2018-02-22, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Exakt vad är det för hemskheter och dödsdomar som står i det som du citerar. Det beskriver hur den förbjudna sjukdomen fungerar. Och hur många med den har det. Det står även med tiden lär patienten sig att hantera sin sjukdom. Inget nattsvart där heller.

Att barnen döms till förtidspension och evig sjukskrivning är nattsvart för en person med ambitioner mer än att gå omkring hemma och bara "överleva".

Om Agnes blev än mer deppig av hemmasittandet över julen, så tolkade OH det kanske som att okej, nu har vi passerat platån och är på väg in i det eviga mörkret med definitivt avslut för allt vad framtid heter. Prognosen är som du läser själv, inte god, enligt Gottfries. Och detta baserat på en diagnos som är så luddig att den kan komma ur precis vad som helst.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-22 kl. 16:50.
Citera
2018-02-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Räknar sig Gottfrieskliniken till den offentliga vården? Jag tror att kliniken gjorde det när Agnes och Moa fick sina diagnoser, eftersom de då inte fått sitt landstingsstöd indraget.

Det betyder att Gottfrieskliniken har minst fyra liv på sitt samvete. Kanske fler. Syna, syna, syna. Skicka dit polisen, ta bort honungsburken från den otäcke psykiatern (?) som använder all sin kunskap om det mänskliga psyket för att se till att "ME"-sjuka tappar tron på framtiden och tror att klinikens dyra behandlingar är det enda alternativet framåt.

Kanske är Gottfries narcissismens högborg i detta sammanhang, den onda källan vi letar efter? Ja, vi som inte är indoktrinerade och krishanterar i tråden. Slå upp krishantering om du är osäker på vad som sker när man försöker utmåla många i tråden som det ena eller det andra. Klassisk narcissism.

Det är kanske så att hela den döda familjen föll offer för kliniken. Det var kanske den som rådde pappan att ta barnet från pianopedagogen. Totalt duperad blivande professor, vem vet...?

Pappan magrade och hela familjen gick i kras, och de betalade ett pris som var högre än högst.

Hur förvarar Gottfries sina journaler? Har skolan godkänt intyg från denna klinik bekymmerslöst, med tanke på att landstinget stöttade denna hårda, onda lobby under en allt för lång tid?

Självklart är människor sjuka, men friska blir de av många olika behandlingar, men inte av Gottfries indoktrinering att livet är slut! (Den domen borde de tjäna mycket på... men kanske gick det för långt i fallet med familjen i Bjärred, nu ska man försöka hävda att familjen kanske led av "något annat"...)

Jag vill tacka alla i tråden som generöst bjuder på egna livshistorier, det har fört tråden framåt, mer än ni tror.

XX (gissa bokstäverna)-patientföreningar och läkare sticker verkligen ut jmf med dito gällande andra sjukdomar/diagnoser. Det behöver inte säga ngt om sjukdomen i sig tänker jag, men det vore mkt intressant om ngn journalist kunde gräva i hur den här "offensiva" stilen uppkommit och varför. Vet inte om jag uttrycker mig otydligt, men det är Nånting med denna diagnos som är gäckande och som triggar starka känslor. Tex för dessa föräldrar!! Knepigt är också att många läkare som uttalar sig hävdar att botemedel kan komma inom några år. Det borde denna familj också ga hört.
Citera
2018-02-22, 16:51
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Att barnen döms till förtidspension och evig sjukskrivning är nattsvart för en person med ambitioner mer än att gå omkring hemma och bara "överleva".
Det är fel på DEN personen som tycker det. DEN personen behöver vård.
Citera
2018-02-22, 16:56
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
XX (gissa bokstäverna)-patientföreningar och läkare sticker verkligen ut jmf med dito gällande andra sjukdomar/diagnoser. Det behöver inte säga ngt om sjukdomen i sig tänker jag, men det vore mkt intressant om ngn journalist kunde gräva i hur den här "offensiva" stilen uppkommit och varför. Vet inte om jag uttrycker mig otydligt, men det är Nånting med denna diagnos som är gäckande och som triggar starka känslor. Tex för dessa föräldrar!! Knepigt är också att många läkare som uttalar sig hävdar att botemedel kan komma inom några år. Det borde denna familj också ga hört.
Det beror på att de sjuka måste utstå spått och spö från kreti och pleti. Inget annat. Ingen konspiration.
Citera
2018-02-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag skulle vilja hålla öppet för att det kanske inte framgick av läkarintygen eller rektors uttalande...

Mitt "hopp" om mänskligheten.

Annars bör man enligt min känsla fråga sig vad som mer saknas.

(Edit: utöver ett svårt cancerbesked för mamman, naturligtvis; det är inte meningen att vara omänsklig. Utan om vad som är rimligt att tro.)

Men media har inte gått ut med att barnen hade kroniskt trötthetssyndrom. Det är en trådsanning. Det var inte det rektorn sa. Utan hon sa ”någon form av kronisk trötthet”

Och det finns flera olika former av kronisk trötthet, och inte minst olika orsaker bakom kronisk trötthet.
Citera
2018-02-22, 17:00
Medlem
Citat:

Gottfries skriver att prognosen är dyster och att många får räkna med just detta. Tycker du att det är fel på Gottfries nu?
Citera
2018-02-22, 17:06
Medlem
Citat:
Exakt vad är det för hemskheter och dödsdomar som står i det som du citerar. Det beskriver hur den förbjudna sjukdomen fungerar. Och hur många med den har det. Det står även med tiden lär patienten sig att hantera sin sjukdom. Inget nattsvart där heller. Det ÄR en kronisk sjukdom. Du kan verkligen inte släppa det. I den här tråden.

Till och med 1177 och offentliga sjukvården verkar ha fallit offer för lobbyn!
HUR kan man kalla en sjukdom för kronisk om man som 1177 samtidigt skriver:
"Studier har visat att endast var tionde som har ME/CFS tillfrisknar helt, men hos många sker en viss förbättring med tiden."

Det ÄR var tionde som blir frisk. Är då detta kroniskt?

Ännu en motsägelse:
"Myalgi betyder muskelsmärta och encefalomyelit är en inflammation i hjärna och ryggmärg. Men det saknas tydliga biologiska bevis för att det faktiskt handlar om en inflammation i nervsystemet. "

Ja, nu har en familj dött och två flickor berövats livet därför att en högutbildad familj läste innantill med de svartaste glasögonen. Fattar inte hur man ens kan få sätta diagnosen, är det försäkringskassan som behöver en kod?

Äter upp hatten den dagen man hittar källan till denna åkomma som dessutom fått ett namn som inte ens stämmer med vad man vet idag!

Borde vara absolut förbjudet att ge barn som inte passerat tonåren denna diagnos.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-22 kl. 17:15.
Citera
2018-02-22, 17:08
Medlem
Citat:
Du behöver inte försvara dig. Det viktiga är att du gör vad du kan för att må lite bättre dag för dag. Det är när man medvetet tar bort människors framtidshopp som man är en brottsling, i alla fall om man bedriver en verksamhet som man påstår är vård.

Så här skriver Gottfries:

"Sjukdomsförlopp

Sjukdomarna kan debutera ända ned i tonåren, men är vanligast i medelåldern. Sjukdomsförloppet är ofta ogynnsamt. Patienten försämras vanligtvis under de första åren och når så småningom en platå. Somrar brukar vara bättre än vintrar och vistelse i sydliga länder upplevs ofta gynnsamt. Spontanläkning ses sällan. Med tiden lär sig patienten att hantera sin sjukdom.

Rehabilitering och tillgång till anpassade arbeten är viktiga faktorer som kan bidra till fortsatt arbete i varierande grad. Många av dessa patienter måste rimligen återfinnas bland dem som idag är långtidssjukskrivna eller de med icke tidsbegränsad sjukersättning."

Det här tycks Oskar ha köpt med hull och hår! Han tackade för sig och familjen med inställningen "dålig livskvalitet". Ja, om man tror att barnen ska leva som sjukpensionärer. Men var det sant? Det vet ingen! Inte ens denna förrädiska klinik!

Jag tror att han kanske kände förtroende för personalen, som alla "forskar"... han kände igen sig i det... så otroligt naivt!

Att barnen var trötta tror jag däremot beror på att familjen dels var tyngd av mammans cancer, kanske där allt startade, eller mycket mörkare, att det var något kring att döttrarna skulle bli självständiga. Narcissism och kontrollbehov. Kanske var döttrarna mobbade på grund av sviktande självkänsla. Värsta teorin: Att det handlade om incest.

Nuvarande teorin är dock att familjen drabbats av en extrem svartsyn och var helt förvillad av Gottfries.
Du skriver att det är spekulationer och teorier. Samtidigt säger du att OH verkade ha köpt det med hull och hår och att det är otroligt naivt. Men du kan väl inte säga att nån är naiv när det handlar om spekulationer? Eller teorier. Och du fortsätter att uttala det värsta hela tiden. Det är inte mycket media släppt - lik förbannat öser du över oss alla med skiten. Efter 1,5 månad drygt. Och under hela den tiden. Kom igen - vi vet inte vad som ligger bakom mer än vad media skrivit. Det är vidrigt bara det. Och det ligger säkert mer bakom. Men narcissism och incest? Och du skyller allt på OH. När det tydligen var Hanna som drev detta. Och han hängde på. Försök se från fler sidor och var inte så rigid.
Citera
2018-02-22, 17:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Hur tänker du nu?
Menar du att det inte är ett misslyckande att någon blir sjuk och "bara går omkring hemma och bara överlever"?
En fullt arbetsför ung person som inte kan jobba pga sjukdom är väl i högsta grad ett misslyckande för individen själv, för dennes familj och för samhället.
Inget klandervärt eller någon som ska skuldbeläggas för att denne är sjuk - men inte något lyckat utfall utan just ett misslyckande att denne person inte kan försörja sig själv eller delta i samhället.
Det är väl ingen som tycker det är "lyckat" att bli sjuk???

Det är ju precis detta som "den andra sidan" - de som påstår att patienter med "em e" egentligen vill vara sjuka hemma hävdar.

I mitt tycke lika snedvridet som mycket annat som motparten påstår - två felaktiga förhållningssätt som drar det i extremen.
Citera
2018-02-22, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
O upplevde inte töserna så sjuka som H etc.Vilket också läraren bekräftade "sjuka med jämna mellanrum".O hade en bror som dog som spädbarn....

Dina inlägg gör mig alltid mycket fundersamma. Om O inte tyckte att barna var lika sjuka som H varför avanmälde han då M från pianolektionen på ett - som jag uppfattar det - så fatalistisk sätt.

Det är klart att det sliter ännu mer inom familjen om ett barn visa symptom och en föräldrar tror det är jätte allvarligt, så att man resa till Tyskland för att man få en second opinion (jag kan inte tolka besöket i just den läkarpraktiken i Pforzheim på något annat sätt) och den andra tror detta är inte så farligt men man hänger med därför att det är så viktigt för den andre. Men O verkade ju vara jätte oroad, det är i alla fall det som uppfattades på hans arbetsplats. Han ställde in gång på gång på grund av barnen etc. Hur förklarar du dig det hela? Hur förklarar du dig de uppgifter av grannar att barnen inte verkade ha den vanliga kontakt med kompisar som man brukar ha.

Familjen är en sak, men fick barnen frihet att agera självständig utanför familjen? Var det O som bromsade detta eller H eller båda eller ingen???
Citera
2018-02-22, 17:12
Medlem
Citat:
Du behöver inte försvara dig. Det viktiga är att du gör vad du kan för att må lite bättre dag för dag. Det är när man medvetet tar bort människors framtidshopp som man är en brottsling, i alla fall om man bedriver en verksamhet som man påstår är vård.

Så här skriver Gottfries:

"Sjukdomsförlopp

Sjukdomarna kan debutera ända ned i tonåren, men är vanligast i medelåldern. Sjukdomsförloppet är ofta ogynnsamt. Patienten försämras vanligtvis under de första åren och når så småningom en platå. Somrar brukar vara bättre än vintrar och vistelse i sydliga länder upplevs ofta gynnsamt. Spontanläkning ses sällan. Med tiden lär sig patienten att hantera sin sjukdom.

Rehabilitering och tillgång till anpassade arbeten är viktiga faktorer som kan bidra till fortsatt arbete i varierande grad. Många av dessa patienter måste rimligen återfinnas bland dem som idag är långtidssjukskrivna eller de med icke tidsbegränsad sjukersättning."

Det här tycks Oskar ha köpt med hull och hår! Han tackade för sig och familjen med inställningen "dålig livskvalitet". Ja, om man tror att barnen ska leva som sjukpensionärer. Men var det sant? Det vet ingen! Inte ens denna förrädiska klinik!

Jag tror att han kanske kände förtroende för personalen, som alla "forskar"... han kände igen sig i det... så otroligt naivt!

Att barnen var trötta tror jag däremot beror på att familjen dels var tyngd av mammans cancer, kanske där allt startade, eller mycket mörkare, att det var något kring att döttrarna skulle bli självständiga. Narcissism och kontrollbehov. Kanske var döttrarna mobbade på grund av sviktande självkänsla. Värsta teorin: Att det handlade om incest.

Nuvarande teorin är dock att familjen drabbats av en extrem svartsyn och var helt förvillad av Gottfries.
Men vet någon medsäkerhet att flickorna hade sjukdomen ME? Det skrivs många inlägg om denna sjukdom. Men ingen vet väl vilken sjukdom som flickorna hade?
Citera
2018-02-22, 17:14
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Vilket hopp har du om din framtid, vad exakt säger kliniken? Varför tror du att familjen i Bjärred blev så negativa inför framtiden, varifrån kom deras dystra framtidsprognoser? Vad tror du?

Att du kallar andra för "maniska" och konspiratoriska säger allt om hur denna klinik arbetar! De försöker bryta ned människor som är sjuka, det är uppenbart, för att patienterna sedan ska stå med mössan i hand och betala vad som helst för att "må bra" igen. Om de inte hinner dö av svarta tankar innan dess! Gottfries är en sekt. Det bevisade du nu. Sekter tar död på människor emellanåt.

Gottfries bedriver icke godkänd behandling. De får därför inte landstingsstöd längre.

Spännande att du som patient tar ansvar för Gottfries ekonomi. De går bra, de drar in miljoner och går inte med förlust, så du kan ta det lugnt.
Ska tala om att när Gottfriesmottagningen utreder sina patienter så är det inte bara ett 10-minutersbesök, få en diagnos i handen och hejdå. Många patienters utredning där kan ta ett år. Med många återbesök. Sedan om man bor långt ifrån kan man kanske inte komma på så många besök. Eller orkar. Patientens långa sjukdomsanames tas med. Ofta har patienten en tjock lunta med olika utredningar. Gottfries vill att de blir gjorda innan man kommer på besök. De har bedrivit sin verksamhet i många år. Då behövde patienter ej betala. Nu får patienter betala. För att kliniken ska kunna ta emot nya patienter. Och även kunna bedriva forskning. Förhoppningsvis förstår politikerna att de gör sjuka en stor otjänst med att dra in det ekonomiska stödet. De borde istället utöka det till ett ME-center. Där expertis med olika proffesioner samlas för god vård. Sådana som finns i tex Norge och resten av världen. I Västsverige finns inget annat alternativ. Med en sådan erfarenhet och expertis. Så du kan släppa det där med sekt. Nej. Jag tar inte ansvar för Gottfries ekonomi. Vilket märkligt påstående.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-02-22 kl. 17:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in