2018-01-22, 14:02
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Gravitationen kan bara skapa energi om materia faller i gravitationsfältet. Så var fallet då jorden bildades av en massa småskräp som drogs samman en gång i tiden men när planeten väl har bildats så finns det inte längre någon sådan rörelse och ingen mer omvandling från potentiell energi till värme.

Stämmer detta verkligen? Jag tänker på tidvatten. Handlar inte det om 'gravitation som skapar energi' och borde inte de krafterna även 'massera' jordens inre och därmed höja temperaturen?
Senast redigerad av Noxyl 2018-01-22 kl. 14:06.
Citera
2018-01-22, 17:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Stämmer detta verkligen? Jag tänker på tidvatten. Handlar inte det om 'gravitation som skapar energi' och borde inte de krafterna även 'massera' jordens inre och därmed höja temperaturen?
Du har helt rätt där.
Citera
2018-01-22, 21:15
Medlem
JavierPenas avatar
Det här är väl borderline astrologi-off topic men finns det något gemensamt namn eller annan gemensam nämnare för gamla kartor/illustrationer osv som har den där typiska stilen? Exempel på "typiska stilen" vore hur solen på Argentinas flagga ser ut. Sitter och letar efter tavelmotiv med astronomi nämligen, och vill inte ha vare sig något sterilt eller något likt den där kartan som satt på min vägg när jag var liten.

Söker coola astronomi-wallpapers öht.
Citera
2018-01-22, 22:02
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
Det här är väl borderline astrologi-off topic men finns det något gemensamt namn eller annan gemensam nämnare för gamla kartor/illustrationer osv som har den där typiska stilen? Exempel på "typiska stilen" vore hur solen på Argentinas flagga ser ut. Sitter och letar efter tavelmotiv med astronomi nämligen, och vill inte ha vare sig något sterilt eller något likt den där kartan som satt på min vägg när jag var liten.

Söker coola astronomi-wallpapers öht.
Sök på Uranometria av Johann Bayer.
Citera
2018-01-23, 07:51
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

Ni båda har rätt för ni pratar om olika saker. Han pratar om bildandet av en enskild himlakropp, och där stämmer det att när all materia med sin potentiella energi har nått sin gravitationella lägsta energinivå så är systemet statiskt och ingen mer rörelse från gravitationell potential kommer att omvandlas till kinetisk energi, eller då värme.
Du pratar om tidvatteneffekter vilket kräver ett annat system med en utomstående himlakropp, som en måne, där det du då säger stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Som bekant så detekterades det en gravitationsvåg för ett tag sedan.

Man påstår att den vågen färdas med ljusets hastighet.

Samtidigt påstår man att gravitationens teoretiska budbärarpartikel gravitonen har en massa skild från noll.

Förutsättningen för att någonting kan färdas i ljusets hastighet är att det saknar massa. Så hur får man ihop det till något trovärdigt.

Nja, gravitoner har ingen massa, men deras siffror kopplade till dem säger att de kan och kommer interagera med varandra och sig själva vilket då via den mekanismen kommer ge massa.
Så att vågen färdas i ljusets hastighet kan vi se som bevis för att gravitonen, eller motsvarande teoretisk partikel beroende på vad man nu kommer fram till, faktiskt inte har massa. Att gravitonen skulle interagera med sig självt och andra och på så sätt skapa massa(via interaktionsbundna fotoner/virtuella fotoner) får ses som en teoretisk brist.
Det där är ett av problemen med teorin. Men man tror mer på att gravitonen är masslös än att den interagerar med sig självt och andra, så det är snarare detaljer i teorin som är felaktig.

Vill du ligga lite i framkant så kan jag sticka ut hakan lite och säga att jag tror att man snart kommer ha en relativt bra teoretisk modell för kvantgravitation. Jag följer fältet och man har gjort stora framsteg senaste kanske 10-15 åren. Utan att gå händelserna i förväg så är en nyckelfaktor entropin i sammanflätningen. Så den där modellen tror jag kommer få lite uppdateringar inom närmsta åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Två feltolkningar: en våg är inte nödvändigtvis partiklar som färdas. Det kan även vara partiklar som enbart för över energi till en annan via en kraft. Jämför med elektricitet. Elektriska signaler färdas med ljusets hastighet. Men elektroner har massa och kan inte färdas i ljusets hastighet. Men de behöver inte det. De bara propagerar den elektromagnetiska kraften i en energivåg som, i sin tur, färdas i ljusets hastighet. Så det finns ingen konflikt med relativitetsteorin att gravitationsvågor färdas i ljusets hastighet.

Och gravitonen, om den existerar, skulle vara en masslös partikel så ingen konflikt finns där heller.

Den elektromagnetiska kraften propageras ju av fotoner. En sannolikhetsvåg från en elektron rör sig inte i c.
En kraft kan inte överföras utan kraftförmedlare, som foton, gluon osv. Om en energi överförs via en elektron så kommer hastigheten aldrig att vara c. Vare sig om elektronen rör sig i ett medium, i en sannolikhetsvåg eller i vakuum.

Det finns en konflikt med att gravitonen, inte att den ska ha massa, utan att den ska interagera med sig självt och andra gravitoner så att energin i interaktionen i sig interagerar med stress-tensorn som dikterar kraften så det blir oändligheter av det hela. Det blir inte oändligheter så gravitonen interagerar inte med sig självt så som våra modeller säger, så det är fel där. Däremot så propagerar sig gravitationen i c, så kraftförmedlaren måste vara masslös. Modellen är inte komplett.
Senast redigerad av Bara-Robin 2018-01-23 kl. 08:06.
Citera
2018-01-23, 12:29
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Ni båda har rätt för ni pratar om olika saker. Han pratar om bildandet av en enskild himlakropp, och där stämmer det att när all materia med sin potentiella energi har nått sin gravitationella lägsta energinivå så är systemet statiskt och ingen mer rörelse från gravitationell potential kommer att omvandlas till kinetisk energi, eller då värme.
Du pratar om tidvatteneffekter vilket kräver ett annat system med en utomstående himlakropp, som en måne, där det du då säger stämmer.

Njae. Skunk svarade nekande på ett påstående att gravitationen fortfarande, till viss mån, värmer upp jordens inre och rent krasst faller väl månen ständigt i jordens gravitationsfält liksom jorden faller i solens.
Citera
2018-01-23, 13:28
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Njae. Skunk svarade nekande på ett påstående att gravitationen fortfarande, till viss mån, värmer upp jordens inre och rent krasst faller väl månen ständigt i jordens gravitationsfält liksom jorden faller i solens.

Han svarade nekande på att trycket från gravitationen skulle fortsätta värma upp jordens inre, vilket är lika korrekt som att en kolv i en cylinder slutar att ytterligare värma upp en komprimerad gas efter att kolven blivit statisk.
Så han har helt rätt, gravitationen "fortsätter" inte att värma upp jorden via trycket efter att massa i hög gravitationell potentiell energi gått till sin lägsta energinivå och omvandlat sin energi till kinetisk. Då bidrar inte längre gravitationen någonting. Var skulle värmeenergin komma ifrån då liksom? Inte någon mer potentiell lägesenergi eftersom denna står i jämnvikt till de repelerande krafterna atomer emellan, så när det väl har blivit ett tryck i jordens inre från gravitation och ingenting mera rör sig så kommer det bara att svalna, och alltså stråla bort fotoner.
Tidvatteneffekter beror på omkringliggande massor, vilket är ett nytt exempel som du introducerade.

Definiera "faller". För månen rör sig bort från jorden.
Citera
2018-01-23, 14:27
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Han svarade nekande på att trycket från gravitationen skulle fortsätta värma upp jordens inre, vilket är lika korrekt som att en kolv i en cylinder slutar att ytterligare värma upp en komprimerad gas efter att kolven blivit statisk.
Så han har helt rätt, gravitationen "fortsätter" inte att värma upp jorden via trycket efter att massa i hög gravitationell potentiell energi gått till sin lägsta energinivå och omvandlat sin energi till kinetisk. Då bidrar inte längre gravitationen någonting. Var skulle värmeenergin komma ifrån då liksom? Inte någon mer potentiell lägesenergi eftersom denna står i jämnvikt till de repelerande krafterna atomer emellan, så när det väl har blivit ett tryck i jordens inre från gravitation och ingenting mera rör sig så kommer det bara att svalna, och alltså stråla bort fotoner.
Tidvatteneffekter beror på omkringliggande massor, vilket är ett nytt exempel som du introducerade.

Definiera "faller". För månen rör sig bort från jorden.

Okej, tack, då är jag med. Misstänkte att jag fått något om bakfoten och misstolkade det där med 'under tryck'. Med faller menade jag bara att den är 'fångad' i jordens gravitationsfält och använde kanske uttrycket felaktigt då jag faktiskt vet att den avlägsnar sig.
Senast redigerad av Noxyl 2018-01-23 kl. 14:44.
Citera
2018-02-17, 02:57
Medlem
PsychoticAliens avatar
Ingen aning om frågan varit uppe en massa gånger redan men testar så ser vi om någon lackar.

Jag undrar om det här med universums ålder. Eller kanske rättare sagt vårt big bangs ålder (?).
Det sägs att vi har ett ungt universum med sina 13,8 miljarder år.
No shit.. 13,8 miljarder år... det är ju verkligen ingenting ur ett universellt perspektiv. Vår jord är knappt en tredjedel så gammal, det borde säga en hel del kan jag tycka.

Vi har alltså seriösa astrofysiker, astronomer, kalla dem vad ni vill, som är inne på spåret att dessa 13,8 miljarder år är allt som någonsin har funnits. Innan dess fanns ingenting i detta ingenting med oföränderliga egenskaper som helt uppenbart kunde leda fram till existens - big bang, stjärnor, planeter osv. Men egenskaperna ville inte göra sig påminda, så att säga, förrän för 13,8 miljarder år sedan trots att de lika gärna kunde ha gjort det för 99999999999999999 centiljoner år sedan i jordliga mått mätt. Egenskaperna är ju som sagt eviga och oföränderliga.

Men vårt universum är ju ungt som sagt- 13,8 miljarder år och innan dess fanns ingenting... någonsin.

Min fråga är - hur kan seriösa människor tro på det här? Är lite osäker på de allra senaste rönen men är inte det här fortfarande den mest betrodda teorin?

Hur är det möjligt?

Skulle vi tro på forskarna om de sa att universum var 6 miljarder år gammalt också och att ingenting någonsin fanns innan dess? Nääää? Det vore störtlöjligt eller hur? Men 13,8 miljarder år låter ganska rimligt?
Jag tror ni förstår min poäng. Är helt på det klara med att de flesta av er inte är lika konfunderade som mig, det har jag förstått för länge sen, men kan någon vänligen förklara hur det kommer sig att vi ska förväntas ta in så här bisarr information och se det som sanning? Hur klarar så många av er av att göra det?
Vad är det för starka argument vi har att ta i beaktning?
Senast redigerad av PsychoticAlien 2018-02-17 kl. 03:00. Anledning: korrigering
Citera
2018-02-17, 09:55
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Ingen aning om frågan varit uppe en massa gånger redan men testar så ser vi om någon lackar.

Jag undrar om det här med universums ålder. Eller kanske rättare sagt vårt big bangs ålder (?).
No shit.. 13,8 miljarder år... det är ju verkligen ingenting ur ett universellt perspektiv. Vår jord är knappt en tredjedel så gammal, det borde säga en hel del kan jag tycka.

Vi har alltså seriösa astrofysiker, astronomer, kalla dem vad ni vill, som är inne på spåret att dessa 13,8 miljarder år är allt som någonsin har funnits. Innan dess fanns ingenting i detta ingenting med oföränderliga egenskaper som helt uppenbart kunde leda fram till existens - big bang, stjärnor, planeter osv. Men egenskaperna ville inte göra sig påminda, så att säga, förrän för 13,8 miljarder år sedan trots att de lika gärna kunde ha gjort det för 99999999999999999 centiljoner år sedan i jordliga mått mätt. Egenskaperna är ju som sagt eviga och oföränderliga.

Men vårt universum är ju ungt som sagt- 13,8 miljarder år och innan dess fanns ingenting... någonsin.

Min fråga är - hur kan seriösa människor tro på det här? Är lite osäker på de allra senaste rönen men är inte det här fortfarande den mest betrodda teorin?

Hur är det möjligt?

Skulle vi tro på forskarna om de sa att universum var 6 miljarder år gammalt också och att ingenting någonsin fanns innan dess? Nääää? Det vore störtlöjligt eller hur? Men 13,8 miljarder år låter ganska rimligt?
Jag tror ni förstår min poäng. Är helt på det klara med att de flesta av er inte är lika konfunderade som mig, det har jag förstått för länge sen, men kan någon vänligen förklara hur det kommer sig att vi ska förväntas ta in så här bisarr information och se det som sanning? Hur klarar så många av er av att göra det?
Man tror på den teorin för att det är den vettigaste förklaringen, och den backas upp av beräkningar och modeller. Att det är just 13,8 miljarder år (med en osäkerhet på 21 miljoner år) visar olika mätningar och beräkningar man har gjort. Det är ingenting forskarna kastar ur sig i brist på bättre svar. Det är tvärtom ett väldigt väl belagt hävdande.

Läs mer här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_the_universe
Senast redigerad av arcsin 2018-02-17 kl. 09:57.
Citera
2018-02-17, 14:27
Medlem
Citat:

Hur är det möjligt?

Ett missförstånd här är att det skulle ha existerat någon oändlig tidsperiod före Big Bang
Citera
2018-02-17, 15:33
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:

Hur är det möjligt?

Det observerbara univserumet är 13.8 miljarder år. Inget mer antas.

Man vet hastigheten på ljuset och man fukserar så långt tillbaka man kan med en kikare, radar etc, det ska fånga elektromagnetisk-strålning. Tillslut ser man en stor vägg av utsmetad energi. Det är allt. Utifrån mönsterna och kunskapen om fysik kan vi dra en massa acceptabla logiska slutsatser. Förövrigt de bästa vi kan.

Där är vi.
Senast redigerad av Yppsilon 2018-02-17 kl. 15:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in