2016-09-03, 21:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Jag var ironisk.

Jo, det finns många finskbygder i Värmland. Det mest kända är Ritamäki som har bevarat gården sedan 1600-talet. Sjöarna i området har finska namn, Rolamp och Lomsen.

Värmländskan varierar kraftig från by till by. Det räcker att man åker en mil så skiljer sig dialekterna. Många svenskar förknippar värmländskan med Begnt Alsterlind som talar Karlstadmål. Jag är själv värmlänning och hatar dialekterna där. Tur man lärt sig att prata perfekt rikssvenska.

Så här pratar man där jag kommer ifrån. Skulle du kunna gissa på att detta är värmländska om ingen hade sagt det?

https://www.youtube.com/watch?v=iu9A1cgHwKw

Kommer ihåg ett dataspel där det fanns en sverigekarta där Klarälven rann upp i Storsjön i Jämtland och genom Siljan och ut i Vänern.

Jora, inga kônstiheter mä dialekta.

Det finns 7 dialekter i Värmland:
Nordvrml mål, Älvdalsmål, Fryksdalsmål, Västvrml mål, Glafsfjordsmål, Sydvrml mål, Västliga mål, Östliga mål och Bergslagsmål.

Med så många på så liten yta blir det tätt emellan. Det är väl de långa sjöarna och älva som hållit isär folk.

Arbetskraft till skogsbruk och bergsbruk i Norrland kom från skogslänen och från bergslagen så borde ha avsatt en del spår i dialekterna. Vad jag läst så lär det finnas öar av dialekter i Norrland som skiljer sig mot omgivande och som beror på vilken typ av industri som finns där.
Citera
2016-09-03, 21:38
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sundsvall är ungefär mitt i Sverige så du har rejält med »norrut« att åka till.

Rejält med nordväst till min släkts kyrkbyggen
Citera
2016-09-03, 22:37
Medlem
spknoises avatar
Jag tycker en del norrländska dialekter påminner om isländska i uttalat många gånger, framförallt Kalixmålet och bondska.
Citera
2016-09-03, 22:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Jag tycker en del norrländska dialekter påminner om isländska i uttalat många gånger, framförallt Kalixmålet och bondska.

Du menar nog Överkalix.
Citera
2017-01-15, 16:05
Medlem
CarolynHaxs avatar
Halar upp den här tråden för en språkfundering: Att det vi lär oss när vi är väldigt små, sitter i, trots att vi kanske inte kommer ihåg det medvetet.

Häromdan klev jag på en buss,och framför mig går en man som ser lite annorlunda ut. "Han är lite efter se" tänker jag automatiskt. Sen börjar jag fundera på vad jag tänkt.
¨
Någon som var utvecklingsstörd var "efter se(j)" i det Umeå där jag växte upp på 60-talet. Antagligen har jag som liten unge glott nyfiket på avvikande personer, varefter mor eller far avlett mitt intresse och förklarat "Ja, ja, han är lite efter se. Glo inte!" Det man lär sig som treåring, lär man sig för evigt.

Är det någon mer än jag som känner igen detta uttryck? Vad säger ni i Umeå numera?
Citera
2017-01-15, 16:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Är det någon mer än jag som känner igen detta uttryck? Vad säger ni i Umeå numera?

Passar nog bättre i den här tråden:

(FB) Bruk av ordet "efterbliven"
Citera
2017-01-15, 17:55
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Passar nog bättre i den här tråden:

(FB) Bruk av ordet "efterbliven"

Neej, det var en väldigt speciell tråd det där, som snabbt snurrade iväg lite avigt.

Jag tycker nog att min undran passar bättre här i den allmänna norrländska tråden. Så vad säger ni Umebor?
Citera
2018-02-18, 03:21
Medlem
Christopher.s avatar
Intressant tråd, tror det finns fler dialekter i norrland än övriga Sverige trots att vi bara är 10% av befolkningen.
Citera
2018-02-18, 03:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Intressant tråd, tror det finns fler dialekter i norrland än övriga Sverige trots att vi bara är 10% av befolkningen.

Beror nog på isoleringen med många mil mellan byarna. Tror jag rent spontant.
Citera
2018-02-18, 15:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Omvänt uttryckt: norrländska är inte en dialekt. Sedan kan man ju undra varför personer från Karesuando skulle känna att de har något som helst gemensamt med personer från Hudiksvall med 100 mil emellan.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Beror nog på isoleringen med många mil mellan byarna. Tror jag rent spontant.

Nu är det ju även stora skillnader mellan dialekterna för de olika städerna i Norrland och dessa städer (exempelvis Sundsvall, Umeå, Skellefteå och Luleå) kan ju inte betecknas som isolerade.
Citera
2018-02-18, 17:43
Medlem
iwaalgeudats avatar
Det är väldigt stor skillnad på dialekten man talar i kust städerna (Pitefint, Umefint, Lulefint osv), som då är en grovt försvenskad variant av dialekterna jämfört med inlandet. De äldre brukar inte gilla Fin språket som talas i städerna speciellt mycket. Blivit utskälld av mina morföräldrar många gånger, då man pratar nå fin flosa waller i deras öron.

Min morfar var väldigt emot pitefint och svenska i allmänhet, kan ha att göra med att han blev tvingad som liten att lära sig svenska, och sen när min mor och hennes syskon växte upp så kom samma folk från skolan/staten och sa att ni får inte prata bondska mer era barn, dom ska lära sig svenska.

I jär då gLa döm pråta måLe vä mä då I var eijn lit'n snöRokläpp.
MåLe henna hå:ål å doij eut, hä jär et nå bra.
Å I hoppes Ståor-Schwänsken acceptär språke vå're naijn gang, så döm lä:är eut hä del bana ine skåola.
Senast redigerad av iwaalgeudat 2018-02-18 kl. 17:45.
Citera
2018-02-18, 19:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwaalgeudat
De äldre brukar inte gilla Fin språket som talas i städerna speciellt mycket.

Det låter som om du relaterar till något som gällde för 100 år sedan. Det finns inget enhetligt kollektiv »äldre« [vilka du nu avser med beteckningen äldre] som hyser sådana förlegade uppfattningar.

Det är som jag skrev ovan stor skillnader mellan dialekterna inom jätteområden Norrland. Bondska är det ju i praktiken ingen som talar längre. De platser som gjorde det för 50-70 år sedan är avfolkade och bondskan har inte gått i arv. Att det finns enstaka individer som kan några ord eller fraser på bondska är något helt annat.

Stadsdialekterna är inte heller präglade av att förfina inlandsdialekterna. Inlandet var ganska långt från städerna och det var inget frekvent utbyte dem emellan. Tar du Luleå som ett exempel så fanns det en stor livaktighet i de närliggande byarna, men dessa betecknades inte som »inlandet«.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in