2018-02-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, det står inte alls i polisens pressmeddelande varför detta hände. Du har helt fel. Du bjuder dessutom på ett citat som du inte verkar ha läst själv!

Mitt fetade.
Polisen säger ingenting om anledningen till dessa mord. Och det ska de inte heller göra innan saken är utredd.
Anledningen som beskrivs i brevet, är något helt annat än en fastslagen verklig anledning.

Du svarar alltid drygt, det är klart att jag läser citat som jag bifogar. Du måste försöka uppföra dig. Det framgår tydligt att polisen inte anger någon annan anledning. Dom har ingen annan att delge än den som beskrivs i avskedsbrevet.

Citat:
Polisen har nu en sammantagen uppfattning av vad som har skett i villan men inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker.

Citat:
Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen.
Citera
2018-02-17, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Uppfattade du det så ber jag givetvis om ursäkt för min formulering, som sagt du är förmodligen mycket mer verbalt begåvad än jag.
Jag försöker igen, var i Elli09:s inlägg anser du felaktigheterna ligger?

Du är säker på diagnosen ME, denna användare dementerar att diagnosen fanns hos tjejerna?

När jag läser Elli09s inlägg ser jag inte att hon dementerar ME/CFS.
Hon börjar med att skriva att det är viktigt att skilja på diagnoskoder för att sen skriva att de inte hade någon diagnos... Sen beskriver hon några differentialdiagnoser och ger en lektion i diagnossystem och diagnoskoder som jag tror är en copy-paste.

Jag vet ärligt talat inte vad hon försöker säga och tror därför att det är bättre att vända dig direkt till källan.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-17 kl. 16:41.
Citera
2018-02-17, 16:44
Medlem
Anabellas avatar
Sånt himla tjat om intyg hit och dit. Om alla som vill ha intyg skulle vara ute enbart efter en diagnos!
Ofta är sökanden väldigt duktig på att förklara för läkaren vad han vill ska stå på intyget, till vilken myndighet det ska riktas och med vilka rekommendationer. Då säger läkaren: I dagens läge kan jag tyvärr inte formulera mig så som du så gärna önskar och som kvalificerar dig till - låt oss säga - sjukpension, extra bidrag, assistans, uppehållstillstånd, hemundervisning m.m. Jag kan bara skriva att patienten har undersökts med den och den problematiken och med dessa och dessa symptom.
Då rycker patienten på axlarna och säger: OK, det är val bättre är ingenting, det kanske kan vara till hjälp ändå.

Är det inte ett sådant intyg inkom till skolan i grevens tid? Ett läkarintyg som egentligen inte var något riktigt underlag för hemundervisning med alla dessa diagnoskoder men ändå ett intyg som skolan valde att ta hänsyn till i avvaktan på sjukdomsförloppet.

Var Moa öht färdigutredd? Ingenstans i de officiella uttalanden har jag läst att utredningen var klar.
Citera
2018-02-17, 16:46
Medlem
Pantheraduss avatar
Man undrar ju om de var psykiskt sjuka och ej hade så många anhöriga som kunde larmat...? Står det i utredningen, eller avskeds brevet att alla led av ME/CFS...? Så det var en aktiv eutanasi..?
Jag vill påtala att självmord sker oftare där det 'r välbärgat, just för att de sjuka är mer ensamma och sårbara och inte kan dela med sig och stötta varandra... Bjärred låter som ett välbärgat ställe...
Citera
2018-02-17, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Sånt himla tjat om intyg hit och dit. Om alla som vill ha intyg skulle vara ute enbart efter en diagnos!
Ofta är sökanden väldigt duktig på att förklara för läkaren vad han vill ska stå på intyget, till vilken myndighet det ska riktas och med vilka rekommendationer. Då säger läkaren: I dagens läge kan jag tyvärr inte formulera mig så som du så gärna önskar och som kvalificerar dig till - låt oss säga - sjukpension, extra bidrag, assistans, uppehållstillstånd, hemundervisning m.m. Jag kan bara skriva att patienten har undersökts med den och den problematiken och med dessa och dessa symptom.
Då rycker patienten på axlarna och säger: OK, det är val bättre är ingenting, det kanske kan vara till hjälp ändå.

Är det inte ett sådant intyg inkom till skolan i grevens tid? Ett läkarintyg som egentligen inte var något riktigt underlag för hemundervisning med alla dessa diagnoskoder men ändå ett intyg som skolan valde att ta hänsyn till i avvaktan på sjukdomsförloppet.

Var Moa öht färdigutredd? Ingenstans i de officiella uttalanden har jag läst att utredningen var klar.

Bägge barnen hade intyg på diagnos ME/CFS utfärdade av läkare från svensk offentlig sjukvård.
Citera
2018-02-17, 16:52
Medlem
Anabellas avatar
Jag orkar inte läsa allt prat om ME’s vara och icke vara och skrollar mest förbi, men ett och annat fastnar på näthinnan...
Med all respekt för dem som lider av sjukdomen och dem som andra deltagare har döpt till ”ME-lobbyn”, reagerar jag på att de sistnämnda hävdar sin rätt till sjukdomen med näbbar och klor samtidigt som all information om och argumentation för att sjukdomen kan botas effektivt upplever de nästan som kränkning som ifrågasätter deras rätt att tillbringa månader och år liggande i ett mörkt rum och sky all form av fysisk aktivitet ..
Citera
2018-02-17, 17:21
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Eller hur. Jag skulle dessutom med emfas hävda att hon skadar sin dotter. Men nu är vi väldigt OT.

Vilken tur att jag aldrig kände mig angelägen att engagera mig i Gunilla Perssons öde!
Kärringen är ful som stryk och vulgär, tycker jag. Ett mirakel att hon öht kommer på tal i den här tråden!
Citera
2018-02-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Mer stringenta regler för hemundervisning kommer ABSOLUT att minska antalet tvåbarnsfamiljer med hemundervisning där föräldrarna dödar barnen och sedan begår självmord.

Eller kanske inte?

Ok, jag förstår vad du, Bergakungen, menar. Och ok - just att hävda nödvändigheten av tydligare regler kring hemundervisning är kanske inte är det allra första man behöver tänka på.

Men, kanske behöver vi bli bättre på att reagera på situationer där barn kan fara illa - och att reagera innan det hunnit gå så lång tid? Själv tycker jag att skolfrånvaro och hemundervisning under ett och ett halvt år (var det väl?) låter som en väldigt lång tid. Men kanske är det "normalt" i samband med just denna specifika sjukdom, jag vet inte?

Finns det någon här i tråden som har erfarenhet av barn med den aktuella sjukdomen och som vet hur man i så fall har löst skolsituationen? (förstår att varje fall är unikt och att det inte självklart går att jämföra).

Finns det exempel på andra typer av lösningar: assistenter, anpassade skoldagar där eleven deltagit i vissa ämnen men avstått från andra (och istället vilat en del av dagen, i skolan) osv? Poängen skulle vara att behålla barnet i skolan, att barnet får upprätthålla sin tillhörighet i ett naturligt socialt sammanhang - eftersom barn oftast blir deppiga av att tillbringa alltför mycket tid i hemmet, utan samvaro med kamrater.

Om man bekostade lärare för hemundervisning så hade man kanske (lika gärna?) kunnat låta dessa extralärare ha till uppgift att skräddarsy flickornas skoldagar i skolan? Inklusive skjuts till och från skolan. Eller blev det för jobbigt för barnen att göra sig i ordning på morgonen, med påklädning osv? Behövde de ligga ner i mörkt rum och invänta sina lärare - för att sedan orka kämpa sig igenom dagens lektioner och därefter gå till sängs direkt igen? Hade de kunnat tillbringa några timmar i veckan i skolan?
Citera
2018-02-17, 17:45
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Bägge barnen hade intyg på diagnos ME/CFS utfärdade av läkare från svensk offentlig sjukvård.

Du har hävdat det ganska konsekvent hela tiden och då gör jag väl den slutsatsen att du vet vad du pratar om.
Jag tror inte att den/de läkare som har utfärdat dessa intyg har sovit gott den senaste månaden…
Bara för några månader sedan en till synes frisk och välfungerande 11-åring färdigdiagnostiserad med ME ...
Som sagt, jag tror på det du säger, att flickorna hade intyg men hade de verkligen sjukdomen? Någonting som känns ruttet med den medicinska bedömningen och dess konsekvenser...

Jag vet inte om du nu skulle sortera mig bland foliehattar eller konspirationsteoretiker eller i ngn annan av de av dig föreslagna knäppskallekategorierna i den här tråden. Jag får väl leva med det..
Senast redigerad av Anabella 2018-02-17 kl. 17:57.
Citera
2018-02-17, 18:49
Bannlyst
Citat:
Du har hävdat det ganska konsekvent hela tiden och då gör jag väl den slutsatsen att du vet vad du pratar om.
Jag tror inte att den/de läkare som har utfärdat dessa intyg har sovit gott den senaste månaden…
Varför inte?
Citat:
Bara för några månader sedan en till synes frisk och välfungerande 11-åring färdigdiagnostiserad med ME ...
Som sagt, jag tror på det du säger, att flickorna hade intyg men hade de verkligen sjukdomen?
Mycket tyder på det.
Citat:
Någonting som känns ruttet med den medicinska bedömningen och dess konsekvenser...
Nu var det ju knappast ME som fick flickorna att stryka med...
Citat:
Jag vet inte om du nu skulle sortera mig bland foliehattar eller konspirationsteoretiker eller i ngn annan av de av dig föreslagna knäppskallekategorierna i den här tråden. Jag får väl leva med det..
Behöver ställa en kontrollfråga innan jag svarar på det.
Är det du på din avatar?
Citera
2018-02-17, 19:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Det är inte en omöjlighet att det, som du säger, fanns "äkta läkarintyg med ställd ME/CFS diagnos" på barnen.

Men det är faktiskt en omöjlighet att ställa denna diagnos på en 10-11 årig tjej som uppvisat några mer eller mindre diffusa symptom - eller kopierat syrrans besvär - under något halvår.
Att sedan utfärda ett intyg med angivande av denna diagnos för att barnet inte längre ska gå i skolan, är totalt vansinne.

Antingen:
- har vi fel info om diagnoser, sjukdomstid eller intygstext
- är i vart fall Moas intyg formulerat på ett annat sätt ex. "är under utredning för misstanke om..."
- är intyget inte från den offentligt finansierade svenska sjukvården, utan från den suspekta, numera från landstinget avstängda Gottfrieskliniken
- är Moas intyg förfalskat
- har en läkare låtit sig duperats till att begå ett tjänstefel och utfärdat något som inte stämmer men som någon gärna vill ha intyg på
Citera
2018-02-17, 19:22
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Nu var det ju knappast ME som fick flickorna att stryka med...
Det har du också sagt mer än en gång.
OK, flickornas död var inte orsakad av själva sjukdomen men jag tror att den ödesdigra diagnosen har haft en ganska så bärande roll i dramat.
Gällande diagnosen skriver du: "Mycket tyder på det". Inbillar jag mig att det finns utrymme för tvivel?
Enligt min ringa mening, en sådan formulering kan man lämna till föräldrarna under utredningens gång men inte i en slutgiltig diagnos.

Citat:
Behöver ställa en kontrollfråga innan jag svarar på det.
Är det du på din avatar?

Ha-ha, nej, verkligen inte! Du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in