2018-02-15, 16:05
Medlem
Nyttigt är ett luddigt begrepp om man inte samtidigt nämner mängd.
Vin betraktas också som nyttigt, men bara en mindre mängd/dag. Vatten är till och med livsnödvändigt, men man kan samtidigt dricka sig till döds. Klart att mejeriprodukter inte giftiga på något sätt men samtidigt är det inget vår kropp kräver att få. Som alla andra varelser är vi designade att dricka vatten (helst ljummet eller varmt) inte mjölk från ett annat däggdjur, det vore ett evolutionärt misstag.
Att större delen av världens befolkning är känslig mot laktos är ytterligare ett tecken på att vårt tarmsystem inte är skapt till att bryta ner mejeriprodukter.

Kor är de få gånger man ser dem ett trevligt inslag i landskapsbilden, men i stora mängder är de dåliga för miljön. Inte lika dåliga som vi, men lågt ifrån bra. De kräver stora mängder vatten som är en bristvara, och odlingsbar mark som också är en bristvara. Så visst kan man fråga sig om det är etiskt riktigt att odla djurfoder istället för mat till människor. Gödseln från boskapen övergöder världens vatten och korna släpper ut metangas, som är betydligt värre än koldioxid. Dessutom är den största orsaken till att rengskog skövlas i Amazonas faktiskt boskapshållning och odling av djurfoder. Så inte skadar det att tänka över sin konsumtion oavsett vad det är. Man får handla och äta efter den värld man vill leva i. Personligen äter jag inget jag inte själv skulle kunna döda och jag dricker cocosmjölk för att det är så gott, och för att jag tillhör dem som har en mage som börjar råma om den kommer i kontakt med laktos.
Citera
2018-02-15, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flaggskrivare
Idiot. Brukar du se många grisar, kor och höns leva vilda i skogen?

Eller bäst var att djurens naturliga miljö inte är bra för dem.... herregud
Citera
2018-02-15, 17:26
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaggskrivare
Idiot. Brukar du se många grisar, kor och höns leva vilda i skogen?
Jag är på gott humör idag, så jag kan tåla dina oförskämdheter

Ja, jag har i alla fall sett vildsvin i skogen. Uroxen som är nötdjurens urmoder/stamfader är såvitt jag vet utdöda. Hönsens vilda stamform lever fortfarande någonstans i bortre Asiens djungel.

Men som sagt, mjölk är synnerligen nyttigt, det bevisas av att flera folkslag, inte bara Européer, utan även Afrikanska och Asiatiska, bibehåller förmågan att bilda laktas i tarmen i hela livet, och på det sättet kan tillgodogöra sig mjölk utan att få problem med magen. Massajerna är ett gott exempel, korna och mjölken är central i deras kultur.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-02-15 kl. 17:59.
Citera
2018-02-15, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273

Ja, jag har i alla fall sett vildsvin i skogen. Uroxen som är nötdjurens urmoder/stamfader är såvitt jag vet utdöda. Hönsens vilda stamform lever fortfarande någonstans i bortre Asiens djungel.

Men som sagt, mjölk är synnerligen nyttigt, det bevisas av att flera folkslag, inte bara Européer, utan även Afrikanska och Asiatiska, bibehåller förmågan att bilda laktas i tarmen i hela livet, och på det sättet kan tillgodogöra sig mjölk utan att få problem med magen. Massajerna är ett gott exempel, korna och mjölken är central i deras kultur.

Vad tycker du om grismjölk då? Har du smakat det någon gång? Är det gott?
Citera
2018-02-15, 18:26
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273

Men ärligt finns det verkligen anledning att dricka mjölk 2018? På vilket sätt är det nyttigt att kunna bryta ner laktas? Att vi får diabetes typ?

Känns aningen grottlogik att dricka ett annat djurs mjölk..
Citera
2018-02-15, 18:36
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Vilka vi?

När veganer och aktivister kommer med något ska man alltid vara skeptisk.

Som ung tål man mjölk väldigt bra. Samma gäller nordbor som tål mjölk bättre än exempelvis människor från medelhavet. Som vuxen kan man ta det lite lugnt med mjölk och inte överkonsumera. När man sen börjar närma sig ålderdomen är mjölk bra för motverka benbrott som exempelvis lårbensbrott eller liknande. Men rent generellt så är mjölk och ägg väldigt bra energikällor för oss människor så länge det inte överkonsumeras.

Med vi menar jag alla vi som dricker mjölk.
Citera
2018-02-15, 18:49
Medlem
tj.s avatar
Drygt 30 inlägg raderade. Fortsatta meningslösa oneliners och annat tjafs i tråden kommer att belönas med varning.
/Mod
Citera
2018-02-15, 19:40
Medlem
persona.von.gratas avatar
En metadiskussion och frågan om vem äger kostfågan vaknar.
Är det Aftonbladet, nyexade dietisten eller snabbmatssponsrade hallonbåts-professorn med nedlagda viktenheten? Själv har jag inte mycket övers för någon av dessa.

Det blir inte enklare när den allmänna synen verkara "ät varierad kost och spring mycket".
Jag har testat allt av ovanstående utan större hälsovinster.

För några år sedan snubblade jag på info om paleo (med inslag av low-carb). Jag tänker inte köra några "hallelujah" inlägg om detta, men för mig har det fungerat riktigt bra. Vad jag menar är att jag uppnådde min idealvikt (lumpenvikt) utan att köra svältdiet. Vidare så blev jag av med flera ålderskrämpor.

Jag tillhörde själv skaran som levde efter tallriksmodellen och "pasta är bra när man tränar". Jag trodde att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera. Jag var övertygad om att jag skulle dö på stört om jag åt smör eller grädde. Osv.
Trots mina väldigt positiva erfarenheter vill jag inte rådgöra eller rekommendera någon speciell kost för någon. Resultaten är kanske individuella och viljan att testa något måste komma från personen själv.

Om mjölk är nyttigt eller onyttigt vet jag inte. Men Aftonbladet påstår denna vecka att det är onyttigt. Vi får se var rubrikerna lyder nästa vecka... Och kärnan i min post, vem äger kostfrågan?
Senast redigerad av persona.von.grata 2018-02-15 kl. 19:43.
Citera
2018-02-15, 19:40
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Drick surmjölk i så fall, den är naturligt laktosfri (mjölksyrabakterierna har "ätit upp" laktosen till stor del) samt så får du bra bakteriebalans i mag-tarm-systemet.

(Surmjölk= syrad mjölk). Fil/yoghurt etc. Givetvis inte "fruktyoghurt eller liknande trams med en massa socker i).
Bör jag välja något med probiotika i då också? Sockerdopade produkter köper jag inte längre.
Citera
2018-02-15, 19:49
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Hahahaha din lilla jävla korkade apa!

Människan har inga instinkter när det kommer till att jaga. Och inte heller våldta. Eller att döda. Folk som lever i de lägre stadierna är fast i "köttets luster" och tror att de får njutning (smak) när det egentligen är naturens egna ångestdämpare de intar, gjorda för att DU inte ska gå under så att du kan fortsätta ditt existensiella liv. Kött, mjölk osv är inget annat än tillfällig medicin mot existensiell ångest. Vem tror du är mer balanserad? En vegetarian eller någon som MÅSTE ha sin satans jävla skinka (grisröv) på mackan vartenda jävla dag för att inte gå under???

Det är en ALLDELES för hög nivå för att en liten skit som du ska kunna förstå det. Och jag är ingen vänstermupp och har inte svalt någon propaganda.

Vad trevliga veganer är. Det märks tydligt i den här tråden. Kan det vara så att veganer är dåliga människor som för att ens kunna leva med sig själva har valt att kämpa för djuren för att släta över sin vidriga personlighet?

Det verkar uppenbarligen så. Är sociopati och veganism alltid något som går hand i hand eller gäller det bara de i tråden?

Citat:
Men ärligt finns det verkligen anledning att dricka mjölk 2018? På vilket sätt är det nyttigt att kunna bryta ner laktas? Att vi får diabetes typ?

Känns aningen grottlogik att dricka ett annat djurs mjölk..

Citat:
Alla vegetarianer och veganer är högre stående moraliska varelser. Små köttätare klarar inte av att höra denna simpla sanning. Det är inte konstigare än att en icke-våldtäktsman (köttätare) är en bättre människa än en köttätare som våldtar. Har du några problem med den enkla jävla logiken eller? Och du har absolut noll, INGEN koll på vad narcissim är så snälla.... knip käft och tvätta öronen.

Och kommentarer som det här. Jesus christ..

Det känns aningen oempatiskt att nedvärdera alla människor som inte tycker och gör som en själv, vilket i princip samtliga veganer i tråden har visat sig göra.

Mjölkprodukter innehåller vassle och kasein vilket är de absolut bästa källorna för protein. Mjölk innehåller mer kasein medan t ex kvarg innehåller mer vassle. Dessutom innehåller det bakterier som är hälsosamma för magen. Som grädden på moset så är mjölkprodukter så jävla goda! Jag har efter magproblem gått över till en kost på endast mejeriprodukter, glutenrika produkter och svensk husmanskost och jag mår bättre än någonsin psykiskt och fysiskt. Majoriteten av människorna i Europa har levt på en kost endast bestående av gluten-produkter och mejeriprodukter de senaste tusen åren (kosten för de allra flesta bestod i princip av gröt, bröd, en skiva ost om man hade tur och någon köttbit någon gång då och då) men har likt förbannad lyckats bättre än de diverse outvecklade stammarna som lever på vegansk kost.
Senast redigerad av nordicwrath 2018-02-15 kl. 20:04.
Citera
2018-02-15, 20:18
Medlem
Proras avatar
Det är intressant ur ett metaperspektiv att utifrån se hur laddat ämnet kost är för vissa.

Fråga vilken biolog som helst och du kommer få det självklara svaret att människan är en allätare. Det räcker att se på tänderna (både vassa framtänder som kan bita sönder kött och malande hörntänder för att bearbeta vegatabilier) och tarmsystemets uppbyggnad.

En vegan i Skandinavien under stenåldern, eller för den delen, en eskimå (inuit för de pk-trogna) idag på Grönland skulle inte överleva länge.

Ät mer grönt, undvik socker och skräpmat, rör på dig. Enkla koncisa råd som tyvärr är såpass enkla att de inte går att kavla ut till en bästsäljande bok. Följer jag dessa själv? Sisådär.

Vegankost bör man inte utsätta barn för. Att helt utesluta animaliska produkter gör att man inte får i sig vitamin B-12 och har svårt att få i sig vissa essentiella aminosyror. En slurk mjölk då och då, ett ägg eller en bit kyckling/fisk bör det uppväxande släktet unnas. De kan ju inte välja själva.

De rätt-troende veganer jag har stött på har alla varit påfallande bleka och glåmiga, energilösa med en närmast gummiartad hud som skiftat åt grönt.

Å andra sidan har vi den fenomenala ultralöparen Scott Jurek, som påstås vara vegan.
Citera
2018-02-15, 20:35
Avslutad
Du har rätt! Jag har vid närmare eftertanke kommit fram till att jag är en dålig människa Jag ska tillsammans med min sambo (som också är vegan) prata ut om hur fel vi egentligen haft hela tiden. Och våra kommande barn ska bli matade med allt tänkbart kött eftersom vi är allätare (vi har ju tänder som kan slita kött i stycken). Sen ska vi, trots att vi läst spaltmeter av filosofi och litteratur genast ta till oss att veganism och sociopati går hand i hand. Ack så fel R.D Lang hade om sociopati och förmodligen om schizofreni också Han forskade om det i 30 år, men efter några inlägg här på Flashback, skrivna av den begåvade köttreserven så ska vi givetvis, i sann kollektiv anda också repellera Langs teorier eftersom det är viktigt att rätta sig i ledet och mest av allt, vara trevlig - för vi är ju ändå här tillsammans *ler*.

Nu glömmer vi genast våra tidigare meningsskiljaktigheter (eftersom dom är historia) och rättar oss i ledet tillsammans med alla friska och sunda människor som äter kött och dricker mjölk. Att sticka ut stinker så unket och är otrevligt. Det är bättre att vara trevlig oavsett om ens filosofier krackelerar på sin egna grund Huvudsaken är att man är trevlig så att alla kan känna sig gulliga och tillfreds för vi vill ju inte att någon ska ta illa vid sig, för det vore ju fruktansvärt. Tänk om man inte fick känna sig permanent söt hela tiden, särskilt inte när det kommer en såndär veganjävel och ska smeta upp sin sörja i ansiktet på en, usch fy för för det Gullighet och socker åt ALLA förutom djuren då. Dem har vi ju gemensamt bestämt att vi kan göra som vi vill med.

Nu glömmer vi veganismen och går hand i hand till köttdisken och njuter av hur gott karré faktiskt är. Kött är gott och kött ger smak Det är livet det! Och gärna bärs på det (från Systemet)

Givetvis har alla människor samma moral. Det som uppfattas subjektivt av en själv är det som är sant. Hur i hela friden kunde jag tidigare tro att solipsism byggde på ondsinta grunder? Det är ju moraliskt förkastligt att ens påstå något annat än absolut subjektivitet. Mina djupaste ursäkter till alla drabbade.

Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Vad trevliga veganer är. Det märks tydligt i den här tråden. Kan det vara så att veganer är dåliga människor som för att ens kunna leva med sig själva har valt att kämpa för djuren för att släta över sin vidriga personlighet?

Det verkar uppenbarligen så. Är sociopati och veganism alltid något som går hand i hand eller gäller det bara de i tråden?

Och kommentarer som det här. Jesus christ..

Det känns aningen oempatiskt att nedvärdera alla människor som inte tycker och gör som en själv, vilket i princip samtliga veganer i tråden har visat sig göra.

Mjölkprodukter innehåller vassle och kasein vilket är de absolut bästa källorna för protein. Mjölk innehåller mer kasein medan t ex kvarg innehåller mer vassle. Dessutom innehåller det bakterier som är hälsosamma för magen. Som grädden på moset så är mjölkprodukter så jävla goda! Jag har efter magproblem gått över till en kost på endast mejeriprodukter, glutenrika produkter och svensk husmanskost och jag mår bättre än någonsin psykiskt och fysiskt. Majoriteten av människorna i Europa har levt på en kost endast bestående av gluten-produkter och mejeriprodukter de senaste tusen åren (kosten för de allra flesta bestod i princip av gröt, bröd, en skiva ost om man hade tur och någon köttbit någon gång då och då) men har likt förbannad lyckats bättre än de diverse outvecklade stammarna som lever på vegansk kost.
Senast redigerad av NonCompliance 2018-02-15 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in