2018-02-16, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
"Kött innehåller protein och kött är gott." Så långt är vi överens. Men att tvinga barn att äta kött är inhumant och ett brott mot svensk lag. Skärp dig!

Är det inhumant att tvinga barn att äta kött? Hur tänkte du nu? Det borde utgå en extra skattereducering för handlingen.

Kött är gott!
Citera
2018-02-16, 05:08
Medlem
Gammal mjölk du hittar i disken på ICA. Som dessutom är både pastöriserad och homogeniserad är inte direkt någon hälsodryck nej.

Mycket bättre än cola dock. Och i rimliga mängder så är det inget problem.

Snackar vi obehandlad mjölk direkt från kon så är det en annan femma. Den har en rad fördelar för hälsan. Men även här i rimliga mängder.

Drick vatten och ät mat är mitt tips.
Citera
2018-02-16, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Jag bör inte ens svara på det eftersom att du är aggressiv och otrevlig och därmed är dålig på att argumentera men det där han skrev stämmer. För mycket fruktus är det som leder till diabetes och fettlever. Kroppen kan inta ytterst lite fruktos/glukos och kroppen tillsätter insulin för att motverka sockret. Efter för stora mängder socker under för lång tid så blir kroppen "resistant" mot insulinet och då behöver man tillsätta mer insulin, det är det tillståndet vi kallar diabetes. Socker är ett gift i för stora mängder och man kan se en direkt korrelation mellan hur mycket socker vi intar och hur mycket mineraler och vitaminer som töms ur kroppen. Att begränsa läsk och godis till helgerna är en bra idé.

Det är huvudsakligen fett som orsakar diabetes. Inte socker, tack och godnatt. Socker är den snabbaste energikällan som cellerna lever på. Därför LCHF blivit så populär för trenderna är skapta att sätta er på sjukhus.

Så du menar att vi ej är formade ifrån att äta frukt som faller från träden? Bär som kommer från buskarna? Det är så tragiskt att gång på gång behöva bevisa att ni grottmänniskor med stor andel jägare (folk som äter insekter) inom släktträdet har fel hela tiden.

Hur gick det för generationerna som bara äter kött? Finns det fiber i kött? Nej, det finns inte fiber i kött. Hur ska du då bryta ner maten på ett bra sätt då de goda bakterierna i magen lever på fibrer? Det är roligt när jag ser hur den cancerinflammerade protein-trenden tar över folks huvuden.
"ProTeinCoFFe" "ProTeINkVarG" "ProTeinGlAsS". Varför tror du dessa produkter är så billiga och oftast rabbaterade? För det är så industrin fungerar när dem vill skicka dig till sjuksängen.

Bara för att du är så svag och otränad så tror du produkter kommer att fixa till muskler för dig, det funkar inte så. Vassleprotein och Caseinprotein är några av de sämsta proteinkällorna. Fortsätt njut av en annan varelses mjölk, äckligt..

https://www.youtube.com/watch?v=S51D07bvlPY
Senast redigerad av Olavikostlainen1 2018-02-16 kl. 06:16.
Citera
2018-02-16, 08:38
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Det är huvudsakligen fett som orsakar diabetes. Inte socker, tack och godnatt. Socker är den snabbaste energikällan som cellerna lever på. Därför LCHF blivit så populär för trenderna är skapta att sätta er på sjukhus.

Så du menar att vi ej är formade ifrån att äta frukt som faller från träden? Bär som kommer från buskarna? Det är så tragiskt att gång på gång behöva bevisa att ni grottmänniskor med stor andel jägare (folk som äter insekter) inom släktträdet har fel hela tiden.

Hur gick det för generationerna som bara äter kött? Finns det fiber i kött? Nej, det finns inte fiber i kött. Hur ska du då bryta ner maten på ett bra sätt då de goda bakterierna i magen lever på fibrer? Det är roligt när jag ser hur den cancerinflammerade protein-trenden tar över folks huvuden.
"ProTeinCoFFe" "ProTeINkVarG" "ProTeinGlAsS". Varför tror du dessa produkter är så billiga och oftast rabbaterade? För det är så industrin fungerar när dem vill skicka dig till sjuksängen.

Bara för att du är så svag och otränad så tror du produkter kommer att fixa till muskler för dig, det funkar inte så. Vassleprotein och Caseinprotein är några av de sämsta proteinkällorna. Fortsätt njut av en annan varelses mjölk, äckligt..

https://www.youtube.com/watch?v=S51D07bvlPY

Det stämmer inte att diabetes orsakas av fett. Diabetes finns i två varianter. Diabetes typ 1 är medfött. Diabetes typ 2 orsakas av en osund livsföring, främst regelbundet stort intag av snabba kolhydrater (t.ex. socker) som kroppen med tiden får svårt att hantera. Brukar kallas att man blir insulinresistent, har jag för mig. Även stillasittande bidrar och även stor alkoholkonsumtion.
Citera
2018-02-16, 10:33
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Som det redan har skrivits så beror det ju på dosen men även vad man äter i övrigt. För att ta upp kalcium så behöver man ju D vitamin som exempel. Mjölk på morgonen med säg ett par ägg eller makrill i tomatsås så har man en bra måltid. Såg en dokumentär om mat ganska nyligen där man åt mkt ost och yoghurt samt annan mat förstås som var närodlade. Befolkningen i området vart ovanlig gamla. I yoghurten hade man i bra bakterier mm som är bra för magen och tarmsystemet samt gör att lättare bryter ner och tar upp mera näring. Så jag kan tänka mig att vanlig mjölk inte är optimalt om man vill tillgodose näringsämnena.

Holländare är längst i Europa båda kvinnor och män, där äter man ovanligt mycket ost

Intressant, har också hört om det där med yoghurt. Det gällde väl folk ute i byarna om jag minns rätt.
Citera
2018-02-16, 11:02
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Gammal mjölk du hittar i disken på ICA. Som dessutom är både pastöriserad och homogeniserad är inte direkt någon hälsodryck nej.

Mycket bättre än cola dock. Och i rimliga mängder så är det inget problem.

Snackar vi obehandlad mjölk direkt från kon så är det en annan femma. Den har en rad fördelar för hälsan. Men även här i rimliga mängder.

Drick vatten och ät mat är mitt tips.

Mjölken pastöriseras för att ta död på olika bakterier som eventuellt kan göra oss sjuka, det näringsrika i mjölken som t.ex vitaminer, olika fettsyror och proteinet, påverkas inte under denna process, mjölken är fortfarande näringsrik. Även homogenisering påverkar inte mjölkens näring, det används för att fettet i mjölken ska fördelas jämt.
Citera
2018-02-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
"Tillsatt socker" är ett sätt för företag att få sina produkter att låta hälsosammare trots att de egentligen innehåller en jäkla massa naturligt förekommande socker.

Skillnaden är att när man äter naturligt socker får man samtidigt i sig andra näringsämnen som finns i råvaran (t ex vitaminer och fibrer) medan tillsatt socker endast innehåller energi.

Jag förstår inte hur en produkt som det står "tillsatt socker" på kan låta hälsosammare än om det bara fanns naturligt socker i den. Du kanske tänker på produkter "utan tillsatt socker" tillsatta med sötningsmedel?

Och ditt snack om att mjölk är "jättesött" och "dåligt för tänderna", vad ska man säga? *skratt*
Citera
2018-02-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 124minuten
Dom flesta vet väl ändå att mjölk inte är nyttigt för vuxna.

Många säger det, men på väldigt lösa boliner. Hört talas om "måttligt intag"? Mjölk är naturligt rik på en massa fina vitaminer och mineraler samt protein. Men det är alltså saker som man bör undvika att få i sig som vuxen, eller?
Senast redigerad av hicku 2018-02-16 kl. 12:00.
Citera
2018-02-16, 13:05
Medlem
Tänk hur världen skulle se ut om alla åt efter vegansk kost, Hela jordklotet är fyllt av odlingar av GMO-soja som sedan skall processas och flygas. Alla linser och böner som skall fraktas hit och dit. Såklart skall vi äta Quinoa. För det duger såklart inte att äta mat som finns i närområdet. Snacka om att lägga till sig onaturliga vanor.

Det som går att odla och producera i Sverige är det jag satsar på.
Citera
2018-02-16, 13:26
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 124minuten
Dom flesta vet väl ändå att mjölk inte är nyttigt för vuxna.
Jag lutade faktiskt åt bullshit-hållet eftersom motargumenten mot debattartikeln är väl underbyggda och uppbackade av vetenskapliga artiklar...men du övertygade mig. Från och med nu tror jag också att mjölk är onyttigt för vuxna och om någon säger emot kommer jag stoppa fingrarna i öronen och skrika.
Ignorance is bliss.
Citera
2018-02-16, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Mjölken pastöriseras för att ta död på olika bakterier som eventuellt kan göra oss sjuka, det näringsrika i mjölken som t.ex vitaminer, olika fettsyror och proteinet, påverkas inte under denna process, mjölken är fortfarande näringsrik. Även homogenisering påverkar inte mjölkens näring, det används för att fettet i mjölken ska fördelas jämt.

Ja, bakterier som endast finns i mjölk som blivit kontaminerad pga felhantering.

På köpet tar man död på alla de goda bakterierna i mjölken som hjälper oss alla hålla oss friska. Mycket bra mot tex allergi.

Det finns proteiner som ändrar form även vid lågpastörisering, så kallade denaturade proteiner som kan vara hälsovårdliga. Dessutom så förstår man varenda enzym som fanns i mjölken vilket gör den mer svårsmält.

Vet inte hur det är med vitaminer i mjölk men både c och b vitaminer är värmekänsliga så att säga det inte påverkar är inte sant.

Homogenisering slår sönder fettet till små partiklar för att fettet inte ska flyta upp till ytan ja. Men till vilken nytta? Att folk inte har förmåga att skaka paketet innan de häller upp mjölken?

Det finns teorier att även homogenisering har sina nackdelar men det finns tyvärr ingen / väldigt lite riktig forskning kring det.

Så försök igen, denna gången kanske du ska läsa något annat än informationen som du läst på baksidan av ett mjölkpaket .
Citera
2018-02-16, 15:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Ja, bakterier som endast finns i mjölk som blivit kontaminerad pga felhantering.

På köpet tar man död på alla de goda bakterierna i mjölken som hjälper oss alla hålla oss friska. Mycket bra mot tex allergi.

Det finns proteiner som ändrar form även vid lågpastörisering, så kallade denaturade proteiner som kan vara hälsovårdliga. Dessutom så förstår man varenda enzym som fanns i mjölken vilket gör den mer svårsmält.

Vet inte hur det är med vitaminer i mjölk men både c och b vitaminer är värmekänsliga så att säga det inte påverkar är inte sant.

Homogenisering slår sönder fettet till små partiklar för att fettet inte ska flyta upp till ytan ja. Men till vilken nytta? Att folk inte har förmåga att skaka paketet innan de häller upp mjölken?

Det finns teorier att även homogenisering har sina nackdelar men det finns tyvärr ingen / väldigt lite riktig forskning kring det.

Så försök igen, denna gången kanske du ska läsa något annat än informationen som du läst på baksidan av ett mjölkpaket .
Det stämmer att dom vattenlösliga vitaminerna påverkas, men detta är marginellt. Varken homogenisering eller pastörisering har negativ påverkan på näringen i mjöken, det påverkar inte proteinet eller fettet.

Vill du fortsätta hävda detta så hänvisa till källa för ditt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in