Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 07:48
  #3241
Medlem
Finns det en dyr bra fond? Tänkte iställt för likvidfond
Citera
2018-02-07, 23:07
  #3242
Medlem
Hej!
Jag har under ett halvårs tid använt mig av strategin som sinewave kallar för Trendföljning med glidande medelvärde. Har dock insett att jag inte pallar att flytta/köpa/sälja fonderna en gång per månad utan vill bara månadsspara. För att få lite inspiration använde jag mig av Avanzas Portföljgenerator. Knappade där in att jag ville ha en avkastningsportfölj med sparhorisont på 5 år. Snittavgiften på denna är 0,85%

Detta är vad den kom fram till. Tänkte sätta in 70.000 på en gång sedan månadsspara 3000 per månad. Är den het tokig eller vad tror ni?

Global 30%
Öhman Global Hållbar A
Storebrand Global Multifactor

Sverige 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Lannebo Sverige Plus

Tillväxt 15%
Schroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc USD
Nordea 1 - Emerging Stars Equity BP SEK

Europa 10%
Öhman Penningmarknadsfond A
Swedbank Robur Penningmarknadsfond

Långa Räntor 20%
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond
Citera
2018-02-08, 14:14
  #3243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxx09
Hej!
Jag har under ett halvårs tid använt mig av strategin som sinewave kallar för Trendföljning med glidande medelvärde. Har dock insett att jag inte pallar att flytta/köpa/sälja fonderna en gång per månad utan vill bara månadsspara. För att få lite inspiration använde jag mig av Avanzas Portföljgenerator. Knappade där in att jag ville ha en avkastningsportfölj med sparhorisont på 5 år. Snittavgiften på denna är 0,85%

Detta är vad den kom fram till. Tänkte sätta in 70.000 på en gång sedan månadsspara 3000 per månad. Är den het tokig eller vad tror ni?

Global 30%
Öhman Global Hållbar A
Storebrand Global Multifactor

Sverige 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Lannebo Sverige Plus

Tillväxt 15%
Schroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc USD
Nordea 1 - Emerging Stars Equity BP SEK

Europa 10%
Öhman Penningmarknadsfond A
Swedbank Robur Penningmarknadsfond

Långa Räntor 20%
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond

Nej... Dom tipsar dig om fonder med avgifter så dom själva får så mkt av dina pengar som möjligt. Gör om gör rätt, läs på om avgifter och dess konsekvenser över tid.
Citera
2018-02-08, 14:19
  #3244
Medlem
Kommer förmodligen städa i portföljen och ha en mer självgående portfölj som jag typ loggar in en gång per år för att placera utdelningar och pengar som blivit över som jag för över till depån när det passar.
Kommer att ha:
25% LF Global Indexnära
25% Spiltan Investmentbolag Sverige
25% Berkshire Hathaway
12,5% Swedbank Robur Access Asia
12,5% i Apple, BMW, LMVH, 3M, Walt Disney, Starbucks, Castellum, Balder, SHB, Sampo.

Varje år vikta upp så det ligger på de procenten jag satt upp 🙂
Citera
2018-02-08, 14:22
  #3245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxx09
Hej!
Jag har under ett halvårs tid använt mig av strategin som sinewave kallar för Trendföljning med glidande medelvärde. Har dock insett att jag inte pallar att flytta/köpa/sälja fonderna en gång per månad utan vill bara månadsspara. För att få lite inspiration använde jag mig av Avanzas Portföljgenerator. Knappade där in att jag ville ha en avkastningsportfölj med sparhorisont på 5 år. Snittavgiften på denna är 0,85%

Detta är vad den kom fram till. Tänkte sätta in 70.000 på en gång sedan månadsspara 3000 per månad. Är den het tokig eller vad tror ni?

Global 30%
Öhman Global Hållbar A
Storebrand Global Multifactor

Sverige 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Lannebo Sverige Plus

Tillväxt 15%
Schroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc USD
Nordea 1 - Emerging Stars Equity BP SEK

Europa 10%
Öhman Penningmarknadsfond A
Swedbank Robur Penningmarknadsfond

Långa Räntor 20%
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond
Extremt massa fonder på så lite pengar och dessutom bara för 3000 i månaden, blir väldigt små poster i var fond.
Gör det enkelt , 70% globalfond, 20% räntefond, 10% tillväxtfond, blir då 3 fonder att hålla reda på 🙂
Citera
2018-02-09, 10:42
  #3246
Medlem
sv1nt0s avatar
hallå där!

Tänkte kika om det är någon som har tips på fonder att spara i på lite längre sikt, Har 120k och har delat upp så jag har 20k i både global acces USA och Swedbank ny teknik, vill lägga resten i någon mindre risk fond. Tips?

Sen har jag hört att Amazon aktie är bästa fonden av en OK källa. Dock hittar jag inte den på swedbank, där står det "Amazon.com rg" Är det rätt? Om inte, vet någon vilken fond som innehåller Aktien Amazon.com

Tack!
Citera
2018-02-09, 14:58
  #3247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv1nt0
hallå där!

Tänkte kika om det är någon som har tips på fonder att spara i på lite längre sikt, Har 120k och har delat upp så jag har 20k i både global acces USA och Swedbank ny teknik, vill lägga resten i någon mindre risk fond. Tips?

Sen har jag hört att Amazon aktie är bästa fonden av en OK källa. Dock hittar jag inte den på swedbank, där står det "Amazon.com rg" Är det rätt? Om inte, vet någon vilken fond som innehåller Aktien Amazon.com

Tack!
Är amazon en fond?
Citera
2018-02-09, 16:15
  #3248
Medlem
Ny inom fonder så jag är ute och läser på och tänkte passa på få lite feedback här också.

Jag kommer börja spara nu under dessa oroliga tider.. i 4 fonder 1000 kr i månaden mer eller mindre 10 år


Swedbank Robur Ny Teknik 30 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 20 %
SPP Emerging Markets SRI 20 %
AVANZA ZERO 30 %

vad tycks?
Citera
2018-02-09, 16:53
  #3249
Medlem
sv1nt0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är amazon en fond?
nej det är ju en aktie, my bad...
Citera
2018-02-10, 14:03
  #3250
Medlem
Didner & Gerge Aktiefond, SPP USA, DNB Global Index
Citera
2018-02-10, 17:25
  #3251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Extremt massa fonder på så lite pengar och dessutom bara för 3000 i månaden, blir väldigt små poster i var fond.
Gör det enkelt , 70% globalfond, 20% räntefond, 10% tillväxtfond, blir då 3 fonder att hålla reda på 🙂

Jag är ingen expert men är inte 4 globalfonder på 10% styck i stort sett samma som 1 på 40%? På avanza kan man ställa in automatiskt sparande så borde inte va så jobbigt? Eller har jag missat något?
Citera
2018-02-11, 09:47
  #3252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxx09
Jag är ingen expert men är inte 4 globalfonder på 10% styck i stort sett samma som 1 på 40%? På avanza kan man ställa in automatiskt sparande så borde inte va så jobbigt? Eller har jag missat något?
Men varför ha 4 globalfonder? Ta den billigaste.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback