Citat:
Ursprungligen postat av
pizzaland
Någon härinne som började tex med distribution dhl,postnord osv men sedan bytte och började köra sopbil,alt flyttkörningar eller klädestranmsport eller liknande hur upplevde ni bytet?
Har kört nu ca 1.5 år endast extra sedan jag fick mitt kort distribution av paket less på att jävlas med idioter, om man vill köra för det mesta och inte hålla på och lasta och lossa något i princip är det sopbil eller ska man inrikta sig på körningar där man kör turer där andra personer lastar och lossar hela tiden åt en?
Funderar på att försöka söka mig åt andra typer av körningar nu då jag kört lite lastbil, tog det nuvarande jobbet mest för att få körtid osv som ny i yrket.
Inom mitt jobb finns det nu några som endast kör bil alt bil och släp med tomgods burar osv mellan terminaler någon som gjort det hur upplevdes det? Då blir det ju inte så extremt tunga lossningar.
Jag har kört fjärrkörning åt olika åkerier som kör för dhl eller schenker, samt lotsat med bil och släp. Jag tycker att styckegods är skit och slitsamt. På fjärren får man köra som en blådåre i halt väglag (kör i norra Sverige) för att hinna dit man ska på 9 timmar. På lotsningen är det fullsmockade ekipage som ska lossas och lastas igen innan nattchauffören tar bilen och kör söderut. Ibland tar jag över en bil där en eller fler pallar har vält, där jag får handlossa dessa. Ibland är det fullt med likförbannat ska minst lika mycket in på ekipaget. Några ställen är dessutom jävliga att backa till, 90 graders vinkelbackning in, där man inte ser ett skit, det är is och snö som gör att man får kasta sand.
Har kört lite matvarutransporter också. Då har det varit returer, blomvagnar, burar osv åt ena hållet och matvaror åt andra hållet. Där jag lastat blomvagnar har det lutat, vilket gör att det är ett jäkla slit för att få vagnarna att stå kvar på släpet och att de inte rullar tillbaka in på terminalen. Blir till att köra in ett par stycken, ta stöttor, sätta band, ta bort stöttor, köra in fler, ta stöttor, sätta band, ta bort stöttor osv.
Nja flisbil eller tank är nog min grej!