Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Du har ändå lyckats sammanfatta en hel del ur denna, av fakta, fattiga tråd. Vi har lyckats sy ihop en del av vissa pm som jag själv tror på. Och visst kan blixten slå ner två gånger på samma plats. Har man som OH och HB levt ihop länge, med barn som uppenbarligen inte mått speciellt bra, så kan man ingå i en sorts symbios för att slippa skiten. Inte ok. Men förklarligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
HalHandyman
Fast de tyckte att de resonerade rationellt. Vilket är oerhört svårt (för många) att förstå. På något sätt lyckades dessa två (!) människor komma till ett läge där mord och påföljande självmord var en rimlig slutsats.
Det tycker åtminstone jag är det som är fascinerande i detta fall, inte döttrarnas eventuella/möjliga/inbillade sjukdomar.
Men tyvärr verkar det finnas gott om foliehattar som vill använda det här fallat för att marknadsföra eventuella/möjliga/inbillade sjukdomar.
Jo är man inne i sin psykos - alldeles särskilt om man är två i symbios som delar samma vanföreställningar - folie-a-deux - är man nog fullt övertygad om att man har och gör rätt.
Vi alla har kanske fokuserat lite för mycket på döttrarnas sjukdom och hemundervisning, det kanske bara var bisaker i sammanhanget? Det primära sjuka som ställde till det var nog föräldrarnas psyke som just då inte var friskt.
Tyvärr finns det en "ME" lobby - ja det är en bra beteckning - som just nu kraftfullt verkar för att få upp "ME" sjukdomen i folks medvetande. Så många som möjligt ska kunna hitta inkluderande symptom på listor. För att få uppmärksamhet tar de också varje tillfälle att beskriva "ME" som något fruktansvärt och obotligt. Då ligger det nära till hands att även fånga upp denna händelse i Bjärred och påstå att Bjärredsdöttrarna också hade "ME" och att föräldrarna därför mördade sina barn, då sjukdomen ska vara så hemsk och prognosen så illa.
Jag tror inte att barnens ev sjukdom - "ME" är en väldigt osannolik diagnos på ex yngsta flickan - hade så mycket varken med morden eller självmorden att göra.Föräldrarna led av psykiska vanföreställningar och begick brotten.