2018-02-11, 09:42
Medlem
Är det någon här som vet vad skillnaden på Fältarbetssoldat och Pionjärsoldat är. Jag tänker skillnaden på t.ex. arbetsuppgifter.
Citera
2018-02-11, 21:19
Medlem
Hur ser folks erfarenhet ut från att ha flyttat för att göra GU och söka anställning och sedan hitta nytt umgänge i den nya staden?
Senast redigerad av cramptastic 2018-02-11 kl. 21:21.
Citera
2018-02-12, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cramptastic
Hur ser folks erfarenhet ut från att ha flyttat för att göra GU och söka anställning och sedan hitta nytt umgänge i den nya staden?
I vilken situation tänker du? Man kommer nog skapa nära relationer med grabbarna man utbildar sig med, detta tvekar jag inte en sekund på. Men tänker du utanför militären? Beror ju helt på dina intressen!

Flyttar du ifrån ett litet ställe? Då kan det ju bli en ganska stor omväxling. I städerna går allt mycket snabbare och det är svårare att komma in i vänskapskretsarna såvida man inte har rätt inställning. Men jag skulle inte oroa mig så mycket för det, det finns ju alla möjliga slags umgängeskretsar i en stad så det är inget att oroa sig för.
Citera
2018-02-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
I vilken situation tänker du? Man kommer nog skapa nära relationer med grabbarna man utbildar sig med, detta tvekar jag inte en sekund på. Men tänker du utanför militären? Beror ju helt på dina intressen!

Flyttar du ifrån ett litet ställe? Då kan det ju bli en ganska stor omväxling. I städerna går allt mycket snabbare och det är svårare att komma in i vänskapskretsarna såvida man inte har rätt inställning. Men jag skulle inte oroa mig så mycket för det, det finns ju alla möjliga slags umgängeskretsar i en stad så det är inget att oroa sig för.
Jo, det lär man ju göra. Man spenderar ju trots allt några månader i princip 24/7 med varandra.

Min situation är snarare att det lär bli en flytt från en större stad till en mindre stad.

På ett helt annat ämne: vet någon om flottans sjömän (t.ex. besättningen på en Visbykorvett) har någon vapentjänst? Då tänker jag på typ Ak5c.
Senast redigerad av cramptastic 2018-02-12 kl. 16:46.
Citera
2018-02-12, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prefon
Jag ska också ner till K3 och genomföra "KP Jägare" mot GU som underrättelsesoldat. Min KP startar 2018-05-11, är det samma för dig?

Japp. Vi ses väl där helt enkelt
Citera
2018-02-12, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cramptastic
Jo, det lär man ju göra. Man spenderar ju trots allt några månader i princip 24/7 med varandra.

Min situation är snarare att det lär bli en flytt från en större stad till en mindre stad.
Ja okej! Om något så blir det väl skönare att det inte är lika mycket rörelse och liv för dig. Det kan jag känna ibland och jag bor några minuter ifrån innerstan så. Brukar åka en bit utanför stan ibland och köra cross och såna roliga saker man kan göra i naturen, där är det lugnt och skönt. Fast det är väl olika beroende på person haha, beror ju på dina intressen som sagt!
Citera
2018-02-12, 17:09
Avslutad
Göra lumpen?

Hej!
Jag är 18 år och i år så kommer jag få enkät om jag vill göra lumpen osv. Har på senare tid växt fram någon sida av mig som vill att jag ska göra lumpen, av olika anledningar, men samtidigt så har jag en sida av mig som säger att det är ett bortslösat år under kanske de bästa och friskaste åren man har.

Det hjälper inte direkt med att min familj inte alls vill att jag ska göra det, har själv en far som knappt lydde order när han, som alla andra födda på 60 talet, tvingades göra lumpen.

Men jag vet inte, finner en otroligt fin tanke i att skydda och stå upp för sitt land, samtidigt som man skaffar sig bra erfarenheter. Sen så är ju ersättningen i form av pengar ganska bra idag.

Vad tycker ni?
Citera
2018-02-12, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej!
Jag är 18 år och i år så kommer jag få enkät om jag vill göra lumpen osv. Har på senare tid växt fram någon sida av mig som vill att jag ska göra lumpen, av olika anledningar, men samtidigt så har jag en sida av mig som säger att det är ett bortslösat år under kanske de bästa och friskaste åren man har.

Det hjälper inte direkt med att min familj inte alls vill att jag ska göra det, har själv en far som knappt lydde order när han, som alla andra födda på 60 talet, tvingades göra lumpen.

Men jag vet inte, finner en otroligt fin tanke i att skydda och stå upp för sitt land, samtidigt som man skaffar sig bra erfarenheter. Sen så är ju ersättningen i form av pengar ganska bra idag.

Vad tycker ni?

Lyssna inte på dina föräldrar!
Citera
2018-02-12, 17:12
Medlem
KlassadSomRacists avatar
Det är en grym upplevelse att göra det och du lär dig en massa nya saker. Gemenskapen är bra och du har något att sätta på CVet.
Citera
2018-02-12, 17:13
Medlem
0gKolhydraters avatar
Do it eller ångra dig för alltid
Citera
2018-02-12, 17:17
Medlem
ischs avatar
Rent ekonomiskt är det inte direkt någon höjdare men tycker nog ändå att det var en tid som gav mig mycket som jag idag fortfarande har nytta av. Så kör på vetja om du är sugen.

Dock skulle jag se till att vara kräsen var det gäller placering och roll.
Citera
2018-02-12, 17:22
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlassadSomRacist
Det är en grym upplevelse att göra det och du lär dig en massa nya saker. Gemenskapen är bra och du har något att sätta på CVet.

Ja upplevelse är det. Glömmer aldrig upplevelsen i tält mitt ute i skogen med eld i kamin 16 klappträn som snarkar och lukten av fis tåjams och vapenfett där inne slutet på 80 talet, fy satan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in