Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 01:17
  #3265
Medlem

Quoatar mig själv behöver gärna feedback
Citera
2018-02-18, 09:17
  #3266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vill3h

Quoatar mig själv behöver gärna feedback

Jag skulle lägga in en Global-fond (Swedbank Robur Access Global) för att bl.a. få in USA. Investmentbolag har (historiskt) gått bättre än snittet för svenska börsen så det kan vara ett alternativ. Inget fel i ditt upplägg, handlar mer om vad man vill ta för risk och vilka marknader man tror på.

Mitt upplägg skulle bli:
Global: 40%
Spiltan Investmentbolag: 20%
Tillväxtmarknad: 20%
Teknik: 20%

Men absolut viktigast är att du håller i och inte får panik när/om raset kommer. En nedgång med -50% är inte otänkbar om man tittar historiskt och det är då det gäller att bita ihop, fortsätta månadsspara och tänka att du har 10 år på dig att spara.
Citera
2018-02-18, 15:10
  #3267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travelix
Jag skulle lägga in en Global-fond (Swedbank Robur Access Global) för att bl.a. få in USA. Investmentbolag har (historiskt) gått bättre än snittet för svenska börsen så det kan vara ett alternativ. Inget fel i ditt upplägg, handlar mer om vad man vill ta för risk och vilka marknader man tror på.

Mitt upplägg skulle bli:
Global: 40%
Spiltan Investmentbolag: 20%
Tillväxtmarknad: 20%
Teknik: 20%

Men absolut viktigast är att du håller i och inte får panik när/om raset kommer. En nedgång med -50% är inte otänkbar om man tittar historiskt och det är då det gäller att bita ihop, fortsätta månadsspara och tänka att du har 10 år på dig att spara.


Tack ska du ha, jag har möblerat om lite, och nu känns det lite bättre faktiskt att påbörja min 10 åriga resa

Jag kommer vara iskall och förberedd mentalt när/om det börjar dippa. Jag funderar på t.om att köpa på mig ytterligare och kanske ligga tyngre om marknaden skulle dippa 30-50%, den kommer ju tillbaka och får borde man ju få en fin avkastning. Eller är det naivt och dumt att tänka så ?

Hållt på med aktier i bara 3 månader så det är mycket jag inte förstår ännu som kanske borde vara glasklart.

T.ex så har jag förstått att facebookgruppen Aktieraketer är en väldigt farlig grupp och ska tas med en nypa salt

Tack så mycket för svar!
Citera
2018-02-18, 15:42
  #3268
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vill3h
Tack ska du ha, jag har möblerat om lite, och nu känns det lite bättre faktiskt att påbörja min 10 åriga resa

Jag kommer vara iskall och förberedd mentalt när/om det börjar dippa. Jag funderar på t.om att köpa på mig ytterligare och kanske ligga tyngre om marknaden skulle dippa 30-50%, den kommer ju tillbaka och får borde man ju få en fin avkastning. Eller är det naivt och dumt att tänka så ?

Hållt på med aktier i bara 3 månader så det är mycket jag inte förstår ännu som kanske borde vara glasklart.

T.ex så har jag förstått att facebookgruppen Aktieraketer är en väldigt farlig grupp och ska tas med en nypa salt

Tack så mycket för svar!

Håll dig borta från förhoppningsbolag så länge du inte är beredd att förlora hela din insats.
Fonder och stabila aktiefonder är till för dem som tänker väldigt långsiktigt.
Vill du ha det gött om 20-30 år? Då är det fonder och stabila bolag du ska köra på. Lyssna inte på något annat.
Citera
2018-02-22, 21:51
  #3269
Medlem
frobeniuss avatar
Hallå! Har ingen direkt erfarenhet av aktier och fonder, men har tänkt försöka börja månadsspara någonstans 3000-5000kr. Fonder känns som det säkrare kortet, då det känns som att man inte behöver förvalta dem lika aktivt, eller vara lika påläst. Jag kommer skriva mina tankar om sparande, men är relativt osäker inom detta område. Så rätta mig, eller kom med förbättringsförslag om något är uppenbart galet.

Jag har tänkt mig en fördelning på 60/40 mellan aktiefonder och räntefonder, där jag tänker mig att exponeringen mot räntemarknaden ska minska risken jag tar. Min sparhorisont är på 5-10 år.

De Aktiefonder jag har funderat på är:
AMF Aktiefond Global
Swedbank Robur Access Asien
Spiltan Aktiefond Investment
AMF Aktiefond Småbolag

De räntefonder jag funderat på är:
AMF Räntefond Lång
Spiltan räntefond sverige

Spontant så tänkte jag mig en likformig fördelning av insatt kapital, med 15% på var och en av aktiefonderna och 20% på var och en av räntefonderna. Detta känns dock ganska naivt, och jag tar gärna emot förslag på fördelningen. Både mellan Aktiefonder och räntefonder, och inbördes mellan fonderna i respektive kategori.

Vad tror ni om dessa fonder och denna fördelning?

Tack på förhand!
Citera
2018-02-22, 22:39
  #3270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frobenius
Hallå! Har ingen direkt erfarenhet av aktier och fonder, men har tänkt försöka börja månadsspara någonstans 3000-5000kr. Fonder känns som det säkrare kortet, då det känns som att man inte behöver förvalta dem lika aktivt, eller vara lika påläst. Jag kommer skriva mina tankar om sparande, men är relativt osäker inom detta område. Så rätta mig, eller kom med förbättringsförslag om något är uppenbart galet.

Jag har tänkt mig en fördelning på 60/40 mellan aktiefonder och räntefonder, där jag tänker mig att exponeringen mot räntemarknaden ska minska risken jag tar. Min sparhorisont är på 5-10 år.

De Aktiefonder jag har funderat på är:
AMF Aktiefond Global
Swedbank Robur Access Asien
Spiltan Aktiefond Investment
AMF Aktiefond Småbolag

De räntefonder jag funderat på är:
AMF Räntefond Lång
Spiltan räntefond sverige

Spontant så tänkte jag mig en likformig fördelning av insatt kapital, med 15% på var och en av aktiefonderna och 20% på var och en av räntefonderna. Detta känns dock ganska naivt, och jag tar gärna emot förslag på fördelningen. Både mellan Aktiefonder och räntefonder, och inbördes mellan fonderna i respektive kategori.

Vad tror ni om dessa fonder och denna fördelning?

Tack på förhand!
Byt ut globalfond mot Länsförsäkringar global index, den är billigare. Sedan finns det en billigare småbolagsfond "plus småbolag Sverige index". Den sistnämnda är ganska nystartad men har som uppgift att följa index.

Småbolagsfonder innebär oftast större risk och mer volatil men ger samtidigt möjlighet till högre avkastning.
Citera
2018-02-23, 03:07
  #3271
Medlem
Aktier (ca 75%):
25% avanza Zero
50% robur acces global
25% robur acces Asien

Räntor (ca 25%):
Spiltan räntefond
AMF lång

Globalt/Sverige: ca 75/25

Sparhorisont: 10-30 år

Månadssparande: 10k-20k

Buy & hold, stay the course
Citera
2018-02-23, 17:47
  #3272
Medlem
frobeniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Byt ut globalfond mot Länsförsäkringar global index, den är billigare. Sedan finns det en billigare småbolagsfond "plus småbolag Sverige index". Den sistnämnda är ganska nystartad men har som uppgift att följa index.

Småbolagsfonder innebär oftast större risk och mer volatil men ger samtidigt möjlighet till högre avkastning.

Tack för tipset! Nu när jag ser över fonderna känns det som att det är ganska Sverige-tungt och funderar på om man ska få med någon Europafond eller dylikt för att väga upp. Vad tror flashback om det? Eller ska man bara skruva upp procentsatsen man lägger i globalfonden?

Edit: inser att Sverigetyngden i Spiltan AF Investmentbolag är i svenska investmentbolag, men dessa borde väl rimligen investera i bolag utanför Sverige? Det borde man väl kunna räkna som exponering mot andra marknader?
__________________
Senast redigerad av frobenius 2018-02-23 kl. 17:51.
Citera
2018-02-23, 19:26
  #3273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frobenius
Tack för tipset! Nu när jag ser över fonderna känns det som att det är ganska Sverige-tungt och funderar på om man ska få med någon Europafond eller dylikt för att väga upp. Vad tror flashback om det? Eller ska man bara skruva upp procentsatsen man lägger i globalfonden?

Edit: inser att Sverigetyngden i Spiltan AF Investmentbolag är i svenska investmentbolag, men dessa borde väl rimligen investera i bolag utanför Sverige? Det borde man väl kunna räkna som exponering mot andra marknader?
Tror du på Europa kan du väl lägga in en Europafond. Själv har jag lagt in 7,5% i en Japanfond.

Dem flesta har en globalfond som "pelare" i sin portfölj inklusive mig själv.

Min portfölj ser ut såhär:

Swedbank Robur access global 40%
Handelsbanken GL småbolag 15%

Swedbank Robur access Asien 7,5%
Länsförsäkringar Japan 7,5%

Spiltan aktiefond investmentbolag 15%
Swedbank Robur ny teknik 15%

Har en sparhorisont på drygt 40 år så 100% aktier är acceptabelt med tanke på vad länge jag kommer spara.
Citera
2018-02-25, 21:46
  #3274
Medlem
någon som använder sig av twoship?
Citera
2018-02-26, 01:04
  #3275
Medlem
Om man vill fördela hyfsat jämnt geografiskt med övervikt på Sverige eftersom vi är svenskar så är det bara o köra:

50% globalfond
20%-30% asienfond
20%-30% Sverigefond

Enkelt och bra
Citera
2018-02-26, 01:12
  #3276
Medlem
50% robur acces global
20% robur acces Asien
30% AZ + Spiltan investmentbolag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback