerna. Däremot var den lilla lakritssmakande soppan, som man fick när man blev presenterad med råvarorna, otroligt god.
Näe, vi var överlag rätt besvikna. Inga smakexplosioner eller visuella effekter som t. ex. rök som man faktiskt är van vid vid besök på Michelin-nivå.

Helt ärligt är det inte värt pengarna. För 3 pers landar det på minst 25.000 kr med vinpaket. Och vinpaketet var verkligen inget att hänga i julgran! Helt ordinära viner. Inget stack ut eller var exeptionellt god. Kanske att deras ”källarviner” hade varit häftigt, men det är även prislappen: 6.900 per vinpaket! Däremot var deras alkoholfria kanon! 2 av dryckerna var riktiga upplevelser smakmässigt.

Näe, vill man ha en rejäl upplevelse i smak och framför allt visuellt ska man ta sig till Etoile. De har idag 1 stjärna, men kommer rimligtvis plocka fler. Kostar halva priset jämfört med Frantzén, men med fler upplevelser. Ja. Rättelse: man får upplevelser.

I övrigt var det mycket trevlig personal och en oerhört avslappnad stämning för att vara 3-stjärnigt. Inte alls som på 3-stjärnigt utomlands där de aldrig pratar med gästen mer än nödvändigt.
För den som är intresserad av klädkod: ingen särskild, men 99% av gästerna var trist klädda i svart.
Citera
2024-04-06, 23:25
  #111
Medlem
Mangelinas avatar
Antar att vissa säsonger är bättre än andra rent smakmässigt. De ursäktade sig med att signaturrätten brukar innehålla tryffel, men nu var det ingen tryffelsäsong t ex.....
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback