Citat:
Ursprungligen postat av
Psilosopher
Jag frågar hur det ska gå till rent praktiskt när exvis biologerna tar över astronomin, ska de lägga ytterligare tio år av universitetsstudier till sin utbildning?
På vilket vis skulle det vara enklare att analysera planeter i våra grannsystem, givet de tekniska begränsningar jag tidigare redovisat?
Hur bedriver man biologisk forskning på exoplanter utöver spektralanalys av deras atmosfärer?
Vi kan börja där.
Vad jag inte frågade efter var en långrandig upprepning av vad du redan skrivit, som om jag inte förstod.
Det du ger uttryck för är egentligen samma sorts mentala spärr som jag har försökt problematisera tidigare. Samma sorts mentala spärr som även jag själv har blivit infostrad i, så tro inte att jag anklagar dig för något ...
Dvs vi har en tendens - rätt eller fel är ingen lätt sak att bestämma utan riktig kunskap - att "rymden" och de objekt som finns däri egentligen bara är en och samma "bakgrund.
Vi har inget rikigt "djupseende" när det kommer till rymden helt enkelt - bortsett från den djupuppfattning som det "klassiska" Solsystemet har Lärt oss att känna.
Och pga det så är det inget konstigt att du uppfattar våra närmaste grannstjärnor som praktiskt taget lika avlägsna som resten av Universums alla andra stjärnor.
Så, om man alltså hade den grundinställningen, då blir det nog naturligt att man avfärdar alla möjligheter till närmare, djupare analys och förståelse av våra närmaste grannsystem, och ger dem samma relativistiska betydelse (icke-betydelse) som de som befinner sig 1500 ljusår längre bort.
Enligt det sättet att argumentera hade det alltså kvittat lika vilka system man hade fokuserat på, för det hade varit precis lika meningslöst 1500 ljusår bort som på 5 ljusårs avstånd.
Du avfärdar alltså något med argument som bygger på en relativisering av allt vi vet.
Jag menar, 4.5 - 10 ljusårs avstånd är ett praktiskt Hanterbart avstånd.
Det hade tex varit Praktiskt möjlilgt att skicka laserstrålar dit, vilket det inte hade varit med 1500 ljusårs avstånd.
Du Vet helt enkelt inte vilka metoder som kan användas i arbetet med att försöka analysera, hämta information, från dessa grannsystem.
Du vet det inte eftersom det aldrig har gjorts.
Dessa grannsystems planetsystem har inte ens blivit kartlagda.
Dvs vi har inte minsta susning om hur många planeter där finns och vilka omloppsbanor de har.
Men allt det hade kunnat vara genomförbart.
Med rätt tekniker, rätt instrument, rätt metoder.
Men något sådant hade däremot inte gått för de på 1500 ljusårs avstånd.
På 1500 ljusårs avstånd finns det hittils bara en sak att göra - att räkna, den ene efter den andre.
Vi har kartlagt vårt solsystem, med dess små månar och miniplaneter. Ja, t.o.m. asteroider har hittats och kartlagts.
Det har skett pga att vi har fokuserat på det.
Något vi alltså inte har gjort med våra grannsystem.
På, som närmast, 4 1/2 gånger längre bort än Solsystemets yttersta gräns.
Ja, t.o.m. kortare avstånd än så med tanke på att det är till stjärnan avståndet räknas, inte till dess avlägsnaste gräns som är allra närmast vår avlägsnaste gräns.
Så - kan vi alltså kartlägga allt i vårt solsystem - då borde vi faktiskt klara av att göra ett väldigt bra försöka att börja kartlägga även vår närmaste stjärnas planetsystem.
Avståndet är Inte så omöjligt långt bort som du inbillar dig.
Det som krävs är ett stort, ett längre, aktivt arbete. Som involverar större delar av Jordens kompetenta.
Tänk på att det har tagit lång tid, och stort engagemang, för oss att lyckas kartlägga vårt eget solsystem också.
Det var inget som gjorde på astronomins Dag 1 ...
Det verkar som att du Medvetet vill undvika att ens försöka.
Jag förstår inte ett sånt sätt att tänka.
För hur kan du inte vara intresserad av våra närmaste motsvarigheter i rymden?
Hur?
Du argumenterar ju på samma sätt som att upptäcktsresande inte borde segla ut på haven eftersom de kanske hade trillat ner för kanten av Jorden vid havens slut, eller nåt sånt.
Att det inte finns något bakom den dörre som är stängd - för att du inte ser det och dörren alltid varit stängd.
Men, som tur är så har privata finansiärer gått in och har satt igång projekt som faktiska ska fokusera på våra allra närmaste grannsystem.
Och jag kan inte fatta att det behövdes !!!
Jag tycker att det är tjänstefel av högsta klass att de stora astronomi-länderna inte har haft det fokuset där tidigare.
Ja, att inte ens vilja försöka kartlägga våra närmaste grannar, att hellre välja att titta 1500 ljusår bort - det ÄR tjänstefel. Det Är förskingring av offentliga medel.