2018-02-11, 22:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Sånt bryr jag mig inte om.
Känner mig fri att tänka som jag vill.

För mig är trådfrågan den jag försöker titta på.
Nog så krångligt.
Bibeln finns.
Präster arbetar till och med efter den som ett verktyg.
Skulle vara kul om en präst kastade sig in i diskussionen här i tråden.
De har mer kött på benen.

Åtlöje för vem? Dig och övriga medlemmar?
Tänker man så då vågar man inte spekulera eller tänka utanför åtlöjesramarna heller.
Jag struntar i vad du tycker om mig och mina åsikter.
Jag ger mig in i tråden av intresse för trådfrågan.
Inte för att bli din bäste vän här inne.

Du gör dig till åtlöje när du vill diskutera vad som är sant och inte ens fattar vad ordet betyder.
Punkt. Slut.
Citera
2018-02-12, 07:57
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast bibeln är 2000 år gammal, och de flesta synsätt har nog använts.
Jag tror många inte bryr sig om sanningen, och därför hittar på andra tolkningssätt när vissa saker blir motbevisad.
"Bibeln ska vara sann, oavsett hur jag bär mig åt", verkar vara ett vanligt synsätt.
Jag ser inte på bibeln på det viset, jag jämställer den med andra heliga skrifter och historiska skrifter. Varken mer eller mindre.
Du bryr dig om Bibelns innehåll mycket.
Och för dig är Bibeln osann oavsett hur du bär dig åt.

Hittar på tolkningsrätt håller jag inte med dig om.
Människor är olika helt enkelt och tolkar innehållet olika.
Läser exakt lika men tolkar olika.
Citera
2018-02-12, 08:15
Medlem
Citat:
Du bryr dig om Bibelns innehåll mycket.
Och för dig är Bibeln osann oavsett hur du bär dig åt.

Hittar på tolkningsrätt håller jag inte med dig om.
Människor är olika helt enkelt och tolkar innehållet olika.
Läser exakt lika men tolkar olika.
Många tolkar inte Bibeln , de får den tolkad åt sig, av föräldrar, prästen, församlingen m.m.
Visst finns det personliga tolkningar , men jag tror majoriteten kristna går efter sin församlings tolkning. På det viset slipper många tänka på vad som egentligen står i Bibeln.
Citera
2018-02-12, 08:40
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Många tolkar inte Bibeln , de får den tolkad åt sig, av föräldrar, prästen, församlingen m.m.
Visst finns det personliga tolkningar , men jag tror majoriteten kristna går efter sin församlings tolkning. På det viset slipper många tänka på vad som egentligen står i Bibeln.
Visst är det så.
Oftast får man svaret: Det står i Bibeln och då är det så.
Jag är inte vidare religiös därför kanske jag vill ha bevis, precis som du vill.
Jag läser antagligen inte Bibeln på det sättet som många troende gör, just för att jag inte är troende.
Jag vägrar" slippa" tänka på det som står.
Tvärtom, försöker se det ur olika synvinklar.
Och ärligt talat, tolkar man Bibeln själv så hamnar man i luven på både religiösa och ateister.
Båda säger: så står det inte.
Skillnaden är att de troende tror på det som står och ateister tror inte på det som står.
Och båda grupperna ogillar att någon tolkar det på ett annat sätt.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-12 kl. 08:44.
Citera
2018-02-12, 09:30
Medlem
Citat:
Visst är det så.
Oftast får man svaret: Det står i Bibeln och då är det så.
Jag är inte vidare religiös därför kanske jag vill ha bevis, precis som du vill.
Jag läser antagligen inte Bibeln på det sättet som många troende gör, just för att jag inte är troende.
Jag vägrar" slippa" tänka på det som står.
Tvärtom, försöker se det ur olika synvinklar.
Och ärligt talat, tolkar man Bibeln själv så hamnar man i luven på både religiösa och ateister.
Båda säger: så står det inte.
Skillnaden är att de troende tror på det som står och ateister tror inte på det som står.
Och båda grupperna ogillar att någon tolkar det på ett annat sätt.
Ja, de flesta troende får höra "Gud finns" och "Gud är god" långt innan de kan läsa Bibeln. Jag hade inte den inställningen när jag tog upp en bibel första gången.
Jag var "nollställd" kan man säga. Det enda jag visste var att vissa trodde på Bibeln och vissa inte.
Citera
2018-02-12, 09:53
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ja, de flesta troende får höra "Gud finns" och "Gud är god" långt innan de kan läsa Bibeln. Jag hade inte den inställningen när jag tog upp en bibel första gången.
Jag var "nollställd" kan man säga. Det enda jag visste var att vissa trodde på Bibeln och vissa inte.
Så var det för mig med.
Tyckte först att det var konstigt att Kristendomen blev tolkad olika utav olika kristna inriktningar.
Blev nyfiken på innehållet och ville se hur det kommer sig att tolkningen var så olik varandra och började tolka själv i stället.
Utan begränsning för egen del dessutom.
Men har märkt att både troende och ateister är exakt lika fixerade vid texter.
Ingen tillåter fri tolkning.
Jag däremot tycker att det skulle vara bättre att både vetenskapen och religion möts och diskuterar innehållet och utan de fasta ramarna.
Jag kan inte se Bibeln enbart ur vetenskaplig eller religiös synvinkel.
Ser det både och...
Vilket retar båda grupperna.
Trådfrågan är tolkningsbar.
Citera
2018-02-12, 13:52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Fast bibeln är 2000 år gammal, och de flesta synsätt har nog använts.
Jag tror många inte bryr sig om sanningen, och därför hittar på andra tolkningssätt när vissa saker blir motbevisad.
"Bibeln ska vara sann, oavsett hur jag bär mig åt", verkar vara ett vanligt synsätt.
Jag ser inte på bibeln på det viset, jag jämställer den med andra heliga skrifter och historiska skrifter. Varken mer eller mindre.

Att jämföra med historiska skrifter är nog inte helt fel. Nu är jag inte historiker själv, men har ju läst ett och annat, även efter skolan. T ex "Poltava" av Peter Englund. Är DEN sann? Känns som en lite malplacerad fråga. T ex till den del den baseras på vittnesmål så är ju dessa subjektiva. Och läser man en annan bok om samma historiska ämne så kan den ge en ganska annorlunda bild. Även om ingen direkt ljuger. Att bara ha sett och uppfattat samma saker lite olika är ju inte att ljuga.

Dock är det nog ingen anständig historiker som hävdar heller att just hens framställning är den enda slutgiltiga sanningen. Riktig historia kan alltid uppdateras av t ex nya fynd. Något som iaf rimmar väldigt illa med en bokstavstrogen bibelsyn. (Finns ju dock många kristna som inte är bokstavstrogna.)

-----

Kanske precis det ovanstående du menar? Då är vi överens.
Citera
2018-02-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Att jämföra med historiska skrifter är nog inte helt fel. Nu är jag inte historiker själv, men har ju läst ett och annat, även efter skolan. T ex "Poltava" av Peter Englund. Är DEN sann? Känns som en lite malplacerad fråga. T ex till den del den baseras på vittnesmål så är ju dessa subjektiva. Och läser man en annan bok om samma historiska ämne så kan den ge en ganska annorlunda bild. Även om ingen direkt ljuger. Att bara ha sett och uppfattat samma saker lite olika är ju inte att ljuga.

Dock är det nog ingen anständig historiker som hävdar heller att just hens framställning är den enda slutgiltiga sanningen. Riktig historia kan alltid uppdateras av t ex nya fynd. Något som iaf rimmar väldigt illa med en bokstavstrogen bibelsyn. (Finns ju dock många kristna som inte är bokstavstrogna.)

-----

Kanske precis det ovanstående du menar? Då är vi överens.
Ja, historia är ju svårt, då vi inte har någon tidsmaskin.
Och jag är långt ifrån expert på gamla skrifter, men det finns de som är. Så jag går efter det experterna säger, när det gäller den historiska delen av bibeln.
De övernaturliga sakerna vet jag inget sätt att undersöka. Det jag vet är att liknande påståenden görs än idag, och ingen har kunnat bevisa att det övernaturliga existerar. Det verkar även vara så att de som tror på bibeln ofta inte tror på liknande påståenden inom andra religioner och kulturer. De har alltså en helt annan måttstock för sin egna tro än för andras tro.
Citera
2018-02-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Till skillnad mot bibeln används inte boken "Poltava" som bevis för slagets existens. Peter Englund har väl aldrig hävdat att boken tillför någon ny information om slaget som inte återfinns i tidigare skrifter?

Bibeln används däremot som bevis för Guds existens och vad Gud vill att människorna skall göra. Bibeln använder inte källhänvisningar därför att den gör anspråk på att vara Guds ord. Ett sådant bevis kan inte innehålla felaktiga detaljer utan att bli falsifierat i sin helhet. Accepterar vi att bibeln kan innehålla fel så öppnar vi för att varje enskilt påstående skulle kunna vara fel. Det finns då inte anledning att ta någon del som sanning utan annan stödbevisning.

En mer relevant jämförelse är boken Robinson Kruse. Många tidigare läsare sägs ha trott att den återgav en verklig berättelse eftersom den är skriven i jag-form. Boken innehåller dock åtskilliga sakfel som motsäger att den skulle vara sanning. Har vi då skäl att tror att resten är sant? Har vi starkare skäl att avfärda Robinson Kruse som en verklig person än vad vi har att avfärda Jesus? Bevisningen är densamma.
Citera
2018-02-20, 15:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tyckte att det var onödigt att skriva hela texten om Jesus promenad på vattnet

Så istället väljar du att antingen:

1. Ändra på sanningskonceptets definition/betydelse per se

... och när det inte fungerar ...

2. Göra bibeln allmänt allegorisk.

Tala om att börja från predeterminerade konklusioner, som så sen efterrationaliseras (ref.: Min avatar och signatur).
Citera
2018-04-08, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Nu har en ju bara levt halvtid/ halv tid, men ändå sett vad som stämmer och inte, och detta som "inte stämmer" finns ingen skriven motbok om och kring, men det stämmer ändå inte, samtidigt som det är det oskrivna som är sagt ska vara det som ska stämma, men som sagt inte ens detta är ännu nedskrivet?
Var finns denna "motboken" någonstans?

Jag tror på och utifrån det som INTE fungerar, för allt annat borde fungera:-)

Kort fattat, men jag tror på Bibeln.
Jag är bibeltrogen, ja. I dess största och tyngsta hörnstenar/ värderingar, ja, men jag är helt med på dess budskap, ja
Senast redigerad av manot 2018-04-08 kl. 02:37.
Citera
2018-04-08, 10:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Det är tur att det finns osanningar. Tänk om alla lögner vore sanna.
Om allt i Bibeln är sant får man väl låta vara osagt, men där står många sanningar:

Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?
Matteusevanteliet 7:3
Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem.
Matteusevangeliet 7:12

Att man sedan får ta sig en slav endast om den kommer från annat land passar inte in i dagens samhälle, men det är klart; EU fanns ju inte på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in