Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 16:34
  #5809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Tänk på att facket inte kan hjälpa dig direkt på en gång när du har blivit medlem.

Oftast kräver man 3 månaders oavsluten medlemskap innan dem agerar.

Jag har har fått hjälp av transport och då gick jag med i samma veva jag gick till min lokala sektion och bad om facklig hjälp. Andra gången jag behövde hjälp, var inom kommunal och då lämnade jag transport, för att gå med i kommunal.
Citera
2018-02-19, 17:50
  #5810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag har har fått hjälp av transport och då gick jag med i samma veva jag gick till min lokala sektion och bad om facklig hjälp. Andra gången jag behövde hjälp, var inom kommunal och då lämnade jag transport, för att gå med i kommunal.
Har ändrats. Facket vill motverka sådana som blir medlem enbart när ett konflikt inträffar och träder ur så fort problemet är löst.
Citera
2018-03-16, 08:37
  #5811
Medlem
Hegamons avatar
Hur vanligt är det att jobba extra som lastbilschaufför? Jag har ett annat jobb men skulle vilja köra lastbil deltid. Skulle det vara möjligt, jag har idag flexibla arbetstider (lite skumma tider).

Min bakgrund är att jag var utomlands och hängde med en bekant som har ett åkeri. Det var ganska soft faktiskt men det tog lång tid. Arbetsdagen var 12 - 14 timmar, mins inte riktigt.
Sådan här lastbil var det:
https://www.pixeltopic.com/image/qhhckznaxijarv/

Vi åkte till en återvinningscentral och hämtade upp en container. Sedan vidare till en gigantisk hamn och en maskin plockade upp containern. Jag fick gömma mig bak i lastbilen för jag hade inte tillträde till hamnen. Även om lastbilen var stor tyckte jag den krympte allt eftersom, lite som att åka bil. Blev trött efter ett tag och sov lite i den här bakdelen till lastbilen.

Jag är en sådan som gillar att köra bil, så kanske skulle jag gilla köra lastbil tänker jag. Jag har ett truckkort från när jag jobbade på godsterminal/lager.

Fick frågan om jag kunde jobba i åkeriet. Har inget körkort. Men så frågade Arbetsförmedlingen mig om jag ville ta kortet till lastbil, utbildningen tar ett år. Problemet är jag pysslar lite med annat. Men hur reagerar en åkare om jag vill jobba exempelvis 50% som lastbilschaufför?
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-16 kl. 08:45.
Citera
2018-04-13, 15:54
  #5812
Medlem
JustZlatans avatar
Är alla lastbilsförare snedögda eller? Nästan varenda lastbil jag ser kör ut i vägrenen och skapar världens sandmoln efter sig. Hur ska jag hålla min taxibil ren och fin när ni finns ute på vägarna? Lär er köra för helvete.
Citera
2018-04-13, 17:24
  #5813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är alla lastbilsförare snedögda eller? Nästan varenda lastbil jag ser kör ut i vägrenen och skapar världens sandmoln efter sig. Hur ska jag hålla min taxibil ren och fin när ni finns ute på vägarna? Lär er köra för helvete.
Jag förmodar att du aldrig har suttit i en lastbil. Den är ju lite bredare än din taxi.
Citera
2018-04-13, 21:07
  #5814
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Jag förmodar att du aldrig har suttit i en lastbil. Den är ju lite bredare än din taxi.

Jag menar inte småvägar, utan breda motorvägar. Lastbilar har gått om plats för att inte köra i vägrenen. Ändå ska de där ut och vingla.
Citera
2018-04-14, 01:09
  #5815
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag menar inte småvägar, utan breda motorvägar. Lastbilar har gått om plats för att inte köra i vägrenen. Ändå ska de där ut och vingla.

Håller i viss mån med, det är inget trevligt. Men samtidigt är inte vägarna alltid jämna, och kommer du nära vägrenen så kanar du åt höger. Kör du tomme så är ditt släp som en vante, att få ( mindre ) kast är inte omöjligt i olika situationer, om man dessutom inte är beredd på det så gungar man till. De senaste veckorna har det periodvis blåst väldigt mycket på många håll i Sverige och vindfång med en hög bredsida får dig definitivt att hålla ordentligt i ratten eller segla ner i diket, men då många inte riktigt tar körningen seriöst nog så kan de underskatta och ( förhoppningsvis ) rädda upp situationen med minimalt med damm och avkörning.

Sen kan de så klart vara trötta, hungriga, värdelösa, utlänningar, påverkade eller någon snarlik ursäkt - men man får räkna med det i såna här tider - håll avstånd eller kör om, och håll dig så gott till vänster som möjligt, bör inte vara något problem för en taxiförare. Istället kritisera transportstyrelsen för att inte lösa detta med tanke på alla möjliga väg/bil -och bränsleavgifter de har mage att ta, ( försöka ) lägga till ( gång på gång på gång.. ) och t o m höja med jämna mellanrum.

___

Fy fan vad vägarna ser ut i år. Potthål till höger och vänster, djupa som personbilsdäck på vissa ställen. Spårig vägbana och småstenfyllda vägar som kastar stenar vid tyngre fordon och skyltar och sergeanter gör inte precis vägen bredare eller trevligare att köra på. Å nu är tiden inne för stenskotten som kan komma framifrån, fick en 05 - 10 mm sten i rutan på lastbilen från en lastbil i motsatt fil på landsväg, lämnade ett fint hak och mindre sprickor omkring - dyr sekund. Man är inte skyddad någonstans så länge skiten finns kvar på vägarna.

Känns gött att betala hundratusentals kronor i diverse avgifter ämnade för väg och transport...
Citera
2018-04-14, 11:40
  #5816
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Håller i viss mån med, det är inget trevligt. Men samtidigt är inte vägarna alltid jämna, och kommer du nära vägrenen så kanar du åt höger. Kör du tomme så är ditt släp som en vante, att få ( mindre ) kast är inte omöjligt i olika situationer, om man dessutom inte är beredd på det så gungar man till. De senaste veckorna har det periodvis blåst väldigt mycket på många håll i Sverige och vindfång med en hög bredsida får dig definitivt att hålla ordentligt i ratten eller segla ner i diket, men då många inte riktigt tar körningen seriöst nog så kan de underskatta och ( förhoppningsvis ) rädda upp situationen med minimalt med damm och avkörning.

Sen kan de så klart vara trötta, hungriga, värdelösa, utlänningar, påverkade eller någon snarlik ursäkt - men man får räkna med det i såna här tider - håll avstånd eller kör om, och håll dig så gott till vänster som möjligt, bör inte vara något problem för en taxiförare. Istället kritisera transportstyrelsen för att inte lösa detta med tanke på alla möjliga väg/bil -och bränsleavgifter de har mage att ta, ( försöka ) lägga till ( gång på gång på gång.. ) och t o m höja med jämna mellanrum.

___

Fy fan vad vägarna ser ut i år. Potthål till höger och vänster, djupa som personbilsdäck på vissa ställen. Spårig vägbana och småstenfyllda vägar som kastar stenar vid tyngre fordon och skyltar och sergeanter gör inte precis vägen bredare eller trevligare att köra på. Å nu är tiden inne för stenskotten som kan komma framifrån, fick en 05 - 10 mm sten i rutan på lastbilen från en lastbil i motsatt fil på landsväg, lämnade ett fint hak och mindre sprickor omkring - dyr sekund. Man är inte skyddad någonstans så länge skiten finns kvar på vägarna.

Känns gött att betala hundratusentals kronor i diverse avgifter ämnade för väg och transport...

Det är inte bara lastbilar heller. Det är bussar, sopbilar och stora vägarbetsfordon.
Citera
2018-04-14, 18:46
  #5817
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det är inte bara lastbilar heller. Det är bussar, sopbilar och stora vägarbetsfordon.

Sopbilar är lastbilar, och vägarbetsfordon ( som skapar damm ) är lastbilar: TMA, räckesdragare ( i brist på bättre namn, fyr-axlad trailerdragare som skjuter ner stolpar inför räcke/staket ), asfaltsbilar m.m. Du har så klart asfaltsmaskinerna av olika slag och på sina ställen, men de ska du inte ligga i röven, då är du på fel sida av sergeanten - risken i så fall är att du får något i röven av det hårda slaget.

Traktorer och lastmaskinerna ska du inte ligga i röven, annars är i princip alla lastbilar och kan nästintill till helt hundra säga att ser de ut som en konventionell lastbil ( fyrkantig hytt ) så har de minst en vikt på 6+ ton. Fyr-axlad singelbil får väga 32 ton, en lastbil känner man gupp och spårighet på ett helt annat sätt än en bil, och tänker man på annat, pillar på luren, tittar på film, äter, inte vaksam - blah blah, så händer sådana saker.

Faktumet kvarstår; håll till vänster ( om inte höger om du kör i större stad ) och håll åt dig åt motsatt håll som lastbilar och bussar för att minimera risken för damm och stenskott.

Bussar är också stora och tunga, själv inte kört det, men kan tänka mig att det är inte heller någon dans på rosor i alla tillfällen.

En väldigt relevant fråga som jag undrar: har du kört något tyngre fordon med en högre totalvikt än 3,5?
__________________
Senast redigerad av Vivarus 2018-04-14 kl. 18:50.
Citera
2018-04-24, 18:13
  #5818
Medlem
Denna tråd är inte lika aktiv som den en gång var

Någon som har stenkoll mellan vilka tider helg-ob gäller? Är det fredag 24.00 till söndag 24.00, eller fredag 24.00 och måndag 06.00?
Citera
2018-04-24, 19:25
  #5819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Denna tråd är inte lika aktiv som den en gång var

Någon som har stenkoll mellan vilka tider helg-ob gäller? Är det fredag 24.00 till söndag 24.00, eller fredag 24.00 och måndag 06.00?
.
Citera
2018-04-24, 21:25
  #5820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag menar inte småvägar, utan breda motorvägar. Lastbilar har gått om plats för att inte köra i vägrenen. Ändå ska de där ut och vingla.

En lastbil är mellan 2,30-2,60m bred och en körfil är ungefär 2,60-3,25m bred. Det finns inte mycket utrymme för lastbilen att åka på och man har oftast skåpet tätt intill både vägrenen och mittlinjen. Har föraren sedan inte kört sin lastbil på kanske 56h så kommer man snabbt in i personbilstänket igen och då ligger man för långt till höger nästa gång man kör lastbilen.

En taxi är knappt 2m bred så den kan man knappast råka köra utanför vägrenen med.

Sätt dig själv i en lastbil och försök backa, vända och köra med den i trånga filer. Du upptäcker snart att det inte går så bra.

Själv undrar jag hur taxichaufförer tog sitt körkort när de inte ens kan backa RAKT ut från en av OK/q8 eller Circle Ks tvätthallar utan att sätta änden i stolpen. En lastbilschaufför kan backa IN i en tvätthall utan att riva stället (om nu lastbilens dimensioner fysiskt går in i tvätthallen dvs.).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback