Citat:
Ursprungligen postat av
CoralinesGhost
Jag blir lite förvånad över den här diskussionen ändå, även om det kanske också beror på att jag har varit väldigt intresserad av kost och hälsa de senaste åren och därmed automatiskt dras till artiklar som handlar om det ämnet. Jag tänker inte sitta och hänvisa till studier hit och dit eftersom många här gör det så fint ändå, men min poäng med mitt inlägg är att jag trodde att det var lite allmän kunskap att mjölk inte är särskilt nyttigt och kan kopplas till både bröst- och prostatacancer och hjärt och kärlsjukdomar. Jag trodde att de flesta ändå visste att vetenskapen har visat att det bästa för hälsan är att röra sig så långt från animalier som möjligt och upp mot växtriket i matpyramiden. Tydligen vet många inte det, och jag blir ärligt talat förvånad. Hur... missar man? Och så många också.
Växtriket ligger inte "upp mot toppen" i matpyramiden*, växterna är snarare "basen"/botten. Håller med dig på sätt och vis, men ändå inte:
Tills man genomgått puberteten, bör man äta allsidig kost. Dvs även animalisk protein, samt mjölk. "Surrogat" funkar i krig, för att överleva, dock inte så mycket mer. "Köttsubstitut", "smörsubstitut", "grillade maskrosor i stället för äkta kaffe", et cetera.
Detta gäller mer flickor/kvinnor, då deras kroppar ska kunna bära barn, utan större bekymmersamheter. -Barnen ska inte behövas födas missbildade, för att kvinnan i fråga har "läst Aftonbladet!"..
Kvinnor bör alltså äta en allsidig kost, fram tills de har genomgått puberteten, kanske "mellan tummen och pekfingret" till typ 20 års ålder. Därefter står de kvinnor fritt att börja slarva.
*) Vänligen säg "kostcirkeln", "matpyramiden är bara teens med anorexi som pratar om..