2018-02-19, 19:21
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag vet inte vad polisernas etnicitet spelar för roll, de upphör inte att vara poliser om de har samma etnicitet som den de skjuter ihjäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Däremot så löper en polis 18.5 gånger större risk att dödas av en svart, än att polisen dödar en obeväpnad svart.

Så är det säkert, men det beror på att det finns så mycket fler svarta än det finns poliser. Mellan 1980-2014 dödas ca 64 poliser illegalt (till skillnad från de som skjuts i självförsvar där gärningsmannen sedan frias) i tjänsten varje år. 2017 var det 20 obeväpnade svarta som sköts ihjäl, och 132 som var beväpnade med skjutvapen (dvs 59% av det totala antalet svarta som sköts ihjäl av polisen).

Det är ingen, eller nästan ingen, som protesterar mot de fall där poliser i självförsvar skjuter ihjäl någon, men tyvärr skjuter de ihjäl många andra också. Och det här gäller bara skjutningar, vilket nog är den vanligaste dödsorsaken, men det är inte den enda. I två av de mest uppmärksammade fallen var det en som ströps och en som dog i polistransport, efter att han klagat på att han inte kunde andas.
Citera
2018-02-19, 20:31
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det är svårt med siffror på hur många som dödas av polisen varje år eftersom det inte konsekvent förs statistik över detta. Washington Post har en undersökning som säger att 2017 var det 987, varav 223 var svarta, 23%. Svarta är 12.6% av befolkningen, så det är nästan dubbelt så många som det rimligen borde vara.

Statistiken antyder att svarta är kraftigt överrepresenterade som förbrytare, men det är inte riktigt så enkelt, statistiken gäller lagförda brott och eftersom man kraftigt prioriterar polisnärvaron i svarta områden är det inte konstigt att svarta också lagförs oftare än andra. Det blir en självuppfyllande profetia. Därmed inte sagt att det är fel att ha mer polisnärvaro där man har mer brott, men man bör vara medveten om hur detta i sin tur påverkar statistiken så att man inte drar orimliga slutsatser.

Man kan få fram mycket intressant information med deras behändiga statistik: https://www.washingtonpost.com/graphics/national/police-shootings-2017/
T ex kan man se att över en tredjedel av de som sköts ihjäl när de till fots flydde från polisen var svarta, de var dessutom fler än de vita som flydde till fots från polisen när de sköts ihjäl.

Det är långt ifrån bara gängmedlemmar.

Oj vad jag är förvånad av att du relativiserar. Siffrorna är så frapperande att de inte går att bortförklara med lite tidningsskälla. Anekdotisk bevisföring ändrar heller ingenting. Jag har redan sagt att det givetvis förekommer, men de flesta dödsfall sker i självförsvar.

Poängen här är att det är ohederligt att framställa en grupp som offer, när de är gravt överrepresenterade som förövare. Vi pratar mord, inte anmälningsbenägenhet.

Att underblåsa denna grupps offerskap hetsar till flera våldsdåd och görs i politiskt syfte på samma sätt som underblåsandet av kvinnors påhittade offerskap görs i politiskt syfte.

Det tjänar de politiska gruppernas syften att försvaga och bakbinda genom att belägga den vita mannen med skuld, eftersom den vita mannen är deras politiska motståndare enligt deras egen definition. Man tar också hjälp av lite transpersoner för att försvaga den vite mannen.

Men när denne är av arenan - vem skall hålla ihop samhället?
(Ingen kliver in nu när orten tagit över)

Man kan framhålla att kvinnor inte är så våldsbenägna, förvisso, men de är bra på att hetsa män, så nån fred på jorden lär det inte bli. Kvinnor är heller inte bra på ett ta initiativ och ett kliv framåt när det behövs. När man slagit undan benen på det sunda patriarkatet kommer det osunda att ta över.

RedX har beskrivit det enda sunda sättet att förhålla sig.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-19 kl. 20:36.
Citera
2018-02-19, 20:43
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Oj vad jag är förvånad av att du relativiserar. Siffrorna är så frapperande att de inte går att bortförklara med lite tidningsskälla. Anekdotisk bevisföring ändrar heller ingenting. Jag har redan sagt att det givetvis förekommer, men de flesta dödsfall sker i självförsvar.

Poängen här är att det är ohederligt att framställa en grupp som offer, när de är gravt överrepresenterade som förövare. Vi pratar mord, inte anmälningsbenägenhet.

Att underblåsa denna grupps offerskap hetsar till flera våldsdåd och görs i politiskt syfte på samma sätt som underblåsandet av kvinnors påhittade offerskap görs i politiskt syfte.

Det tjänar de politiska gruppernas syften att belägga den vita mannen med skuld, eftersom den vita mannen är deras politiska motståndare enligt deras egen definition. Man tar också hjälp av lite transpersoner för att försvaga den vite mannen.

Men när denne är av arenan - vem skall hålla ihop samhället?
Man kan framhålla att kvinnor inte är så våldsbenägna, förvisso, men de är bra på att hetsa män, så nån fred på jorden lär det inte bli. Och ett djävla bakslag för kvinnor när legosoldaterna vänder sig mot dem.

RedX har beskrivit det enda sunda sättet att förhålla sig.

Så du avfärdar källan, är det det du säger? FBI medger själva att deras källa inte är komplett, eftersom det förs statistik på olika sätt runt om i landet. Vad spelar det för roll om majoriteten av dödsskjutningarna är i självförsvar så länge det finns en avsevärd mängd som inte är det, det är de som är problemet, inte självförsvarandet.

Mord är ofta bra att använda sig av när man ska göra statistik på brott, eftersom mord tenderar att registreras på samma sätt överallt. Men när man tittar på förövare är det mindre lämpligt eftersom det finns en väldig massa mord där förövaren är okänd, över 200000 sedan 1980, 2012 låg uppklaringsprocenten på 64%. Och samma sak gäller där, man är något bättre på att lösa mord på de platser där polisen har större närvaro. (Fast för att vara rättvis så finns det också något som drar statistiken mer åt ditt håll, typiskt gängvåld är ofta svåruppklarade brott och det är oklart hur stor andel av det här som kan röra sig om sånt.)

EDIT: Att gruppen är överrepresenterad i brottslighet betyder inte heller att det är riktigt och rätt att polisen skjuter ihjäl de i större utsträckning än andra. Man kan ha viss sympati med polisen, de är ofta ensamma vilket de aldrig är här och de matas ständigt med nyheter, så väl som faktiskt saklig information, som påtalar hur farliga unga svarta män är. Att de skjuter ihjäl folk i annat än självförsvarssyfte så ofta beror inte nödvändigtvis på att de är rasister, problemet är mer komplicerat än så.
Senast redigerad av Sir Dwain 2018-02-19 kl. 20:47.
Citera
2018-02-19, 20:46
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Okej, det är inte bara förhastaste slutsatser i hans bok utan även en del triviala sanningar. Förmodligen mest triviala sanningar men det är de kontroversiella påståenden som diskussionerna normalt handlar om. Det är ingen som protesterar mot att kroppshållning påverkar hur vi uppfattar varandra osv.

Med andra ord när jag beskrev vad han faktiskt sade och inte hur ni uppfattade vad han sagt så blev det triviala sanningar.

Hittade detta i en bisats angående serotonin när jag letade annat bara som en parantes.
Citat:
Något senare framlades belägg för att en del av den genetiska koden för serotonin påverkar skadeundvikande beteenden, neuroticism och ångestrelaterade störningar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Personlighetsgenetik
Men jag antar att molekylärpsykiatri är förhastade slutsatser också.

Citat:
Jag har svarat på dina frågor flera gånger, jag uppfattar hans sätt att diskutera som barnsligt och även vilka frågor han väljer att diskutera. Inte samtliga frågor och inte nödvändigtvis vartenda argument han någonsin har använt, men överlag.
Jag hade hoppats på nåt bättre än kognitiv dissonans.

Citat:
Det var bara en kommentar, jag tycker inte huruvida jag uppfattar honom som barnslig eller ej är något viktigt, det är bara en värdering. Att du av alla inte ser det på samma sätt förvånar mig, det är på grund av det här som jag tycker du ger sken av att vara sårad av att jag inte har samma höga tankar om Jordan som du har. För att du inte kan släppa att jag uppfattar honom som barnslig.
Jag skiter i hur du uppfattar honom, däremot är det roligt med din höga svansföring, som sedan mynnar ut i, "jag minns inte", trivialiteter osv.
Projiceringen består btw i att du tar för givet att jag bryr mig om vad andra tycker, vilket inte är en rimlig tolkning av min person.

Citat:
Idén han har fått från humrar, jag minns inte exakt hur det var formulerat, du kan säkert lätt hitta det, men det handlar om dominansbeteende som kan vara kopplat till serotoninnivåer, hos humrar.
Nej det är du som har påstått det, det är du som får lägga fram belägg för det du påstår. Så går det till i den stora världen förstår du.
Citera
2018-02-19, 20:47
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Så du avfärdar källan, är det det du säger? FBI medger själva att deras källa inte är komplett, eftersom det förs statistik på olika sätt runt om i landet. Vad spelar det för roll om majoriteten av dödsskjutningarna är i självförsvar så länge det finns en avsevärd mängd som inte är det, det är de som är problemet, inte självförsvarandet.

Mord är ofta bra att använda sig av när man ska göra statistik på brott, eftersom mord tenderar att registreras på samma sätt överallt. Men när man tittar på förövare är det mindre lämpligt eftersom det finns en väldig massa mord där förövaren är okänd, över 200000 sedan 1980, 2012 låg uppklaringsprocenten på 64%. Och samma sak gäller där, man är något bättre på att lösa mord på de platser där polisen har större närvaro. (Fast för att vara rättvis så finns det också något som drar statistiken mer åt ditt håll, typiskt gängvåld är ofta svåruppklarade brott och det är oklart hur stor andel av det här som kan röra sig om sånt.)
Jag tror att eftersom svarta också står för över 50% av brotten, så är de överrepresenterade som mål för polisinsatser.
Citera
2018-02-19, 20:50
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Din lista gäller hatbrott.
Lejonparten av hatbrotten 6000 bestod av minor assault and intimidation =3000
2500 var mot egendom.
närmare 700 grov misshandel.
Kollar man vidare på sidan så var det 5 mord med rasistiska motiv.

Samtidigt så mördades 17,250 människor i USA 2016

Sett till andra halvan av listan så "reported" säger ganska lite. Raskort dras frekvent.

Ja, min lista gällde hatbrott. Den visar precis det jag sa, hatbrott mot vita är ett mindre problem än hatbrott mot svarta. Vita begår oftare hatbrott än svarta. Jag tyckte att det var ett relevant påpekande i anslutning till detta:
Citat:
Att man har gett svarta offerstatus i USA (dessutom på felaktiga grunder) har gjort att en del av dem slutat respektera lag och ordning och angripit vita enbart på grundval att de är vita och att de inte gillar dem. Det hör inte hemma i en rättsstat, lika lite som lynchmobbarna gjorde det på 60-talet.
Givetvis är det inte bra om hatbrotten gentemot vita ökat. Samtidigt vore det intressant att höra beläggen för att detta eventuella faktum beror på att "svarta getts offerstatus".
Citera
2018-02-19, 20:50
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Du vill bara dansa från ämnet vilket är att man grundlöst lyfter upp grupper som offer i politiska syften.

Jag förnekar inte att det finns problem i världen, men det störta problemet vi står inför nu är det i bold.
Citera
2018-02-19, 20:51
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Med andra ord när jag beskrev vad han faktiskt sade och inte hur ni uppfattade vad han sagt så blev det triviala sanningar.

Hittade detta i en bisats angående serotonin när jag letade annat bara som en parantes.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Personlighetsgenetik
Men jag antar att molekylärpsykiatri är förhastade slutsatser också.

Jag hade hoppats på nåt bättre än kognitiv dissonans.

Jag skiter i hur du uppfattar honom, däremot är det roligt med din höga svansföring, som sedan mynnar ut i, "jag minns inte", trivialiteter osv.
Projiceringen består btw i att du tar för givet att jag bryr mig om vad andra tycker, vilket inte är en rimlig tolkning av min person.

Nej det är du som har påstått det, det är du som får lägga fram belägg för det du påstår. Så går det till i den stora världen förstår du.

Kognitiv dissonans? Om du ska använda dig av modetermerna får du först lära dig vad de betyder.

Jag förstår inte varför du vill göra jobbet åt mig men ja, det där citatet antyder att det Jordan har påstått är fel. Antyder, inte säger definitivt, för så mycket vet man inte säkert. Det Jordan har påstått kan visa sig stämma, potentiellt, men det är inget som han eller någon annan vet idag.

jag ska väl ta och leta upp det senare då, suck.
Citera
2018-02-19, 20:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Givetvis är det inte bra om hatbrotten gentemot vita ökat. Samtidigt vore det intressant att höra beläggen för att detta eventuella faktum beror på att "svarta getts offerstatus".
Upploppen har skett på Universitet där olika vänster och BLM aktioner har varit inblandade.
Citera
2018-02-19, 20:53
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Du vill bara dansa från ämnet vilket är att man grundlöst lyfter upp grupper som offer i politiska syften.

Jag förnekar inte att det finns problem i världen, men det störta problemet vi står inför nu är det i bold.

Det största problemet i världen är att man grundlöst lyfter upp grupper som offer i politiska syften.? Jag önskar att det vore så. Kan du kanske ge ett exempel på när man gör det här då?
Citera
2018-02-19, 20:53
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Kognitiv dissonans? Om du ska använda dig av modetermerna får du först lära dig vad de betyder.

Jag förstår inte varför du vill göra jobbet åt mig men ja, det där citatet antyder att det Jordan har påstått är fel. Antyder, inte säger definitivt, för så mycket vet man inte säkert. Det Jordan har påstått kan visa sig stämma, potentiellt, men det är inget som han eller någon annan vet idag.

jag ska väl ta och leta upp det senare då, suck.

Ok så du som läst psykologi känner inte igen psykologiska termer.
jag ser fram emot att du skall bevisa dina påståenden under högdragna förnärmade suckar
Citera
2018-02-19, 20:55
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ok så du som läst psykologi känner inte igen psykologiska termer.
jag ser fram emot att du skall bevisa dina påståenden under högdragna förnärmade suckar

Vilken psykologisk term syftar du på då? Kognitiv dissonans? jag vet vad man menar med det, jag menar att du tydligen inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in