Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-04, 19:19
  #2665
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Ni som kör stor andel osvenskt (globalfonder o dylikt). Detta kan vara värt att tänka på när du väljer mellan en sverigefond och en utländsk.

1. Är ni inte rädda för valutarisken nu när svenska kronan är så billig jämfört med dollarn och euro? Blir dollarn och euron svagare kommer ni få se era tillgångar minska i värde även fast de utländska aktierna i fonderna står på +/- 0.

2. En annan sak är detta med utdelningar i utländska fonder. Visste ni att fondbolagen inte får tillbaka källskatten på utdelningar. Oftast är den 15-30%. Dvs om coca-Cola delar ut 4% så får fondbolaget bara 3,4% av utdelningen. Detta problem finns inte om du köper svenskt eller utländska aktier direkt i en Kapitalförsäkring.

3. Svenska börsen är den historiskt bästa.

4. Är ni inte oroligaför den politiska instabiliteten i tillväxtmarknader?

Det är klart att man alltid får beakta valutarisken när man placerar i globalfonder, eftersom att dem till större delen placerar sitt kapital i Amerikanska bolag. Att spekulera i valutor är dock ingenting enkelt.

Det jag vill poängtera är att; Även om svenska kronan varit "Löjligt svag", som Nordeas valutastrateg uttryckte sig, så finns det ändå mycket som pekar på att Dollarn skall stärkas också. Trump är, trots sitt lagom arroganta och impulsiva beteende, en väldigt bra affärsman och kommer sannolikt att få fart på USAs ekonomi. FED pratar ju om räntehöjning, även om man enligt senaste rapporten väljer att avvakta (källa Dn.se). Skulle styrräntan i USA höjas så kommer det bli ett enormt tillskott för dollarn som sannolikt kommer att öka.

Sparar man kortsiktigt så är det en helt annan sak, då får man verkligen överväga om man är redo att ta en valutarisk. Men jag sparar långsiktigt i mitt förvar och utgår från att det alltid jämnar ut sig med valutor.

Det är en intressant detalj ang källskatten, dock ingenting jag överväger eftersom att direktäga rätt aktier i utlandet är en på tok för dyr och svår affär att genomföra

Sverige är ett fantastiskt land rent börsmässigt, det går itne att säga emot detta.

Jag anser att politiken påverkar oavsett vilket land vi talar om, såklart mer i tillväxtmarknader. Men jag begränsar mitt kapital till 10% mot Asien, det får räcka så.
Citera
2017-05-04, 22:13
  #2666
Medlem
Snoovits avatar
Kanske inte platsar här....men kan det vara hög tid att sälja av sina Rysslandsfonder?
Citera
2017-05-05, 10:01
  #2667
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Kanske inte platsar här....men kan det vara hög tid att sälja av sina Rysslandsfonder?

Om man tror på saker som glidande medelvärden kan det vara en idé, ja:
http://i.imgur.com/3lpMr0Q.png
Citera
2017-05-05, 10:17
  #2668
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Om man tror på saker som glidande medelvärden kan det vara en idé, ja:
http://i.imgur.com/3lpMr0Q.png

Det har jag inte ens hört talas om tidigare och kan därför inte bli klok på vad du rekommenderar. Jag tänkte mer på de sura relationerna mellan USA och Ryssland.

Avvakta eller lämna?
Citera
2017-05-05, 10:24
  #2669
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Det har jag inte ens hört talas om tidigare och kan därför inte bli klok på vad du rekommenderar. Jag tänkte mer på de sura relationerna mellan USA och Ryssland.

Avvakta eller lämna?

Att avvakta eller lämna är ett val du själv får ta. Rysslandsfonder går tidvis bra, men har enorma tendenser att svänga rejält. Det är vad som gör dem riskfyllda.

Fråga dig själv;
Hur lång tid är det kvar tills jag ska använda pengarna?

Är jag beredd att ta risken att kapitalet kan ha minskat tills dess att jag ska använda pengarna?

Beroende på svaren så är jag övertygad om att du kommer göra ett klokt val.
Citera
2017-05-05, 19:51
  #2670
Medlem
AldoRaines avatar
Jag funderar på att vikta om mitt innehav. Från Spiltan investment global till Spiltan aktiefond investmentbolag och Didner & gerge aktiefond som gått riktigt starkt senaste kvartalet.

Vad tror ni om den idén? Globalfonden har gått riktigt trögt.
Citera
2017-05-05, 21:01
  #2671
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag funderar på att vikta om mitt innehav. Från Spiltan investment global till Spiltan aktiefond investmentbolag och Didner & gerge aktiefond som gått riktigt starkt senaste kvartalet.

Vad tror ni om den idén? Globalfonden har gått riktigt trögt.
Nja, du begår nog ett klassiskt misstag här: köpa på toppen och sälja på botten. Sitt still i båten.

Edit: att ändra fördelningen är nog ingen fara men som sagt hoppa inte på första och bästa tåget du ser just nu, det kommer fler! ^^
Citera
2017-05-05, 21:14
  #2672
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Nja, du begår nog ett klassiskt misstag här: köpa på toppen och sälja på botten. Sitt still i båten.

Edit: att ändra fördelningen är nog ingen fara men som sagt hoppa inte på första och bästa tåget du ser just nu, det kommer fler! ^^

Hur vet du att jag köper på toppen och säljer på botten?
Citera
2017-05-06, 08:43
  #2673
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag funderar på att vikta om mitt innehav. Från Spiltan investment global till Spiltan aktiefond investmentbolag och Didner & gerge aktiefond som gått riktigt starkt senaste kvartalet.

Vad tror ni om den idén? Globalfonden har gått riktigt trögt.
Det är inte fel, men jag tror inte du gör det av rätt anledningar. Sedan finns det ingen egentlig anledning att inneha både D&G och Spiltan invest. Du betalar 1% mer i avgifter, och D&G har historiskt sett svårt att överavkasta gentemot sitt benchmark. Att det går bra D&G är för att det går bra allmänt för Svenska bolag.
Citera
2017-05-06, 10:03
  #2674
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag funderar på att vikta om mitt innehav. Från Spiltan investment global till Spiltan aktiefond investmentbolag och Didner & gerge aktiefond som gått riktigt starkt senaste kvartalet.

Vad tror ni om den idén? Globalfonden har gått riktigt trögt.

Går den verkligen trögt? Den ligger ungefär som access global på 3 och 6 månaders historik
Den ligger i samma skikt som passivt förvaltade indexfonder helt enkelt (SPP, Danske Invest etc). Vad förväntade du dig med denna fond?
Citera
2017-05-06, 10:41
  #2675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Det är inte fel, men jag tror inte du gör det av rätt anledningar. Sedan finns det ingen egentlig anledning att inneha både D&G och Spiltan invest. Du betalar 1% mer i avgifter, och D&G har historiskt sett svårt att överavkasta gentemot sitt benchmark. Att det går bra D&G är för att det går bra allmänt för Svenska bolag.
Då är det väl alldeles utmärkt att vikta om till mer svenskt i dagsläget för att i framtiden hoppa på något annat?
Citera
2017-05-06, 11:06
  #2676
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen
Då är det väl alldeles utmärkt att vikta om till mer svenskt i dagsläget för att i framtiden hoppa på något annat?
Jag handlar uteslutande på svensk marknad då det är den jag har mest insyn och kontroll på. det betyder inte att jag säljer av den del jag har avsatt i ex min passiva USA-fond. Globala indexfonder används för stabilitet i portföljen, och som Trailblazer tidigare skrev; vad förväntar sig ni investerare av dessa fonder, när valutorna håller på och svänger?

Är det enligt ens strategi så säger jag inte emot, men vill man vara aktiv med sin förvaltning så ser jag inte ens varför man swingtradar med fonder istället för enskilda aktier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback