2018-02-16, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det stämmer att dom vattenlösliga vitaminerna påverkas, men detta är marginellt. Varken homogenisering eller pastörisering har negativ påverkan på näringen i mjöken, det påverkar inte proteinet eller fettet.

Vill du fortsätta hävda detta så hänvisa till källa för ditt påstående.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://stud.epsilon.slu.se/8488/1/sapieja_a_150916.pdf&ved=2ahUKEwic0ILz2qrZAhUCshQK HYZlCu8QFjAAegQIDxAB&usg=AOvVaw3wke0pwMxrR02NDU41o 6SD

http://www.jonasbergqvist.se/mjolkprodukter

Källa 1.

Och lite citat för att göra det lätt:
"Pastörisering är en värmebehandling där mjölken hettas upp till hög temperatur under kort tid i syfte att avdöda oönskade mikroorganismer. Lågpastörisering är vanligast och används på all konsumtionsmjölk i Sverige. Mjölkfett, mineraler, laktos och kasein påverkas inte i någon större grad av lågpastörisering. Vassleproteiner påverkas i liten grad där endast en liten andel förändras. Sammanfattningsvis har lågpastörisering ingen eller väldigt liten påverkan på de flesta komponenterna i mjölken, vitaminer kan dock brytas ner i olika grader. Den värmebehandling som kan ge väsentliga förändringar hos mjölk är UHT. Vid UHT-behandling denaturerar en större andel vassleprotein än vid lågpastörisering, detta leder till kokt smak hos mjölk som är en icke önskvärd effekt som bidrar till att konsumenter i Sverige väljer bort dessa produkter. Inga studier kunde hittas på huruvida pastörisering påverkar biotillgänglighet av mjölkens näringsämnen. Homogenisering är en metod som används med syfte att förhindra gräddsättning hos mjölk, mjölkens pressas med högt tryck genom en mycket smal spalt vilket resulterar i att fettkulornas storlek reduceras. Homogenisering leder till förändringar hos mjölkens fett och protein. MFGM slås sönder och fettkulorna får nya komponenter bundna till ytan, främst kaseiner som binder in och kompletterar där MFGM inte räcker till då kontaktytan hos fettkulorna ökar. Behandlingen påverkar inte mjölkens komponenter i någon större grad och bidrar inte till några oönskade sensoriska förändringar. Homogenisering anses påverka upptag av fett och protein positivt till följd av finfördelning av näringsämnena. Behandlingen anses inte påverka laktosintolerans och mjölkproteinallergi, förutom i några fall där barn med mjölkproteinallergi visade på mer symptom vid intag av homogeniserad mjölk. Effekter på sjukdomar och allergitillstånd är ett ämne där vidare studier bör genomföras för att man ska kunna fastställa dess påverkan."

Källa 2.

"Pastörisering och mjölkens näringsvärde
Det finns en del studier som tittat på vad som händer med näringsvärdet i mjölken vid pastörisering. Det är exempelvis visat att mängden av vitamin B och C minskar, men denna minskning anses inte alltid vara av praktisk betydelse. I en studie ses att vitamin B12 minskar i mängd (15). En del andra studier visar att mängden av flera fettlösliga vitaminer och mineraler inte minskar vid pastörisering. Sammantaget finns det alltså bevis för att en del näringsämnen minskar i mängd efter pastörisering, men det är förmodligen inte den effekten som ger de största negativa effekterna. Till försvar för pastörisering hörs ofta argumentet att näringsvärdet i mjölken bibehålls eller försämras enbart marginellt.

Den stora negativa effekten av pastörisering är förmodligen att en rad olika bioaktiva ämnen förstörs rent kemiskt. En studie visar exempelvis att vassleproteinet förstörs vid ultrapastörisering, även till viss del vid lågpastörisering och homogenisering (16). Proteiner börjar nämligen denaturera redan vid ca 45 grader, vilket betyder att de ändrar kemisk form och inte längre har samma mottaglighet i kroppen. Mjölk innehåller vidare en rad olika nyttiga bakterier. Det kan ses som att opastöriserad mjölk har ett inbyggt skydd mot att vissa bakterier tar överhand utan mjölken reglerar sin jämvikt automatiskt. Lactobaciller producerar enzymer, till exempel enzymet laktas och att pastöriseringen dödar de nyttiga lactobacillerna är huvudtesen varför laktosintoleranta personer tål opastöriserad mjölk bättre än pastöriserad."

Så att säga att det inte påverkas alls är att ljuga. Ja, lågpastöriserad påverkar mindre än hög men faktum kvarstår. Och som jag sa tidigare så är det värsta att man inte endast tar död på de patogena bakterierna, utan att även de goda lacto dör.

Läsvärt:

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/mjölkbonde-får-stöd-av-bakterieexpert-1.3721834

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/mjölkbonde-får-stöd-av-bakterieexpert-1.3721834

Hoppas även du inser att allergi är en av de sjukdomar som växt mest de senaste 50 åren eller så.

Tror 20-25 procent har allergi idag i Sverige. 1950 var det <1% om jag inte minns fel.
Citera
2018-02-16, 16:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Mängden som näringsämnena påverkas är så liten att det inte har någon praktisk betydelse. Det finns heller inga belägg för att laktosintoleranta tål opastöriserad bättre, eftersom pastörisering INTE påverkar mjölksockret. Även det där med "goda" bakterier i opastöriserad mjölk har dåligt underlag rent vetenskapligt.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/mjolk-och-mejeriprodukter/varfor-pastoriseras-mjolken
Citat:
Studierna visar också att det är annat i bondgårdsmiljön som skulle kunna minska risken för allergi. Det går inte att säga vilken "bondgårdsfaktor" som är mest avgörande, utan troligen är det ett samspel.
Citat:
Det finns ingen forskning som visar att man kan bota allergi genom att dricka opastöriserad mjölk.

Citat:
Pastöriseringen gör inte att det blir mer laktos i mjölken. Den påverkar inte heller vår förmåga att bilda enzymet laktas, som bryter ner mjölksockret.
Citat:
Livsmedelsverket bedömer att hälsoriskerna med konsumtion av opastöriserad mjölk överväger den möjliga nyttan med avseende på minskad risk för utveckling av allergi.

Citat:
Kylförvarad opastöriserad mjölk innehåller inte lägre halter laktos än pastöriserad mjölk och kan därför inte rekommenderas istället för pastöriserad mjölk till personer med laktosintolerans. Opastöriserad mjölk kan inte bota primär eller sekundär laktosintolerans.

Citat:
Det vetenskapliga underlaget för att bedöma effekten av pastörisering på vitamininnehållet i mjölk svagt, men de underlag som finns tyder på att skillnaderna mellan vitaminkoncentrationer i opastöriserad och pastöriserad mjölk inte är av betydelse för näringsintaget i befolkningen.

Lägg ned ditt trams nu.
Citera
2018-02-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Mängden som näringsämnena påverkas är så liten att det inte har någon praktisk betydelse. Det finns heller inga belägg för att laktosintoleranta tål opastöriserad bättre, eftersom pastörisering INTE påverkar mjölksockret. Även det där med "goda" bakterier i opastöriserad mjölk har dåligt underlag rent vetenskapligt.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/mjolk-och-mejeriprodukter/varfor-pastoriseras-mjolken

Lägg ned ditt trams nu.

Mitt trams?

Om du hade läsförståelse högre än en 5 åring skulle du kanske förstår att jag inte sagt något om mjölksockret i mjölken? Det är lactobakterier som tillverkar laktas, mjölksockret är opåverkat.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lactobacillus

"Lactobacillus är ett släkte mjölksyrabildande, icke sporbildande, grampositiva bakterier, som därmed har egenskapen att kunna jäsa olika sockerarter till mjölksyra."

Ang bakterier i mjölk, goda som dåliga.

https://academic.oup.com/femsre/article/37/5/664/541439

Du kanske även missade "förutom i några fall där barn med mjölkproteinallergi visade på mer symptom vid intag av homogeniserad mjölk."

Älskar även att du använder livsmedelsverket som källa för de är såna kostexperter .

Bevisar bara vilken tratt du är utan förmåga att ta in och bearbeta information, over and out. .
Citera
2018-02-16, 17:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Mitt trams?

Om du hade läsförståelse högre än en 5 åring skulle du kanske förstår att jag inte sagt något om mjölksockret i mjölken? Det är lactobakterier som tillverkar laktas, mjölksockret är opåverkat.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lactobacillus

"Lactobacillus är ett släkte mjölksyrabildande, icke sporbildande, grampositiva bakterier, som därmed har egenskapen att kunna jäsa olika sockerarter till mjölksyra."

Ang bakterier i mjölk, goda som dåliga.

https://academic.oup.com/femsre/article/37/5/664/541439

Du kanske även missade "förutom i några fall där barn med mjölkproteinallergi visade på mer symptom vid intag av homogeniserad mjölk."

Älskar även att du använder livsmedelsverket som källa för de är såna kostexperter .

Bevisar bara vilken tratt du är utan förmåga att ta in och bearbeta information, over and out. .
I en av dina så kallade källor stod det:
Citat:
Lactobaciller producerar enzymer, till exempel enzymet laktas och att pastöriseringen dödar de nyttiga lactobacillerna är huvudtesen varför laktosintoleranta personer tål opastöriserad mjölk bättre än pastöriserad."
Vilket inte stämmer som sagt, vilket stod i ett av mina citat.:
Citat:
kan därför inte rekommenderas istället för pastöriserad mjölk till personer med laktosintolerans.
Så nej, är du laktosintolerant finns det inga fördelar med opastöriserad mjölk. Är du laktosintolerant ska du dricka laktosfri mjölk, som har enzymet laktas tillsatt.

"förutom barn med mjölkproteinallergi"- Jaha, och här vet man inte om opastöriserad/icke-homogeniserad skulle vara bättre för att minimera risken att utveckla en sådan. Vilket även står raden efter i texten du citerade
Citat:
"Effekter på sjukdomar och allergitillstånd är ett ämne där vidare studier bör genomföras för att man ska kunna fastställa dess påverkan."

Livsmedelsverkets råd och rekommendationer är baserat på vetenskapligt underlag. Jag är fullt kapabel till att ta in information. Finns ingen tvekan om att pastöriserad är bättre än opastöriserad, påverkan det har på näringen i mjölken är så försvinnande små att det inte är relevant. Det är ju dessutom förbjudet att säljas i butik.
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-02-16 kl. 17:17.
Citera
2018-02-16, 17:50
Medlem
I hur många länder dricks det mjölk av vuxna?
Mjölk än en produkt som ges av mamman till sitt barn och inget mer.
Visst, jag kan ta mig ett glas ibland (helst när man vaknar på Söndagsmorgonen)
men helst med x-antal skedar O`boy i
så skeden står av sig själv rakt upp ur glaset och det knappt går att röra
runt chokladpulvret. Annars finns det exakt noll anledning att som vuxen
dricka en dryck som är till för kalvar!
Citera
2018-02-16, 18:09
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flarran99
I hur många länder dricks det mjölk av vuxna?
Mjölk än en produkt som ges av mamman till sitt barn och inget mer.
Visst, jag kan ta mig ett glas ibland (helst när man vaknar på Söndagsmorgonen)
men helst med x-antal skedar O`boy i
så skeden står av sig själv rakt upp ur glaset och det knappt går att röra
runt chokladpulvret. Annars finns det exakt noll anledning att som vuxen
dricka en dryck som är till för kalvar!

Att i vuxen ålder kunna tillgodogöra sig näringen i komjölk är en alldeles förträfflig egenskap som här i det karga Nordeuropa räddat livet på åtskilliga, historiskt sett. Om jag inte missminner mig så har man med DNA-analyser och statiska modeller kunnat uppskatta att den genmutation som gör att de flesta av oss nordbor kan spjälka laktos även i vuxen ålder uppstått i någon individ i Norden någon gång under folkvandringstid/tidig järnålder. Eftersom denna egenskap ger en såpass ökad överlevnadsförmåga har evolutionstrycket slagit ut de flesta andra. I modern tid är detta inte särskilt betydelsefullt. Själv dricker jag sällan mjölk.
Citera
2018-02-16, 18:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Bör jag välja något med probiotika i då också? Sockerdopade produkter köper jag inte längre.

Filmjölk/yoghurt har naturlig probiotika. Du behöver inte produkter/ska verkligen hålla dig hålla dig borta ifrån diverse bluffprodukter som kostar 50-100% mer än vanlig surmjölk. Produkterna med "probiotika" skrivet på paketen är ofta extradopade med socker, antingen genom socker direkt eller indirekt via bär/sylt.
Citera
2018-02-16, 19:42
Medlem
marcus90_kungs avatar
Finns det någonting som hävdar motsatsen? Jag har hört folk säga att mjölk är bra för både det ena och det andra. Belägg för detta har jag dock aldrig hört talas om. Några belägg för att det skulle vara särskilt skadligt har jag heller aldrig hört eller läst. Däremot så är det generellt jävligt WT att dricka mjölk och WTs livsstil är alltid mindre hälsosam än svennebanans livsstil, vilket medför att de i högre utsträckning blir sjuka. Skulle man jämföra folk som bär "varg-ylar-mot-måne-T-shirts" med folk som inte gör det, så skulle man förmodligen hitta ett samband mellan varg-T-shirts och övervikt. Det betyder dock inte att varg-T-shirts orsakar övervikt.
Citera
2018-02-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Finns det någonting som hävdar motsatsen? Jag har hört folk säga att mjölk är bra för både det ena och det andra. Belägg för detta har jag dock aldrig hört talas om. Några belägg för att det skulle vara särskilt skadligt har jag heller aldrig hört eller läst. Däremot så är det generellt jävligt WT att dricka mjölk och WTs livsstil är alltid mindre hälsosam än svennebanans livsstil, vilket medför att de i högre utsträckning blir sjuka. Skulle man jämföra folk som bär "varg-ylar-mot-måne-T-shirts" med folk som inte gör det, så skulle man förmodligen hitta ett samband mellan varg-T-shirts och övervikt. Det betyder dock inte att varg-T-shirts orsakar övervikt.

LOL då är väl 90% av våra förfäder "WT" med tanke på att de var bönder de flesta.
Hade kor och drack mjölk dagligen. Och - i varje fall mina förfäder - levde hyfsat friska och fick en naturlig död mellan 80 o 98.

Aftonblajan sätter ständigt nya rekord i rena skit och vilseledande propagandaartiklar.
Det enda skadliga i mjölken är isf det som är runt den - förpackningen. Och, kanske den sönderprocessade mjölken med "lite längre hållbarhet". DEN borde förbjudas. Gärna tillsammans de svenska fake news kvällstidningarna.

Nu ska jag hälla upp ett STORT glas riktig 3%-mjölk och njuta!
Senast redigerad av MrStreamer 2018-02-16 kl. 20:44.
Citera
2018-02-16, 22:53
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Mjölk är nyttigt! Sen att vissa är laktosintoleranta så betyder inte det ett "no no" för alla.
Två glas möljk på 5 dl ger dig 100% av dagliga intaget av vitamin B12 och kalcium.
http://matkalkyl.se/se-mjolkfett3.php
Visst innehåller mjölk en massa nyttigheter. Tyvärr får man även med onyttigheter på köpet.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/uppsala-forskare-mjolkdrickande-kopplat-till-okad-dodlighet

Källa: British Medical Journal
Senast redigerad av Old-Crow 2018-02-16 kl. 22:57.
Citera
2018-02-17, 07:08
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
LOL då är väl 90% av våra förfäder "WT" med tanke på att de var bönder de flesta.
Hade kor och drack mjölk dagligen. Och - i varje fall mina förfäder - levde hyfsat friska och fick en naturlig död mellan 80 o 98.
Som du kanske såg, så skrev jag att jag generaliserade. Att du tar illa upp har ingenting med våra förfäder att göra, då WT är ett relativt nytt begrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Aftonblajan sätter ständigt nya rekord i rena skit och vilseledande propagandaartiklar.
Det enda skadliga i mjölken är isf det som är runt den - förpackningen. Och, kanske den sönderprocessade mjölken med "lite längre hållbarhet". DEN borde förbjudas. Gärna tillsammans de svenska fake news kvällstidningarna.

Nu ska jag hälla upp ett STORT glas riktig 3%-mjölk och njuta!
Vill du hävda att "mjölk visst är nyttigt", så får du jättegärna göra det. Med källor som inte bara är mjölkpaketbaserade.

För att vara införstådd med att Aftonbladet är blaj, så är det förvånande att du är så okritiskt defensiv över mjölkens förträfflighet, trots att du förmodligen helt och hållet saknar belägg för din uppfattning.
Citera
2018-02-17, 09:25
Medlem
Det är rätt kul att trådens mest rabiata mjölkpropagandister är ett gäng sura rasister (det är jag också men jag tror inte att mjölk är särskilt nyttigt att dricka i vuxen ålder) som beter sig precia som ett gäng flykting-kärringar.. Fast kring mjölkens förträfflighet då. Jävla trögskallar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in