Citat:
Ursprungligen postat av
Roy666
Jag ser bara en väg i Sverige = SD och sedan hoppa av tåget innan det blir för starkt, men det är en otroligt vansklig väg att gå, men enda alternativet jag i dag ser.
Då tycker jag att du läser följande artikel och stödjer damen i fråga (för du lär säkerligen hålla med i sak);
https://nyheter24.se/debatt/767489-paula-bieler-sd-jag-ar-sarartsfeminist
Paula Bieler, Sverigedemokraternas jämställdhetspolitiska talesman:
"Jag är särartsfeminist. Kort sagt innebär detta att jag tror att vissa av de skillnader som finns mellan mäns och kvinnors liv grundar sig i att vi inte är skapta helt likadana och att vi tenderar att göra lite olika val, ha lite olika preferenser. På individuell nivå är givetvis skillnaderna inom respektive grupp större än mellan dem, och det vore inte bara dumt utan direkt skadligt att hävda att alla av ett visst kön skulle vara på ett visst sätt. Men om något fler kvinnor tenderar att söka sig till exempelvis vårdsektorn och något fler män föredrar industrin så ser jag inte detta som ett problem. Problematiskt är det däremot om villkoren inom en bransch eller sektor är dåliga.
Jag är inte rädd för olikheter, men jag är rädd för en politik som ger olika villkor baserat på kön. För mig är det en självklarhet att män ska ha samma automatiska rätt till vårdnad av sina barn som kvinnor, oavsett om föräldrarna är gifta eller inte. För mig är det självklart att något sådant som "positiv särbehandling" aldrig kan existera. För mig är det självklart att du ska få respekt och acceptans för dina val, oavsett vilket kön du har, vilka val du gör och om de passar in i en gammal norm eller en ny. Det är vad jämställdhet betyder för mig, och det är vad jag kommer att arbeta för."
Det här är lite av det tankestoff som Sverigedemokraterna för på det jämställdhetspolitiska området och genom en uttalad
särartsfeminist (och åsikterna samt perspektiven är per definition särartsfeministiska). Har sett varenda jämställdhetspolitisk debatt i riksdagen sedan Sverigedemokraterna tillträde i riksdagen and beyond - det här
är partiets jämställdhetspolitik i ett nötskal.
Vält nu inte Sölvesborg för att Sverigedemokraterna har blivit, eh, "påkomna" med att föra feministisk politk. Överraskningen bygger på okunskap - framstimulerad av vänsterblocket (någonsin hört talas om särartsfeminism, liberalfeminism eller anarkafeminism under skolgången eller i traditinella medier?) - och på att partiet
förstår att Kreti och Pleti inte riktigt är redo för den, eh, "brutala" sanningen...