2018-02-10, 12:25
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hur kan det vara så svårt för vissa att förstå lagen?
Det är i detta troligtvis två självmord och definitivt två mord, inget annat!
Men så tragiskt för anhöriga och vänner som troligtvis aldrig får veta exakt vad som hänt, ej heller utgår något skadestånd till de anhöriga då brottet inte utreds eftersom det inte kan gå till domstol. Allt blir sekretess!

Såg på TV förut en mamma och pappa vars dotters död de först trodde var en olycka men det visade sig att hennes pojkvän dödat henne hemma i lägenheter och sedan begått självmord. De fick inte ens veta vilket datum hon dog och hur! Helt sjukt!

Morden som inte räknas
Aftonbladet avslöjar: När männen tar sitt liv efter kvinnans tystas det ner.
Vart femte kvinnomord i Aftonbladets granskning kom aldrig till domstol.

De anhöriga fick inga skadestånd.

Inte ens poliser ser alltid brotten som "riktiga" mord.

Ja precis, två mord och två självmord är vad det handlar om! Hur kunde dessa föräldrar inte förstå att barnens liv var okränkbara? Hur de bara kunde krossa allt liv och smita ifrån rättsliga påföljder. Polisens uttalanden om dessa mord känns inte heller riktigt objektiva.

Utvidgat självmord, nej, finns inte på kartan. OH kunde ha släckt sin hemsida, DET skulle kunna räknas som utvidgat självmord, men aldrig att mörda en annan människa. Ta sig rätten att döda två barn?
Ja, läste också om de osynliga morden där mannen tar sitt liv. Vilken smärta för de anhöriga till kvinnan.
Citera
2018-02-10, 12:30
Medlem
Hittar inte begreppet barmhärtighetsmord på Wikipedia, men dödshjälp. Då står det att ofrivillig dödshjälp, där patienten inte ha uttryckt samtycke, tämligen allmänt anses som mord. På andra språk kan man också hitta anses som dråp eller mord. Jag har mycket svårt med detta begreppet i denna kontext här. Ingen barmhärtighetsmord alls efter min uppfattning, men jag är inte jurist.

Att föräldrar kan tro att de begår barmhärtighetsmord är en helt annan sak. Det finns fall där man framför detta som argument efter en ekonomisk kollaps, alltså inget där någon annan tycker att det är ett barmhärtighetsmord. Pratar men om barmhärtighetsmord i det fall här tar man ett likadant perspektiv som föräldrarna dvs mördarna för att förklara mord. Tycker det är mycket märkligt.

Tyckte den texten här var mycket hjälpsam i sammanhanget (har kanske postats tidigare).

http://edition.cnn.com/2009/CRIME/05/19/murder.suicide.families/
Citera
2018-02-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast nu blandar du ihop subjektiva och objektiva rekvisit. Det subjektiva rekvisitet handlar inte om att föräldrarna objektivt visste bättre, utan att de var subjektivt förvissade om att de visste bättre. Men även detta blir naturligtvis svårare att hävda ju mer medicinskt välutredda flickorna var.

Om det nu är så att det inte fanns någon officiellt ställd diagnos - det är väl inte hundra procent utrett - så håller jag med dig. Jag är kanske beredd att gå så långt som till att hävda att också om ME hade satts som diagnos är det bekymrande, med tanke på hur otypisk ålder flickorna var i.

Jag funderar nu på det objektiva och det subjektiva rekvisitet.

Om man skulle ha hamnat i en domstol, så menar jag att man kan inte övervinna alla de hinder som föreligger när man ska få till ett försvar som ska lindra påföljden, utan att få gärningsmannen att framstå som en tokstolle. En sak dessa personer inte skulle gå med på. Vi har ett fall där, jag tror gärningsmännen väljer döden, livstids fängelse och andra plågor, om alternativet är att framstå som misslyckade. Utifrån orimliga kriterier på livskvalité mördas barnen, en sak som är svårt att relatera till. De objektiva rekvisiten gör de subjektiva omöjliga att framföra med trovärdighet med tanke på gärningsmännens yrken och samhällsförankring.

Jag kan inte se hur dessa mördare skulle kunna övertyga psykiatrin och domstolen, med framgång att de menade väl utan att framstå som fascister. Folk som haft med mördare att göra är inte korkade och lättmanipulerade. Att uppnå tokstollerabatt när klinterna är jurister utgår jag ifrån som osannolikt.

Efter vad som framgått om föräldrarna så var de framgångsrika inom sina yrken, fram till en tid före de planerade denna mordorgie. För att få framgång i en domstol, med de subjektiva rekvisiten krävs det samarbete med klienten där en personlighetstyp som OH framstår som en megalomanisk person som var övertygad om sin egen förträfflighet. Men trots detta föra i bevis att han hade fel om sin egen roll på jorden.

Jag tror inte en person som OH vill framstå som en man med storhetsvansinne, för då blir han avslöjad. Tankarna om att alla ska gå i döden tillsammans tror jag kan härledas till att det är en felaktig och upphöjd självbild hos dessa gärningsmän som vilar på en bräcklig grund.

I övrigt är jag skeptisk till alla dessa diagnoser, och delar helt din syn. Det faller på sin egen orimlighet att två barn i samma familj har samma osannolika sjukdom. Jag tycker att det är fel att stämpla barn och unga mänskor med en diagnos, i tid och otid, då diagnosen blir självuppfyllande profetia som faktiskt stjälper mer än hjälper. Okunskapen om diagnos är ofta bättre för barnet, än en diagnos i de fall det rör sig om en diagnos på diffusa sjukdomar som inte kan medicineras och botas.

Av egen erfarenhet vet jag att diagnoser och intyg är mest till för att utgöra underlag i olika beslut om vård och insatser.
Senast redigerad av Vresrosen 2018-02-10 kl. 12:45. Anledning: stavfel
Citera
2018-02-10, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Gör inte du en kullerbytta här?

Om man tar livet av sig för att undgå ett straff som medföljer ett begånget mord, är det inte det medföljande mordstraffet man flyr från då?

Uttrycket utvidgat självmord är ett för mig förkastligt uttryck då det i sig innebär att man ger förövaren rätten att besluta över annans död än enbart sin egen.
Att döda annan person kan inte vara ett självmord.

Det finns ingen som påstår att det skulle vara självmord att döda någon annan. Det finns mig veterligt heller ingen rätt att besluta över annans liv kopplad till uttrycket utvidgat självmord. Det är ett uttryck för att beskriva en händelse där en person dödar och sedan tar sitt liv. Det kan säkert beskrivas bättre och mer nyanserat med andra ord. Begreppet har kanske kommit av ett behov att statistiskt kunna sortera händelser. Framtiden får visa vad som kan vara relevant för det här aktuella fallet. Jag tror dock inte att någon i det här fallet tog livet av sig för att fly från sitt straff. Men det är inte sanningen, bara min gissning tills vi har facit.
Citera
2018-02-10, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Jo att 2 st barn som ej ens kommit upp i början av tonåren och i samma familj får ME måste isf vara väldigt ovanligt.

Jag håller helt med dig men det finns ju säkert en liten sannolikhet...
Nu vet jag inte om det är ME de hade men ponera att om så är fallet så finns en hel del info kring samband med sjukdom och inomhusmiljö. Faktorer som mögel och radon har lyfts otaliga gånger i samband med ME. Hus med byggår runt 60-70talet är en riskfaktor om man nu hypotetiskt ska väga in sådana aspekter, liksom riktigt gamla hus.
Så visst kan det vara en aspekt i att fler i familjen drabbats även om det inte är en genetisk sjukdom, de kan ju dock tex ha haft en ärftlig känslighet, fysisk och/eller psykosocial.
Däremot tycker jag ju att ett högintelligent och ekonomiskt stabilt föräldrapar borde ha kommit i kontakt med dessa teorier eftersom det finns mängder av info om det om man söker lite snabbt, och åtminstone provat att flytta innan man avlivar hela familjen- vilket fö är ett otroligt stört beteende (oberoende av ev ME eller annan liknande sjukdom.. inte ens familjer med tex förmodad Huntingtons eller former av ataxi reagerar såhär, det är en mkt mkt ovanlig reaktion som tyder mer på personlighetsstörning än på fysisk sjukdom i huvudsak). Finns heller i min värld inget som heter barmhärtighetsmord eller utvidgat självmord. Dödar man andra människor med uppståt är det helt sonika mord och inget annat. Men visst kan en mentalt störd person säkert få för sig att barmhärtighetsmord existerar. Sådana personer modifierar ju sanningen och verkligheten helt efter sitt eget tycke.
Senast redigerad av Najjon 2018-02-10 kl. 13:20.
Citera
2018-02-10, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag funderar nu på det objektiva och det subjektiva rekvisitet.

Om man skulle ha hamnat i en domstol, så menar jag att man kan inte övervinna alla de hinder som föreligger när man ska få till ett försvar som ska lindra påföljden, utan att få gärningsmannen att framstå som en tokstolle. En sak dessa personer inte skulle gå med på. Vi har ett fall där, jag tror gärningsmännen väljer döden, livstids fängelse och andra plågor, om alternativet är att framstå som misslyckade. Utifrån orimliga kriterier på livskvalité mördas barnen, en sak som är svårt att relatera till. De objektiva rekvisiten gör de subjektiva omöjliga att framföra med trovärdighet med tanke på gärningsmännens yrken och samhällsförankring.

Jag kan inte se hur dessa mördare skulle kunna övertyga psykiatrin och domstolen, med framgång att de menade väl utan att framstå som fascister. Folk som haft med mördare att göra är inte korkade och lättmanipulerade. Att uppnå tokstollerabatt när klinterna är jurister utgår jag ifrån som osannolikt.

Efter vad som framgått om föräldrarna så var de framgångsrika inom sina yrken, fram till en tid före de planerade denna mordorgie. För att få framgång i en domstol, med de subjektiva rekvisiten krävs det samarbete med klienten där en personlighetstyp som OH framstår som en megalomanisk person som var övertygad om sin egen förträfflighet. Men trots detta föra i bevis att han hade fel om sin egen roll på jorden.

Jag tror inte en person som OH vill framstå som en man med storhetsvansinne, för då blir han avslöjad. Tankarna om att alla ska gå i döden tillsammans tror jag kan härledas till att det är en felaktig och upphöjd självbild hos dessa gärningsmän som vilar på en bräcklig grund.

I övrigt är jag skeptisk till alla dessa diagnoser, och delar helt din syn. Det faller på sin egen orimlighet att två barn i samma familj har samma osannolika sjukdom. Jag tycker att det är fel att stämpla barn och unga mänskor med en diagnos, i tid och otid, då diagnosen blir självuppfyllande profetia som faktiskt stjälper mer än hjälper. Okunskapen om diagnos är ofta bättre för barnet, än en diagnos i de fall det rör sig om en diagnos på diffusa sjukdomar som inte kan medicineras och botas.

Av egen erfarenhet vet jag att diagnoser och intyg är mest till för att utgöra underlag i olika beslut om vård och insatser.

Du har byggt upp ett helt fall på din tro och dina spekulationer. Det kan iofs vara intressant som en intellektuell tankelek men blir aldrig mer än det.
Citera
2018-02-10, 13:19
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
...
Förstår inte vem som ska läsa skriften, den har ingen riktning och är rent ut sagt dålig och malplacerad. Därför ser jag det som ett dokument som berättar att han 1. har två döttrar (vilket han påpekar) och 2. att de var älskade (vilket han också påpekar). Han sparade sidan om sig själv, medan mycket annat verkar vara raderat från nätet.
Instämmer.
Citat:
Läraren som var bokad för undervisning ringde förgäves på dörren i januari. OH som hela tiden varit om sig och kring sig runt döttrarna hade tydligen inte en tanke på att larma vården eller upplysa skolan om att äldsta dottern blivit "väsentligt sämre" runt tredje advent, enligt det rykte som uppstått i tråden. Vet inte vad ryktet baseras på. Kan det vara så illa som att flickan faktiskt avled runt tredje advent?
(...)
Det här med ett "negativt besked vid tredje advent" är högst märkligt. Som det framlagts i tråden kunde det gälla både barnen eller mamman. Men tredje advent var söndagen den 17 december. Då hade inte skolan slutat för terminen och lärarna borde ha märkt något. Det bör också påpekas att Hanna jobbade som vanligt fram till jul. Återstår då Oskar som kan ha fått ett negativt besked, men om vad i så fall?
Citera
2018-02-10, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Jo att 2 st barn som ej ens kommit upp i början av tonåren och i samma familj får ME måste isf vara väldigt ovanligt.
Inte ovanligare än att två föräldrar bestämmer sig för att mörda sin barn. Det jag vill säga är att detta fall är ett unikum.
Citera
2018-02-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja precis, två mord och två självmord är vad det handlar om! Hur kunde dessa föräldrar inte förstå att barnens liv var okränkbara? Hur de bara kunde krossa allt liv och smita ifrån rättsliga påföljder. Polisens uttalanden om dessa mord känns inte heller riktigt objektiva.

Utvidgat självmord, nej, finns inte på kartan. OH kunde ha släckt sin hemsida, DET skulle kunna räknas som utvidgat självmord, men aldrig att mörda en annan människa. Ta sig rätten att döda två barn?
Ja, läste också om de osynliga morden där mannen tar sitt liv. Vilken smärta för de anhöriga till kvinnan.
Snälla du. Du får tycka precis som du skriver men det jag vänder mig mot är att du upprepar nästan samma ord i inlägg efter inlägg. Det blir drygt att läsa dessa repetioner gång efter annan. Jag tror alla vet din konklusion och var du står men snälla sluta spamma tråden om du inte har något nytt att komma med. På förhand tack.

Om det är så att H hade någon psykisk sjukdom kan det ha varit bipolär? Tänker att hon hade en down period när inte hon körde till pianolektioner eller gick på möten.
Vidare angående momsboken tänker jag att O jobbade hemma eller vabbade och flickan ställde en eller två frågor så där i förbifarten och han spann vidare på det. Jag tror inte A ställde dessa korrekta frågor som skrevs för att förklara utan det var kanske han själv som spann vidare på det.
Själv avskyr jag mons och skatt som min revisor tar hand om men är glad att det finns folk som har spetskompetens i dessa ämnen. Det behövs.
Citera
2018-02-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Har inte lokalblaskan helt enkelt satt föräldrarnas namn under fel rubrik? Borde kanske stått under dödsfall? Men datumet är märkligt - men även det kan ju vara felskrivet.

Eller så har har föräldrarna redan under sommaren 2017 ansökt om skilsmässa och fått sedvanliga sex månaders "betänketid" pga minderåriga barn? Denna skilsmässa går igenom per 1/2 utan att myndigheterna uppdateras om att parterna avlidit. Men denna myndighetsfördröjning på tre veckor är märklig och egentligen rätt osannolik.

Pianolärarinnan pratade ju om att OH sett så sliten ut? Om de skulle skiljas så har de skickat in papper till en myndighet. Vilken? Är det en offentlig handling? Så det kanske går att ta reda på. Skulle förklara en del.
Citera
2018-02-10, 13:44
Medlem
PhDSalanders avatar
Läste precis denna artikeln i Aftonbladet om ME -sjuka Anki.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RxrBb8/det-enda-jag-tankt-pa-i-tre-ar-ar-den-har-javla-sjukdomen

Med utgångspunkt i att ME-diagnos skulle stämma för flickorna, vars sannolikhet jag bedömer som mycket tveksam främst pga av deras låga ålder , så fann jag det intressant att jämföra fallen.

En av likheterna med vad som tagits fram i detta fall, är särskilt att de haft kontakt med en klinik i södra Sverige - Gottfries?, och om besök och erfarenhet av klinik i Tyskland, vilket bör handla om samma klinik som Bjärredsfamiljen varit hos.

Den största olikheten som jag reagerar på är att sambons familj varit involverade o hjälpt till i hemmet, till skillnad mot obefintliga uppgifter om hjälp från Henkow-Brenton familj och anhöriga.

Även att symptomen hos Anki är så svåra att hon inte orkar prata eller läsa någon längre stund, så jämför det med att flickanAgnes skulle ha haft hemundervisning 4 ggr veckan, låter osannolikt att ens klara av den frekvensen av stimulans o kontakt.
Senast redigerad av PhDSalander 2018-02-10 kl. 13:47.
Citera
2018-02-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här med att barnen hade ME är nog mest en trådsanning, tror jag. Det bygger tydligen på uppgiften att mamman hade koppling till en ME-drabbad som begått assisterat självmord på en klinik. (En utredare får då två spår att följa, ME-intresset eller intresse för självmordsklinik.)

Däremot finns det ju en mycket bättre anledning än trötthet att ha enskild undervisning i hemmet (det är alltså inte hemskolning, utan skolan erbjuder hemundervisning som alternativ till att vara i skolan) och det är ju att sociala och fysiska kontakter kan vara skadliga. De i tråden med medicinska kunskaper (Solglittret?) kan ju få kommentera möjligheten att det finns någon åkomma som innebär hög infektionskänslighet och med en infektion, allvarliga konsekvenser.

En sådan sjukdom skulle förklara hemundervisningen precis lika bra som "kronisk trötthet".

Det är ju rätt ovanligt med tumörsjukdomar på relativt unga, men skulle något sådant vara för handen lär ju behandlingen skapa både trötthet (på riktigt) som infektionskänslighet.

Det är mycket ovanligt, men den obotliga och med tiden diskvalificerande Huntingtons sjukdom skulle ju kunna ha diagnosticerats hos mamman och barnen. Men IANAD, så det är bara en mycket lös spekulation. Däremot kan kanske kunnigt folk göra bättre gissningar?

Jag instämmer.
Tanken finns hos mig också gällande Huntingtons.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in