2018-02-01, 21:41
Medlem
spuuunits avatar
Några av er fjärrkörare som blivit invinkade till kontroll någon gång? Jag undrar vad de kollar om man kör ADR. Räkna om jag ska skylta kan jag, men vad är det mer jag ska ha koll på? Det ska ju finnas med en ADR-väska, någon brandsläckare osv... Vad har de utfrågat er som kört ADR? Förresten är det vanligt att de vinkar in svenska ekipage?
Senast redigerad av spuuunit 2018-02-01 kl. 21:51.
Citera
2018-02-05, 18:43
Medlem
Någon som är heltidsanställd på ett åkeri utan kollektivavtal? Hur är det?

Hur riskabelt kan det vara?
Citera
2018-02-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Några av er fjärrkörare som blivit invinkade till kontroll någon gång? Jag undrar vad de kollar om man kör ADR. Räkna om jag ska skylta kan jag, men vad är det mer jag ska ha koll på? Det ska ju finnas med en ADR-väska, någon brandsläckare osv... Vad har de utfrågat er som kört ADR? Förresten är det vanligt att de vinkar in svenska ekipage?

Nu får du väl ge dig? Du har haft prov på detta minst tre gånger (C, YKB, ADR)

ADR-ID böter 3000
Stoppklossar 1600kr
Varningsanordningar två st 2000kr
varningsväst/varselväst 1200 böter
skyddshandskar 1200 böter
ögonskydd 1200 böter
skyffel 1200 böter
2 st brandsläckare @ 6kg 4000 kr böter
Brunnsstopp böter okänt, vet ej vad de tar för att glömma brunnsstoppet
Citera
2018-02-05, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu får du väl ge dig? Du har haft prov på detta minst tre gånger (C, YKB, ADR)

ADR-ID böter 3000
Stoppklossar 1600kr
Varningsanordningar två st 2000kr
varningsväst/varselväst 1200 böter
skyddshandskar 1200 böter
ögonskydd 1200 böter
skyffel 1200 böter
2 st brandsläckare @ 6kg 4000 kr böter
Brunnsstopp böter okänt, vet ej vad de tar för att glömma brunnsstoppet
Beroende vad man kör med så kan man behöva ha uppsamlingskärl med.
Citera
2018-02-07, 17:40
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:

Körde ADR från stockholm neråt landetr, vi vart stannade med svenskt ekipage ca 1 gång i månaden. De kollar det du skrev + körtider, lastsäkring och lastsedeln. Ev vägning också. De brukar vara ganska schyssta o släppa om man saknar någon enstaka grej. Var stannad utan ADR väska en gång de den glömdes på verkstad men de gav inga böter.
Citera
2018-02-07, 18:25
Medlem
Någon härinne som började tex med distribution dhl,postnord osv men sedan bytte och började köra sopbil,alt flyttkörningar eller klädestranmsport eller liknande hur upplevde ni bytet?

Har kört nu ca 1.5 år endast extra sedan jag fick mitt kort distribution av paket less på att jävlas med idioter, om man vill köra för det mesta och inte hålla på och lasta och lossa något i princip är det sopbil eller ska man inrikta sig på körningar där man kör turer där andra personer lastar och lossar hela tiden åt en?

Funderar på att försöka söka mig åt andra typer av körningar nu då jag kört lite lastbil, tog det nuvarande jobbet mest för att få körtid osv som ny i yrket.

Inom mitt jobb finns det nu några som endast kör bil alt bil och släp med tomgods burar osv mellan terminaler någon som gjort det hur upplevdes det? Då blir det ju inte så extremt tunga lossningar.
Citera
2018-02-14, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
Någon härinne som började tex med distribution dhl,postnord osv men sedan bytte och började köra sopbil,alt flyttkörningar eller klädestranmsport eller liknande hur upplevde ni bytet?

Har kört nu ca 1.5 år endast extra sedan jag fick mitt kort distribution av paket less på att jävlas med idioter, om man vill köra för det mesta och inte hålla på och lasta och lossa något i princip är det sopbil eller ska man inrikta sig på körningar där man kör turer där andra personer lastar och lossar hela tiden åt en?

Funderar på att försöka söka mig åt andra typer av körningar nu då jag kört lite lastbil, tog det nuvarande jobbet mest för att få körtid osv som ny i yrket.

Inom mitt jobb finns det nu några som endast kör bil alt bil och släp med tomgods burar osv mellan terminaler någon som gjort det hur upplevdes det? Då blir det ju inte så extremt tunga lossningar.

Jag har kört fjärrkörning åt olika åkerier som kör för dhl eller schenker, samt lotsat med bil och släp. Jag tycker att styckegods är skit och slitsamt. På fjärren får man köra som en blådåre i halt väglag (kör i norra Sverige) för att hinna dit man ska på 9 timmar. På lotsningen är det fullsmockade ekipage som ska lossas och lastas igen innan nattchauffören tar bilen och kör söderut. Ibland tar jag över en bil där en eller fler pallar har vält, där jag får handlossa dessa. Ibland är det fullt med likförbannat ska minst lika mycket in på ekipaget. Några ställen är dessutom jävliga att backa till, 90 graders vinkelbackning in, där man inte ser ett skit, det är is och snö som gör att man får kasta sand.

Har kört lite matvarutransporter också. Då har det varit returer, blomvagnar, burar osv åt ena hållet och matvaror åt andra hållet. Där jag lastat blomvagnar har det lutat, vilket gör att det är ett jäkla slit för att få vagnarna att stå kvar på släpet och att de inte rullar tillbaka in på terminalen. Blir till att köra in ett par stycken, ta stöttor, sätta band, ta bort stöttor, köra in fler, ta stöttor, sätta band, ta bort stöttor osv.

Nja flisbil eller tank är nog min grej!
Citera
2018-02-14, 17:43
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Körde ADR från stockholm neråt landetr, vi vart stannade med svenskt ekipage ca 1 gång i månaden. De kollar det du skrev + körtider, lastsäkring och lastsedeln. Ev vägning också. De brukar vara ganska schyssta o släppa om man saknar någon enstaka grej. Var stannad utan ADR väska en gång de den glömdes på verkstad men de gav inga böter.

Ok, tack.

Jag har en fråga till. Finns det någon lag eller regel som säger hur ofta man får hålla toalettbesök? Jag arbetar ca 10h om dagen och behöver nästan alltid hålla 2 toalettbesök utöver min rast, som drar ut på arbetet med ca 6-7 min per gång. Vissa gnäller över detta, men jag kan verkligen inte hålla mig i strax över 4h körning i sträck. Jag har framfört detta ett flertal gånger men det hjälper inte.
Citera
2018-02-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ok, tack.

Jag har en fråga till. Finns det någon lag eller regel som säger hur ofta man får hålla toalettbesök? Jag arbetar ca 10h om dagen och behöver nästan alltid hålla 2 toalettbesök utöver min rast, som drar ut på arbetet med ca 6-7 min per gång. Vissa gnäller över detta, men jag kan verkligen inte hålla mig i strax över 4h körning i sträck. Jag har framfört detta ett flertal gånger men det hjälper inte.

Du har enligt generella arbetstidsregler rätt till 5 minuters rast per timme, vilket man oftast gör gällande som 30 minuters rast per 6:e timme. Vägarbetstidslagen stadgar rast efter 6 timmar. Sedan har du ju givetvis kör- och vilotiderna så du får ju självklart ta en 15 minuters rast för att gå på toaletten.

Om det knorras kontaktar du ditt skyddsombud omedelbums då fusk med dina toalettbehov kan ge allvarliga hälsorisker, helst om du sitter still i en lastbil.
Citera
2018-02-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ok, tack.

Trollar du? Vilken åkare jobbar du för? Att man som arbetsgivare gnäller om ett toalettbesök på 6 minuter under en arbetsdag låter ju helt efterblivet.

Angående ADR är det mer saker du SKA känna till, har du inte gått kursen? Nått som är jävligt viktigt är att du har Godkännande certifikat, dvs att fordonet är typ-godkännt. Med detta innebär att all el skall vara inkapslad och lite andra saker, dieselvärmaren får inte ha öppen låga osv. Säkerhetsbladen är jätte viktiga, kollas alltid och skall finnas på svenska eller engelska, typ. Sedan måste du ha absorberingsmedel, brunnstätning 50cmx50cm och uppsamlingskärl.
Ficklampa, som är EX-klassad, ficklampa på mobilen duger inte!
Citera
2018-02-18, 14:37
Medlem
spuuunits avatar
Ja, precis. Går med i facket i Mars för säkerhets skull. Fortsätter de att gnälla så får jag nog snacka med dem. Tack.
Citera
2018-02-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ja, precis. Går med i facket i Mars för säkerhets skull. Fortsätter de att gnälla så får jag nog snacka med dem. Tack.
Tänk på att facket inte kan hjälpa dig direkt på en gång när du har blivit medlem.

Oftast kräver man 3 månaders oavsluten medlemskap innan dem agerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in