Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Berätta gärna hur du tycker att straffet borde se ut.
Förnekade inträde i paradiset. Kungjort i Post- och inrikes?
Jag kan invända mot att detta inte skulle ha allmänintresse. Det har det, vilket är uppenbart av allt stohej.
Man kan iofs tänka sig att det allmänintresset formellt minskar ju mer "rimlig" handlingen kan framstå för gemene man – dvs ju sjukare de var och ju kortare och plågsammare deras livsförväntningar, men detta är ju "å en sida" just det som inte är (allmänt) känt. "Å en annan sida" vet vi så myclet som att föräldrarna varit överens och att myndigheterna och pressen än så länge inte luftat någon avsevärd dramatisk förståelse av händelsen utåt (efter att saken börjat redas ut), vilken kan föranleda aningen att det föreligger jämförelsevis lite att attackera och göra stor/större/störst sak av. Från myndigheters sida, i ljuset av familjernas och flickornas integritet. Men den biten kanske man inte kan göra för mycket av, det är svårt att avgöra.
Men från en formell synvinkel skulle jag nog säga att det är av allmänintresse att veta exv om de alla bar på en ärftlig sjukdom som var på väg att ta deras liv. Eller allt som kan kasta ljus över föräldrarnas beslut. En negativ indikation att det nog var illa ställt för familjen och "deras ensak" räcker inte för mig. Jag tror inte tonårsflickor i skolan skulle se det på det sättet heller. Vi måste kunna tala om för våra barn vad som hänt. Så känner jag. Föräldrarna har inte räknat med att bli hyllade för sitt beslut, bara (sannolikt) "förlåtna" ("förstådda") av sina egna anhöriga och i den större kontexten av livets ström.
Om detta ovan inte skulle stämma in, så är allmänintresset också motsvarande större. I alla händelser behöver vi veta.
De "falska" och ounderbyggda anklagelserna som haglar i tråden är ju uppenbarligen och fiskar i just dessa mörka vatten. Så länge inte föräldrarna är "propert begravda" så är de "fördömda" och ska tamejfan ha evigt liv i dessa nederliga kretsar, där ogärningsmän ligge ogill. Och annonsernas positivhalare och andra taskspelare har sin marknad.
Nä, nåt bokslut måste det bli.
Dessutom finns det förstås hypotetiskt principiellt viktiga frågor i potten. Även om alla klockor som ringer ringer för en mycket ensartad tilldragelse av för en enskild familj mycket tragiska dimensioner.
Allt annat än just det vore ändå en påtaglig överraskning för mig och anledning till ytterligare belysning. I så fall har beslutet ev. tagits för att flickorna hade lång tid kvar att leva (inte kort), men plågsamt och utsatt och ensamt.
Eller vad som nu varit utsikterna.
Men samtidigt har jag förstås exv respekt för att somliga informationer om livsförväntningar för somliga sjukdomar kanske inte bör basuneras ut utan att man har koll på hur det slår bland de som har samma (och som kanske går i skola och ska försöka skaffa kompisar etc.).
Många hänsyn lär det vara....