2018-02-19, 11:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Sluta svara Babianen som om h*n är seriös. Babianens trollande förstår hela tråden.

1) Det är mer så att de flesta av er är inne på fel sub-kultur. Ni blandar ihop överklass med stekare och TM.

2) Här är en studie som bekräftar det jag säger,

Citat:
Contrary to popular belief, the life of the upper-class woman is not all champagne and roses, trips to Paris and Palm Beach. The upper- class woman is also not very interested in high fashion, nor is she a jet-setting party-goer. Her days are not spent lying around the country club pool or attending elegant ladies' luncheons. Though she certainly lives in far greater luxury than women--or men--of any other class, she is no lady of leisure, no spoiled and pampered grand dame. She is, rather, an active and important member of community service and arts boards, an involved and dedicated mother, and a devoted, subservient wife. In short, she is a hardworking member of society;

2) Här nämner de saker som inte är överklass,

Citat:
nor is she a jet-setting party-goer. Her days are not spent lying around the country club pool or attending elegant ladies' luncheons.

a) så om ditt intresse är folk som festar och steker (Real Housewives of...) -> gå till en tråd om stekare.

b) om ditt intresse är att vara snobbig (inklusive intresse för adlighet) -> gå till en tråd om TM.

3) Här är exempel på saker som är överklass,

Citat:
She is, rather, an active and important member of community service and arts boards,

Citat:
a hardworking member of society;

a) välgörenhet och volontär-arbete.

b) konst och musik som hobby.

c) att vara wholesome.

det här är saker som är relevanta för överklassen (till exempel).

4) Om jag har fel varför postar du inte bevis för det?
Senast redigerad av Babianen 2018-02-19 kl. 11:12.
Citera
2018-02-19, 11:15
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
du är överklass om du föds in i en överklass familj typ.

Detta är sant om vi pratar innan 1866. Efter det så kom borgerligheten och storhemmansägarna att ta sin rättmätiga plats bland den gamla adeln.

Många män fick inte ens rösta och än färre kunde ställa upp i valen. Då man behövde ha en god inkomst för att vara valbar, 4 000 riksdaler riksmynt i inkomst samt äga en fastighet taxerad till minst 80 000 riksdaler riksmynt, vilket idag motsvarar cirka 133 000 000 kronor mätt med löneindex. Arbetare och torpare var därmed helt uteslutna men också många bönder samt mindre gårdsägare. Det var storhemmansägarna och godsägarna som helt dominerade politiken med införandet av tvåkammarsystemet.

Lantmannapartiet med Greve Arvid Posse som dess store ledare var under lång tid den konservativa kraften i Sverige. Likt hur adeln ursprungligen kom från storbönder så kom även den nya överklassen från storbönderna.
Citera
2018-02-19, 11:19
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Detta är sant om vi pratar innan 1866. Efter det så kom borgerligheten och storhemmansägarna att ta sin rättmätiga plats bland den gamla adeln.

Många män fick inte ens rösta och än färre kunde ställa upp i valen. Då man behövde ha en god inkomst för att vara valbar, 4 000 riksdaler riksmynt

Jag hade inte ens räknats till adeln 1866 om vi tittar på min ekonomi idag och bortser från inflationen
Citera
2018-02-19, 12:01
Medlem
Babianens avatar
Citat:

1) Det är lika sant idag. Jag har postat massor med belägg för det.

2) Tänk på landslaget i fotboll: du tar de bästa spelarna i landet och sätter ihop dem i ett lag.

3) I överklassen tar du de bästa familjerna och du sätter dem i ett lag.

4) Att vara överklass för att folk har röstat på dig eller för att du har pengar är som att spela i landslaget för att för att folk har röstat på dig eller för att du har betalat för det. Det har inget att göra med din förmåga att spela fotboll.

5) Här är bevis för det,

Citat:
According to the latter view held by the traditional upper classes, no amount of individual wealth or fame would make a person from an undistinguished background into a member of the upper class as one must be born into a family of that class and raised in a particular manner so as to understand and share upper class values, traditions, and cultural norms.
Citera
2018-02-19, 12:11
Medlem
Babianens avatar
Här är en documentär med average överklass människor, https://www.youtube.com/watch?v=eiInW0DYw_A
Citera
2018-02-19, 14:13
Bannlyst
Hur har överklassen det inrett 2018? Jag tänker att de hade det fräscht och vitt för ett antal år sedan, men modet förändras ju och överklassen har gott om pengar. Har modet denna gången gett dem ett mindre skitnödigt uttryck? För vitt och fräscht är verkligen avskyvärt!
Citera
2018-02-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixafitta
Hur har överklassen det inrett 2018? Jag tänker att de hade det fräscht och vitt för ett antal år sedan, men modet förändras ju och överklassen har gott om pengar. Har modet denna gången gett dem ett mindre skitnödigt uttryck? För vitt och fräscht är verkligen avskyvärt!

Överklassen har aldrig haft vitt och fräscht. Det är övre medelklassen du tänker på.
Citera
2018-02-19, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Överklassen har aldrig haft vitt och fräscht. Det är övre medelklassen du tänker på.

Iofs, överklassen har faktiskt bra smak ändå.
Jag bara önskar att de kunde haft en touch av the 80. Lite som i Scarface, det gillar jag! Putin som man måste anse som överklass har ju byggt ett palats som har potential, men till mitt förtret såg jag att han har sabbat det!

Såh är bor Elton John:
https://media.architecturaldigest.com/photos/5824a477efb84d105bd01f1f/master/pass/elton-john-england-atlanta-19.jpg

Putin:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/08/28/09/43A3270300000578-0-image-a-14_1503910562073.jpg

Scarface:
http://3.bp.blogspot.com/_GSBoGQa_9BE/S8KZnTu5B6I/AAAAAAAAFuY/iVumcqGw0wg/s1600/1-SF-97-BLOW.jpg

Tacky medelklass:
https://i.ytimg.com/vi/50GlDmBccQw/maxresdefault.jpg
https://minimalismfilm.com/files/2015/08/14-Sam-Harris.jpg
https://159b652ciyta1omxhn35x8u9-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/08/harris_33701.jpg
Senast redigerad av Fixafitta 2018-02-19 kl. 14:26.
Citera
2018-02-19, 14:52
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixafitta

1) Det här är standard överklass look i Sverige, (FB) Prylar som enbart välbärgade människor har hemma?

2) Det här är mer Euro continental, https://www.youtube.com/watch?v=LJTRZI2HThU

3) Det här kan vara var som helst,

(FB) Prylar som enbart välbärgade människor har hemma?

Citera
2018-02-19, 18:07
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Det är lika sant idag. Jag har postat massor med belägg för det.

Nej, du har postat massa inlägg med citat tagna ur engelskspråkig litteratur samt en länk om de superrika i USA. Säger ganska lite om hur den svenska överklassen ser på sig själva.

Det finns nästan ingen som motsätter sig att man bör vara född till överklass för att anses som överklass. De flesta håller nog med dig om att det är något som kommer med födelsen. Även undertecknad.

Dock så har du missuppfattat vad det innebär att vara född till överklass ganska så rejält.
Citera
2018-02-19, 18:18
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Nej, du har postat massa inlägg med citat tagna ur engelskspråkig litteratur samt en länk om de superrika i USA. Säger ganska lite om hur den svenska överklassen ser på sig själva.

Här är belägg från svensk överklass,

Citat:
Arvet, själva föreställningen om arvet som något heligt håller samman överklassen. Särskiljer denna klass fran övriga klasser. Och med arvet följer också trygghetskänslan i tillvaron, upplevelsen att bottna, att ha obruten och ständig kontakt med sina rötter.

Citat:
Att defmiera överklassen utifrån adelskalendern blir för snävt, påpekar Ulrik, 50 år. Han är akademiker, högre tjänsteman.

Ulrik menar att till överklassen hör de gamla fina släkterna, där t ex företagsamheten gått i arv. I stort sett de som står förtecknade i Svensk släktkalender. Namn som Sachs, Ax:son Johnson, Bonniers, dyker upp.

De som kommer någonstans ifrån, som har funnits i många generationer.

Ja, definitivt. De hör till oss. Du kan ta Göteborg, redarfamiljerna. Träbaronerna i Norrland: Versteegh, Kempe.

Citat:
Det finns nästan ingen som motsätter sig att man bör vara född till överklass för att anses som överklass. De flesta håller nog med dig om att det är något som kommer med födelsen. Även undertecknad.

Dock så har du missuppfattat vad det innebär att vara född till överklass ganska så rejält.

1) Jag är den av oss som är född till överklass. Hur skulle du ha koll om du inte är överklass själv?

2) Det innebär ingenting speciellt precis som det inte innebär något att vara född till Svensson.
Citera
2018-02-19, 22:42
Medlem
Babianen, för mina öron låter det mer som att du är uppvuxen i en övre medelklassfamilj. Varför skulle det vara sämre? (Det är väl för fasen bättre?!) Förklara gärna det.

För att det fanns implicita förväntningar på utbildning och karriär som du inte infriat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in