2018-01-18, 20:25
  #1897
Medlem
N.Dongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Var inte Alistair Crowley inne lite på satanismen också?
"Gör vad du vill" typ.

Som sagt. En riktig ego-religion.
Om en pedofil utnyttjar ett barn sexuellt och sen dödar ungen så borde det i en satanists värld vara rättfärdigt.
Har jag rätt?
Pedofilen vill ju bara tillfredsställda sig själv.
Wicca brukar ju blandas ihop med satanism ibland, men wiccanerna har i alla fall budet att: Eight words the Wiccan Rede fulfill, An it harm none do what ye will.

Så åtminstone i den religionen skulle en barnamördande pedofil inte vara rättfärdig.
Citera
2018-01-19, 00:04
  #1898
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Var inte Alistair Crowley inne lite på satanismen också?
"Gör vad du vill" typ.

Som sagt. En riktig ego-religion.
Om en pedofil utnyttjar ett barn sexuellt och sen dödar ungen så borde det i en satanists värld vara rättfärdigt.
Har jag rätt?
Pedofilen vill ju bara tillfredsställda sig själv.

Nej, du verkar inte veta något om vad du skriver om. Varken vad gäller Satanism eller Crowley.

Crowley var inte satanist men han har inspirerat vissa satanister. Medan Anton LaVeys variant av satanism ofta har uttryckts, eller urartat, till kortsiktig egoism så är "gör vad du vill" och "kärlek är lagens hela" från Thelema (Crowleys religion) något mer djupt. Det handlar inte om att göra vad som faller dig in i stunden, snarare tvärt om.

Crowley hade en tanke om att varje människa hade en väg att följa i livet. Givet våra förutsättningar, vår existens i tid och rum och liknande finns det alltid en bana som är den sanna i förhållande till den vi är. Hans system kallar detta för den Sanna Viljan. Detta handlar alltså inte om tillfälliga påhitt, övergående begär och liknande. Det är en mer andlig resa för att finna essensen i den riktning vi borde ta. Det finns också en tanke om en perfekt ordning, att om alla följde sin Sanna Vilja skulle inga kollisioner ske viljorna emellan.
Citera
2018-01-19, 00:56
  #1899
Medlem
Gabriel Knights avatar
Om man bara tänker på sig själv och bara uppfyller sina egna önskningar är det ju i grunden avsaknad av uppoffrande kärlek till tex sin familj och vänner mm och det är ju därför man kallar det för motsatsen till kristendom och egentligen många andra religioner också som tex de asiatiska, som alla talar om kärlek inte bara till sig själv utan även andra människor och varelser på jorden.

Egoism och egenkärlek, själviskhet mm fördöms i de allra flesta religioner även de som fanns i antiken tex i det forna Egypten eller i Vedaskrifterna som utgör grunden för bla hinduismen samt från zoroastrianismen i Iran.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zoroastrism

Nu har jag inte läst någon av de författare som hänvisas i tråden. De kanske har en något modernare tolkning av religionen och säger att man också kan älska och bry sig om sin familj men inte bry sig om andra människor och varelser utanför den sfären men tittar man på den mer traditionella antika tolkningen som många andra religioner gör så utgår den ifrån tanken att den enskilde personen inom religionen är så självisk och egenkär att den lever ensam i total avsaknad av kärlek och empati till andra människor och varelser inklusive familj.
Detta anser företrädare för andra religioner skapar kaos och oreda i världen eftersom ingen människa är en isolerad ö utan är en flockvarelse som ska leva i harmoni med andra människor och varelser på jorden och därför fördömer man en sådan religion.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2018-01-19 kl. 00:57. Anledning: Tog bort ett ord för mycket i meningen
Citera
2018-01-19, 09:23
  #1900
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Var inte Alistair Crowley inne lite på satanismen också?
"Gör vad du vill" typ.

Som sagt. En riktig ego-religion.
Om en pedofil utnyttjar ett barn sexuellt och sen dödar ungen så borde det i en satanists värld vara rättfärdigt.
Har jag rätt?
Pedofilen vill ju bara tillfredsställda sig själv.

Bedöm själv vad La Veys Satanism innebär:

De Elva Satanistiska Jordreglerna
1. Aldrig avge åsikter eller råd om du inte är tillfrågad.
2. Inte berätta om dina besvär för andra om du inte är säker på att de vill höra dem.
3. När du är i någon annans lya, visa respekt eller gå in dit.
4. Om en gäst i din lya förargar dig, behandla denne grymt och obarmhärtigt.
5. Gör inga sexuella framstötar om du inte är säker på att en parningsignal avgivits.
6. Ta inte det som inte tillhör dig, om det inte är en sådan börda för den andra personen att denne ber om att bli fråntagen den.
7. Att erkänna de magiska krafter som du framgångsrikt har framkallat i syfte att uppfylla dina önskningar. Om du förnekar de magiska krafterna efter att ha framkallat dem med framgång, kommer du att förlora allt du har införskaffat.
8. Inte anmärka eller klaga på sådant som du inte direkt berörs av.
9. Aldrig skada små barn.
10. Aldrig döda icke-mänskliga djur om du inte attackerats eller behöver för din föda.
11. När du promenerar i öppna områden, besvära ingen. Om någon besvärar dig, be honom att sluta. Om han inte slutar, förstör honom.
– Anton Szandor LaVey, 1967.

De Nio Satanistiska Synderna
1. Idioti – det är synd att idioti inte är smärtsamt.
2. Anspråksfullhet – med andra ord: dryghet. Den värsta inställningen.
3. Solipsism – istället ”gör mot andra så som de gör mot dig”.
4. Självbedrägeri
5. Flockbekräftelse – följ aldrig massan, var en enskild individ.
6. Avsaknad av perspektiv – igen; ta reda på din mening med livet inte andras.
7. Glömska av gamla ortodoxer – Vi är förväntade att hylla intelligensen hos skaparen och glömma originalet. Detta främjar ett bortskaffande av samhället.
8. Motproduktiv stolthet – erkänn att det inte fungerar för dig om det inte gör det.
9. Inte tillräckligt estetisk – att inte se det goda och skönheten.
Citera
2018-02-04, 04:47
  #1901
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Är det att man dyrkar satan? Men om man dyrkar satan och allt ont och elände, då är det väl lika bra att begå självmord direkt så har man bejakat allt eläne till 100%?
Är Marilyn Manson satanist? Han är ju så trevlig.
Marilyn Manson är ju schizofren , för att förtydliga : mentalt sjuk kvaddad individ som mår mkt illa och som exponerar sin sjukdom
Citera
2018-02-04, 10:59
  #1902
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Om man bara tänker på sig själv och bara uppfyller sina egna önskningar är det ju i grunden avsaknad av uppoffrande kärlek till tex sin familj och vänner mm och det är ju därför man kallar det för motsatsen till kristendom och egentligen många andra religioner också som tex de asiatiska, som alla talar om kärlek inte bara till sig själv utan även andra människor och varelser på jorden.

Egoism och egenkärlek, själviskhet mm fördöms i de allra flesta religioner även de som fanns i antiken tex i det forna Egypten eller i Vedaskrifterna som utgör grunden för bla hinduismen samt från zoroastrianismen i Iran.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zoroastrism

Nu har jag inte läst någon av de författare som hänvisas i tråden. De kanske har en något modernare tolkning av religionen och säger att man också kan älska och bry sig om sin familj men inte bry sig om andra människor och varelser utanför den sfären men tittar man på den mer traditionella antika tolkningen som många andra religioner gör så utgår den ifrån tanken att den enskilde personen inom religionen är så självisk och egenkär att den lever ensam i total avsaknad av kärlek och empati till andra människor och varelser inklusive familj.
Detta anser företrädare för andra religioner skapar kaos och oreda i världen eftersom ingen människa är en isolerad ö utan är en flockvarelse som ska leva i harmoni med andra människor och varelser på jorden och därför fördömer man en sådan religion.

LaVeys Satanism har ibland urartat i kortsiktig egoism, främst hos unga och mindre mogna Satanister. Men generellt är den egoism som finns inom den moderna Satanismen inte av den form att man sköter sig själv och skiter i alla andra. Det du nämner som kärlek till sin familj t.ex. är mycket vanligt. Däremot finns det inget inom denna Satanism som anser det vara dogmatiskt. Satanisten både ger och tar beroende på vad denne får för gensvar.

I Kristendomen ska kärleken vara förbehållslös medan den i Satanismen bygger på just förbehåll. Får man något tillbaka, dvs om kärleken är ömsesidig, finner Satanisten inget fel med den. Det finns också en tanke om en långsiktig egoism där jag stött på Satanister som t.ex. är djurrättskämpar eller miljöaktivister. En sådan kamp kan också tolkas in i den Sataniska egoismen om den ger tillfredsställelse för den individuelle Satanisten. Vad gäller miljökamp finns också en tanke m att "bara sjuka djur skitar ner i sina egna hem" (parafraserat från LaVey).

Det finns också en tanke på att det är nyttigt för människan som djur (för hon ses som ett djur av Satanister) att uttrycka alla känslor. Därför förnekar Satanisten sällan någon känsla i sig. Tanken är inte att välja har framför kärlek, eller egoism framför altruism men att alla känslor ska få spelutrymme så att de inte undertrycks, vilket i sin tur ses som något negativt.
Citera
2018-02-16, 13:48
  #1903
Medlem
1 Vad har Anton Szandor LaVey betytt för satanismen?
Anton LaVey är grundaren till satanismen och har bestämt flera regler om hur man bl.a ska leva troende inom satanism.

2 Hur stor anses sataninsmen vara idag?

3 Hur är det att vara satanist?
Jag som satanist känner mig hatad, efter att medierna har uppmärksammat satanismen och framstått oss som något avskyvärd. Annars besvärar jag inte eller klagar på känslorna.

4 Vad betyder ordet satanist?

5 Har musiker som anser sig vara satanister något gemensamt med er?
Rock är satanismernas musik och det vi har gemensamt är att vi båda är satanister och är ingående inom satanismen.

6 Hur är kritikerna från massmedia? Bra/dåliga?
Dåliga.

7 Utför ni ritualer? i så fall hur det fungerar och varför.
Man måste klä sig på ett särskillt sätt osv. här har du länken till en av ritualerna: http://antonlaveywascorrect.blogg.se/2016/may/satanistiska-ritualer-och-regler.html

8 Är detta en farlig "religion"?[/quote]
Nej, eftersom att enligt Anton LaVeys regler så får man inte besvära någon om han inte slutar, man får inte skada djur, utsätta någon för sexuella närmanden eller skada barn. Man får inte besvära någon heller så på det viset är det helt ofarligt. Dock så utför man ritualer som säljer sin själ till Lucifer, vilket anses vara farligt för vissa, men är inte heller farligt. Det är som att "förlova" sig i troende som varar för evigt med Lucifer (om man ska vara uppriktig; man är som registrerad i Lucifers helvete, man är liksom en av folket till 100% om man utför ritualerna och lagarna).
Citera
2018-02-16, 21:27
  #1904
Medlem
nerdnerds avatar
Av någon anledning verkar satanism, speciellt i LaVeys tappning, ses med väldigt blida ögon av ateister och Humanister. Ungefär på samma sätt som med pastafarianism. Kan det möjligen vara så att de inte tar dessa religioner riktigt på allvar?

Exempel från Humanistbloggen:
http://humanistbloggen.blogspot.se/2014/05/finstamd-sataniststaty-snart-vid.html?m=1
Citera
2018-02-17, 17:31
  #1905
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Av någon anledning verkar satanism, speciellt i LaVeys tappning, ses med väldigt blida ögon av ateister och Humanister. Ungefär på samma sätt som med pastafarianism. Kan det möjligen vara så att de inte tar dessa religioner riktigt på allvar?

Exempel från Humanistbloggen:
http://humanistbloggen.blogspot.se/2014/05/finstamd-sataniststaty-snart-vid.html?m=1

Pastafari är ju en hittepåreligion som ursprungligen kommer från Bobby Henderson som ett sätt att motarbeta på det sätt religion förekommer i amerikanska skolor. Det är klart att de så kallade "nya ateisterna" tycker det är roligt.

Vad gäller LaVeys Satanism (och särskilt i Gilmores tappning) finns det säkert en del som är positiva till den eftersom den delar den grundläggande kritiken av annan organiserad religion. Den utgår från samma typ av kritik som de själva nyttjar. Däremot tenderar de "nya ateisterna" och humanisterna att helt förkasta den magiska delen av Satanismen samt dess moral och etik som ofta går på tvärs med deras åsikter (särskilt humanisterna givetvis).

Jag tror inte Satanismen generellt ses på med blida ögon av dessa människor. Däremot finns det vissa representanter för den rörelsen som verkar ha ett intresse för ämnet. Det är lite som på 90-talet när moderata och/eller liberala magasin publicerade några positiva artiklar om Satanismen. Då fick en del för sig att dessa rörelser i stort var positiva gentemot Satanismen, vilket naturligtvis inte är sant. Antagligen uppskattade de bara delarna som de hade gemensamt med Ayn Rand som länk mellan de båda, och inte så mycket mer.
Citera
2018-02-17, 17:44
  #1906
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iHobo
1. Satan representerar hängivenhet istället för avhållsamhet!

2. Satan representerar livskraftig existens istället för andliga önskedrömmar!

3. Satan representerar obefläckad visdom istället för hycklande självbedrägeri!

4. Satan representerar vänlighet till dem som förtjänar den istället för kärlek slösad på otacksamma!

5. Satan representerar hämnd istället för att vända andra kinden till!

6. Satan representerar ansvar till den ansvarsfulle istället för omtanke för psykiska vampyrer!

7. Satan representerar människan som ett djur av många, ibland bättre, men ofta sämre än dem som går på alla fyra, och som på grund av sin ?gudomligt spirituella och intellektuella utveckling? har blivit det grymmaste djuret av alla!

8. Satan representerar alla de så kallade synderna då de alla leder till fysisk, mental eller emotionell tillfredsställelse!

9. Satan är den bästa vän kyrkan haft, då han hållit den rullande i alla dessa år!


Djävulsdyrkan och satanism är INTE samma sak, djävulsdyrkarna är bara underliga människor som gillar att döda djur.

Kortfattat;
Satanism: Du är du, du är bäst, ta hand om dig och endast dig i första hand.



Hoppas det löser lite, själv är jag inte satanist, men har en flickvän som är intresserad av sånt trams.


För att inte förglömma alla har vi gudar/gudinnor som återspeglar oss själva.
Att tillbe sin gud/gudinna är att tjäna lucifer.
Vilken gudinna/gud man än har är någonting båda måste välja.
Att offra till sin gud/gudinna kan endast ske med hjälp av en överstepräst.
Men man kan tjäna sin gud/gudinna genom små offergåvor.
Allt är och sker inte av egoism utan har sina naturliga återspeglingar. Att tjäna lucifer är det enda rätta osv.
Citera
2018-02-17, 17:56
  #1907
Medlem
SituationReports avatar
Det är väl en slags motpol till Guds vilja. Inte nödvändigtvis ofördelaktigt för människor.

Vilket namn man än sätter på ett unisont uniformt väsen till vilket många flockas, så bildas en kraft istället för endast en fri vilja.

Satan bör representera anti-pol till den religion som säger att Satan existerar som motpol till Gud. Satanism är förmodligen ett slags missnöjesparti inom spirituell kultur i väst. En slags rebellisk "ungdomskultur" för att reta de kristna föräldrarna och samhället.

__________________
Senast redigerad av SituationReport 2018-02-17 kl. 18:01.
Citera
2018-02-20, 21:37
  #1908
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Av någon anledning verkar satanism, speciellt i LaVeys tappning, ses med väldigt blida ögon av ateister

Kanske av några ateister ... men räkna t.ex. inte mig blant dessa.

Jag anser "satanism" vara en diffus manifestation av okunskap, nån typ av anti-teism, en förvrängd kvarlämning från medeltiden och/eller juvenilt trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in