Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Ja, det skulle man kunna ha. Kruxet är dock, som jag visat med data, att globalfonderna i regel presterar betydligt sämre än rent index för USA så varför skulle man då vilja ha det så? Jag förstår inte riktigt resonemanget, var god förklara? Kan du visa var det är du hittar stöd för att det som du föreslår skulle vara en god idé?
Det handlar inte om något tyckande, det handlar om att hitta stöd i data och statistik.
Däremot kan det låta bra, men vi måste särskilja på vad som
låter bra och vad datan faktiskt ger stöd för. Här finns det dock två skiljelinjer: antingen går man på vad datan visar eller så går man på känsla. Om man går på känsla blir dock hela denna diskussion poänglös då denna känsla inte går att på något vis verifiera eller styrka. Det blir lite som vetenskap kontra att tro på gud.
Korrelationsmatrix, visar
korrelation och prestanda för olika typiska tillgångar (1998-2018):
https://i.imgur.com/e3TJzl1.png
Stark korrelation (~0-1 där 1 är starkast) betyder i princip att två saker drar åt samma håll, när det ena går dåligt går det andra också i regel dåligt osv. För att ha en väl diversifierad portfölj vill man i regel ha saker där inte allt drar åt samma håll utan också ha med saker som kanske rentav historiskt haft negativ korrelation.
Menar du att man ska skippa globalfond för att Europa inte gått lika bra som USA menar du? Det är ju bara spekulation vad spelar det för roll om jag får med lite Europa och Japan ist för bara USA? Fattar inte riktigt vart du vill komma, en del har separata USA, Europa & Asien fonder, en del har globalfonder, bara man viktar så Asien får tillräckligt mkt plats i portföljen tex 50/50 global/Asien så är det ju lugnt? Jag försöker inte satsa på eller utesluta vissa länder/regioner beroende på vad jag tror kommer hända utan vill ha lite av hela världen med schysst spridning.
Jag skulle inte direkt ha några problem med att byta ut min globalfond som står för 50% av portföljen mot en USA fond för då skulle USA- exponeringen vara samma som världen ser ut, men varför ska jag skita i Europa och Japan mm bara för att USA hitills gått bättre?
Skulle du kunna förklara varför denna portfölj:
50% USA fond
30% Asien fond
20% Sverige fond
Kommer utvecklas bättre än denna?:
50% global fond
30% Asien fond
20% Sverige fond
Jag menar vi vet ju inte vad som kommer gå bäst i längden, än så länge i år har globalfonden gått bättre än USA, varför skulle inte det kunna fortsätta i längden speciellt med tanke på USAs sjuka skulder, hot mot dollarn osv?