2018-02-15, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvunna svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Här ett par andra gamla fall som lösts. https://www.youtube.com/watch?v=KuH4WId-bxk https://www.youtube.com/watch?v=dgTAfUQ6TFc

I denna nedanstående tråd tas ytterligare fall upp med personer som var försvunna under lång tid.

(FB) Kristianstadbo försvunnen 1965 - återvände efter 33 år
Citera
2018-02-15, 22:36
Medlem
Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Om bilen har blivit slaktad, stulen eller gömd... kan den ha blivit en EPA-traktor? Denna bilmodell var väl väldigt populär att bygga om till EPA? Om det finns några speciella kännetecken eller modifikationer för just denna bil tycker jag man borde söka dessa bland alla EPA-traktorer av samma modell idag.

Volvo PV gick inte att bygga EPA på. Däremot Duetten som hade självbärande ram vilket var ett krav.
Citera
2018-02-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hur "Hymme" tog sig från Båstad upp till Göteborg är det ingen som vet. Detta kan i s f ha skett både via tåg och genom att lifta. Han kom alltså söderifrån och skulle ända upp till trakterna av Bovallstrand i Bohuslän.

https://www.google.se/maps/place/Gerlesborgsskolan/@58.4408256,10.8962023,9.96z/data=!4m5!3m4!1s0x4645b174cec00ae5:0x3168bf37c3130 539!8m2!3d58.4885161!4d11.3402852

Åkte han tåg så lär detta ha stannat på järnvägsstationen i Åsa. Vid den här tiden stannade tåget i stort sett vid alla stationer. Ifall han åkte bil så vet jag inte om vägen upp till Göteborg gick genom Åsa 1965? Idag gör den i a f inte det.

https://www.google.se/maps/place/%C3%85sa/@57.3146635,12.1791703,11.25z/data=!4m5!3m4!1s0x464fdc6410cb821b:0xa01907aa3404c e0!8m2!3d57.3496454!4d12.1234189

Varför skulle "Hymme" vilja lifta tillbaka med någon till Åsa när han skulle norröver?

Det menade jag inte. Volvon sågs runt kl 15 med 3 personer och Hymme var i Göteborg någon gång aktuella dagen, antagligen före brevlådorna töms, vykortet måste väl haft en poststämpel. Åkte de mot Åsa efter 15 så var knappast Hymme med. Men som sagt, det var en regnig dag så kanske ändrade de sina planer. Drog de norrut så kan ju Hymme varit med, men det finns väl inget egentligen som tyder på det.
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-02-15 kl. 23:00.
Citera
2018-02-15, 23:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Teori.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det menade jag inte. Volvon sågs runt kl 15 med 3 personer och Hymme var i Göteborg någon gång aktuella dagen, antagligen före brevlådorna töms, vykortet måste väl haft en poststämpel. Åkte de mot Åsa efter 15 så var knappast Hymme med. Men som sagt, det var en regnig dag så kanske ändrade de sina planer.

Nej jag menade inte att du skulle ha menat det. Blev litet oklart där. Det var däremot Professorns teori att "Hymme" ev. kan ha liftet med trion.

Ja vykortet hade en poststämpel och denna har tidigare diskuterats en hel del. Vykortet var lagt på lådan på Göteborg C.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-15 kl. 23:05.
Citera
2018-02-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej jag menade inte att du skulle ha menat det. Blev litet oklart där. Det var däremot Professorns teori att "Hymme" ev. liftade med trion.

Ja vykortet hade en poststämpel och denna har tidigare diskuterats en hel del. Vykortet var lagt på lådan på Göteborg C.

Ibland blir jag osäker själv på vad jag menar.

Vet man vad som stod på vykortet?

Att enstaka personer försvinner och dyker upp händer ju att döma av länkarna ovan.
Men när det är tre så känns olycksteorin lite mer sannolik.
Citera
2018-02-15, 23:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningar.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ibland blir jag osäker själv på vad jag menar.

Vet man vad som stod på vykortet?

Att enstaka personer försvinner och dyker upp händer ju att döma av länkarna ovan.
Men när det är tre så känns olycksteorin lite mer sannolik.

Ja men det får diskuteras i "Hymme"-tråden eftersom denna text inte har med dessa tre försvunna att göra. Om honom upprättades minst två polisutredningar och om Dahlsjögänget en. Även om inga svar ges på många av våra frågor, så framkommer ändå en hel del intressanta uppgifter gällande de sistnämnda.
Citera
2018-02-16, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Om bilen har blivit slaktad, stulen eller gömd... kan den ha blivit en EPA-traktor? Denna bilmodell var väl väldigt populär att bygga om till EPA? Om det finns några speciella kännetecken eller modifikationer för just denna bil tycker jag man borde söka dessa bland alla EPA-traktorer av samma modell idag.
Nja, var det inte duetten, dvs kombimodellen som man gjorde EPA utav? Tror det var annan/kraftigare bottenplatta på dem...
Citera
2018-02-16, 13:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Volvo Duett.

Citat:
Ursprungligen postat av Sordin
Volvo PV gick inte att bygga EPA på. Däremot Duetten som hade självbärande ram vilket var ett krav.

Bra. Då vet vi detta. Gällde alltså Volvo Duett som kunde byggas om till EPA-traktorer. När jag tänker efter så har jag aldrig sett en Volvo PV ombyggd men däremot Duetten.
Citera
2018-02-16, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Göteborg 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Hmm, överklassdamen då? Var inte hon lite av otippad länk mellan klasserna?

En teori, kanske inte så trolig då jag inte har koll på mängden av droger på denna tiden men, kan det ha varit som så att vår trio smugglade droger, hade lager/försäljning i någon av dessa källarutrymmena och tyngre grabbar klev in för att utvidga sitt eget område alternativt ta över ett fungerande koncept med betalande kunder?

Att stillatigande se en lysande affärsrörelse slinka ur händerna kanske var för mycket för någon eller några och tillräckligt otäcka händelser utspelade sig för att dessa inte skulle kunna göra anspråk på vinster igen. De andra uppfattade denna händelse så avskräckande och otäck så de tyckte att det var bäst att inte varken synas eller höras igen utan bara att överlåta rörelsen till de nya och bara försvinna?

Jag har registrerat mig enkom för denna fantastiska tråd som Skaraborg2 håller i Det retar mig lite att jag inte kan skicka pm......

Överklassdamen ja. Henne diskuterades det en del om för en ca 5-6 år sedan. Det går varken att säga att det fanns en sådan länk mellan dem, lika litet som det inte fanns en sådan länk. Vi vet inte.

Glöm inte heller sprit och tobak. 1965 ett brytningsår gällande sprit och droger i Göteborg. Drogerna började så sakteligen komma mer och mer.

Volvon skall ha varit ombyggd på något sätt och kan då ha haft plats för varor av olika slag för att kunna gömmas undan ifall de blev stoppade av t. ex. polisen. Vi vet i a f att åtminstone Kjell-Åke hade ibland mycket gott om pengar under 1965 innan han försvann. Han berättade aldrig var dessa pengar kom ifrån. Dock hade han dåligt med pengar en till två dagar innan den 29 juli.

Även om detta skulle ha varit en anledning till att de försvann (till att börja med gick under jorden), så kan inte detta ha varit orsaken till att det efter dryga 52 år fortfarande skulle vara känsligt och att folk som då själva fanns med inte vill tala om det. Förutom anonymt förstås.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-16 kl. 21:38.
Citera
2018-02-16, 21:34
Medlem
-benito-s avatar
Satan så märkligt... Inte hört talas om detta fall tidigare. För övrigt Gay-Roger! Världsklass...
Citera
2018-02-16, 21:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förnamn.

Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Satan så märkligt... Inte hört talas om detta fall tidigare. För övrigt Gay-Roger! Världsklass...

Ja ett mycket märkligt datum den 29 juli 1965 i Göteborg.

Han hette Gay Roger utan bindestreck. Gay är en försvenskning av det engelska namnet Guy.
Citera
2018-02-17, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sammanfattning och inslag på Youtube.

Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Väldigt intressant fall! Fick upp ögonen för detta genom veckans brott som säkert många andra!
Men tråden är för stor för oss som kommer in nu och försöker få reda på all fakta så undrar ifall någon insatt skulle kunna sammanfatta(Skaraborg?). Och då menar jag såklart inte sammanfatta det som är allmänt känt utan sådant som har kommit fram genom tråden och dess nästan 500 sidor.

Som jag skrivit förut går det att få fram en slags sammanfattning om du googlar Olöst massförsvinnande: Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Vem som helst som är intresserad av detta fall kan själva begära att få ta del av polisutredningen. Denna finns hos Landsarkivet i Göteborg och en begäran görs härifrån: https://riksarkivet.se/goteborg

Ett intressant inslag på Youtube visar på den tid då dessa personer levde och verkade. Även om inslaget inte är från Göteborg utan Hällefors. Här får de personer som inte själva var med under 1960-talet en mycket bra inblick i hur samhället såg ut för över 50 år sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=x7fAXZiiIzo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in