2018-01-25, 19:09
Medlem
Cyprezs avatar
En del här verkar blanda ihop vetenskap (beskrivning av världen) och moral (beskrivning om hur vi bör handla).

Du kan med vetenskap beskriva om homosexualitet är normalt eller onormalt, naturligt eller onaturligt, etc. Men det är enbart fakta, inte värderingar. OCH det innebär också omvänt att alla påståenden som talar om hur homosexualitet eller något kring homosexualitet är.. är faktapåståenden, och därmed är personliga åsikter ovidkommande. Alla påståenden om hur världen fungerar är för vetenskapen och enbart vetenskapen. Inget annat än vetenskap förklarar världen.' Sist, är detta ett forum för Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi. Ändå skriver folk massor av skit. Grundlösa spekulationer, eller rena felaktigheter, eller påståenden som inte kan undersökas, eller religiöst nonsens. Bara för att någon har agg mot homo's betyder det inte att dörren står öppen för vilka typer av påståenden som helt i ett vetenskapsforum. Då urvattnas hela syftet med ett sådant forum. Komigen.

När det gäller frågan om homosexualitet är etiskt försvarbart är en sak tämligen säker: du finner inget övertygande argument mot homosexualitet. Nu menar jag inte de struntargument som vem som helst kan söka sig till på internet, eller de argument som presenteras här och som i en replik kan slås i bitar, utan jag syftar på argument inom universitet av forskare och filosofer. Naturligtvis är religiösa argument helt ohållbara och ointressanta. Men inget av den moraliska frågan är relevant till VARFÖR homosexualitet existerar. Ändå tas det ständigt upp.
Senast redigerad av Cyprez 2018-01-25 kl. 19:19.
Citera
2018-02-18, 16:17
Medlem
Tsarevitjs avatar
Cirka 10 % av en befolkning uppges vara homosexuella. Sedan tillkommer ett litet antal personer som föds med oklart kön. Naturens syfte är att ett släkte ska reproducera sig för att överleva. Eftersom dessa personer inte kan frambringa nya individer är jag av den uppfattningen att de är ett naturens misstag, ungefär som att en gris föds med två huvuden. Det innebär inte att jag tycker illa om dem. De kan inte rå för sin situation. De ska självfallet ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra medborgare. Det jag vänder mig emot är den enorma exponering denna företeelse får i massmedia och Public Service. Det verkar nästan som att vi heterosexuella, som trots allt är en överväldigande majoritet framställs som något onormalt. Det är ballt att vara bög och transa medan vi övriga framställs som tråkiga och färglösa individer.
Citera
2018-02-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Cirka 10 % av en befolkning uppges vara homosexuella. Sedan tillkommer ett litet antal personer som föds med oklart kön. Naturens syfte är att ett släkte ska reproducera sig för att överleva. Eftersom dessa personer inte kan frambringa nya individer är jag av den uppfattningen att de är ett naturens misstag, ungefär som att en gris föds med två huvuden. Det innebär inte att jag tycker illa om dem. De kan inte rå för sin situation. De ska självfallet ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra medborgare. Det jag vänder mig emot är den enorma exponering denna företeelse får i massmedia och Public Service. Det verkar nästan som att vi heterosexuella, som trots allt är en överväldigande majoritet framställs som något onormalt. Det är ballt att vara bög och transa medan vi övriga framställs som tråkiga och färglösa individer.

Bra sagt.
Jag är dock av uppfattningen att det kan finnas något positivt i att vissa föds till homosexuella.
Troligtvis kan det vara positivt att hålla populationen nere. Tänker att en "stam" där ca 10% är homosexuella istället för att skaffa egna barn kunde hjälpa stammen och inte belasta den med fler barn som behövdes ta hand om. Dock endast en hypotes från min sida.
Citera
2018-02-19, 12:51
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj

Egenskaper som återfinns hos 10% av befolkningen kan inte klassas som "naturens misstag". Naturen har dessutom ingen riktning eller avsikt vilket gör ditt påstående rätt befängt.

Jag tycker läget förklaras bra här;

http://www.evolutionsteori.se/artiklar/homosexualitet-genetik-och-evolution/
Citera
2018-02-19, 13:03
Medlem
Det finns egentliga inga bevis på att man föds homosexuell, tvärtom verkar homosexualitet i de flesta fall bero på att en av de tidigaste sexuella upplevelserna under uppväxten var av homosexuell natur, oftast mer eller mindre ofrivillig.
Citera
2018-02-20, 10:29
Medlem
kumlafucker84s avatar
Hur kommer det sig att man blir homosexuell?

Är det bara en slump? Eller är det uppväxten som avgör det? Någon som vet?
Jag vet inte om den är i rätt tråd. Annars får mod flytta.
Senast redigerad av kumlafucker84 2018-02-20 kl. 10:36.
Citera
2018-02-20, 10:37
Avslutad
De säger ju att man inte blir utan föds homosexuell. Om så är fallet är det väl en genetisk "defekt" så till vida att dessa egenskaper under naturligt urval sorterats bort.
Citera
2018-02-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84
I och med att även individer hos andra däggdjur uppvisar homosexuella beteenden så tror jag att är en av de variationer som uppstår ibland.
Citera
2018-02-20, 10:50
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Två bröder kan växa upp under samma förhållanden men bara en är/blir homosexuell. Så nej uppväxten har ingen betydelse.
Citera
2018-02-20, 10:54
Medlem
Ogdens avatar
Relationer och samlevnad: allmänt --> Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi
/Moderator
Citera
2018-02-20, 11:02
Medlem
Under mina krogår fanns en riktig häradsbetäckare i bekantskapskretsen, fick ligga(med tjejer) hur mycket som helst. Han sa en gång att han fått så mycket fitta att han börjat tröttna och ville prova nåt nytt, sen blev han bög. Vet inte själv vad poängen är men just den killen var knappast född homo även om han är helt gay än i dag 25 år senare.
Citera
2018-02-20, 11:06
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Jag misstänker att en stor faktor är hormonstörande ämnen. Dessa har ökat sedan 50-60 tal och bi/homosexualitet också. Det har forskats en hel del på detta men inte tillräckligt.

Dels ämnen i plaster men också medicinska kemikalier som släpps ut i kretsloppet via läkemedelsindustrin och övrig kemisk industri. Dessa påverkar föräldrar och barn, feminiserar män och maskuliniserar kvinnor.. ett fenomen som i första hand visat sig i västvärlden men inte på samma sätt i länder där nivåerna är lägre.

Män i Västeuropa och i synnerhet i Sverige/norden tappar andelen livskraftiga spermier medans folkslag från utvecklingsländer har fortsatt hygglig kvalitet. Läser man in sig på detta ur ett världsperspektiv är det lätt att bli paranoid som vit västerlänning. Men oavsett etnisk tillhörighet så är detta ett mycket allvarligt problem som kan påverka mänskligheten på lång sikt.

Nu är jag varken för eller emot bi/homosexualitet utan ser det som en yttring av sexualitet i första hand men är det så att vi redan från barnsben/bröstmjölksålder påverkas i riktningen bi/homo så skall något göras åt detta omgående, detta då det är oansvarigt att kemiskt påverka människor så att de upplever sig vara något de inte skulle varit utan den kemiska påverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in