2018-02-11, 19:32
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det är väl vad man accepterar.
Du ska inte dräpa någon.
Inte begå brott.
Det är ju sant för mig.
Men för någon fattig kan ju brott vara enda vägen.

Sen om Gud i bibeln är sann i bibeln
Beror på hur man ser på det.
Sant för vissa.

Är gud en liknelse för samvetet.
Eller är Gud en skepelse i himmlen.

Mycke i bibeln är liknelser i moral.

Seen fattig kvinnan gav sin sista 2 krona tiill hjälp.

Men hertiginnan gav 100 kronor.

Så har den fattige givit mest.
Grevinnan var snål .

Det är väl sant till uttrycken i mycke.

Men om jesus gick på vatten är mer en liknelse än sanning.
Ja Jesus promenad på vattnet är en liknelse.
Allt har förmodligen att göra med att många inte kunde läsa.
Det blev liknelser och metaforer vilket de också uttryckte i texter i dokumenten.

Jesus pratade väl oftast i liknelser.
Lite som man gör mot små barn som inte kan läsa eller har så många ord.

De kanske hade ett mer metaforiskt sätt att uttrycka sig med för fler tusen år sedan.
Nästan exakt som användningen man tar hjälp utav pictogram idag.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-11 kl. 19:39.
Citera
2018-02-11, 19:37
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag vet vad tråden handlar om. Ett exempel för att visa hur jag tänker behöver inte ha med trådämnet att göra, snarare tvärtom. Det är bättre att ta ett helt annat ämne som exempel, vilket jag gjorde.

Visst kan man säga att man uppfostrar sina barn efter vissa saker som står i bibeln, men är det "rätt" att göra så?
Även jag kan skriva ner saker och påstå att folk uppfostarar sina barn efter vad jag skrivit. De behöver inte ens ha läst det jag skrivit.

Jag ser till helheten, och då anser jag att bibeln inte är sann.
Om du vill bryta ner bibeln i molekyler och påstå att vissa saker är sann, så varsågod. Men då blir även Harry Potter sann och Hitler god.

Ja Bibeln måste brytas ner i molekyler om vi skall tala om dennes sanningshalt.
Citera
2018-02-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja Bibeln måste brytas ner i molekyler om vi skall tala om dennes sanningshalt.
Varför?
Om vi har bevis för att skapelseberättelsen är osann, syndafloden är osann, Adam och Eva aldrig existerat,
historiska personer och händelser aldrig hänt/existerat o.s.v., varför är det då viktigt att bryta ner bibeln för att hitta sanningar?
Gör du så med alla böcker?
Citera
2018-02-11, 19:58
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Varför?
Om vi har bevis för att skapelseberättelsen är osann, syndafloden är osann, Adam och Eva aldrig existerat,
historiska personer och händelser aldrig hänt/existerat o.s.v., varför är det då viktigt att bryta ner bibeln för att hitta sanningar?
Gör du så med alla böcker?
Varför?
Det står: Jesus gick på vattnet.
Då kan man konstatera vetenskapligt att det är osant. Går ej att gå på vatten ( har med ytspänning att göra mm)
Då måste man fortsätta att gå vidare i tankarna.
Kan det betyda något annat?
Ja bland annat vet man att Bibeln har liknelser och metaforer.
Man har vetskap om det så att säga.

Visst sjutton kan jag avfärda mycket i Bibeln om jag vill det och stanna enbart vid det.
Men jag föredrar att se om det finns små oupptäckta "kvarkar" i texterna och frågor formas i mitt huvud
Det kanske det inte gör för dig.
Du läser. Konstaterar vetenskaplig( ytspänningen och Jesus) och så är det bra sedan och alla andra är flummiga för dig 😂
Citera
2018-02-11, 20:13
Medlem
Citat:
Varför?
Det står: Jesus gick på vattnet.
Då kan man konstatera vetenskapligt att det är osant. Går ej att gå på vatten ( har med ytspänning att göra mm)
Då måste man fortsätta att gå vidare i tankarna.
Kan det betyda något annat?
Ja bland annat vet man att Bibeln har liknelser och metaforer.
Man har vetskap om det så att säga.

Visst sjutton kan jag avfärda mycket i Bibeln om jag vill det och stanna enbart vid det.
Men jag föredrar att se om det finns små oupptäckta "kvarkar" i texterna och frågor formas i mitt huvud
Det kanske det inte gör för dig.
Du läser. Konstaterar vetenskaplig( ytspänningen och Jesus) och så är det bra sedan och alla andra är flummiga för dig 😂
Det står inte bara "Jesus gick på vatten". Det står även att lörjungarana trodde de såg fel, men då började Jesus prata och de trodde på honom. Det kan vara en konstig metafor, men det verkar inte så.
Citera
2018-02-11, 20:19
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Det står inte bara "Jesus gick på vatten". Det står även att lörjungarana trodde de såg fel, men då började Jesus prata och de trodde på honom. Det kan vara en konstig metafor, men det verkar inte så.
Jag tyckte att det var onödigt att skriva hela texten om Jesus promenad på vattnet.
Vad som sades och vem som sade vad till vem.
Eller ska vi diskutera texten mer ingående i en tråd specifikt om Jesus promenad på vattnet?
Du kan väl starta en.
Citera
2018-02-11, 20:22
Medlem
Citat:
Jag tyckte att det var onödigt att skriva hela texten om Jesus promenad på vattnet.
Vad som sades och vem som sade vad till vem.
Eller ska vi diskutera texten mer ingående i en tråd specifikt om Jesus promenad på vattnet?
Du kan väl starta en.
Du tog upp vattenpromenaden, inte jag.
Att viss saker är metaforer är ingen nyhet för mig, och kanappast för andra heller.
Citera
2018-02-11, 20:36
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Du tog upp vattenpromenaden, inte jag.
Att viss saker är metaforer är ingen nyhet för mig, och kanappast för andra heller.

Vi diskuterar sanningshalten i Bibeln och inget annat.
För att greppa det hela måste man dela in saken i olika fack.
Historiskt, dokumenten, vem som skrev, innehållets vara, som... kan texten betyda annat än att gå på vattnet?
Ja det kan det.
Den brinnande busken, om den inte brann, kan bilden av en brinnande buske betyda annat ? Osv, osv.
Skulle ta fler år i tråden om vi gick igenom varenda text.

Själv är jag övertygad om att det aldrig kommer att gå att få en " sanning" om Bibelns huvudpersoner.
Så trådfrågan kommer aldrig att bli besvarad.

.
Citera
2018-02-11, 20:53
Medlem
Citat:
Vi diskuterar sanningshalten i Bibeln och inget annat.
För att greppa det hela måste man dela in saken i olika fack.
Historiskt, dokumenten, vem som skrev, innehållets vara, som... kan texten betyda annat än att gå på vattnet?
Ja det kan det.
Den brinnande busken, om den inte brann, kan bilden av en brinnande buske betyda annat ? Osv, osv.
Skulle ta fler år i tråden om vi gick igenom varenda text.

Själv är jag övertygad om att det aldrig kommer att gå att få en " sanning" om Bibelns huvudpersoner.
Så trådfrågan kommer aldrig att bli besvarad.

.
Spelar ingen roll om vissa saker är metaforer.
För mig räcker det att om "de stora sakerna" inte är sann, då är boken inte sann.
Och när vi diskuterar bibeln, så anses ju den vara Guds ord och därmed vara perfekt och felfri.
Men visst, Jesus och Gud kan vara metaforer, syndafloden och skapelseberättelsen kan vara metaforer.
Till slut blir det inget kvar att undersöka, då ingen tolkning kan fastställas.
Citera
2018-02-11, 21:01
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Spelar ingen roll om vissa saker är metaforer.
För mig räcker det att om "de stora sakerna" inte är sann, då är boken inte sann.
Och när vi diskuterar bibeln, så anses ju den vara Guds ord och därmed vara perfekt och felfri.
Men visst, Jesus och Gud kan vara metaforer, syndafloden och skapelseberättelsen kan vara metaforer.
Till slut blir det inget kvar att undersöka, då ingen tolkning kan fastställas.
Ja vi ser på saker och ting olika.
Tur är väl det.
Jag är mer intresserad av att försöka se texter ur Bibeln i fler olika perspektiv och då måste fler olika synsätt och infallsvinklar tas fram och av olika individer.
Finns mycket i Bibeln att tänka till runt.
Du verkar ju gilla religion och Gudafrågor 😁
Citera
2018-02-11, 21:18
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, visst. Om du som Humpty-Dumpty väljer att använda en egen definition av vad sanning är som inte har med verkligheten att göra så får du finna dig i att bli till ett åtlöje som ingen tar på allvar.
Sånt bryr jag mig inte om.
Känner mig fri att tänka som jag vill.

För mig är trådfrågan den jag försöker titta på.
Nog så krångligt.
Bibeln finns.
Präster arbetar till och med efter den som ett verktyg.
Skulle vara kul om en präst kastade sig in i diskussionen här i tråden.
De har mer kött på benen.

Åtlöje för vem? Dig och övriga medlemmar?
Tänker man så då vågar man inte spekulera eller tänka utanför åtlöjesramarna heller.
Jag struntar i vad du tycker om mig och mina åsikter.
Jag ger mig in i tråden av intresse för trådfrågan.
Inte för att bli din bäste vän här inne.
Citera
2018-02-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ja vi ser på saker och ting olika.
Tur är väl det.
Jag är mer intresserad av att försöka se texter ur Bibeln i fler olika perspektiv och då måste fler olika synsätt och infallsvinklar tas fram och av olika individer.
Finns mycket i Bibeln att tänka till runt.
Du verkar ju gilla religion och Gudafrågor 😁
Fast bibeln är 2000 år gammal, och de flesta synsätt har nog använts.
Jag tror många inte bryr sig om sanningen, och därför hittar på andra tolkningssätt när vissa saker blir motbevisad.
"Bibeln ska vara sann, oavsett hur jag bär mig åt", verkar vara ett vanligt synsätt.
Jag ser inte på bibeln på det viset, jag jämställer den med andra heliga skrifter och historiska skrifter. Varken mer eller mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in