2018-02-17, 14:41
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Bägge töserna hade intyg....men det är viktigt att skilja på dignoskoderna ! De hade ingen diagnos...

Personer som uppfyller kriterierna för ME/CFS (Kanada-kriterierna eller CDC Fukuda 1994-kriterierna) ska diagnosticeras med koden G93.3. Klassifikationen G93.3 gäller enligt Socialstyrelsen inte enbart för sjukdom efter virussjukdom, utan även vid gradvis insjuknande i ME/CFS.

Koderna F48 och R53 avser andra sjukdomstillstånd. Koden F48.0 (”neurasteni”) innebär en psykiatrisk diagnos och koden utesluter kroniskt trötthetssyndrom, G93.3. Koden R53 innefattar ospecifik sjukdomskänsla och trötthet och gäller inte patienter som uppfyller strikta kriterier för ME/CFS (kroniskt trötthetssyndrom), G93.3.
Som jag tidigare påpekat så vågar många läkare inte sätta G93.3 utan väljer de luddigare.
Neutasteni är en lämplig diagnos på föräldrarna.

Diagnosen var vanlig runt förra sekelskiftet hos den kvinnliga överklassen aom inte klarade av livet. Dessa skickades på vilohen.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
samt att äldsta dottern försämrades kraftigt kring 3 dje advent
Den äldsta var den sjukaste?
Citera
2018-02-17, 14:48
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Frank.Einstein, det är några saker jag funderar över som du borde vara rätt person att svara på...
Ovanstående inlägg är alltså enl. dig ren lögn??

Du hade tidigare i tråden ingen som helst aning om intyg/diagnoser utan frågade dig fram men helt plötsligt övertygande säker, varav denna vändning?
Var i inlägget i så fall hittar du att dessa felaktigheterna?

Jag har läst på runt detta och koder etc. verkar stämma väldigt bra.

Flera frågor direkt ställda till dig väljer du att bara snäsa av någon kommentar, varför svarar du inte på dessa utan väljer ut dom som inte går att kontrollera svaret mot till 100%?

Hade uppskattat dessa svar och inte det gamla cafe-knepet att besvara en fråga med motfråga eller svar i stilen ”läs igen bland tidigare inlägg”
Du är förmodligen mycket mer verbalt begåvad än mej , med hade som sagt uppskattat ett trovärdigt svar...
Tack på förhand...
Något är knas här.

Först sägs att de inte hade diagnos sedan räknas diagnoskoder upp.

Jag säger igen få läkare vågar ställa den diagnosen.

Att diagnosen inte står på ett intyg är ganska symptomatiskt då socialstyrelsen inte har utformat riktlinjer för den sjukdomen.

De kan vara mer hjälpta av att det inte står
Citera
2018-02-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Något är knas här.

Först sägs att de inte hade diagnos sedan räknas diagnoskoder upp.

Jag säger igen få läkare vågar ställa den diagnosen.

Att diagnosen inte står på ett intyg är ganska symptomatiskt då socialstyrelsen inte har utformat riktlinjer för den sjukdomen.

De kan vara mer hjälpta av att det inte står

Men Frank.Einstein hävdar att den står på ett intyg, då måste ju han sett den med egna ögon??

Eller skall jag uppfatta ditt svar som att Frank inte talar sanning??
Citera
2018-02-17, 14:57
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Men Frank.Einstein hävdar att den står på ett intyg, då måste ju han sett den med egna ögon??

Eller skall jag uppfatta ditt svar som att Frank inte talar sanning??
Då står den säkert på ett intyg som den andra användaren inte sätt. Möjligen pratar man om olika intyg. Alla berörda instanser ska ju ha ett.
Citera
2018-02-17, 15:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Berätta gärna hur du tycker att straffet borde se ut.

Förnekade inträde i paradiset. Kungjort i Post- och inrikes?

Jag kan invända mot att detta inte skulle ha allmänintresse. Det har det, vilket är uppenbart av allt stohej.

Man kan iofs tänka sig att det allmänintresset formellt minskar ju mer "rimlig" handlingen kan framstå för gemene man – dvs ju sjukare de var och ju kortare och plågsammare deras livsförväntningar, men detta är ju "å en sida" just det som inte är (allmänt) känt. "Å en annan sida" vet vi så myclet som att föräldrarna varit överens och att myndigheterna och pressen än så länge inte luftat någon avsevärd dramatisk förståelse av händelsen utåt (efter att saken börjat redas ut), vilken kan föranleda aningen att det föreligger jämförelsevis lite att attackera och göra stor/större/störst sak av. Från myndigheters sida, i ljuset av familjernas och flickornas integritet. Men den biten kanske man inte kan göra för mycket av, det är svårt att avgöra.

Men från en formell synvinkel skulle jag nog säga att det är av allmänintresse att veta exv om de alla bar på en ärftlig sjukdom som var på väg att ta deras liv. Eller allt som kan kasta ljus över föräldrarnas beslut. En negativ indikation att det nog var illa ställt för familjen och "deras ensak" räcker inte för mig. Jag tror inte tonårsflickor i skolan skulle se det på det sättet heller. Vi måste kunna tala om för våra barn vad som hänt. Så känner jag. Föräldrarna har inte räknat med att bli hyllade för sitt beslut, bara (sannolikt) "förlåtna" ("förstådda") av sina egna anhöriga och i den större kontexten av livets ström.

Om detta ovan inte skulle stämma in, så är allmänintresset också motsvarande större. I alla händelser behöver vi veta.

De "falska" och ounderbyggda anklagelserna som haglar i tråden är ju uppenbarligen och fiskar i just dessa mörka vatten. Så länge inte föräldrarna är "propert begravda" så är de "fördömda" och ska tamejfan ha evigt liv i dessa nederliga kretsar, där ogärningsmän ligge ogill. Och annonsernas positivhalare och andra taskspelare har sin marknad.

Nä, nåt bokslut måste det bli.

Dessutom finns det förstås hypotetiskt principiellt viktiga frågor i potten. Även om alla klockor som ringer ringer för en mycket ensartad tilldragelse av för en enskild familj mycket tragiska dimensioner.

Allt annat än just det vore ändå en påtaglig överraskning för mig och anledning till ytterligare belysning. I så fall har beslutet ev. tagits för att flickorna hade lång tid kvar att leva (inte kort), men plågsamt och utsatt och ensamt.

Eller vad som nu varit utsikterna.

Men samtidigt har jag förstås exv respekt för att somliga informationer om livsförväntningar för somliga sjukdomar kanske inte bör basuneras ut utan att man har koll på hur det slår bland de som har samma (och som kanske går i skola och ska försöka skaffa kompisar etc.).

Många hänsyn lär det vara....
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-17 kl. 15:35.
Citera
2018-02-17, 15:21
Medlem
Citat:
Det finns ett finmaskigt säkerhetsnät runt barn. Men det går inte att förutse exakt allt. Även om det gick så är det inte säkert att vi vill ha det samhället för det skulle innebära allt för stora ingrepp på den personliga integriteten. Det skulle bland annat innebära att samhället måste omhänderta barn i förebyggande syfte. Ibland till och med trots att ingen misstänker att det ska hända nåt, som i det här fallet.

Nej, man kan inte förutse allt. Men man kan kanske se över de nuvarande regler som gäller för undervisning i hemmet: beslut, genomförande, uppföljning, utvärdering¨...På vilka grunder, för hur lång tidsperiod, med engagemang från vilka yrkeskategorier - och inte minst de aktuella barnens upplevelser av sin situation. Jag tror att det kan finnas utrymme för att ha en mer uttalad helhetssyn på situationer där hemundervisning efterfrågas/erbjuds.
Citera
2018-02-17, 15:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Nej, man kan inte förutse allt. Men man kan kanske se över de nuvarande regler som gäller för undervisning i hemmet: beslut, genomförande, uppföljning, utvärdering¨...På vilka grunder, för hur lång tidsperiod, med engagemang från vilka yrkeskategorier - och inte minst de aktuella barnens upplevelser av sin situation. Jag tror att det kan finnas utrymme för att ha en mer uttalad helhetssyn på situationer där hemundervisning efterfrågas/erbjuds.

Mer stringenta regler för hemundervisning kommer ABSOLUT att minska antalet tvåbarnsfamiljer med hemundervisning där föräldrarna dödar barnen och sedan begår självmord.

Eller kanske inte?
Citera
2018-02-17, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Har någon påstått något annat? Och de flesta civiliserade länder accepterar inte mord övht, inklusive barn.

Som sagt vi har en grupp som titt som tätt berättar att det är fel att mörda barn. Jag har hela tiden undrat vem de talar till.
Citera
2018-02-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag kan invända mot att detta inte skulle ha allmänintresse. Det har det, vilket är uppenbart av allt stohej.
Har det varit stohej någon annanstans än bland konspirationsteoretikerna och foliehattarna på Flashback?
Citera
2018-02-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Som sagt vi har en grupp som titt som tätt berättar att det är fel att mörda barn. Jag har hela tiden undrat vem de talar till.
Antagligen sig själva, kanske ligger de på gränsen och måste rabbla detta mantra för att inte mörda (sina) barn.
Citera
2018-02-17, 16:01
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det står i polisens pressmeddelande. Det var för att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation.
(...)
Nej, det står inte alls i polisens pressmeddelande varför detta hände. Du har helt fel. Du bjuder dessutom på ett citat som du inte verkar ha läst själv!
Citat:
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation.
Mitt fetade.
Polisen säger ingenting om anledningen till dessa mord. Och det ska de inte heller göra innan saken är utredd.
Anledningen som beskrivs i brevet, är något helt annat än en fastslagen verklig anledning.
Citera
2018-02-17, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Nästa gång du ber någon om hjälp föreslår jag att du skippar att vara otrevlig och nedsättande. Den du ber brukar bli mer välvilligt inställd då.

Uppfattade du det så ber jag givetvis om ursäkt för min formulering, som sagt du är förmodligen mycket mer verbalt begåvad än jag.
Jag försöker igen, var i Elli09:s inlägg anser du felaktigheterna ligger?

Du är säker på diagnosen ME, denna användare dementerar att diagnosen fanns hos tjejerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in