2018-02-18, 22:06
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Här är mer belägg för det jag säger,

a) man föds till överklass.

b) man talar inte om pengar (duh).

c) välgörenhet är viktigt.

Fast detdär berörde engelsk överklass cirka 1980, så kallade Solane Rangers. Det är inte 1980 längre och Chelsea i London bebos inte längre mer än i ytterst liten omfattning av denna sorts traditionella överklass där mannen var banktjänsteman eller antikhandlare och gick i farfars gamla skor. Numera har nyrika ryssar och araber tagit över tillsammans med överbetalda idrottsmän och rappare!

Som sagt! Det är inte söndagsstek och gossar i fluga som gäller längre! Den sortens överklass är snudd på utdöd!
Citera
2018-02-18, 22:21
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Min uppfattning om hur du ser på begreppet överklass är att du betraktar det med någon sorts blod/jord-preindustriell syn.

1) Det handlar om vanlig avel precis som för hundar eller hästar. Det är skillnad på en hund som är renrasig och en som är blandras.

2) På samma sätt är det skillnad på människor som är "överklass-ras" eller "underklass-ras" that's it.

3) De flesta människor gillar inte konceptet för att det hindrar dem från att kunna bli överklass.

4) Men det beror på att de (ni) tror att det är nån sorts stekig livssstil.

Citat:
Denna blandar du sedan vilt och gärna med att du exempelvis haft någon anfader som, långt efter ståndsriksdagens avskaffande, ansvarat för bilbesiktning och säkerligen varit både högt och väl ansedd i sin hembygd.

1) Poängen är att din släkt bakgrund säger vem du är. Till exempel alla på den sidan av min släkt har varit väldigt hårt arbetande. Min morfar (den person som du talar om) var hårt arbetande, min mamma ärvde det, min morbror ärvde det (han är kirurg), jag ärvde det, så om nån känner till min släkts historia då vet de att vi är hårt arbetande till exempel.

2) På min pappas sida är folk attraktiva. Det började med min farfars fru som var snygg (hon var en känd skådespelerska), min pappa ärvde det, jag och min syster ärvde det.

3) Så om du slår ihop det här då vet du att min familj är hårt arbetande och attraktiv. Det är typ våra "family values". Jag förväntar mig att mina barn ska leva upp till dem värderingarna.

4) Jag kan jämföra det med en av mina vänner. Hennes pappa är diplomat och hennes mamma är säkt med han som äger Gillette. Hennes mamma är en väldigt bra värdinna, så hon satsade på samma sak, hon brukade hosta folk hela tiden. Så i deras familj är det en viktig värdering att vara en bra värdinna (om man är kvinna).

Citat:
Problemet med ditt resonemang är att de flesta andra människor inte lägger just de värderingarna i begreppet överklass.

Andra människors åsikt räknas inte.

Citat:
Vad gäller din fråga om överklass (eller i fallet med Täby, övre medelklass) påverkas av Abdullah i förorten så är den frågan högst aktuell. Självfallet gör man det, både direkt men mest indirekt.
Det finns väldigt många dimensioner av den men den tydligaste är just den bostadssegregering vi ser.
Överklassen har absolut ingen lust att beblanda sig med ligister i förorten. Vi ser det just nu t ex på Lidingö och i Täby.

Det jag menar är att Täby-Svensson är överklassens version av Rinkeby-Abdullah. En konstig undermänniska som kör runt i typ kromad SUV och har såna där slipsar med mönster på. Tror du att nån tar dem allvar?

Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Fast detdär berörde engelsk överklass cirka 1980, så kallade Solane Rangers. Det är inte 1980 längre och Chelsea i London bebos inte längre mer än i ytterst liten omfattning av denna sorts traditionella överklass där mannen var banktjänsteman eller antikhandlare och gick i farfars gamla skor. Numera har nyrika ryssar och araber tagit över tillsammans med överbetalda idrottsmän och rappare!

Som sagt! Det är inte söndagsstek och gossar i fluga som gäller längre! Den sortens överklass är snudd på utdöd!

Det är samma värderingar som gäller idag. Varför skulle det ha ändrats?
Citera
2018-02-18, 22:38
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
1) Det handlar om vanlig avel precis som för hundar eller hästar. Det är skillnad på en hund som är renrasig och en som är blandras.

2) På samma sätt är det skillnad på människor som är "överklass-ras" eller "underklass-ras" that's it.

3) De flesta människor gillar inte konceptet för att det hindrar dem från att kunna bli överklass.

4) Men det beror på att de (ni) tror att det är nån sorts stekig livssstil.

1) Poängen är att din släkt bakgrund säger vem du är. Till exempel alla på den sidan av min släkt har varit väldigt hårt arbetande. Min morfar (den person som du talar om) var hårt arbetande, min mamma ärvde det, min morbror ärvde det (han är kirurg), jag ärvde det, så om nån känner till min släkts historia då vet de att vi är hårt arbetande till exempel.

2) På min pappas sida är folk attraktiva. Det började med min farfars fru som var snygg (hon var en känd skådespelerska), min pappa ärvde det, jag och min syster ärvde det.

3) Så om du slår ihop det här då vet du att min familj är hårt arbetande och attraktiv. Det är typ våra "family values". Jag förväntar mig att mina barn ska leva upp till dem värderingarna.

4) Jag kan jämföra det med en av mina vänner. Hennes pappa är diplomat och hennes mamma är säkt med han som äger Gillette. Hennes mamma är en väldigt bra värdinna, så hon satsade på samma sak, hon brukade hosta folk hela tiden. Så i deras familj är det en viktig värdering att vara en bra värdinna (om man är kvinna).

Andra människors åsikt räknas inte.

Det jag menar är att Täby-Svensson är överklassens version av Rinkeby-Abdullah. En konstig undermänniska som kör runt i typ kromad SUV och har såna där slipsar med mönster på. Tror du att nån tar dem allvar?

Det är samma värderingar som gäller idag. Varför skulle det ha ändrats?

Värderingarna har inte ändrats men de innehas av väsentligt färre personer än tidigare!

Du har säkert den klassiska boken "The Sloane Ranger dictionary" , den sortens överklass är i princip utdöd idag! Tiderna ändras! Annars hade väl överklassen levt som på 1700-talet än idag som amish i USA!
Citera
2018-02-18, 23:05
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Du har säkert den klassiska boken "The Sloane Ranger dictionary" , den sortens överklass är i princip utdöd idag! Tiderna ändras! Annars hade väl överklassen levt som på 1700-talet än idag som amish i USA!

1) Never heard of it.

2) Det är mindre formellt i min generation. Vi är väldigt casual med varandra. Men jag kan inte komma på något annat som skulle vara annorlunda.
Citera
2018-02-19, 01:54
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
1) Never heard of it.

2) Det är mindre formellt i min generation. Vi är väldigt casual med varandra. Men jag kan inte komma på något annat som skulle vara annorlunda.

Inredningsstilen, eller är det enbart gamla ärvda möbler som gäller? Och ingen TV / dator / mobiltelefon?

Rekomenderar boken, du hittar den säkert på internet.
Citera
2018-02-19, 02:12
Medlem
Kan bara dra på smilbanden åt vissa i denna sträng som vill vara finare än vad dom är.
Förmodligen ytliga Stockholmare gissar jag som springer omkring och försöker imponera på sin omgivning på ett subtilt sätt.
Jag är nog garanterat den som har mest papper i plånboken här plus jag har god och dyr smak och är 2 meter lång så enligt vissa här så är jag då totalt överlägsen min omgivning ?
-En något infantil uppfattning som brukar bottna i grava komplex.
Citera
2018-02-19, 08:35
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Inredningsstilen, eller är det enbart gamla ärvda möbler som gäller? Och ingen TV / dator / mobiltelefon?

Rekomenderar boken, du hittar den säkert på internet.

Vi hade en lång tråd om det för några år sen, (FB) Prylar som enbart välbärgade människor har hemma?
Citera
2018-02-19, 08:58
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam-Lag
Kan bara dra på smilbanden åt vissa i denna sträng som vill vara finare än vad dom är.
Förmodligen ytliga Stockholmare gissar jag som springer omkring och försöker imponera på sin omgivning på ett subtilt sätt.
Jag är nog garanterat den som har mest papper i plånboken här plus jag har god och dyr smak och är 2 meter lång så enligt vissa här så är jag då totalt överlägsen min omgivning ?
-En något infantil uppfattning som brukar bottna i grava komplex.

De flesta personer, du och jag inräknade, anser den "grupp" man själv tillhör/identifierar sig med vara finare än andra grupper tex arbetare ser ner på akademiker, syrianer ser ner på svenskar AIK fans ser ner på Djurgårdare osv.

Denhär tråden handlar inte om det utan vad som identifierar överklassen.

Det som slår mig är hur många man växte upp med på Östermalm som bodde på Strandvägen och andra liknande adresser i 200+ m2 våningar ansåg sig vara väldigt flotta och välbärgade när de i själva verket bara solade sig i sina föräldrars framgångar, dessa personer knegar idag på vanliga kneg och bor endast undantagsvis kvar på Östermalm trots att de gick på de mest ansedda skolorna.

De med samma förutsättningar som var prestigelösa och lite tillbakadragna har dock oftast rönt samma framgång som föräldrarna.
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-02-19 kl. 08:59. Anledning: Korr
Citera
2018-02-19, 09:37
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Denhär tråden handlar inte om det utan vad som identifierar överklassen.

1) Jag har redan postat en bra definition här, (FB) Den stora tråden om överklass (sammanslagen tråd /Mod)

Citat:
a group of families, whose members are descendants of successful individuals
(elite members) of one, two, three or more generations ago.

du är överklass om du föds in i en överklass familj typ.

2) Jag har postat bevis på att det stämmer här, (FB) Den stora tråden om överklass (sammanslagen tråd /Mod)

Citat:
First of all, according to the women interviewed, people are born into the upper class.

Citat:
When women talked about the meaning of class, they mentioned their ancestry, heritage, and breeding

3) Sen finns det "överklass värderingar", "överklass livsstil", "saker som överklass människor gillar" som är ett separat ämne.
Citera
2018-02-19, 10:24
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Men det torde strida mot överklassens värderingar att 1: Diskutera ämnet med andra än överklassen, 2: Skriva frekvent på forum som Flashback.
Citera
2018-02-19, 10:47
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Men det torde strida mot överklassens värderingar att 1: Diskutera ämnet med andra än överklassen, 2: Skriva frekvent på forum som Flashback.

1) Nej absolut inte det är inget hemligt. Det beror på hur diskussionen ser ut. Sen är det här ett anonymt forum ingen skulle säga de här sakerna IRL.

2) Det finns garanterat andra överklass människor som skriver här också.
Citera
2018-02-19, 10:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Sluta svara Babianen som om h*n är seriös. Babianens trollande förstår hela tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in