Det tror jag.
För att veta måste man verifiera. Annars är det att tro något. Det närmar sig vetenskap, såklart, eftersom den vetenskapliga metoden är ett rigoröst sätt att metodiskt undersöka saker.
Är allt snack om överreaktioner är rätt billigt. Det spelar ingen roll om jag överreagerar eller inte. Argument står på sin egen merit och det du sysslar med nu är att distrahera från detta.
Och som jag påpekade åt dig redan innan, det var du som skrev "vet", inte jag. Jag har dessutom förtydligat att jag är en agnostisk ateist och vad det innebär. Så det faktum att du upprepar det som att jag hycklat eller något är ganska tröttsamt vid det här laget då det som sagt var du som skrev det.
Citat:
Vilket utgår ifrån att det är vad jag efterfrågar, vilket det inte är. Så länge man presenterar sin metod eller konstaterar att det handlar om en tro, inte en vetskap.
Jag skrev:
"Jag vet inte om det finns någon Bibeltroende som hävdar att de kan bevisa Bibeln utifrån en ateistisk förklaringsmall. Jag vet inte av att jag sett det någonstans faktiskt."
"Jag vet inte om det finns någon Bibeltroende som hävdar att de kan bevisa Bibeln utifrån en ateistisk förklaringsmall. Jag vet inte av att jag sett det någonstans faktiskt."
Citat:
För att det var du som är besatt av ateistiska förklaringsmallar. Jag har inte efterfrågat det men du kan inte låta bli att slåss mot väderkvarnar.
Till vilket du svarade:
"Du menar en objektiv förklaringsmall? Eller en rationell eller faktisk sådan? Någonting alls som inte är undvikande eller baseras på logikfel?"
"Du menar en objektiv förklaringsmall? Eller en rationell eller faktisk sådan? Någonting alls som inte är undvikande eller baseras på logikfel?"
Citat:
För att det är du som hoppar till ateistisk förklaringsmall när jag efterfrågar en objektiv sådan. Därför är det du som likställer dem.
Och nu påstår du att jag hade fel om att du likställt en ateistisk förklaringsmall med en "objektiv, rationell och faktisk"
Jag förstår inte hur du kan krångla till något så enkelt!
Jag förstår inte hur du kan krångla till något så enkelt!
Citat:
Vetskap handlar om saker som kan verifieras, upprepas och/eller förutsägas. Något man objektivt kan förmedla till andra som kan testa det själva. Tro är att ha en uppfattning trots att man inte kan göra något av det ovanstående. Det närmaste objektivt vi kan komma är att jämföra våra erfarenheter med andra.
Vad är då din definition för vetskap?
Citat:
Nämn en sak jag förespråkat som jag ska bevisa. Sluta vara så vag.
Du behöver bara bevisa något valfritt som du menar är bevisat i frågan om Bibeln är sann!
Citat:
Och hur är det ett cirkelresonemang? Var exakt nu. Vet du vad ett cirkelresonemang är?
All etablerad vetenskap, även sådan som behandlar ursprungsförklaringar, utgår från att naturalismen är sann eftersom man bara accepterar hypoteser och förklaringar i termer av just naturliga orsaker.
Det är inget fel med det i sig. Att undersöka observationer I realtid på det sätter är naturligtvis det enda gångbara.
Men att applicera samma praxis när man vill undersöka sanningshalten i Bibeln och dess ursprungsförklaring är varje svar som ger Bibeln underkänt eftersom den inte stämmer med en naturalistisk förklaring - ett cirkelresonemang.
Förstår du det? Försök sätta dig in i mitt resonemang och stirra dig inte blind på dina förutfattade meningar.
Det är inget fel med det i sig. Att undersöka observationer I realtid på det sätter är naturligtvis det enda gångbara.
Men att applicera samma praxis när man vill undersöka sanningshalten i Bibeln och dess ursprungsförklaring är varje svar som ger Bibeln underkänt eftersom den inte stämmer med en naturalistisk förklaring - ett cirkelresonemang.
Förstår du det? Försök sätta dig in i mitt resonemang och stirra dig inte blind på dina förutfattade meningar.
Citat:
Jag har inte gått bananas. Jag säger bara att det är fel.
Man kan hävda att man vet utan att du ska gå bananas.
Jag undrar om du jämställer vetskap med vetenskap? Jag får inte ihop din överreaktion annars.
Jag undrar om du jämställer vetskap med vetenskap? Jag får inte ihop din överreaktion annars.
För att veta måste man verifiera. Annars är det att tro något. Det närmar sig vetenskap, såklart, eftersom den vetenskapliga metoden är ett rigoröst sätt att metodiskt undersöka saker.
Citat:
Man kan hävda vad som helst men då är det bara ett påstående. Det betyder inte att det är sant. Likt Bibeln.
Man kan veta saker utan att kunna bevisa dem. Man kan hävda saker utan att kunna bevisa dem.
Ser ingen anledning till att överreagera på sånt.
Ser ingen anledning till att överreagera på sånt.
Är allt snack om överreaktioner är rätt billigt. Det spelar ingen roll om jag överreagerar eller inte. Argument står på sin egen merit och det du sysslar med nu är att distrahera från detta.
Citat:
Ingen. Bevisning. Alls.
Du hävdar att de har fel. På vilja grunder? Att de inte kan frambringa en bevisning som du godtar. Eller hur?
Citat:
Jag försöker inte övertyga andra om någon hypotes om alltings ursprung och jag behöver inte presentera ett alternativ för att kritisera någon annans. Ytterligare ett försök att distrahera från frågan. Men det är inte förvånande eftersom teister, kreationister och andra sådana verkar tro att om man kan så tvivel om ex. evolutionsteorin så skulle det på något vis främja deras sak.
Det är här jag för ett resonemang du inte verkar förstå. För kan du själv bevisa något i det du är övertygad om angående alltings ursprung?
Du kritiserar andra för att inte prestera något jag tvivlar på att du själv kan prestera.
Du kritiserar andra för att inte prestera något jag tvivlar på att du själv kan prestera.
Citat:
För att ingen av hans förespråkare någonsin på tusentals år presenterat belägg för att han gjort någonting alls.
Du gav ett exempel tidigare på att många ateister vet att Guds existens är ytterst osannolik. Hur vet du då att Guds existens är ytterst osannolik?
Och som jag påpekade åt dig redan innan, det var du som skrev "vet", inte jag. Jag har dessutom förtydligat att jag är en agnostisk ateist och vad det innebär. Så det faktum att du upprepar det som att jag hycklat eller något är ganska tröttsamt vid det här laget då det som sagt var du som skrev det.