2016-05-22, 14:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Detta är ingenting som jag själv har kommit fram till utan vad jag läst att värmländskan i norra delen har har en del likheter med dialekterna i Hälsingland och Jämtland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eksh%C...socken#Dialekt

Nej, det har jag aldrig påstått att du har gjort. Jag frågade bara för att du skulle utveckla. Om du läser mitt inlägg så ser du även att jag understryker det du skriver.

Folk är dock i allmänhet så obildade att de använder begreppet Norrland utan att egentligen veta vad det är eller hur stort och olikartat det är.
Citera
2016-05-22, 14:41
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det har jag aldrig påstått att du har gjort. Jag frågade bara för att du skulle utveckla. Om du läser mitt inlägg så ser du även att jag understryker det du skriver.

Folk är dock i allmänhet så obildade att de använder begreppet Norrland utan att egentligen veta vad det är eller hur stort och olikartat det är.

Likheterna med jamskan kan med ju dock lista ut rätt lätt. Eftersom båda jamskan och värmländskan i synnerhet är mer norska än svenska.

Jag hör lätt skillnad på en från Jämtland och någon från Piteå tillexempel, eftersom jamskan låter som tröndermål. En från Gävle som mer som en riksvensk än "norrländsk" i mina öron.

Min ursprungliga dialekt. Kan ej tro att det Sverige dock

http://www.sprakochfolkminnen.se/spr...tocksmark.html
Citera
2016-05-22, 15:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
En från Gävle som mer som en riksvensk än "norrländsk" i mina öron.

Hur låter en från Kiruna och en från Övertorneå då?

Vad är »rikssvensk« för något? Att ens använda det om hur folk talar visar bara på stor okunskap. Det finns ingen som talar »rikssvenska« alla talar dialekt. Den som använder begreppet »rikssvenska« bär på en föreställning om att de i vissa landsdelar skulle finnas ett bättre språk som de andra avviker från.
Citera
2016-05-22, 15:49
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Hur låter en från Kiruna och en från Övertorneå då?

Vad är »rikssvensk« för något? Att ens använda det om hur folk talar visar bara på stor okunskap. Det finns ingen som talar »rikssvenska« alla talar dialekt. Den som använder begreppet »rikssvenska« bär på en föreställning om att de i vissa landsdelar skulle finnas ett bättre språk som de andra avviker från.

Vet inte vart Kiruna eller Övertorneå ligger heller, någonstans norr om Dalälven som rinner genom Jämtland och ner till Vänern. Riksvenskan hade jag dock också fel om, det var nog bokmål böckerna var skrivna på i skolan och tidningarna.
Citera
2016-05-22, 18:43
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Du menar att dessa förvecklingar inte uppstår om en från Stockholm pratar med en från Malmö? En person från Harads (Ronny Eriksson) lär förstå skånska bättre än en person från Stockholm. En person från Sundsvall (Norrland) kan ha uppenbara problem med att förstå en person från Överkalix (Norrland). Detta trots att det bara är 63 mil från Sundsvall till Överkalix.

Till Stockholm har den som bor i Sundsvall hela 38 mil. Mellan Malmö och Stockholm är det 62 mil.

Nej, det var ju bara ett exempel där de inblandade dialekterna råkar vara skånska och någon form av norrländska.

Vi kan nog utgå från att Ronny Eriksson inte ville förlöjliga någon dialekt.

Eftersom han är komiker tyckte han förmodligen att språkmissförståndet var komiskt.
Citera
2016-09-03, 08:33
Medlem
Skiparattvisas avatar
.
Citera
2016-09-03, 18:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Vet inte vart Kiruna eller Övertorneå ligger heller, någonstans norr om Dalälven som rinner genom Jämtland och ner till Vänern. Riksvenskan hade jag dock också fel om, det var nog bokmål böckerna var skrivna på i skolan och tidningarna.

Dalälven rinner inte i Jämtland och inte ut i Vänern:

Citat:
Dalälven är en älv i Mellansverige som rinner från Norge och Dalarna via norra Västmanland och Uppland (Heby kommun) och sydligaste Gästrikland samt ut i Bottenhavet (Östersjön) vid Skutskär åter i norra Uppland. Dalälven betraktas ofta som en sorts sydlig gräns till Norrland. Endast ett fåtal forsar finns kvar i älven då den är utbyggd med vattenkraft.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dal%C3%A4lven

Har bekanta i Södra Finnskoga och där kallar de lodjur för gaopa. I din ekshärslänk står det gôpa. I Norge heter det gaupe.
Jag kollade med en jamt och där heter det liknande.

Norrländska:
Citat:
Norrländska mål är ett av det svenska språkområdets sex olika dialektområden. Det omfattar svenska dialekter i huvudparten av Norrland utom i Gästrikland och södra Hälsingland, där sveamål talas. Undantag är också genuina folkmål från Härjedalen och nordvästra Jämtland (Frostviken), som traditionellt brukar räknas som varianter av den norska dialekten trönderska, medan jämtskan i övrigt betraktas som norrländskt mål präglat av att vara mellanled mellan de dialekter som talas vid den norrländska kusten och trönderskan i Trøndelag i Norge.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrl%C3%A4ndska_m%C3%A5l

Sydgränsen för norrländska mål går genom halva Hälsingland. Delar av jämtskan hör inte till norrländska.

Annars talades det väl finska i norra Värmland för inte så länge sedan. Syns på ortnamn som
Kilpola, Krinksperi, Neuvola, Nikkari.
Finnar från Savolax kom till Jämtland/Härjedalan/Dalarna/Värmland. Några språkspår vet jag inte om det finns kvar.
Citera
2016-09-03, 18:56
Medlem
BewilderedHulders avatar
Norrländska är vackert! Har aldrig bott där men känns alltid som "hemma" när jag hör det.
Norrland, kommer "hem" snart. Lovar!

Ska dra på mä storstövln'.
Citera
2016-09-03, 19:04
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Dalälven rinner inte i Jämtland och inte ut i Vänern:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dal%C3%A4lven

Har bekanta i Södra Finnskoga och där kallar de lodjur för gaopa. I din ekshärslänk står det gôpa. I Norge heter det gaupe.
Jag kollade med en jamt och där heter det liknande.

Norrländska:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrl%C3%A4ndska_m%C3%A5l

Sydgränsen för norrländska mål går genom halva Hälsingland. Delar av jämtskan hör inte till norrländska.

Annars talades det väl finska i norra Värmland för inte så länge sedan. Syns på ortnamn som
Kilpola, Krinksperi, Neuvola, Nikkari.
Finnar från Savolax kom till Jämtland/Härjedalan/Dalarna/Värmland. Några språkspår vet jag inte om det finns kvar.

Jag var ironisk.

Jo, det finns många finskbygder i Värmland. Det mest kända är Ritamäki som har bevarat gården sedan 1600-talet. Sjöarna i området har finska namn, Rolamp och Lomsen.

Värmländskan varierar kraftig från by till by. Det räcker att man åker en mil så skiljer sig dialekterna. Många svenskar förknippar värmländskan med Begnt Alsterlind som talar Karlstadmål. Jag är själv värmlänning och hatar dialekterna där. Tur man lärt sig att prata perfekt rikssvenska.

Så här pratar man där jag kommer ifrån. Skulle du kunna gissa på att detta är värmländska om ingen hade sagt det?

https://www.youtube.com/watch?v=iu9A1cgHwKw
Senast redigerad av spknoise 2016-09-03 kl. 19:07.
Citera
2016-09-03, 21:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Norrländska är vackert! Har aldrig bott där men känns alltid som "hemma" när jag hör det.
Norrland, kommer "hem" snart. Lovar!

Ska dra på mä storstövln'.

Vilken dialekt är det du tänker på, den i Karesuando eller den i Iggesund? Det är ju bara 100 mil mellan dessa orter så de talar naturligtvis samma dialekt.
Citera
2016-09-03, 21:17
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Vilken dialekt är det du tänker på, den i Karesuando eller den i Iggesund? Det är ju bara 100 mil mellan dessa orter så de talar naturligtvis samma dialekt.

Sundsvallska, mest, men jag ska mer norrut för att nå mina förfäders hem
Citera
2016-09-03, 21:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Sundsvallska, mest, men jag ska mer norrut för att nå mina förfäders hem

Sundsvall är ungefär mitt i Sverige så du har rejält med »norrut« att åka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in