Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-24, 23:16
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Usch ja. Båda dagarna med snö var hemska förra vintern.
Var ju blötsnö varje kväll
Citera
2015-08-24, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Det går mao. inte att ta någon dygnsvila där?

Är klockan 21:00 och du får besked att vägen öppnar 07:00, så kan du självklart ta dygnsvila, annat vore korkat. Dessa två ställen jag brukar passera snöröjs inte på natten eftersom det ändå inte är någon trafik. Är ca 2 mil över fjället, slungan kör en vända åt ena hållet, vänder och kör tillbaka. Sen kör dom inget mer tills morgonkvisten. Minns en gång i vintras när en polack tog en powernap och missade konvojen över. Folk tutade men han vaknade inte.. Och han blev ståendes hela natten helt i onödan

Kan ju tillägga att vägen oftast är körbar och att det inte är många gånger på en månad som vägen är avstängd. Brukar dock driva igen något, men har man bra fart och håller sig mitt i vägen så går det bra. Håller man för låg fart, så tappar man för mycket fart när man dundrar in i drivsnön, vilket leder till att man inte tar sig upp för backen om man har slö motor.
Citera
2015-08-25, 00:03
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Var ju blötsnö varje kväll

Väldigt blöt snö här, mer känt som regn.
Citera
2015-08-25, 00:26
Medlem
TheGamers avatar
Hur brukar ni sysselsätta er när ni har rast? Sitter just nu, mitt ute i ingenstans, och läser flashback.
Citera
2015-08-25, 00:59
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Väldigt blöt snö här, mer känt som regn.

Det finns ett Sverige utanför Stockholm också..
Citera
2015-08-25, 09:25
Medlem
hksnismos avatar
Någon erfaren chaufför som kan tipsa en om tricks för att bli bättre att backa med släp..

Har nyss börjat backa med lastbil och släp och tycker det är riktigt svårt nu i början..

Finns det några hemligt tricks som underlättar eller är det bara att nöta på..
Citera
2015-08-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Hur brukar ni sysselsätta er när ni har rast? Sitter just nu, mitt ute i ingenstans, och läser flashback.

Idag har jag åkt färja mellan Bodö och Lofoten. Jävligt tråkigt kan jag säga, men underhöll mig med family Guy på datorn och ett besök på skithuset
Senast redigerad av flashspy 2015-08-25 kl. 10:14.
Citera
2015-08-25, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hksnismo
Någon erfaren chaufför som kan tipsa en om tricks för att bli bättre att backa med släp..

Har nyss börjat backa med lastbil och släp och tycker det är riktigt svårt nu i början..

Det är bara att lära sig hur man styr med hjälp av att titta på framaxelns däck på släpet. Du kommer snart märka att backa är pisslätt. Styr bilen och experimentera, vad händer när jag gör såhär, hur går släpet när jag gör såhär och så vidare.
Citera
2015-08-25, 12:36
Medlem
TheGamers avatar
Citat:

Små rattkorrigeringar ( beror också så klart på situation, men överlag ), backa sakta, gå hellre ut om du är osäker, så du inte backar på något, för då kan det bli både dyrt och ta mycket tid.

Annars kolla på framhjulen på släpet ( som testo sade ), annars är det bara att nöta. Det tar inte lång tid att växa in sig i rocken.
Citera
2015-08-25, 13:15
Medlem
Citat:

Tänk på att ställa upp ekipaget innan du börjar backa. På så vis har du ekipaget i vinkel mot porten du ska backa till, behövs bara skjuta på och göra mindre justeringar så är du inne. Sen ska du lära dig att backa efter första axeln på släpet och inte gå efter skåp-mot-skåp. En vacker dag kommer du köra lastväxlare och då är du körd när du inte har något skåp att titta på. Gjorde själv det misstaget när jag var ny.
Citera
2015-08-26, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Har hört många skräckhistorier om nordnorge, varför vill man köra där?

Det vill man inte, har gjort det. Bara kallt o jävligt. Hade ca -40grader
Citera
2015-08-26, 12:28
Medlem
Någon som kan hjälpa mig med en fråga om dygnsvila och helgvila?

Är långt så in åt helvete hemifrån och väntar på returtransporten, som enligt chefen ska vara så bra betalt att det är värt att vänta. Tar därför helgvila när jag väntar! Men jag är kluven kring nästa vecka.

Den här veckan ser ut ungefär så här;

Må: start 6:45, slut 21:30.
Tisdag: start 9:00, slut 22:15.
Ons: helgvila.
Torsdag: start 14:00, slut 22:30.
Fredag: start 14:15, slut 22:15.
Lördag: start 14:00, slut 23:00.
Söndag: helgvila.

Måndag: start 06:00, slut vet ej.
Tis: okänd start, okänt slut.
Ons: okänt start, slut 18:30 senast (ska hämta ungarna).
Tors; helgvila
Fre; helgvila
Lördag; helgvila
Söndag; helgvila

Min fråga: tisdag 22:15 till torsdag 14:00 blir det 39 timmar och 45 min helgvila. Minimum är 24 för reducerad vila. Full vila är 45 timmar. Jag har alltså 5 timmar och 15 min som jag måste betala tillbaka senast om tre veckor, vilket jag kan göra med råge nästa helg då jag är ledig fyra dygn.

Men! Från lördag 23:00 till måndag har jag återigen en reducerad helgvila. Denna gång är det 31 timmar och 14 timmar som ska betalas tillbaka.

Är detta lagligt? Den längre helgvilan nästa vecka är nästan 100 timmar lång. Kan med råge betala tillbaka de 19 timmar Ja reducerat ner (5+14 Tim cirka).

Är det lagligt att ha två reducerade helgvila på raken utan att ha betalat tillbaka den första? Reducerat har jag gjort många gånger, men inte på det här viset.

Vill verkligen inte få stora böter, livstidsfängelse och stämplas som de ondaste människorna likt Anders breivik, usama bin Ladin, hitler, och Saddam Hussein för detta fasansfulla brott (om det nu är ett brott).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in