Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-24, 19:59
  #17977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
När OH den 26 aug (med fem dagars fördröjning) svarade på ett mail från M:s pianolärarinna, sammanfaller detta med en uppgift i tråden om att HB vid samma tid haft ett inbokat sjukhusbesök. - Som framgår av den andra länken nedan kan hon ev. ha opererats i samband med detta besök:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
https://webcache.googleusercontent.c...&ct=clnk&gl=se
Om jag läser rätt i din andra länk så är detta den medicinska kursen. De delas upp i olika kirurgiska team. Men på själva BRÖSTMOTTAGNINGEN sker inga som helst operationer så vitt jag vet. Och jag har ränt på den mottagningen under lång tid. Både före och efter mina behandlingar och operationer. Där gör man olika undersökningar, men operationerna sker enligt schema på annan avdelning. Inte på nån mottagning. Och uppenbarligen var HB på besök på själva bröst- och melanommottagningen.
Citera
2018-02-24, 20:14
  #17978
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
”...deras respektive progredierande depressioner...”? - Det finns inte något som styrker att OH i en klinisk mening skulle ha varit deprimerad. Att han talat med sina kollegor och andra om sakläget; att han i sin ansökan om att under en begränsad tid minska arbetstiden med 10% pga ”främst privat livssituation” samt att han in i det sista skrivit artiklar och medverkat vid olika presentationer talar för en handlingsinriktad man, mån om att få allt att fungera på bästa sätt. - I sammanhanget måste också understrykas att ingenting heller talar för att HB skulle ha varit deprimerad/självmordsbenägen (men i hennes fall finns få data att tillgå).

OH förefaller ha haft sinne för fair play; han synes försedd med ett visst rättvisepatos och ägde en analytisk förmåga; egenskaper som framträder tydligt i hans sätt att resonera och logiskt närma sig olika problemkomplex inom sitt specialområde. - Det ska finnas rimlighet, ”skälig grund” och förutsägbarhet i all skattelagstiftning; principen om tro och heder framhålls samt understryks även uppsåtet eftersom fraus omnia corrumpit.

OH är den som huvudsakligen svarat för alla kontakter med skolan; det är han som inför A:s klasskamrater sökt klarlägga olika saker knutna till sin dotters sjukdom; det är han som förklarar sig mer än nöjd och tacksam för den undervisning A åtnjöt, osv. Ingenting talar för att han inte - trots en mycket krävande arbetssituation som erfordrar både koncentration och planeringsförmåga - gjort allt han mäktat med för sin familj.

Varför skulle OH initiera, alt. gå med på, att utplåna sig själv och övriga familjemedlemmar?

Allt det yrkesinriktade arbete OH nedlagt finns de facto kvar inkl. den lilla momsskriften med de två nyfikna och vetgiriga barnen. Han tycks härutöver ha vågat ifrågasätta skatterna och momsen inom EU, resp. lands skattelagstiftning mm.:Betr. HB verkar hon - förutom G-kliniken och den slutna samtalsgruppen på fb - också ha haft kontakt med allehanda psykosyntesterapeuter. Frågan måste naturligtvis ställas betr. hur stor påverkan hon kan ha haft på OH:s; av allt att döma, annars nyktra tänkande (och hur menlig denna påverkan i så fall kan ha varit):
http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se
Deprimerade och självmordsbenägna personer kan in i det sista vilja göra klart allt runtomkring sig innan de tar livet av sig. De kan fa kraft av att de har bestämt sig för att agera.
__________________
Senast redigerad av Lillamig72 2018-02-24 kl. 20:18. Anledning: Tillägg
Citera
2018-02-24, 20:20
  #17979
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om jag läser rätt i din andra länk så är detta den medicinska kursen. De delas upp i olika kirurgiska team. Men på själva BRÖSTMOTTAGNINGEN sker inga som helst operationer så vitt jag vet. Och jag har ränt på den mottagningen under lång tid. Både före och efter mina behandlingar och operationer. Där gör man olika undersökningar, men operationerna sker enligt schema på annan avdelning. Inte på nån mottagning. Och uppenbarligen var HB på besök på själva bröst- och melanommottagningen.
Inskrivning inför operation sägs göras på BM-mottagningen.
Citera
2018-02-24, 20:23
  #17980
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Deprimerade och självmordsbenägna personer kan in i det sista vilja göra klart allt runtomkring sig innan de tar livet av sig. De kan fa kraft av att de har bestämt sig för att agera.
Ja, absolut - och de kan få oanade fysiska krafter också. - Det finns nog rätt många varianter på temat. - En del efterlämnar brev; andra inte.
Citera
2018-02-24, 20:25
  #17981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Usch det låter nästan som om de anhöriga inte heller greppat allt än. Kanske var inte brevet så detaljerat som tidigare skrivits.

Och ingen film.
Citera
2018-02-24, 20:29
  #17982
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vad menar du, "skatter över gränserna"? Vad är kontroversiellt, vilken kritik fick han?

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, absolut - och de kan få oanade fysiska krafter också. - Det finns nog rätt många varianter på temat. - En del efterlämnar brev; andra inte.
Men hur kan du då vara säker på att pappan inte hade en depression. Kliniskt sett.
Citera
2018-02-24, 20:31
  #17983
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Men hur kan du då vara säker på att pappan inte hade en depression. Kliniskt sett.
Det finns ingenting som tyder på det, har jag sagt.
Citera
2018-02-24, 20:47
  #17984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Baserat på?
Det jag utläste från Ellis inlägg men hoppas jag tolkat det fel.
Citera
2018-02-24, 20:48
  #17985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Och ingen film.
Kanske inte nej.
Citera
2018-02-24, 20:50
  #17986
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns ingenting som tyder på det, har jag sagt.
Ok. Ingenting som tyder på det liktyder man ofta med säker. Annars kanske man ska utrycka sig på annat vis. Ingenting är ett ganska laddat ord. Ok vi tycker olika. Jag tror att depression varit inblandad bland en hel del andra faktorer för att det här skulle kunna hända.
__________________
Senast redigerad av Lillamig72 2018-02-24 kl. 20:58. Anledning: Tillägg
Citera
2018-02-24, 21:06
  #17987
Avstängd
Frank.Einsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns ingenting som tyder på det, har jag sagt.
Ehh, jo det finns en hel del.

-Livssituationen som sådan.
-Att den varat under så lång tid.
-Stress, press oro.
-3 allvarligt sjuka familjemedlemmar under kort tid.
-Till synes ingen lösning på barnens svårigheter.
-Totalt ny livssituation.
-Arbetskamraters utsagor.
-Viktnedgång.
-Polisens utsagor om att bägge föräldrarna dödat sina barn.
-Suicid.
Skulle nog säga att OH hade behövt att vara en avstängd stålman för att kunna gå igenom allt detta utan depression. Alternativen till depression är dessutom mer stigmatiserande om du nu tycker att den diagnosen är det.
__________________
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-24 kl. 21:41.
Citera
2018-02-24, 21:11
  #17988
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Ok. Ingenting som tyder på det liktyder man ofta med säker. Annars kanske man ska utrycka sig på annat vis. Ingenting är ett ganska laddat ord.
Hade jag varit väldigt osäker hade jag skrivit "inte så värst mycket tyder på...", eller "...ett fåtal detaljer kan ev. tyda på...". - Men i det här fallet kan jag inte se något depressivt alls: bara en allmänstressad man som inte får tiden att räcka till; en man som inte sluter sig inom sig själv, en handlingskraftig man som tänker och agerar rationellt. - Ett skatteproblem bör lösas på ett för alla parter rimligt sätt, och skatten vara förutsägbar. - Förhållningssättet borde mänskligt att döma också kunna gälla en livssituation: Är det rimligt att en sjukdomsdrabbad familj ska behöva leva vidare till priset av ett förväntat oundvikligt lidande inkluderat falska, svekfulla och osanna sakupplysningar till eventuella barn/underåriga? - Vem/vilka, förutom garanterna/föräldrarna, har tolkningsföreträde - eller i praktiken vetorätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback