2018-02-19, 20:32
Medlem
EnGodForlorares avatar
Förstasidesnyhet på DN:

Citat:
Tre åtråvärda stjärnor till Stockholmskrogen Frantzén

Restaurang Frantzén fick den tredje och åtråvärda stjärnan i Guide Michelin för första gången någonsin bland svenska krogar.

När DN ringer upp Björn Frantzén och ber om en kommentar till utmärkelsen, säger han att han inte vill medverka i DN.

– Vi har ett problem, jag och DN, utifrån att Krogkommissionen har skrivit en oprofessionell och personlig recension av min restaurang. Så jag har ingen lust att förknippa mig med DN, säger Björn Frantzén.

https://www.dn.se/sthlm/tre-atravarda-stjarnor-till-stockholmskrogen-frantzen/

Han syftar nog på följande recension: https://www.dn.se/pa-stan/ata-ute/frantzen-sublim-verklighetsflykt-som-stors-av-stadning-och-skamliga-forslag/ Jag tycker de har rätt. Kostar maten 3000 kr kan man väl för faen bjussa på kaffet. Flashbacktråden om restaurangen tycker jag är mer informativ: (FB) Nya Frantzen!
Citera
2018-02-19, 20:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Förstasidesnyhet på DN:

Han syftar nog på följande recension: https://www.dn.se/pa-stan/ata-ute/frantzen-sublim-verklighetsflykt-som-stors-av-stadning-och-skamliga-forslag/ Jag tycker de har rätt. Kostar maten 3000 kr kan man väl för faen bjussa på kaffet. Flashbacktråden om restaurangen tycker jag är mer informativ: (FB) Nya Frantzen!

Ja se jävla DN.

Citat:
Vad tycker andra? Betyg 4 av 5 i DN december 2017. Betyg 6 av 6 i SvD november 2017. Betyg 10 av 10 (mat) i Di Weekend november 2017.

https://www.krogguiden.se/restaurants/view/restaurant-frantzen

Sedan alltså 3 Michelinstjärnor som första svenska restaurang någonsin. Men det är ändå något som fattas för DN för att det ska bli 5 av 5
Citera
2018-02-19, 20:40
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
19 februari 2018 fick jag mig tillkänna att Frantzéns nya krog fått tre (3) stjärnor hos Guide Michelin som första svenska restaurang någonsin.
Att detta var Björn Frantzéns mål är ingen hemlighet men vet någon här vad (såklart vet ingen) men har någon tankar om vad de bakomliggande faktorerna till de tre stjärnorna är.... ?
Michelins krav? Annat som avgjort? Rättvist? Annat?

Spännande med varför Frantzén före Matthias Dahlgren, Fäviken, Oaxen etc.

Ja, bra fråga.
Att BFs ambitionsnivå är extrem vet man. Men att 3 stjärnor tilldelas direkt är mycket ovanligt.

Det finns ett spel med i bilden känns det som. Man vill definitivt veta exakt vad som lyfter Frantzén över de 2-stjärniga restauranger som finns (speciellt när krogen är helt ny - man borde tycka att upprätthålla en exceptionell standard över en längre tid vore ett lämpligt krav).
Citera
2018-02-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Fäviken tror jag inte har någon chans om dom inte flyttar till en storstad.
Har för mig dom bara ger stjärnor till restauranger i större städer undantaget Frankrike.

Ser nu att :Från och med 2016 bedöms även restauranger utanför Stockholm, Göteborg och Malmö
och att Fäviken verkar ha två stjärnor.
Citera
2018-02-19, 22:54
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han är inte ensam om det. En italiensk ansedd kock gjorde också det i protest mot reglerna/kriterierna som han tyckte det var nåt fel med.

Tja kanske är det lite väl mycket hysteri med Guide Michelin som nåt slags absolut referens. Det är väl rimligt att göra en guide där läsarna kan lita på att saker fungerar på ett förutsägbart sätt.

Kanske kan man få en mer spännande unik kulinarisk upplevelse på andra restauranger men de som skall ta ut nån på representation osv vill inte ha konstiga överraskningar. Bara en förutsägbar lyxmåltid.
Citera
2018-02-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
19 februari 2018 fick jag mig tillkänna att Frantzéns nya krog fått tre (3) stjärnor hos Guide Michelin som första svenska restaurang någonsin.
Att detta var Björn Frantzéns mål är ingen hemlighet men vet någon här vad (såklart vet ingen) men har någon tankar om vad de bakomliggande faktorerna till de tre stjärnorna är.... ?
Michelins krav? Annat som avgjort? Rättvist? Annat?

Spännande med varför Frantzén före Matthias Dahlgren, Fäviken, Oaxen etc.

Anledningen till att man vill ha Michelonstjärnor är så att man kan ta mer betalt. Jag är mycket tveksam till om det är värt pengarna. Det det kostar att äta där kan man handla en hel del annat för såvida man inte lurat till sig pengarna eller tar det på "representation" så att andra betalar. Ungefär som de som aldrig betalar sin biljett ur sin egen ficka på Arlandaexpress och handlar biljett på tåget. Det allra enklaste är när någon annan betalar notan eller tar utgiften. När man betalar ur sin egen ficka ryggar man på en gång.
Citera
2018-02-19, 23:56
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Fäviken tror jag inte har någon chans om dom inte flyttar till en storstad.
Har för mig dom bara ger stjärnor till restauranger i större städer undantaget Frankrike.

Nej. Att t.ex. Fäviken ligger avsides en Storstad ”ska inte” ligga dom till last enl. tidigare uttryck fr. Guide Michelin.
Se på Daniel Berlin, Skånes Tranås och Karin Fransson i Borgholm som två andra exempel.
Och med sina två stjärnor så bör nog Fäviken tro på detta.
Fäviken ligger geografiskt på en plats som är knepig.
Men är inte Magnus Nilssons mat tre stjärnor om Björn Frantzens är det??
Vad för komplexa detaljer skiljer den skyhöga svansföringen åt i konsten att kunna laga, skapa mat? Jag vet inte.
Men.
Det sitter inte där? I maten.

Det finns grundkriterier som GM ställer för att öht kunna erövra tre stjärnor. Formalia.
Vet inte om Fäviken spricker där direkt pga Magnus Nilssons lägre ambition i detta delmomentet?
Uppfyller Nilsson och Fäviken dessa formella krav som Frantzen bara har bockat av i sin ”Got to get three stars... know how to do... no matter what..?”

Olika ekonomiska muskler med olika lust bakom allt?

Hursomhelst. Oväntade TRE snabba stjärnor av Frantzen SÅ SNABBT!!!
Otroligt snabbt.
Fest över detta hos De Hårt Drillade såklart.

Och gravöl hos Gustaf Trädgårdh och Ulf Wagner på anrika Sjömagasinet i Göteborg, över förlorad stjärna och nu helt utan.
”Nu när vi är som bäst” kommenterar Ulf Wagner nedstämt och fullständigt oförstående.
Detta kommer, säger jag, påverka Sjömagasinet som dessutom ligger lite off C. Oväntad bortplock där.
Ja, en adekvat förklaring hade varit mkt intressant. Inget skvaller eller SnickSnack utan Michelins förklaring.

P.s.
Jag fick rätt i en diskussion i våras här på FB. ”Vilken ny krog kan få en stjärna”.
Aloa i Älvsjö skrev jag och tyckte till om.
Förhandstippade.
En av tre nya Michelinstjärnor i Sverige 2018. 😉
Men. Detta. Mest roligt för mig själv....

Till sist; Besticken är för mig minst lika viktiga och säger nästan mer ibland än stjärna!!

Senast redigerad av mjukmjukare 2018-02-20 kl. 00:27.
Citera
2018-02-20, 03:46
Medlem
knullmorfars avatar
Jag arbetar själv som kock på en stjärnkrog och menar att folk inte gör detta för pengar. Det kan absolut stämma om du är en investerare/ägare som har en restaurang av just den anledningen att du vill tjäna pengar men som kökschef eller kock handlar de där stjärnorna inte om något annat än prestige.
Senast redigerad av knullmorfar 2018-02-20 kl. 04:06.
Citera
2018-02-20, 04:03
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullmorfar
Jag arbetar själv på en stjärnkrog och kan utifrån egen erfarenhet avfärda ditt påstående som delvis falskt. Möjligtvis gäller detta för en investerare/krögare men för kökschefen och kockarna i köket handlar inte stjärnor om någonting annat än prestige.

Intressant. Innebär det då att restaurangerna inte höjer sina priser när de får en ny stjärna?
Citera
2018-02-20, 04:08
Medlem
knullmorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Intressant. Innebär det då att restaurangerna inte höjer sina priser när de får en ny stjärna?
Majoriteten, ja, men dock inte alla. Jag jobbar på ett ställe som valt att inte göra det.
Senast redigerad av knullmorfar 2018-02-20 kl. 04:16.
Citera
2018-02-20, 04:14
Medlem
knullmorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det jag försöker säga är att kockarna som står i michelinköken inte upprätthåller den extremt höga nivån dagligen för att tjäna mer pengar. Det handlar om prestige. Det finns folk som arbetar 300h/månaden på högklassiga ställen och står ut med helt sjuka arbetsvillkor under åratal enbart för att ha ett visst namn på sina CV.

Du gör liksom inte det för pengarna. Oftast är anledningarna av en helt annan karaktär.
Citera
2018-02-20, 04:40
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullmorfar
Det jag försöker säga är att kockarna som står i michelinköken inte upprätthåller den extremt höga nivån dagligen för att tjäna mer pengar. Det handlar om prestige. Det finns folk som arbetar 300h/månaden på högklassiga ställen och står ut med helt sjuka arbetsvillkor under åratal enbart för att ha ett visst namn på sina CV.

Du gör liksom inte det för pengarna. Oftast är anledningarna av en helt annan karaktär.

Vad sen restaurangägaren gör är en annan sak, menar du?
Men jag förstår vad du menar. Kockarna är som idrottsmän. Vill vara bäst och slå motståndet på tasken, för att använda en usel metafor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in